Binnenwand

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Binnenwand

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb het aan de buitenkant in de grondverf (met owatrol) gezet en daarover lak de binnenkant is blank en rotten doet het niet.
Je mag hout dus nooit helemaal in de verf zetten want dan rot het ook weg.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Binnenwand

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ook niet de binnenkant alleen in de Owatrol?, volgens mij is dat ademend en toch enigzsins beschermend en sluit je het niet helemaal af, of zien ik dat verkeerd?

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Binnenwand

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Ik zet nooit hout rondom in de verf of wat dan ook, het rot dan van binnenuit weg, dat schijnt doodrot te heten.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Binnenwand

Bericht door jooph »

Hoi Anton,

Hoe doe je dat met ramen, deuren, kozijnen in je huis? :roll:
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Binnenwand

Bericht door Anton »

Hoi Jooph,

Ik heb kunstofkozijnen en deuren :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Binnenwand

Bericht door Clement »

Gegroet,

jooph schreef:Populieren is licht en vlak maar ik vind het persoonlijk waaibomenhout.

Zou het zelf alleen toepassen op plaatsen waar er geen kans is op mechanische beschadigingen.

Joop
Ja, klopt enigszins. En berken is dan weer zo zwaar...

De oplossing is volgens mij okoumé-hout als basismateriaal voor de multiplex: iets zwaardere maar veel sterker dan populier, iets minder sterk maar veel lichter dan berk. Google vertelt je er heel wat over...
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Binnenwand

Bericht door vanhooltje »

Als je je plaat verlijmd met het houtwerk en isolatie materiaal is 4 mm ruim voldoende.
Je moet erg hard slaan wil je er een gad in slaan, caravans worden op die manier gemaakt!
Populieren triplex kun je een keer lakken met glitsa, hiervan word het harder en dan verven.


grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Binnenwand

Bericht door DVIII »

ik gebruik in ideeale omstandigheden eigenlijk alleen onbehandeld 9 a 10 mm (3/8) berken plaat . dat heeft zo'n reeks van goede eigenschappen die je binnenruimte een echt huiselijk gevoel geven , maar de nadelen zijn dat het erg smet en dat het verkleurd in het licht , maar om in te leven is het zeer aangenaam. ik ben nu plannen aan het maken voor de 808 camper en die ga ik extra isoleren en betimmeren met berkenplaat.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Binnenwand

Bericht door Frank.fjph »

Lakken met glitsa..... moet je niet die wateroplosbare voor binnen nemen,die blijft taai.
Zelf zou ik Silvatane nemen, die is echt hard en heel slijtvast (getest:trap in huis: 10 jaar)

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Binnenwand

Bericht door DVIII »

dat is zeker een goede behandeling , maar ik vind dat onbehandelde hout zo'n goede invloed hebben op de luchtvochtigheid en de leefbaarheid , en een camper kan zo onprettig kil zijn , daar heb je met dat ademende hout geen last van.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
wesse321

Re: Binnenwand

Bericht door wesse321 »

Hallo,
Draadje is al weer even terug, maar ik wil mijn bus ook opnieuw gaan isoleren en betimmeren.
Nu had ik het (on)zalige idee om de wanden dan met 6 mm trespa te bekleden. Lekker sterk en
rot nooit meer. Iemand daar ervaring mee? Ja is wel wat duurder natuurlijk, maarja onze bussen
zijn dat wel waard toch?
Groet Piet
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Binnenwand

Bericht door Berthil »

Ik heb mijn kastjes in de toilet/douce rumte van 4 mm trespa gemaakt.
Wat mij op viel is dat die platen behoorlijk zwaar zijn.

Tevens heb ik de onderkant van mjn alkoof die verrot was, vervangen door trespa 6 mm.
Deze platen waren nog zwaarder.
Ik werd wel gewaarschuwd door iemand die regelmatig met trespa werkte:
De gaten die je in de trespa boort moet je ruim boren, omdat trespa behoorlijk werkt door temperatuurwisselingen.
Als je de gaten niet ruim boort breken de schroeven waarmee je de plaat vastschroeft op den duur af.

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Binnenwand

Bericht door DVIII »

duidelijk een geval van overvlijt !! , pas toch op je denkt dat het een goed idee is maar.......
niet ademend en kondens aantrekkende bekleding is meer iets voor een slachthuis of een kaasmakerij of of
maar in elk geval NIET voor een verblijfsruimte. ik betimmer met het stomste wat je kunt voorstellen als ik een strak wandje zoek voor achter het kookstelletje, nl. hardboard met lakfinish, verder probeer ik de rest met berken of ander hout te betimmeren juist omdat dat absorbeert en ademt. zo kan je slapen en wakker worden zonder al te veel vochtproblemen
en is de lucht aangenamer vanwege die goede "hout" eigenschappen. dat hout verkleurt dan wel in de loop der jaren maar het is tenminste leefbaar
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Binnenwand

Bericht door Dennis en Nancy »

Wij zijn zeer tevreden over de kurk afwerking tegen de houten wanden. (multi of triplex dat weet ik niet meer.

Trespa werkt!
Wij vinden het ook ongezellig

Rockpanel werkt niet. Ik heb er nog een partij van liggen in kersen fineer afwerking maat 60 60 geloof ik. Focking zwaar!

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Johannes

Re: Binnenwand

Bericht door Johannes »

Hallo Dennis en Nancy,

In 1982 is onze bus door carrosseriebedrijf Hoekstra in Winterswijk voor het ministerie van sociale zaken betimmert en ingericht. Zij hebben 60mm styropor (eps) gebruikt voor de isolatie, zonder spouw.
De wanden en plafond afwerking bestond uit 3mm buigtriplex met daarover een formicalaag met houtdesign verlijmd. Het moet er prachtig uit hebben gezien. Helaas heeft iemand daaroverheen triplex gelijmd en gespijkerd.

In 2007 heb ik de bus gestript en opnieuw betimmert. Ik ben nergens maar dan ook nergens een spoor van roestvorming tegen gekomen.
De isolatie heb ik grotendeels laten zitten en waar nodig vernieuwd. De wanden heb ik nu afgewerkt met bruynzeel kunstof profielen met marmerdesign.
Ik heb ze op de stalen verstevigings profielen met sikaflex verlijmd. Ze zijn makkelijk te reinigen, vocht en lucht dicht, dubbelwandig dus goed isolerend en met hollewandpluggen kun je er flink wat aanschroeven. Door de holle kanalen in de plaat kun je tenslotte ook heel eenvoudig elektrakabels verleggen. En met afwerkprofielen is het netjes af te werken.
Daar komt dan nog bij dat je flink wat gewicht bespaard in vergelijking met 10mm betonplex.
Groeten Pieter en Ria
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten