Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door TeKnoID »

Ook hier een koelkast probleem... :S

De koelkast deed het vorig jaar best goed (op gas), maar dit jaar werd het maar niet kouder dan een graad of 13-14. De vriezer maakte overigens wel ijsblokjes.
Bij thuiskomst getest op 220V en daar koelde hij wel langzaam naar 7 graden, op zich ook niet super koud maar wel koud genoeg. (omgevings temp was zo tussen de 20 en 25 graden).
De dikke buis waar de verwarmingselement in zit werd op gas als 220V heet, maar de ammoniak-buis die eruit komt was waarneembaar warmer op 220V.

Het zou dus kunnen betekenen dat het vlammetje niet goed genoeg de ammoniak verwarmd. De vlam is overigens mooi blauw, en de vertrager is aanwezig. Nu dacht ik er aan om de verstuiver (juiste benaming?) te vervangen en om dan een 50mbar variant te nemen aangezien mijn 'nieuwe' truma s3002 kachel ook 50mbar nodig heeft (volgens de gebruiksaanwijzing).

Heb ik dan een 50mbar koelkast? Of zijn er meer onderdelen die ik dan zou moeten vervangen?
Of is het het proberen waard om de koelkast eens een tijd op 50mbar te laten lopen om te zien of hij dan wel goed koud wordt?
Weet iemand toevallig waar kan ik zo'n ding halen/bestellen?

alvast bedankt voor de hulp!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door Frank.fjph »

Allereerst moet je vaststellen wat de vereiste druk en gassoort is van je koelkast: typeplaatje buiten of binnenin je koelkast.
Dan is de volgende vraag: wat is je druk van de drukregelaar??

Antwoord op de vraag of je de inspuiter kan vervangen hangt ook af van het merk, (Electrolux had die vroeger wel leverbaar, evenals bv 24V elementen; of de huidige opvolger Dometic dat nog heeft weet ik niet.)

Frank
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door TeKnoID »

Hallo Frank,

het gaat om een Electrolux en de vereiste druk is 30mbar volgens het plaatje in de koelkast. Druk regelaar was dat dus ook.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door Frank.fjph »

IK heb mijn Electrolux ook na een aantal jaren en keer goed schoongemaakt: kapje bij brander wegnemen en brander demonteren.... er bleek een hele voorraad "zand" onderin de brander gekomen te zijn.

Verderis onvoldoende afvoer van warme lucht achter de koelkast ookeen oorzaak van minder koelen, en omdat de gasbrander veel meer warmte in de omgeving verspreid dan de 220 Volt kan dat ook een oorzaak zijn. Oplossing: plaats 2 oude ventilatoren uit een kapotte PC voeding tegen het bovenste roostertje en de koeling is weer prima.

Succes
Frank
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door TeKnoID »

Ik heb de brander gedemonteerd en leeg getikt, er kwam wat klein gruis uit. Helaas was de vlam hetzelfde als ervoor. Een vlam van ongeveer 2cm hoog (bij grootste stand) en in het topje lichtgeel. De rest blauw. Als ik de vlak lager zette kwam hij niet boven de omhulsel van de brander uit en was geheel blauw.

hierbij maar even een filmpje van het vlammetje, kunnen de koelkast-experts beter bekijken of dit correct is :)

http://www.youtube.com/watch?v=9sm4t81KtrA
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door Anton »

Hoi,

Je moet dat brandertje schoonprikken met een knopspeld, zal ie beter branden.
Bij verdere demontage kom je een dopje tegen das de sproeier die met een houtje (tandenstoker) of een koperdraadje open maakt.
Let op: er zit daar een heel klein gaatje in!

Als je het goed doet zie je merkbaar verschil als ie weer brand en je hoort 'm dan waarschijnlijk ook licht "snorren" .

Succes

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door Clement »

Gegroet,


Zoals door anderen al aangehaald: eerste werk is alle toestellen op dezelfde werkdruk zetten dan je ontspanner (of andersom natuurlijk!). Bij een absorbtiekoelkast houdt dat niet meer in dan het juiste sproeiertje (daar waar de vlam ontstaat) te plaatsen. Er is dus ook niet meer nodig dan het vervangen van één sproeiertje door een ander type om het typeschildie op het apparaat niet meer te laten kloppen!

Zelfs indien het sproeiertje het juiste is lijkt het me zinvol dit bij de minste twijfel te vervangen. Uitblazen kan soms ook helpen, doorprikken met een naald of wat dan ook is nooit echt goed, meestal zelfs gevaarlijk. Vooraleer te vervangen zeker de schouw goed reinigen, en daartoe ook de spiraal uithalen die er in zit. Die spiraal is geen soort ragebol, heeft dus geen reinigende bedoeling, maar dient wel om meer warmte te halen uit de opstijgende warme lucht, dus om het rendement te verhogen.

Een vlammetje dat niet mooi blauw ziet is gegarandeerd niet OK. Maar volgens mijn gasvakman is daarom het omgekeerde nog niet waar. Zelfs een geroetineerd iemand is volgens hem niet in staat om aan de hand van het uitzicht van de vlam ondubbelzinnig te kunnen besluiten dat de verbranding OK is.

Ook de rest van het apparaat goed reinigen is belangrijk. Ik denk hier dan meer speciaal aan twee dingen:
- De koelvinnen ontstoffen, zodat de warmte-afvoer veel wordt verbeterd;
- De rubber rondom de deur, omdat een niet goed gesloten koelkast minder goed koelt, en ook ijsvorming geeft waardoor de koeling er nog verder op achteruitgaat. Een papiervel tussen deur en deurkader steken, de deur sluiten, en dan proberen dit vel er tussenuit te trekken is een goede testmethode. Er uit trekken zal zeker mogelijk zijn, maar moet op de verschillende plaatsen rondom overal even gemakkelijk zijn.

Sukses!
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door Anton »

Hoi,

Er word geschreven dat ie het goed heeft gedaan dus alles zou in orde moeten zijn.
Dus hoef je geen sproeiers te vervangen of drukregelaars, maar is het een kwestie van vervuilen.
Ik schrijf dan ook de sproeier met een houtje reinigen, en die zit ook niet bij de vlam maar bij de koppeling\, het is een soort dopje met een heel klein gaatje.
Het vlammetje op het filmpje brand zeer zeker niet goed, waarschijnlijk kun je 'm ook ruiken.

Het branderbeeld beoordeel ik op het oog, met het oor, en met de neus, ik heb er meer schoon gemaakt, ook in de vakantie.
Het branderbuisje, en andere zaken, door Clement aan gehaald moeten ook gereinigd worden, ik neem aan dat dat wel duidelijk is.

Bedankt voor de aanvulling.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door TeKnoID »

Ok hartelijk bedankt voor de info!

ik ben dat dopje met het gaatje inderdaad tegengekomen, die zou ik dus met een houtje voorzichtig schoon kunnen vegen/prikken. Het brandertje zelf had ik dus leeggeklopt maar zal nog eens kijken of ik met een speld er nog meer troep uit krijg. Iig goed om te horen dat het brandertje niet goed brand, dan ligt het zoals ik vermoede dus daar aan. De hoogte van de vlam was wel ok?
Alleen als ik mijn hele systeem (kachel,fornuis,koelkast) op 50 mbar wil laten 'lopen' dan kan ik dus beter een nieuw brandertje kopen.
Weet iemand waar ik dat kan vinden? I.M.S. Hedel of De-Wit?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn volgens mij ook regelaars te koop van 50 naar 30 mb, das ook een oplossing.
Dan kun je nog een T-stuk maken met een regelaar er aan van 30 en 50 mb, of, als er aan te komen is, een andere sproeier.

Succes

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb zelf de koelkast en gasfornuis en de boiler op 50 mb, de kachel werkte niet goed en toen bleek dat die 30 mb was en ook met 50 werd gevoed.
Opgelost door een reduceer van 50 naar30 tussen de kachel te zette.
Het ding kwam bij IMS vandaaan en kostte 14,- (gulden nog dacht ik)
Een nieuw inspuitertje zou ik bij Electrolux (nu Dometic) proberen te krijgen.

Frank
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door TeKnoID »

bedankt voor de tip, maar zo'n ding kost niet 14, maar 43 euro... van 50 naar 30 schijnt moeilijker te zijn dan van tankdruk naar 30 of 50 mbar.

Ik heb op deze site (http://www.marsmanshop.nl/shop/index.ph ... uctId=4431) een nieuwe inspuiter gevonden, weet alleen niet zeker of het om het juiste onderdeel gaat. Het pijltje naar 2 wijst nl niet naar het dopje met het gaatje, maar naar de gasleiding. Ik wacht hun reactie even af.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door DVIII »

is een 50 naar 30 niet gewoon een tankregelaar met een ander begin nippel, of is dit te simpel en lopen ze dan 43 (min 14) euro mis !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door Rene »

Ik heb even een vraagje wat bedoel je met " Vooraleer te vervangen zeker de schouw goed reinigen, en daartoe ook de spiraal uithalen die er in zit" Is dat in leketaal de schoorsteen waar die warme lucht uit komt.

Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door Clement »

Dag Rene,


Inderdaad.

Mijn betrachting altijd lekentaal te gebruiken is blijkbaar niet gelukt, dus maar een prentje dan om te helpen: op de vierde afbeelding van http://www.bakhuiskoudetechniek.nl/cara ... kasten.htm is dat onderdeel afgebeeld, en ook op andere afbeeldingen van die site nog terug te vinden.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door Rene »

hallo Clement,

Geweldig dit stukje tekst, ik maak al jaren elk voorjaar mijn brander schoon. Maar van die schoorsteen had ik nog nooit gehoord. Gelukkig heb ik het weekend weer wat te doen :wink:

Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: Koelkast- Vriest, maar koelt slecht => 30mbar->50mbar?

Bericht door TeKnoID »

Nou ik heb vandaag de nieuwe inspuiter geplaatst (nummer 46) er zat een nummer 45 in die voor 30mbar is en de 46 is dus voor 50mbar. De vlam leek niet veel veranderd, mooi blauw in het begin en in het topje iets van een gele waas. (*edit* oh toch wel een verschil als ik het filmpje nu terug kijk, hij lijkt nu iets 'feller' te branden en iets hoger ook) Maar... de buis die uit verwarming komt werd veel heter en een test van 4 uur op stand 2 zorgde voor een temperatuur van 7 graden en in het vriesvak voor ijsklontjes: ik heb goede hoop dus dat hij het beter doet! En nog op 50mbar ook, dus ik hoef geen "omvormer" te kopen (50->30mbar), alles werkt nu mooi op 50mbar!

ik dacht ik meld het even voor andere die mogelijk hun gasdruk willen aanpassen in hun koelkast (50->30 kan natuurlijk ook!).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten