Binnenwand

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Binnenwand

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,..

Ik ben aan het doordenken over de beplating van de wanden aan de binnenzijde.

Ik heb dit geisoleerd met Resol schuim platen tussen een houten regelwerk wat tegen de zijwand is gelijmd.

Hier komt een 8mm-10mm multiplex tegen aan.

Moet ik nog 'iets' tussen de isolatie en de houten plaat gaan doen of gewoon verlijmen en schroeven.

Met iets doel ik op een vochtwerende folie of van die met aluminiumkleurige schuim op rol bij de gamma. (ik geloof een soort van ondervloer voor laminaat).

Moet ik de multiplex houtplaat gaan verven of zou ik die 'kaal' ertegen kunnen maken?

Wat zouden jullie doen of hoe hebben jullie het gedaan?

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnenwand

Bericht door KOERT »

Ik zou 'betonplex' gebruiken. Is er ook in 8mm. Dat is voldoende bestand tegen vocht. Wel ventileren!

Folie als warmte-isolator is onzin (zoals te lezen is elders op dit forum)


Groet,

Koert
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Binnenwand

Bericht door Dennis en Nancy »

Folie zou dienen als vochtscherm niet als warmteisolator daar heb ik de 40mm Resol voor.

Het betonplex is volgens het houtbedrijf ook niet bestand tegen vocht en zou je ook moeten behandelen op de randen. Dan roller ik wel een standaard plaat. Stuk goedkoper.

Ventileren achter de houtplaat? waar heb ik dan de isolatie voor?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Binnenwand

Bericht door jooph »

Hallo Dennis,

Ik denk dat een goede isolatie bij een gewone bestelbus een moeilijke zaak is of je moet heel veel binnenruimte opofferen voor de isolatie met een goede geventileerde spouw achter de isolatie. En geen koudebruggen wat al moeilijk is in een bus!!

Het lijkt mij dat het het beste is om zoveel mogelijk alles dampdicht te maken naar de wanden,bodem en plafond toe. En verder goed ventileren in de bus!
Het probleem is condensatie van vocht op koude vlakken en hoe dat tegen te gaan ofwel het onstane vocht te laten verdampen.

Het bewijs of je het goed gedaan hebt is meestal pas na 10 jaar te zien, denk ik :mrgreen:


Succes!

Joop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Binnenwand

Bericht door Dennis en Nancy »

Binnenruimte was iets van 2,18 meter. Daar is nu nog ongeveer 2,08 van over. Volledig aluminium carrosserie :lol: .

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Hendrick
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2007, 02:34
Locatie: R'dam-Prinsenland
Contacteer:

Re: Binnenwand

Bericht door Hendrick »

Mijn dek-VLOER is maar 6mm , waarom zou je WANDEN 8>10mm dik maken ?
Neem je 'n watervaste Meranti-multiplex kan je de naderhand afgesloten kant in de Owatrol zetten.
If it's already broken ... you can't ruin it.
Meten doet weten, gissen doet missen
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Binnenwand

Bericht door paulv »

Hallo Dennis,

De buitenwand van je camper is de koudste plek en daar gaat het vocht condenseren :cry: .

Als je het goed wilt doen moet je dus je altijd aanwezige luchtspouw tussen de platen en je isolatie ventileren naar buiten. Zo voorkom je alle vochtproblemen. watervast multiplex is dan echt niet nodig :lol: .

Behalve natuurlijk als je de camper van binnen werkelijk helemaal dampdicht gaat maken met plasic folie. Er mag geen lekje zijn in de folie :cry: . Maar dan nog moet je regelmatig ventileren.

Omdat dit haast niet te doen is is het eenvoudiger om de ruimte achter je houten platen (waarom zo dik? :roll: ) te ventileren. De lucht buiten is (bijna) altijd droger dan in de camper dus daar raak je mooi al je uitgewasemde vocht weer kwijt. Het hoeven echt geen grote gaten te worden, gewoon wat gaatjes van een paar mm naar buiten boren en eventueel afdekken met een roostertje. Qua isolatie maakt dat echt niks uit.

Kijk maar hoe ze het in de woningbouw doen. Spouwmuren worden ook naar buiten geventileerd. Gebrek aan ventilatie is de grote veroorzaker van vochtproblemen :oops: .

Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Binnenwand

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb wat moeite met het luchtspouw en ventileren daarvan verhaal. Gaten naar buiten boren zie ik niet echt als een optie.

Ik ben voornemens om de hout platen strak tegen de isolatie en balkjes te zetten zonder luchtspouw. Eventueel de gehele achterzijde van de plaat vol in de purschuim zetten.

Zo heb ik de isolatie er ook in gezet.

Afbeelding

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Binnenwand

Bericht door paulv »

Hi Dennis,

Die isolatie zit er prachtig uit, Ik denk dat dat het reultaat best wel een dampdichte wand benaderd. Het onderstaande verhaal is meer een algemeen verhaal voor oplettende lezertjes :wink: . Een uitleg van wat ik bedoelde.

Het vocht dat je produceert in je camper zal je kwijt moeten, we praten over liters per dag. Als je niks doet gaat dat echt condenseren en dan gaat inderdaad alle hout rotten en krijg je schimmelproblemen.

Goed ventileren helpt, maar dan raak je in de winter ook veel van je warme lucht kwijt.

Je kunt dus beter met de koude vochtige lucht ventileren die rond je isolatie hangt. Dan raak je zonder warmteverlies al je vocht gemakkelijk kwijt.

Het is een hardnekkig misverstand dat je alle warmte binnen kunt houden door niet te ventileren.
De warmtecapaciteit van lucht is maar heel gering, een m3 lucht heb je zo warm. De rest van het interieur verwarmen, wanden, kastjes met inhoud, meubilair, watertanks enz., dat kost een hoop energie. Met een theelichtje heb je een m3 lucht binnen een paar seconden 0C naar 20C verwarmd, probeer dat maar eens met een pan soep :mrgreen: .

Het is een keuze, maar ventileren moet.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Binnenwand

Bericht door Frank.fjph »

Dennis,

Als je de wand ook wil gebruiken om zaken op vast te zetten (schilderijtjes ophangen of zo :lol: ) dan zou ik wel de dikte nemen die je nomt, maar anders zou ik van die lichtgewicht wandplaten kopen die ik ook heb: 3mm dik, heel licht en voorzien van een folie toplaag met diverse dessins en kleuren. Kost een paar tientjes per plaat . Komt van IMS in Hedel.

Frank
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Binnenwand

Bericht door Rene »

Dennis, kijk ook eens in middelie daar zit Havik ik haalde daar platen voor 6 euro p.st
Gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Binnenwand

Bericht door Admin »

... of zoek eens naar Leeuwerik Plaatmaterialen in Eindhoven.

Nog een kleine illustratie van een "echte koudebrug": toen ik gisternmorgen wakker werd, was het in de woonruimte ca. 8 ℃. Boven mijn hoofd zit een aluminium profieltje als afwerking van het kunststof plafond. Dat profieltje zit met een stel boutjes in tapgaatjes tegen de binnenkant van het kokerprofiel aan, dat een dragend deel is van de bak. Aan het aluminium randje hingen keiharde ijspegels van minstens een halve centimeter lengte!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Binnenwand

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok ik heb zojuist bij de houthandel de platen multiplex bekeken.

Er waren 2 maten, 5.5 mm en 9 mm dik. Die van 9mm vond ik vrij zwaar. Nu heb ik 3 platen 5.5mm multiplex meegenomen.

Eenmaal thuis slaat uiteraard de twijfel toe? Is de 5.5mm niet te dun voor een zijwand? :oops:

Hoe dik is jullie zijwand?

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Binnenwand

Bericht door jooph »

Hoi Dennis,

Of de dikte voldoende is hangt ook af van de afstanden van ondersteuning en van het feit of je er naderhand nog iets aan wilt ophangen.
Een handdoekje of lijstje kan nog wel met 5,5mm.

Ik heb 6mm. Multiplex maar dan wel van Berken door en door(vijf lagen).

Bij jou is het alles vrij vlak geloof ik. Maar als je een lichte kromming heb zoals bij een gewone bus dan is 6 mm echt het maximum.

Joop
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Binnenwand

Bericht door Admin »

Onze wandbekleding is maar 3 mm dik.
Maar.... op de plaatsen waar iets stevig moet worden vastgezet (hoge kasten, bovenkasten, bovenzijde onderkasten, tafelblad) zit er een strook 19 mm muliplex in de isolatielaag verwerkt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Binnenwand

Bericht door jooph »

Hangt natuurlijk van het exacte materiaal af maar over het algemeen vind ik 3mm. wat aan de (te)dunne kant. Vooral het gewone interieur multiplex uit een bouwmarkt is matig m.b.t. sterkte.
Als je een keer flink stoot zit je er doorheen.

Joop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Binnenwand

Bericht door Dennis en Nancy »

Er komt niets tegen te hangen op wat aankleding na.

De ondersteuning is mijn inziens te weinig. Het betreft hier wel de laadruimte dus dat is op zich geen probleem.
Voor het leefgedeelte zet ik toch hier en daar een balkje ertussen.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Binnenwand

Bericht door Dennis en Nancy »

volgens mij is mijn 5.5mm multiplex meer een duoplex. voor een achterlaag met een vulling ertussen.

Die 6mm 5 laags 'door en door' waar kwam die vandaan?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Binnenwand

Bericht door jooph »

Die 6mm 5 laags 'door en door' waar kwam die vandaan?

Dennis
Via een kennis bij de houthandel vandaan!

Als er iets overheen gaat dan is het wellicht te luxe!
Bij mij is het blank afgewerkt!

Joop

P.S.Er zijn in Berken multiplex allerlei kwaliteiten en verlijmingen. Let daar wel op!
Prijs scheelt ook aanzienlijk tussen de verschillende types.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Binnenwand

Bericht door Frank.fjph »

Dennis,

Mijn wandbekledingis 2,5 a 3mm diken geeft geen enkel probleem.
Daar ik een originele MB gesloten bestelwagen als basis heb, is de zijwand rond, men heeft de platen gewoon klem tussen dakgoot en vloer geklemd, en de speciale I profieltjes die 2 platen koppelen tegen de kant gekit.

Frank
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Binnenwand

Bericht door Peter MERCAMPO »

Weer zo een interesant topic :D , daar word ik blij van! Zit nu ook in deze fase, ik moet nog even wachten tot de temperatuur boven de 10 graden is dan kan ik mijn isolatie er in gaan plakken. Ik heb eerst, voor het tegengaan van resonantie, op diverse plekken vilten ondertapijt tegen de wanden geplakt daar op wordt een neopreen achtig vlamwerend spul geplakt (zelfklevend). Ik heb nog een hoeveelheid reflecterend noppenfolie over van een verbouwing dus dat wil ik er vervolgens tegen aanzetten. Ik heb een standaard stalenbus en heb de binnenzijde preventief in de RX gezet.
Op mijn laatste vakantie kwam ik bij een oude (verlaten) boerderij een oude alluminium Borghward (hoop dat ik het goed schrijf) tegen. Toen ik de deur open deed hield ik de klink vast in mijn hand en het omringende alluminium viel zowat in stof uiteen, dus dat bewerkte bauxiet corrodeert uiteindelijk ook tot stof :? maar dat terzijde.
Even terug bij het onderwerp; ik heb de betonplex? zijwanden nog staan en deze wil ik ook weer bevestigen voor dat ik verder ga met de inrichting. Dan wil ik ook berkentriplex gaan gebruiken vanwege het gewicht, ik wist alleen niet dat dit ook in diverse 'verlijm' kwaliteiten te verkrijgen was. De zijde waar ik niet tegen aan kijk wil ik een paar keer in de owatrol zetten om het rottingsproces wat te vertragen, Ik ben reëel: niets is voor altijd! De kant waar wel tegenaan gekeken wordt willen wij in leuke kleurtjes beitsen. Dit geld dan mn voor de bovenkastjes en het keukenblok. Voor de bovenkastjes overweeg ik om 12 mm te nemen, mij is 15 mm geadviseerd, maar dan heb ik helemaal een berg gewicht bovenin. De zijwanden wil ik wellicht gaan verven of behangen, er is een soort plastic achtig behang, wat afneembaar en (enigzsins) vochtbestendig is, ben de naam effu kwijt :roll: . Ik heb vandaag ook een rol ondervloer met een goedkleurige folie laag in de praxis gezien, het is vochtwerend, isolerend en het belooft ongeveer 10 decibel geluidreductie. Lijkt mij handig voor in de cabine, 't was ook niet zo dik en de prijs viel ook wel mee. Dan zit ik nog met het plafond, deze loopt, zoals bijna alles in de bus, ook rond. Het is toch wel handig hoor, een vierkante alluminium opbouw :wink: Ik wil daar buigtriplex voor gaan gebruiken, lijkt mij wel handig om een watervast verlijmde variant hiervoor te nemen daar de meeste condens naar boven stijgt.
Ik zal in elk geval de randen van de wanden nog eens behandelen zeker daar waar de ramen worden uitgezaagd.

Allen gegroet, Peter.
Ga maar weer eens naar mijn mandje, morgen weer een klusdag! Deze is helaas in de tuin :? , voorjaarsdriften van moeders de vrouw, ga wel een leuke hut bouwen voor mijn zoon :wink:
Vandaag is een Kadootje
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Binnenwand

Bericht door Frank.fjph »

Ik dacht dat het lichtgewicht mult(r)iplex wat ik gebruikt heb van populierenhout is, het is in ieder geval zeker lichter dan het berkentriplex.
IMS in Hedel kan je informeren over gewichtsbesparing en spec.profielen voor montage, en soorten afwerking.(kleur/motief)

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Binnenwand

Bericht door Anton »

Hoi zelfbouwers,

Ik heb achter mijn zijspan een aanhangertje wat grotendeels bestaat uit populierenmultyplex.
Echt dat weegt niets!
Niet iedere dhz zaak verkoopt dit maar met een beetje zoeken kom je er wel aan!

Succes mannen!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Binnenwand

Bericht door jooph »

Populieren is licht en vlak maar ik vind het persoonlijk waaibomenhout.

Zou het zelf alleen toepassen op plaatsen waar er geen kans is op mechanische beschadigingen.

Joop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Binnenwand

Bericht door Dennis en Nancy »

Populieren stook ik zelfs niet in de kachel. Dat word rot in het houthok.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten