houtkachel ervaring

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

houtkachel ervaring

Bericht door Gjalt »

Ha,

ik wil graag een houtkachel in mijn bus gaan maken. Zodoende het forum al uitgespit en het houtkachel onderwerp doorgelezen (degene die destijds het onderwerp startte is nu een 'unknown user'). Zijn er hier nu nog mensen die ervaring hebben met een houtkachel/er een in de camper hebben?

Hartelijke groeten,

Gjalt
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Wim »

Hoi Gjalt ,

Zelf heb ik geen ervaring met houtkachels in campers maar kijk hier maar eens .
http://www.skoolie.net
Deze jongens zitten in de States en er is daar heel wat kennis te vinden .

succes er mee Wim
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: houtkachel ervaring

Bericht door paulv »

Hoi Gjalt,

Ervaring zat, wij stoken al jaren ons huis met diverse houtkachels :lol: .

Voor de Camper lijkt mij een kleine (zo klein mogelijk) geëmailleerde Franse houtkachel heel geschikt, bij een Emmaüs in Frankrijk en België voor weinig :wink: te krijgen (~€50). Dit zijn echte houtkachels uit de jaren 30 - 50 te herkennen aan het ontbreken van een rooster en aslade. Hoe zwaarder hoe beter (gietijzer in plaats van plaatijzer). Denk eraan, houtkachels branden het best op vol vermogen, "halfgas" is vragen om problemen :mrgreen: (roet en as). Voor de verbrandingsluchttoevoer is een gaatje ter grootte van een dubbeltje voldoende, grotere luchtgaatjes zuigen meer warme lucht uit je camper dat vervangen wordt door koude buitenlucht. Nog mooier is om de verbrandingslucht van buiten toe te voeren (doormiddelvan een koperen pijpje of zo :roll: )
Kachels met een rooster en een asla zijn kolenkachels en ongeschikt. Eventueel kun je die wel ombouwen door die twee dingen weg te laten.
Hout brandt op een asbedje van een paar cm dik. Eigenlijk hoef je dit bijna nooit te verwijderen, bij continu branden misschien één keer per maand aftoppen. Dus bij gebruik nooit schoonmaken (as verwijderen).
Als stookhout is het beste (lokaal) droog (3 jaar) loofhout, liefst eiken. Beuken, berk, enz. zijn ook goed, als het maar goed droog is, anders gebruik je de verbrandingswarmte om je stookhout eerst te drogen, met een beroerd rendement en roet als beloning. In een loofbomen bos dood hout zoeken, op maat zagen en droog bewaren. Je hebt maar heel weinig nodig (2-3-4 stammetjes, 30cm, polsdik, per dag). S'morgens aanmaken, brandt daar gemakkelijk de hele dag op, en dan eventueel s'avonds een of twee houtjes toevoegen voor de nacht. Wel voor voldoende frisse lucht zorgen.
Naaldhout is ongeschikt, brand wel en snel :cry: , knettert en geeft veel roet en as (rookt) en weinig warmte, waardeloos :mrgreen: .

Mvg.Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: houtkachel ervaring

Bericht door DVIII »

je kunt ook een echte wagenkachel maken , zo'n ding wat aan de muur hangt ,
pas nog een echte zien liggen op de snuffelmarkt in mill. maar als je zelf kan lassen en een beetje smeden kan je van elke buis van zo'n 20 a 30 cm dik een kachel maken . Met vuurvaste bekleding en hotspot inlaat.
maar bedenk wel hoe kleiner de kachel hoe minder die kan eten. in de kraakhoek zitten diverse kachellassers die de mooiste dingen maken op maat , van oude gasflessen of ander gebruikt spul.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Gjalt »

Bedankt voor de tips. Ik zit er aan te denken om wel een bestaande oude kachel (gietijzer of gemailleerd) te nemen. Dan wil ik proberen om ook de luchtinlaat van buiten te laten komen. Volgens mij zijn de meeste oude kacheltjes daar niet op ingericht, maar daar is wel een oplossing voor te verzinnen. Een van de andere eisen is dat de kachel plat is aan de bovenkant en er een pan/keteltje op kan staan.
Overigens wist ik niet dat er ook specifieke wagenkachels bestaan.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: houtkachel ervaring

Bericht door paulv »

Dit is een voorbeeld van de kacheltjes die ik bedoel.

http://www.leboncoin.fr/vi/65718651.htm

Beter zijn de kacheltjes zonder Mica ruitjes (lekken lucht) en met een zijdeur.

Bovenladers in een vertikale buisvorm zijn eigenlijk kolenkachels bv. sommige exemplaren van Godin. Dit ondanks wat de verkoper beweert, denk aan de zgn. allesbranders :mrgreen: .

http://evreux.olx.fr/poele-a-bois-godin-iid-9978603

Dit lijkt mij een ideale kachel :roll: (zelf gebruik ik o.a. de grotere uitvoering), alleen veel duurder.

http://www.uwkachel.nl/jotul-f602-n-met ... -glas.html

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Gjalt »

Tsja je laatste link is inderdaad een hele mooie kachel...zoiets zou ik graag in de bus zetten :D Nu kijken of ik iets kan vinden dat ook goed voldoet en ook nog betaalbaar is..
Eens even het internet afstruinen en eens bij emmaus in Haarzuilens kijken!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Detlev »

Gjalt schreef:Tsja je laatste link is inderdaad een hele mooie kachel...zoiets zou ik graag in de bus zetten :D Nu kijken of ik iets kan vinden dat ook goed voldoet en ook nog betaalbaar is..
Eens even het internet afstruinen en eens bij emmaus in Haarzuilens kijken!
Bij Emmaus Nederland kan je dat volgens mij wel vergeten!
Bij DL zitten Peter en Merijn, Peter last geregeld kachels in elkaar voor binnen maar ook voor in de bus (hij heeft er zelf ook 1'tje in de bus).
Ze wonen in Huissen, kijk even in je persoonlijke berichten, zit een telefoonnummer.
Mercedes 406 uit 1969
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Gjalt »

Bedankt Detlev! Ik heb Peter net gesproken en hij had een paar goede tips. Overigens heeft hij op zijn fotosite een mooie reportage staan van het plaatsen van een houtkachel in een 407 (link te vinden via het DL forum).
Een aan de muur gemonteerde kachel is wel een praktische ruimtebesparende oplossing, wat jammer dat ik er zelf niet een in elkaar kan lassen (kan niet lassen).

Nou ja, ik kan flink vooruit, als ik vorderingen maak (een kachel vind, m plaats) zal ik wat fotos plaatsen.
siebegorter
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2009, 17:58
Locatie: Kampen

Re: houtkachel ervaring

Bericht door siebegorter »

hier nog een mooie http://link.marktplaats.nl/289546166
en hier een heeeeele mooie maar dikke kans dat die al lang weg is http://link.marktplaats.nl/294790037
succes!
wie alleen handelt met voorkennis leert nooit wat!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: houtkachel ervaring

Bericht door paulv »

Volgens mij zijn dat allebei kolenkachels :mrgreen: , die verkopers lullen maar wat. Dat er hout in kan branden maakt een kachel nog geen houtkachel.

In het kort, in een echte houtkachel branden stammetjes van minimaal 30 cm horizontaal op een asbedje, en hebben dus ook geen rooster noch een aslade. De betere hebben ook nog een naverbrander en/of een (rook)labirint.

Alle andere kachels zijn grof gezegd kolen en turf kachels, waar ook hout, papier, schoenzolen :mrgreen: enz. in kunen branden.

Gr. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Gjalt »

Ja het valt me op hoeveel niet-houtkachels er als houtkachel worden aangeboden.

bovengenoemde kachels zijn mooie kachels maar wel aan de grote kant denk ik en dan moet ik ook meteen een aanhanger met dompelbad gaan bouwen. :lol: :lol:

ik dacht aan zoiets:
http://link.marktplaats.nl/276270647
maar dat prijskaartje... :x
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Detlev »

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je bus is, maar met bovenstaande kachel zul je een hoop ramen nodig hebben die erg ver open kunnen.... :lol:
Een piepklein hout kacheltje is echt genoeg om een bus bloedheet te stoken!
Ik heb een keer op een DL meeting iemand gezien die ze ook zelf maakte, die liet ie gewoon zien in z'n hand, erg klein dus....en toch groot genoeg om hout in te stoken.
Ik heb zelf lang hout gestookt, het nadeel van kolenkachels is dat ze erg veel hout verslinden, dat wil je nu juist in een bus niet vanwege de geringe voorraad die je mee kunt nemen. Verwarmen doen ze heus wel, daar ligt het niet aan.
Mercedes 406 uit 1969
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Gjalt »

sjonge, zou dit dan het ik-leer-lassen-project worden :idea:
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: houtkachel ervaring

Bericht door paulv »

Hoi Gjalt,

Op zich is het niet een erg moeilijk ontwerp, je maakt een Jotul 118 na op schaal 1:2 of 3, en klaar ben je.

Eigenlijk een vierkante(of natuurlijk cirkelvormige) doos met op 1/3 hoogte een schot met een draaiende verstelbare luchttoevoer met hierin boven (voor de naverbranding) en beneden een luchtinlaat.

http://www.alternativetechnology.info/i ... oodbu1.jpg

Kijk maar op internet hoe die er precies uitziet, het is echt een wereldkachel, weinig betere (nou ja, misschien een Vermont, heb ik ook :wink: ) houtkachels gezien :lol: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Gjalt »

mm, dat ziet er oersimpel uit. Maar ik heb toch het idee dat het uiteindelijk lastiger is dan het lijkt (in acht genomen dat ik nog nooit gelast heb), bijvoorbeeld het luchtdicht maken van het deurtje.
En wat is er gebeurd met het oude-gasfles kachelontwerp (uit het oude houtkacheltopic), bestaan daar foto's van?
Ik vond deze: http://spaninks.eu/?p=56 , maar dat is meer een openhaard.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Anton »

Hoi,

In het verleden heb ik ook eens een stukje over het hoe en waarom over houtkachels geschreven:

Een houtkachel, en toen?

Hoi allemaal, een ieder die geïnteresseerd is in een houtkachel.
Ik heb vroeger thuis een houtkachel gehad die geschikt was om hout in te verstoken.
We hebben het dan over een kachel die alleen maar hout mag en kan verstoken.
Een kolenkachel is geschikt om kolen in te verstoken dus niet voor hout en omgekeerd!

Het verschil zit ‘m in de manier van stoken: bij een kolenkachel word de lucht, nodig voor de verbranding onder het rooster toe gevoerd.
Dit wordt gedaan om het rooster enigszins te koelen.
Een kolenkachel brand dus van onderen naar boven.

Een houtkachel daarentegen brand van boven naar beneden, en word niet gestookt op een rooster.
Hier word op een laagje zand van ongeveer 5 cm begonnen, als er zich voldoende as heeft verzameld gaat dat dus dienst doen als ondergrond.
Bij een goede houtkachel duurt dat wel even aangezien deze een goede verbranding heeft.
Zodoend heeft en houtkachel ook geen asla

Hier uit blijkt dat een “allesbrander” eigenlijk geen van tweeën is, uitzonderingen daar gelaten.
Er zijn er die je voor dat je gaat stoken kunt voorzien van een plaat in plaats van een rooster.
Maar ik vind een en ander nogal omslachtig, en als zo’n ding goed gebrand heeft kunnen er dingen zijn kromgetrokken zodat alles niet meer zo fijn past.

Turbulentie Temperatuur Tijd


De drie T’s wat heeft dat met elkaar te maken?

Turbulentie: We hebben allemaal wel eens een fikkie gestookt, en daar in geblazen om het aan te jagen.
Temperatuur: Daardoor wordt het heter en kregen we een beter vuur.
Tijd: Als het vuur goed brandde stopte je met blazen, simpel toch?

Wat heeft een en ander dan te maken met een kachel?
Welnu Turbulentie heeft betrekking op het aanzuigen van de verbrandingslucht in de kachel het mengt het zich met de rookgassen zodat het verbrand.
De temperatuur moet hoog genoeg zin voor een goede verbranding zodat de stank buiten grotendeels weg is.
Het spreekt voor zich dat een goede verbranding een bepaalde tijd nodig heeft.

Stoken we nu in een verbouwde gasfles dan gaat er het een en ander mis: omdat het vuur meteen de wand verwarmt zodat het niet op temperatuur komt, de gassen verwarmen de schoorsteen niet goed zodat deze niet goed aan zuigt.

Maar we willen wel een goede verbranding: dus zorgen we eerst dat alles lucht dicht is dit is echt belangrijk!
We gaan de binnenkant met Chamotteklei bekleden zodat het vuur beter op temperatuur komt.
Zodoende krijgt de schoorsteen ook meer warmte zodat des ook beter “trekt” een voorwaarde voor de Turbulentie die we graag willen hebben.
De Turbulentie krijgen we door de inlaat niet groter te maken dan nodig is, meestal word daar een pijp met daarin gaatjes van 3 mm geboord gebruikt.
Middels de inlaat word het vuur dus geregeld, daarom is het belangrijk dat de kachel goed sluit!
Dit alles geeft een goede verbranding zodat de kachel een veel beter rendement heeft gekregen
Als je goed opgelet hebt merk je op dat er geen kleppen of iets dergelijks in de uitlaat (rookafvoer) zit.
Ook kunnen er nu geen rookgassen in het interieur komen

Mocht nu de kachel of de schoorsteen in de hens gaan: geen probleem luchttoevoer knijpen en klaar is Anton!

Ik had toentertijd er altijd een kilo zout bijstaan en een sproeifles met water, aangezien het ding wat ik had ook als openhaard gebruikt kon worden en dat smeert nogal.
Dit komt door de slechte verbranding, rest mij nog op te merken dat voor het rookafvoerkanaal stalen pijp gebruikt moet worden liefst geïsoleerd.

Ik wens juli veel succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: houtkachel ervaring

Bericht door DVIII »

topuitleg !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Gjalt »

Ik had 'm al gevonden Anton en doorgelezen, een helder verhaal! Toch bedankt om het stuk ook hier te plakken.
Op dit moment ziet het er naar uit dat ik zelf iets ga maken (kachel) en dan komt het inbouwwerk. Ik ben op zich niet onbekend met het gebruik van een houtkachel, maar wel met het maken ervan (en het gebruik in een bus eigenlijk ook). Afijn, er zit schot in de zaak!
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Re: houtkachel ervaring

Bericht door dinand »

Eens even het internet afstruinen en eens bij emmaus in Haarzuilens kijken
Das zeker een aanrader, daar heb ik mijn kachel ook weg. Het is eigenlijk een kolenkacheltje, maar ik kan er op koken, hij is niet zwaar, zat een onderplaat bij en voor 5 tientjes klaag ik verder nergens over. Ik heb hem met draadeind en bouten in mijn bus bevestigd, dat ding gaat nergens meer heen.

De hout warmte is heerlijk, maar er moet wel een deur open bij mij, want de wagen wordt bloed heet binnen 3 minuten en dat blijft het ook

Er zit ook een sociale werkplaats in Utrecht die gasflessen ombouwd tot kachels. Een terreingenootje van me heeft zo'n ding staan, werkt prima in zijn wagen. Kost 120 euri met 2 meter pijp. Weet alleen ff niet waar ze zitten, zo uit mijn hoofd op de demkaweg.

ps. En er stonden afgelopen woensdag 2 SUPER mooie bedenk ik me nu, 75 euri/stuk, vond ze dr ideaal uitzien voor in een bus. T waren potkacheltjes, of dr alleen hout of kolen in mocht weet ik zo niet. Emmaus haarzuilens bedoel ik dus
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: houtkachel ervaring

Bericht door DVIII »

je kan ook een vrachtwagenluchtfles opsporen bij de vrachtwagensloop.....
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gjalt
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
Locatie: Hilversum (NH)

Re: houtkachel ervaring

Bericht door Gjalt »

Ik ben er zelf een aan het maken. De plek waar hij moet komen in de bus is al vrij gemaakt van inbouw (kastjes weggehaald + binnenwand en isolatie) daar zat toch al lekkage. Nu kan ik beginnen aan de kachel zelf. Als dat wat meer vorm krijgt zal ik eens wat foto's doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten