Draaibaar toilet en koelkast

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
ib010
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2009, 21:08

Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door ib010 »

Hallo,
zijn eindelijk een eind op weg met de bouw van onze camper (MB1313, oude ladderwagen.
Is er iemand die me kan vertellen welk merk toilet ok is?
We zoeken een draaibaar toilet die op een vuilwatertank wordt aangesloten, dus met vermaler.

Verder hebben we nog een koelkast nodig die zowel op gas als op 12/24V kan. Ook iemand die ons kan vertellen welke merken ok zijn en waar evt. op te letten?

Groeten Ingrid & Stefan
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door vanhooltje »

toilet weet ik niet :oops:

Maar waarom geen 220 koelkast, veel goedkoper.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
ib010
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2009, 21:08

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door ib010 »

Koelkast ook op gas omdat we ook vrij willen kamperen...
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door Anton »

Hoi,

Een compressorkast op 230 volt gebruikt ook niet zoveel stroom.
Kan dus niet op gas maar is daarentegen veel efficenter dan een gasgestookte.
Ik kan met gemak 5 dagen (vrij) staan en dan koelt ie ie nog.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door Frank.fjph »

Mijn Electrolux koelkastje, gas/220V /12 V heb ik voorzien van een 24 V element ipv het 12 V dat er in zat, en u werkt het perfect op mijn 24V voertuig spanning.
Kosten destijd in guldens: 60,=
Dit was de goedkooppte oplossing (destijds) medeomdat ik eerst 2 omvormers 24/12 had opgeblazen, die dingen kunnen slecht tegen koekastjes... :roll:
Was gelukkig garantie /geld terug

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door Anton »

Hoi,

De boordspanning word alleen gebruikt onder het rijden, bij stilstand heb je de accu in korte tijd leeg.
Je moet dan op gas of aan de paal.
Zo'n 'koelkastje doet per 24 uur ongeveer 2 kilowatt, en dat weten die campingbazen ook.

Vergelijk dat eens met een "normale" koelkast A-klas bijvoorbeeld, dat koelt ook nog met 32 graden pmgeveingstemparatuur, als de absorbtie ophoud.
Frank.fjph schreef:Mijn Electrolux koelkastje, gas/220V /12 V heb ik voorzien van een 24 V element ipv het 12 V dat er in zat, en u werkt het perfect op mijn 24V voertuig spanning.
Kosten destijd in guldens: 60,=
Dit was de goedkooppte oplossing (destijds) medeomdat ik eerst 2 omvormers 24/12 had opgeblazen, die dingen kunnen slecht tegen koekastjes... :roll:
Was gelukkig garantie /geld terug

Frank
Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door GerardM »

Terug naar de originele vraag: advies over een koelkast die zowel op gas als op 12/24V loopt.

Als dit de wensen zijn, dan hebben we het over dus over een absorptiekoelkast, die om optimaal
te koelen waterpas moet staan en niet zo'n geweldig of helemaal geen vriesvak heeft. Daaruit volgend
kan ik dan aannemen dat de wagen altijd waterpas gezet wordt bij stilstand ? En de reisbestemming
niet naar warme landen is ? En er geen behoefte is aan een goed vriesvak ?

Je zou ook kunnen kiezen voor een compressorkoelkast op 12/24V (zelfde systeem als thuis), die
hoeft niet altijd waterpas te staan, koelt super en heeft ook een echt vriesvak voor de ijsjes.

Ik heb zelf een Dometic MDC-90 compressorkoelkast die loopt op 24V boordnet. Volgens de specificaties
kan die tot 30 graden scheef staan om te blijven werken (slaapt dan wel lastig, trouwens).
Verbruik op gemiddelde en warme vakantie 30Ah per etmaal. Met een flinke accuset en een zonnepaneel
kan ik zo rustig 5 dagen zonder rijden of walstroom staan, in de vrije natuur, op een oneffen ondergrond.

Succes met de verdere voorbereiding !

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door Leo »

Over dat waterpas heb ik een beetje m'n twijfels.

Aan boord van (zeil)jachtjes staan ook plenty van die koelkastjes, en die liggen toch zelden recht.
En om nou te zeggen dat ze op bootjesforums (nóg) meer koelkaststoringen hebben dan op camperforums? Niet echt.

Zelf had ik zo'n gaszuiper op de Dorus Rijkers.
Dat was met stip de grootste slingerbak van NL.
Zelfs met het mooiste weer bewoog dat kreng ziekmakend.
Lieten we 'm droogvallen dan lag hij zeker 30graden scheef.
Maar het koelkastje bleef gewoon werken. :shock:

Mijn conclusio is dan ook dat waterpas blijkbaar alleen geldt voor campers. :roll:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door GerardM »

Leo schreef: Zelf had ik zo'n gaszuiper op de Dorus Rijkers.
Dé Dorus Rijkers ? Volgens de website al 40 jaar uit de vaart ? Tsja, vroeger was alles beter toch ?
Leo schreef: Mijn conclusio is dan ook dat waterpas blijkbaar alleen geldt voor campers. :roll:
En voor caravans, want daar zie ik ook altijd mannetjes zenuwachtig omheen lopen om het
ding waterpas te krijgen en als ik dan vraag of het is om beter te slapen, mompelen ze iets over de koelkast 8) .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
ib010
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2009, 21:08

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door ib010 »

Bedankt zover voor de antwoorden...maar wat ik nu ga doen weet ik nog niet haha...
Gewone koelkast, alleen op stroom...hoe groot is die dan dat je hem 5 dagen op je accu kan laten lopen?
Heb je dan verder niks aan qua apparatuur?
Niet dat wij een airco ofzo hebben...

Qua warmte...we zijn meer van de noordelijke landen maar goed, daar kan het ook warm zijn dus hij moet wel goed koelen.
Vriesvakje is prettig ja...

Waterpas? De camper zal meestal wel aardig recht staan maar of ie altijd waterpas gaat staan??
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door Leo »

GerardM schreef:Dé Dorus Rijkers ? Volgens de website al 40 jaar uit de vaart ? Tsja, vroeger was alles beter toch ?
Idd Dé Dorus Rijkers.
Al 40 jaar in privébezit en wij waren eigenaar nummer tig.
Tis dan ook een rotboot om mee te varen. :?

Maar de koelkast bleef werken, en dáár ging dit topic over.. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door GerardM »

ib010 schreef:Bedankt zover voor de antwoorden...maar wat ik nu ga doen weet ik nog niet haha...
Ja sorry als ik je aan het twijfelen hebt gebracht, ik vind het prima als je een koelkast op gas wil,
maar het punt dat ik wilde maken is dat je eerst even kunt inventariseren wat je wensen zijn. Dus
als je in je wagen al gas aan boord hebt, bereid bent gaten te maken voor verse lucht en afvoer en geen
grote stroomvoorziening wilt hebben (accu's, zonnepaneel), dan is gas natuurlijk een goede keuze.
En bij die keuze is het ook belangrijk om te weten hoeveel liter inhoud je wilt, of er een vriesvak in moet.
En kijk dan ook even bij het gasverbruik van het ding, dan weet je ook hoeveel gas je nodig hebt als je vrij
wilt staan.
Verder zijn er niet zoveel merken, Electrolux en Dometic/Waeco zijn de spelers.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Draaibaar toilet en koelkast

Bericht door paulv »

Hallo Ingrid en stefan,

Van een draaibaar vermalingstoilet heb ik nog nooit gehoord :roll: , een gewoon model 230V kost ongeveer € 180 bij " Brico Depot" (grote DHZ. keten in Frankrijk en Spanje).

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten