508 ambulance geschikt voor 4 personen?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
trui
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2009, 08:26

508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door trui »

Goedenavond,

Ik loop met het idee rond om van een 609 maar liever 508 ivm wegenbelasting een campertje te maken voor 4 personen. man, vrouw, jongens van 14 en 16. Ik ben vandaag bij van dam in Rhenen geweest. Helemaal nieuw zijn ze niet maar het biedt een goed uitgangspunt.

De laadruimte is circa 190 breed en 310 lang.

Zelf dacht ik om de tussenwand weg te halen en een bank/ stoelen te maken achter de voorstoelen. Zijn pilootstoelen hier goed/veilig te monteren en mag je er dan passagiers op vervoeren? Ik dacht wegenbelasting vrij dus geen probleem met bpm. Dit neemt dan circa 1 meter van de laadruimte in de lengte in beslag.

Houd ik over 2.10 meter. Met een treinzit kan ik dan een bed scheppen van 2.10 maal 1.90. Dus geschikt voor 3 personen (in geval van slecht weer). Gaspit onder de treinzit met omhoog te klappen deksel. Moet deze dan 60 cm hoog zijn? Ik dacht van niet is toch wegenbelastingvrij dus geen camperkenteken nodig.

Blijft over 1 persoon. Waar zou die kunnen liggen?

Graag jullie ideeen.

Groet,

Jon
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door Admin »

Je realiseert je dat het heel krap is en blijft, neem ik aan....

Je zou een slaapplaats kunnen realiseren als verwijderbare 'hangmat' boven in de cabine. Daarover is al het een en ander geschreven op dit forum.
Of je zou je toevlucht moeten nemen tot een daktent of een slaapcabine in een voortent.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
trui
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2009, 08:26

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door trui »

Beste Admin,

Ik heb hier al naar gekeken. Hangen de aluminium buizen op de deuren en staan er nog poten op de stoel?

Zelf zat ik te denken aan een soort stapelbed dat eerst als rugleuning functioneert en dan als bed naar bogeklapt kan worden.

Dit al eens gezien?

Groet,

Jon
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door GerardM »

Met vier (bijna) volwassenen in een ambu is inderdaad krap. Ik zou die twee pubers in een klein tentje leggen en pa en ma lekker de bus voor zichzelf 8) .
trui schreef: Ik dacht van niet is toch wegenbelastingvrij dus geen camperkenteken nodig.
Die volg ik even niet. "Camperkenteken" zegt iets over de inrichting van de wagen en heeft niks met wegenbelasting te maken, maar
veel meer met de inrichtingseisen. Zo mag je in de laadruimte van een bestelwagen geen personen vervoeren en nog zo wat van die regels.

Succes met de voorbereidingen.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
trui
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2009, 08:26

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door trui »

Ik bedoel daar mee dat ik dan niet aan al die eisen rond campers hoef te voldoen mits die extra stoelen veilig gemonteerd zijn.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door Admin »

Hangen de aluminium buizen op de deuren en staan er nog poten op de stoel?

Zover ik weet rusten de buizen alleen aan beide zijwanden in een klosje. Maar het hangt natuurlijk wel af van de stijfheid van de buis en van het gewicht dat je erin gaat leggen.

Zelf zat ik te denken aan een soort stapelbed dat eerst als rugleuning functioneert en dan als bed naar bogeklapt kan worden.

Dat is dus de standaardoplossing voor het bovenste bed in de DoKa.
Afbeelding
(Op de foto zijn de beide matrassen al ingekort i.v.m. de doorgang)

Heb je daar plek voor?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door Saskia »

Hoi Trui,
Wij reisden met ons drieën in de ambu, en ik kan je zeggen dat dat krap was.
Dochter (16) sliep liever in een tentje dan in het hefbed.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door Bommes »

trui schreef:Ik bedoel daar mee dat ik dan niet aan al die eisen rond campers hoef te voldoen mits die extra stoelen veilig gemonteerd zijn.
Of je nou wegenbelasting vrij bent of niet je bus moet voldoen aan de eisen horend bij je kenteken.
In jullie geval een bedrijfswagen kenteken, en dus moet je aan die eisen voldoen.
dat wil zeggen dat als je het ding inricht als camper en er niet mee naar een herkeuring gaat je bij een controle door de douane behoorlijk het haasje kunt zijn.
Geizen het bouwjaar van jullie bus zou het wel eens kunnen zijn dat de gordel plicht voor passagiers achter in (dus op een eventueel zelf gebouwde bank constuctie) niet geld.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
trui
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2009, 08:26

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door trui »

Hoi Marius,

Snap ik niet helemaal. Auto is ouder dan 10 jaar dus bpm is afgeschreven. Een boete is dan toch niet meer mogelijk? Toch... Om het nog ingewikkelder te maken door mijn ruimte beperkingen kan ik niet aan alle campereisen voldoen zoals een keukenblok van 60cm hoog en de tafel wordt een losse campintafel maar ik maak er wel weer slaapplaatsen in en stoelen voor passagiers. Wat is het nu geworden: een camper, een bedrijfsauto of een personenauto?

Dat is voor mij dan even de vraag.

Groet,

Jon
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door DVIII »

voor alles door elkaar gaat lopen , oldtimer , is ouder dan 25 jaar , houderschapsbelastingvrij.
wat het dan is als je geen camper kenteken ervan maakt .... een recreatievoertuig
dan blijft je het kenteken zoals het is , val je niet onder de inrichtingseisen van welke klasse dan ook , hoeft er geen meter tussen het stuur en de tussenwand ( hoe bedoel je tussenwand !! eruit !! )
mogen de meerijders op appelkisten zitten , maar een mooi bankje is beter, zolang het er maar niet meer dan 8 zijn.
en bouw je een gasfornuisje in wat ook niemand naar hoeft te controleren of naar te kijken.
belastinggeld valt er niet meer te halen dus de douane en al die makkers laten je mooi met rust.
slapen op autosnelwegparkeerplaatsen MAG , omdat dat nu eenmaal zo is .
kortom , leve de lol
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
trui
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2009, 08:26

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door trui »

Kijk dat dacht ik al dat maakt zo'n 508 natuurlijk erg geschikt voor een moderne zigeuner zoals ik. :D
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door Bommes »

Toch meen ik dat je moet blijven voldoen aan de vermelding op het kenteken.
Voorbeeld:
Belastingvrij auto op benzine.
Plaats je daar een gas installatie in zul je dat moet melden en een aanpassing op je kenteken krijgen.
Zelfde geld voor de inrichtings eis.
De huidige bus voldoet aan de grijs kenteken wetgeving, en moet daar aan blijven voldoen tot dat je de vermelding "inrichting kampeerauto" er op hebt staan.
Laat er nou wel een hoop info op de site van de belstingdienst staan maar dit nou net weer niet.
Even goed dit is hoe ik vermoed dat het is..
kan het helaas niet onderbouwen met een site met regeltjes, maar het lijkt me wel iets om uit te zoeken.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door DVIII »

hmmmm, hoge voertuigen mogen rondom ramen boven de 150 cm hebben en van binnen mag het een grote ruimte zijn, dus als er bestelwagen op het kenteken staat mag je de boel vanbinnen zelf indelen en je moet er niet persé bestellingen mee rondrijden. dus dan verander je toch niets :roll:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door GerardM »

Trui had al aangegeven dat hij van een oldtimer voertuig wil uitgaan, dus al dat gedoe om er een kampeerauto inrichting van te maken hoeft niet om de houderschapsbelasting te ontlopen. Maar dan wordt het dus een bestelwagen inrichting en dan heb je toch weer te maken met andere regeltjes, die bijv. zeggen dat je geen personen mag vervoeren in de laadruimte, boete bij betrappen 70 euri p.p. . Om van het hele verzekeringsgedoe nog maar te zwijgen, ingeval van ongeval. En nog belangrijker, de veiligheid van het meereizende gezin bij bijvoorbeeld een noodstop, zouden toch voor een meer degelijke inrichting moeten pleiten.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door Bommes »

ik had het ook niet over de belasting maar over het moeten voldoen aan de geldende inrichtings eisen.. en die blijven wel gewoon van kracht ook al hoef je geen houderschaps belasting meer te betalen.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door Admin »

geen personen mag vervoeren in de laadruimte, boete bij betrappen 70 euri

Hoi Gerard,

Dan is wet zeker gewijzigd... In mijn tijd was dit een "economisch misdrijf" (jawel, géén overtreding!) waarop een maximumstraf van Hfl 10.000 en/of 6 maanden gevangenisstraf stond.
Mij is dit misdrijf lang geleden komen te staan op Hfl 400 boete en inbeslagneming van m'n Fiat busje...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: 508 ambulance geschikt voor 4 personen?

Bericht door Gerard Exis »

Naar mijn idee heeft Bommes volledig gelijk. Waarom moet de wagen niet meer als kampeerinrichting gekeurd worden? Omdat deze wegenbelastingvrij is? Stel dat dit zo is, kunnen wij stellen dat de gegevens van het kenteken niet hoeft te corresponderen met het voertuig? ja toch? Goed dus inrichting op kenteken komt niet overeen met het voertuig, chassisnummer komt niet overeen met het voertuig :mrgreen:
Wat is in deze het verschil ?

Volgende vraag, in Duitsland is verplicht boven max gewicht 2.800 kg een chauffeurskaart te voeren of tachoschijven te gebruiken, UITGEZONDERD campers :wink: Misschien zo ook wel in Frankrijk regels, Spanje etc... Dus is het van belang om het kenteken kloppend te hebben met het voertuig? voor mij wel, voor u .........?
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten