Sanibroyeur toilet

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
wesse321

Sanibroyeur toilet

Bericht door wesse321 »

Hallo medecamperaars.

Omdat ik me aan het voorbereiden ben om de camper te vernieuwen, was ik bezig te zoeken naar de verschillende toiletmogelijkheden.
Als ik dat zou willen en eigenlijk wil ik het, dan moet er een grote afvaltank 100 a 150 liter komen voor het toilet. Elke keer zo'n klein containertje van 21 liter legen vind ik lastig.
Nu mijn vraag. Welk toiletsysteem is daarvoor handig?
Een gewoon, Thetfort doorspoeltoilet, zoals TOILET INBOUW THETFORD BRAVURA http://www.de-wit.nl/winkel/showproduct.php?pID=1293
of
een sanibroyeur ? http://www.sanibroyeur.nl/nl/page00004.asp

En heeft iemand met die laatste ervaring in een camper/boot of caravan?

Of moet ik me toch maar over dat legen van dat 21 liter containertje heen zetten en dat gebruiken?

Gaarne uw adviezen.

Groet Piet
Laatst gewijzigd door wesse321 op 01 jun 2009, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door paulv »

Hoi Piet,

Ik gebruik al jaren tot meer dan tevredenheid een "RM" elektriek boot vermalingstoilet.
Ik denk dat ik in mijn volgende camper een 230V toilet monteer, niet van Sanibroyeur maar van een van de veel goedkopere concurenten.

Het vermalen toiletproduct wordt gewoon in de vuilwatertank geloosd en daarna in een rioolputje of in een weiland. Gaat allemaal prima door een 15mm kraantje, maar met een grotere kraan gaat het lozen sneller.

Het totaalproduct, samen met het douchewater en keukenafvalwater, is nauwelijks anders dan zonder de toilettoevoegingen, iets bruiner en het ruikt ietsjes meer, door een niet deskundige nauwelijks te onderscheiden.

Als "extra" gebruik ik het douchewater dat ik in een apart tankje van 20l opvan als doorspoelwater.

Uitgebreider ga ik er op in in eerder gepubliceerde stukjes op dit forum.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 31 mei 2009, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door Frank.fjph »

Het laatste is veruit het makkelijkste, doe ik ook al jaren, en door her en der een boom te bezoeken kan ik de leegfrequentie verlagen.... :lol:
Bovendien kan je dat tankje echt overal legen (campingtoitet, rioolput op parkeerterrein, stromend beekje :twisted: :evil: in zee dumpen etc) en een plek vinden waar je 120 liter shit recht onder je auto kwijt kan kost al gauw een stief kwartiertje .......

Frank
wesse321

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door wesse321 »

Hoi Paul,
Heb je eerdere berichten inmiddels gelezen. :)
Vermaalt dat apparaat ook het papier enzo tot moes? En moet je dan speciaal toiletpapier gebruik van dat dure snel verteerbare campingpapier?
Eén tank voor zwart en grijs water spreekt mij wel aan, anders moet je ze weer koppelen en is de zwart watertank niet echt waterig.
Voordeel is wel als je ze koppelt dat je eerst het zwarte water laat weglopen en de tank dan naspoelt door het grijze water door die tank weg te laten lopen. Zijn allebei je tanks redelijk schoon.
Maar goed ik begrijp in ieder geval dat er een vermaler op moet komen om fatsoenlijk te kunnen lozen? Omdat het anders te dik is.

Groet Piet
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door Clement »

Dag Piet,


Bij de zwerfwagen die we momenteel aan 't inrichten zijn heb ik ook een aantal alternatieven onderzocht. Vaak ben ik geschrokken van het stroomverbruik, en nog veel meer van het waterverbruik.

Wij opteerden tenslotte voor 2 PortaPotti's, als volgt:
- 1 PortaPotti in gebruik (opvangkassette = 21 liter)
- 1 opvangkassette, ook 21 liter; als back-up ("back-up": what 's in a word... :P )
- voor reizen naar die landen waar zonder toilet vallen een ware ramp zou betekenen: 1 bovengedeelte niet in gebruik, maar wel aan boord (er kan nog vanalles in weggestoken worden).
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door paulv »

Hoi Piet,

Ik gebruik gewoon toiletpapier en eenmaal gemalen zie je het nooit meer terug. Alles wordt tot papiervezels vermalen en die drijven in het afval water rond.
Dat naspoelen met grijs water is dan ook nergens voor nodig, je merkt het nauwelijks dat het toilet aangesloten is op je afvalwatertank, zeker niet in dikte of zo van het afvalwater. Alleen de kleur en de geur zijn iets (heel weinig) anders, maar zeker niet hinderlijk.
Wat Biotex of zo in het spoelwater en het is helemaal niet meer te traceren.
Wat uit ons afvalwatertank stroomt lijkt en ruikt op lichtbruin slootwater, echt niet dikker. Als we het op gras legen zie je er nadat het in de bodem is ingetrokken (een paar minuten) haast niets meer van terug. Die paar papiervezels op het gras spoel je met een half emmertje water weg.

Het stroomverbruik is haast niks, je gebruikt het maar een paar seconden, vandaar, en het watergebruik is maar een paar liter (~5-10max)l per dag (twee personen).Omdat we het douchewater recirculeren is het eigenlijk nul (= 0l).

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door vanhooltje »

ik ga voor de sanibroyeur, ze gebruiken weinig water en hij vermaald alles tot moes.
Ook ik ga spoelen met grijs water, en om te lozen maak ik twee mogelijkheden.
1: grote klep voor storten in een stortplaats/put.
2: exstra vermalerpomp (heb ik toch nog liggen) zodat ik met een slang overal kan lozen, ook als hij weer thuis komt.

En sanie heeft ook een wat goedkoper model in de handel.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door Saskia »

Wij gebruiken een scheepstoilet met handpomp.
Onze zwartwatertank is 60 liter groot.
Wat we lozen is zoals Paul beschrijft: vloeibaar!
We lozen meteen daarna het grijze water om het 'zwarte' weg te spoelen....
Afbeelding

groetjes van Saskia
Johannes

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door Johannes »

Wij instaleren al jaren elektrische toiletten van diverse merken en leveranciers in jachten. Onze klanten zijn er zeer tevreden mee. Nu is het op een boot niet zo een probleem om een grote vuilwater tank te monteren en meestal is er ook stroom zat. In een camper valt dat wel eens tegen ben ik achter gekomen. Dat in onze camper niet zo een mooi systeem zit heeft een aantal redenen, ten eerste wil ik ook van het toilet gebruik kunnen maken als om wat voor reden dan ook de stroom uitgevallen is. ten tweede zul je een goed nivo bewakingssysteem moeten instaleren, het wordt een zootje als je gaat doorspoelen terwijl de tank vol is. Ten derde ook al kan ik ze voor inkoop krijgen het blijft toch duur, Toilet , tank, nivobewaking en de hele instalatie. Maar het zijn wel prachtige toiletten.
Groeten Pieter
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door Peter MERCAMPO »

hoi Piet,
Heb ook zo een vermaler toilet ingebouwd (2e hands), hoop gezeik :D met inbouw maar het werkt nu naar volle tevredenheid; Ook papier wordt tot stront vermaalt en je ziet daadwerkelijk een beetje bruin slootwater uit de tank komen! En alles zééér dun, ook als je een dikke bolus hebt gedraaid :mrgreen:
Gelukkig geen problemen met de poepdoos, echter wel met het spoelwater van de spoelbak; heb een douche afvoer gemonteerd voor ruimtebesparing maar dat werkt toch niet optimaal!
Leuk ook om te lezen dat Saskia en Herman van hun poepzakken toilet zijn afgestapt.
Zo een nonelet is toch ook niet helemaal ideaal, ben wel blij van mij porto pottie af te zijn, of hoe zo een chemo tank ook schijnt te heten!
Nu geef ik, in pure vorm, weer terug, aan moeder Aarde, wat zij mij heeft gegeven :wink:
ps; 't gaat ons goed zitten inmiddels in turkije met een zeer trage verbinding plaatjes volgen wellicht later!
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door Maxer »

Wij gebruiken een sani, gebruikt gekocht via marktplaats. Absoluut perfect. 2 tanks van 200 liter die wij zo vaak mogelijk legen of in een put op een camperplaats of ergens in de natuur. Geen probleem. Nooit zo'n knullig tankje meer!
liopleuredon
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2011, 21:53
Locatie: België-Niel & Lichtaart

Re: Sanibroyeur toilet

Bericht door liopleuredon »

Hallo

Een scheepstoilet met handpomp zoals Saskia en Herman vermaalt dat ook min of meer vermits de uitgaande leiding ook "maar" 38mm is en dat zal binnen maar 34mm zijn zeker.
Krijg je daar dan ook de ietwat dikkere en stevigere (bolussen noemen jullie nederlanders dat é) mee weg ?

Indien zo een handbediend exemplaar het evengoed doet dan een electrisch zou ik daar toch de voorkeur aan geven.
En wanneer je dan eens in de shit zit met de electro blijf je toch niet met de shit zitten é.

Alle info welkom
Alvast bedankt Eric
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten