Waterpas of haaks ?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Waterpas of haaks ?

Bericht door GerardM »

Tijdens mijn verwoede pogingen gisteren om de mooie ronde vormen van de zijwand van mijn 508 ex-ambu over te brengen op een zijwand van een kast, bedacht ik me het volgende. Moet ik de kastwanden waterpas zetten of haaks op de vloer ? Dat is namelijk niet hetzelfde, zoals je vaak wel gewend bent als je in je huis klust. En als het dan waterpas is, wat gebeurt er dan als de inbouw helemaal af is, want de bus is dan met name achterin zwaarder en zal meer achterover hellen ?
En als het dan niet waterpas is maar haaks op de vloer, dan zet ik nu dus alles een beetje hellend voorover en als de inbouw straks klaar is staat het recht ?

Heeft iemand hier ook al eens over gefilosofeerd en wat was de conclusie ? Ik ben benieuwd hoe anderen dit opgelost hebben !

Groet,

Gerard
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Ik denk dat je het altijd haaks op de vloer moet zetten, want als je uiteindelijk klaar bent en gaat kamperen zul je de camper waterpas kunnen zetten d.m.v. keggen onder de wielen te plaatsen.

Wij hebben er nooit zo'n probleem van gemaakt als de camper een beetje scheef stond (als het gedeelte waar je hoofdkussen ligt maar niet het laagste punt is!), maar er zijn ook dubbelluchters die de camper absoluut waterpas willen hebben!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

Haaks, anders kom je echt nergens uit.
denk niet alleen van voor naar achter, maar ook van links naar recht. al is het maar een fractie, een volle tank zorgt al voor scheef rijden.

daarnaast voorkomt het ook onlogische hoeken. de inbouw is(bijna) overal haaks. bij waterpas krijg je hele rare hoeken door de complete bus, een hoop zaagwerk en veel resthout.

voor de ronding heb ik een stuk karton gebruikt. de witte kast is perfect in ronding gezaagd en kan dus als mal gebruikt worden. trek op het karton de ronding van de kast over. knip het papier uit en leg het op het te zagen hout. zo is de ronding honderd procent passent.

succes.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Altijd haaks op de vloer
Zet de plaat of het materiaal op de vloer , plaats de bovenkant tegen de wand aan en ga er dan met een anderdeeel langs en gaer met een potlood of iets anders langs en je hebt de exate lijnen van de wanden,

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Ben

haaks of niet

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 07 aug 2007, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Tsja

Bericht door GerardM »

Tsja wat moet ik nu ? Ik had eerst m'n kast waterpas gemaakt maar dat zag er niet uit en kwam scheef uit met de planken. Dus maar weer gesloopt en vanavond begonnen met alles haaks op de vloer te zetten; dat ziet er al wat beter uit.. dus laat ik het voorlopig maar zo.

Groet,

Gerard
Michael de Ridder
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
Locatie: Voorburg

Waterpas of haaks

Bericht door Michael de Ridder »

Gerard,

Heb je je bus ergens permanent gestald tijdens de bouw? Zo ja, zet de auto waterpas, dwars en in de lengterichting. Fixeer deze toestand en je kunt bouwen zoals je wilt. Alles staat waterpas en haaks. Dit is eigelijk de enige goede methode.

Succes

Michael de Ridder
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Waterpas

Bericht door GerardM »

Michael,

dank voor je tip; antwoord is neen, de bus staat lekker buiten achter m'n garage en als ik het even kan dan rijd ik er gewoon mee. Naar mijn werk of gewoon om boodschappen te doen of iemand te verhuizen of.... gewoon zomaar 8)

Groet,

Gerard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten