Waar slapen de kinderen??

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Waar slapen de kinderen??

Bericht door jeroenz »

de inrichting van de bus is zo goed als klaar op papier. Alleen waar komt het kinderbedje voor de kleine man van 2 jaar??
Ik heb heel veel bussen bekeken, maar ben benieuwd naar jullie oplossingen. (hefbed of achterin aan ons voeteneind etc. etc.

Plaats hieronder je foto's !!
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door Frank 207+508 »

Helaas geen foto, maar wel de manieren waarop we het deden met de kleintjes.
Fase 1 was de kinderwagenbak in het gangpad.
Fase 2, daarna verhuisde nr.1 naar de voorstoelen van de bus ( 207D busje, TN) Wat bleek nl, het campingbedje dat we al hadden paste precies dwars voorin op de voorstoelen, moest alleen een stukje cv-pijp van15 mm maken langs de re.voordeur om de poot op af te steunen.
Fase 3 Nadat nr.2 ook de kinderwagenbak was uitgegroeid, verhuisde die naar een simpele hangmat die we ergens tegenkwamen. Het was een stoffen ding met 2 houten balkjes aan de uiteinden, waaraan een bevestigingstouw zat.
De montage was als volgt: eerst aan de ene kant de deur open en het balkje buiten (in de dakgoot) en deur weer dicht. Vervolgens aan de andere kant idem, en klaar was het bed.
Alleen voor de zekerheid bond ik op het dak de 2 eindjes touw strak aan elkaar, voor het geval er iemand onverhoeds de deur open zou doen........
Fase 4. Toen nr1 te groot werd voor campingbedje heb ik van dikwandige gaspijp met de bijbehorende fittingen een frame gemaakt dat op 4 poten op de instap/treeplank rustte, waartussen een stuk zeildoek gespannen werd, dit op een hoogte netboven het hart van het stuur. Hierdoor was er weer voldoende ruimte. Het was niet ruim voor de bovenste, want het was een kort laag busje,dus kleiner kan niet( nou ja MB100 uitgezondert)
Fase 5. Toen ze 10 en 8 waren werd het zo wel erg krap, de oplossing was toen simpel: een 508D gekocht (2 x verlengd en 2x verhoogd) waarna ze een slaapplek hadden van 130 x 200 cm achterin.
succes
Frank
jeroenz
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2009, 10:52

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door jeroenz »

we zijn eruit.

kleine man komt aan ons voeteneind.
Afbeelding
h200
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mei 2008, 19:56
Locatie: Almere

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door h200 »

Onze kinderen moten het doen met een L-vormige slaapplaats op de 2e verdieping, dus met de voetjes tegen elkaar.
Afbeelding Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Bas
Ervoticum
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2013, 21:13

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door Ervoticum »

Wij hebben geen zelfbouw, dus zijn wat meer gedicteerd door burstner. Wij slapen zelf in de alkoof, de oudste 3 meiden slapen op de (dubbel-)dinette met een stapel/veldbed daarboven. Onze oudste slaapt achterin op de enkele dinette. De jongste ligt nu nog op de grond op een luchtbed, maar haar plekje wordt trouw ingepikt door de hond. Die ligt ook lekkerder op een luchtbed en slaapzak dan op een voorstoel.

We hebben nog wel zo'n stapel/veldbed maar de enkele dinette is net te smal voor dat stapelbed. Ook de dubbel dinette is te smal voor twee stapelbedjes. Heeft iemand nog een idee om toch alle 5 de kinderen van de grond te kunnen laten slapen?

We horen graag van jullie,
Eric
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Is onder de alkoof, boven de voorstoelen in een soort veldbed geen optie? Of is de cabine te smal? Je kunt dan van die U vormige bevestigingen aan de stijlen maken en daar het bed inhangen. Zoiets als wat Frank ook al schreef.

Ik heb zelf een 2e zitrij moeten maken voor de kinderstoel en het ook op die manier opgelost; 2 langsliggers (wel erg onhandelbaar, 2,17m lang!) met multiplex platen die verbonden zijn met pianoscharnieren zodat ze makkelijker op te bergen zijn. Daar staat nu het campingbed op, onze kleine is bijna 1, dus die past er voorlopig nog wel even in...

Eén van de nadelen voor ons dat we nu door de 2e zitrij de voorste zithoek kwijt zijn en dus achterin telkens ons bed moeten ombouwen :-(

Gr Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ervoticum
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2013, 21:13

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door Ervoticum »

het probleem met een bed in de cabine is dat de vloer zeer ongelijk is om er poten op te zetten, de wielkasten zitten bij het einde van het dashboard en zijn daar dusdanig verticaal dat een poot daarop meer opzij wordt geduwd dan dat het zal blijven staan.
Daarnaast ben ik, (zoals ik schreef als niet-zelfbouwer) een beetje huiverig om in de cabine "rare" haken in de cabine vast te schroeven om het veldbed op te hangen. Die angst voor scherpe uitsteeksels meer dan het beinvloeden van de constructie met een paar schroefgaten.
Ik heb gisteren met een vriendin overlegt, zij is meubelmaker, om een demontabel stapelbed te maken van hout (mebelplaat) om toch boven die enkele dinette te gaan zetten
Gebruikersavatar
G.W.
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 sep 2006, 07:49
Locatie: Delft

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door G.W. »

Hoi Jeroen,

kijk even bij het leuterveldje, "wat is er gebeurd vandaag", pagina 102. ( sorry, ik weet niet hoe ik een koppeling kan maken ) Daar hebben wij het over bedjes gehad.

gr Ger
Met vriendelijke groet, Ger :-)
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door fuzzyduck »

Mijn oplossing, voor mogelijke kind(eren) in de toekomst: Een bed achterin in de opslag ;)

Ons bed is redelijk hoog in de bus dus veel opslagruimte onder het bed met een goede hoogte. Ik heb daar een vloermaat van ca 185x70cm.
Die opslag is primair voor klapfietsjes en stoelen etc. Maar als deze bij aankomt eruit zijn wil ik een opgemaakt bed (lees matras) kunnen laten zakken die onder het grote bed hangt.

Nadeel is wel een donker hol als de deuren dicht zijn. Dus mot geen claustrofobisch kind zijn ;). Wel even lampje maken etc.

Kijk op 3 augustus op mn blog. Daar zie je een goede overzichtsfoto van mn opslag achterin.

Mocht ik dit gaan maken dan ga ik die nissen boven de wielen van deurtjes voorzien ofzo. Anders kijk je tegen die rommel aan.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Voor Eric met de Burstner, als er een Fiat of Renault onder zit, zou dit misschien nog een oplossing zijn als er draaibare voorstoelen in zitten?
http://www.cabbunk.co.uk/
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ervoticum
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2013, 21:13

Waar slapen de kinderen??

Bericht door Ervoticum »

Helaas, er zit een peugeot onder en geen draaibare voorstoelen. Toch bedankt voor het meedenken. Ik heb ondertussen van hout een dubbele hoogslaper gemaakt voor boven de dinette. Ze hebben er prima in geslapen, nu nog even wat puntjes bijschaven. Vandaag heb ik eerst even de koppelingskabel moeten vervangen, dat had even meer prio dan het bed.

Eric
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Fotooooo ;)
Nu ben ik niet zo thuis in de Peugeots, Citroëns en Fiats, maar is het enige verschil bij die modellen niet de motor/versnellingsbak? Ik dacht dat de cabines gelijk waren. Maar ja, als je geen draaibare voorstoelen hebt houdt dit al op, en zo te lezen heb je al een mooie oplossing zo. :)

@Fuzzyduck: hopelijk krijg je niet zo'n beweeglijk kindje als die van ons, wij worden 's nachts om de haverklap wakker van als hij weer eens met zijn hoofd tegen het ledikant bonkt. :mrgreen: (hij snurkt ook nog, bovendien...!) In de camper slaapt hij nu op een campingbedje, lekker zacht, scheelt blauwe plekken op zijn hoofd en ons nachtrust ;)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door Hansel »

Onze kleine komt boven ons te slapen aan de achterkant van de camper.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Wellicht wat voorbarig, maar als het een los bed is, hoe krijg je dat er tussen in het kromlopende dak? Of maak je het een stuk smaller zodat je de manouvreer-ruimte hebt?

Wel een leuk idee, al hoop ik niet dat ie wakker van jullie wordt als je gaat slapen?
Zoals ik als schreef is die van ons nogal lawaaiig, dus die slaapt lekker afgesloten in een campingbed in de cabine, in het vroege voorjaar in zo'n 3-wandige kinderslaapzak die ze ook bij kamperen in tenten gebruiken. 't Is voorin namelijk niet zo warm 's nachts :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door fuzzyduck »

Als je een bovenkastje vermaakt tot bed, heb je dan wel genoeg hoogte? Als ik naar de verhoudingen van je schets kijkt lijkt me dat je er al liggend ingeschoven moet worden en liggend uitgehaald moet worden? :mrgreen:
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door Hansel »

We hebben en verhoogd dak er in zitten. De verhoudingen van de tekening zijn een beetje raar. De hoogte tussen bedbodem en dak is ongeveer 60cm

De vraag van Jeroen begrijp ik niet helemaal. Hat dak loopt wel rond, maar het bedje komt dus over de hele breedte aan de achterkant van de camper, zo'n 60cm onder het dak. Ik maak aan de zijkanten 2 dragers. De zijkanten lopen dan nog +- 20cm recht voordat de ronding begint.

Misschien werkt het, misschien niet. Dan bedenk ik weer iets anders :D
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Waar slapen de kinderen??

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik bedoel te zeggen, als het bedje demontabel is, heb je aan die 20cm genoeg manouvreerruimte om het bedje op te hangen/neer te leggen? Een bedje van b.v. 1,60m op een breedte neerleggen die ook 1,60 is, is krap, en omdat het dak rond loopt moet je het ding nog manouveren om hem ter tussen te leggen en weg te halen. Ik had mooie kokers van 2,20m lang voor ons bedje, maar die bleken tegen de kastjes bovenin aan te komen, waardoor ik ze slechts met de grootst mogelijke moeite op hun plek krijg. Inmiddels ben ik er achter dat het prima gaat met een open passagiersdeur -wel om het raam denken! (veiligheidsglas...)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten