Gat zagen in de tussenwand van ex-legerambulance.
Gat zagen in de tussenwand van ex-legerambulance.
Beste dubbelluchters,
Ik las op het 'oud dubbellucht forum' posts over het verwijderen van de tussenwand bij de ex-legerambulances. Persoonlijk wil ik graag de verplegerstoel en de ladenkast behouden. Nu vraag ik mij af wat de gevolgen zijn van het zagen van een gat in de tussenwand? Lawaai van achteruit? Onstabiliteit van de wand met rammelen etc tot gevolg? Onstabiliteit van de opbouw? Ook vraag ik mij af of er nog op de verplegerstoel kan worden gezeten als er een gat in de wand zit?
Mijn plan is om het gat van het raam in het tussenschot naar beneden uit te breiden zodat ik niet naar buiten hoef om de voorruiten open te draaien of om de kachel aan of uit te doen etc etc.
Aanrader of afrader?
Michiel Santing
Ik las op het 'oud dubbellucht forum' posts over het verwijderen van de tussenwand bij de ex-legerambulances. Persoonlijk wil ik graag de verplegerstoel en de ladenkast behouden. Nu vraag ik mij af wat de gevolgen zijn van het zagen van een gat in de tussenwand? Lawaai van achteruit? Onstabiliteit van de wand met rammelen etc tot gevolg? Onstabiliteit van de opbouw? Ook vraag ik mij af of er nog op de verplegerstoel kan worden gezeten als er een gat in de wand zit?
Mijn plan is om het gat van het raam in het tussenschot naar beneden uit te breiden zodat ik niet naar buiten hoef om de voorruiten open te draaien of om de kachel aan of uit te doen etc etc.
Aanrader of afrader?
Michiel Santing
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Technisch gezien is het grootste nadeel van het slijpen van een gat in het tussenschot: de scherpe randen die kunnen ontstaan.
Het lawaai van achteruit valt in het niet bij dat van de motor.
Voor de stabiliteit van de opbouw hoef je niet te vrezen: er zijn volop identieke bussen zonder schot.
Als je vreest voor de stevigheid van de verplegerstoel, moet je het overblijvende deel van de tussenwand met een stevig profiel langs de afgesneden rand verstijven. Vastlassen of -poppen.
Iets heel anders:
Je auto is volgens mijn lijstje een Bedrijfsauto met een Maximum massa voertuig van 3.490 kg. Het openen van het tussenschot is geen probleem, maar de Belastingdienst stelt:
"Als een bestelauto niet aan bepaalde eisen voldoet, wordt deze voor de BPM als een personenauto beschouwd. Deze situatie doet zich met name voor als een bestelauto wordt omgebouwd, bijvoorbeeld als een bank in de laadruimte wordt geplaatst. Hierna staat aan welke algemene en specifieke eisen een bestelauto moet voldoen.
Algemene eisen
- ...
- In de laadruimte mogen geen zitplaatsen aanwezig zijn."
Succes,
Ernst
Het lawaai van achteruit valt in het niet bij dat van de motor.
Voor de stabiliteit van de opbouw hoef je niet te vrezen: er zijn volop identieke bussen zonder schot.
Als je vreest voor de stevigheid van de verplegerstoel, moet je het overblijvende deel van de tussenwand met een stevig profiel langs de afgesneden rand verstijven. Vastlassen of -poppen.
Iets heel anders:
Je auto is volgens mijn lijstje een Bedrijfsauto met een Maximum massa voertuig van 3.490 kg. Het openen van het tussenschot is geen probleem, maar de Belastingdienst stelt:
"Als een bestelauto niet aan bepaalde eisen voldoet, wordt deze voor de BPM als een personenauto beschouwd. Deze situatie doet zich met name voor als een bestelauto wordt omgebouwd, bijvoorbeeld als een bank in de laadruimte wordt geplaatst. Hierna staat aan welke algemene en specifieke eisen een bestelauto moet voldoen.
Algemene eisen
- ...
- In de laadruimte mogen geen zitplaatsen aanwezig zijn."
Succes,
Ernst
- David 1046
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
- Locatie: Zaandam
- vendel
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
- Locatie: Amsterdam
Ik heb in mijn legerambulace ook een groot gat gezaagd in de tussen wand. En eigelijk om dezelfde reden, ik wilde even als jij, het klapstoeltje en de kast behouden.
Ik ben niet helemaal tot op de bodem gegaan. Om te zorgen voor een bepaalde stevigheid van de tussenwand ben ik niet verder gegaan tot zo'n 30 cm boven de bodemplaat.
Derhalve was dit niet stevig genoeg voor het klapstoeltje. Met behulp van R-profiel (gaatjes profiel) heb ik op de bevestiging van de klapstoel middels een diagnaal (aan de cabine kant) verstevigd. Dat deel van de wand is nu erg star en men kan nu gerust op de klapstoel gaan zitten.
Wat betreft de geluidshinder merk ik geen verschil, het blijft nog steeds een pokken herrie.
Niettemin ben ik met dat gat zeer tevreden, wat ik inmiddels netjes heb afgewerkt. Ik vind het een aanrader.
Groet,
Rob
Ik ben niet helemaal tot op de bodem gegaan. Om te zorgen voor een bepaalde stevigheid van de tussenwand ben ik niet verder gegaan tot zo'n 30 cm boven de bodemplaat.
Derhalve was dit niet stevig genoeg voor het klapstoeltje. Met behulp van R-profiel (gaatjes profiel) heb ik op de bevestiging van de klapstoel middels een diagnaal (aan de cabine kant) verstevigd. Dat deel van de wand is nu erg star en men kan nu gerust op de klapstoel gaan zitten.
Wat betreft de geluidshinder merk ik geen verschil, het blijft nog steeds een pokken herrie.
Niettemin ben ik met dat gat zeer tevreden, wat ik inmiddels netjes heb afgewerkt. Ik vind het een aanrader.
Groet,
Rob
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: Gat zagen in de tussenwand van ex-legerambulance.
Hallo mensen
Ik heb ook zon mooie degelijke stalen wand in mijn bus, zonde om eruit te halen,maar ik wil er een setje grotere fijnere captain chairs in en dat gaat nie passen zonder dat de wand verdwijnt, en ik vindt ene open doorgang wel praktischer
vraag: mag het zomaar? apk? aanpassen kenteken?
Voertuigsoort - Bedrijfsauto (N1 BB)
Carrosserietype - Bestelwagen
Inrichting - gesloten opbouw
iemand al eens gedaan>?
mvg en bedankt alvast
fvd
Ik heb ook zon mooie degelijke stalen wand in mijn bus, zonde om eruit te halen,maar ik wil er een setje grotere fijnere captain chairs in en dat gaat nie passen zonder dat de wand verdwijnt, en ik vindt ene open doorgang wel praktischer
vraag: mag het zomaar? apk? aanpassen kenteken?
Voertuigsoort - Bedrijfsauto (N1 BB)
Carrosserietype - Bestelwagen
Inrichting - gesloten opbouw
iemand al eens gedaan>?
mvg en bedankt alvast
fvd
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Gat zagen in de tussenwand van ex-legerambulance.
je zal nadat je de wand hebt verwijdert bij de rdw langs moeten omdat het een wijziging van het interieur is . maar eerst even bellen met de rdw kan je veel helderheid verschaffen ..
Ik ga mijn camper interieur eruit slopen en het weer als vrachtwagen laten registreren ..wat voor tussenwand heb je .. misschien heb ik er wel belang bij .. ;) grt Ton
Ik ga mijn camper interieur eruit slopen en het weer als vrachtwagen laten registreren ..wat voor tussenwand heb je .. misschien heb ik er wel belang bij .. ;) grt Ton
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: Gat zagen in de tussenwand van ex-legerambulance.
Ik denk er inmiddels iets milder over , dwz, spul is eral uit en ik hoor het wel als iemand daar een probleem van gaat maken
Die wand dus
viewtopic.php?f=28&t=6501&start=350
Geen id of je er nog wat aan hebt, wand is zon 20 cm smaller geworden omdat ik hem eerst aan beide kanten op 10 cm in breedte heb afgeslepen en daarna vanaf zijkanten heb losgemaakt, deel van accuback is blijven zitten
hoor het wel
Fvd
Die wand dus
viewtopic.php?f=28&t=6501&start=350
Geen id of je er nog wat aan hebt, wand is zon 20 cm smaller geworden omdat ik hem eerst aan beide kanten op 10 cm in breedte heb afgeslepen en daarna vanaf zijkanten heb losgemaakt, deel van accuback is blijven zitten
hoor het wel
Fvd
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Gat zagen in de tussenwand van ex-legerambulance.
Denk het niet dat ik daar wat mee kan .. toch zelf maar een maken ;)
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: Gat zagen in de tussenwand van ex-legerambulance.
Welja, en het is gewoon lastig het er in 1 stuk netjes uit te krijgen, heb liever een beschadigd schot in 3 delen dan een beschadigde bus, enfin, het pakte goed uit, we vorderen met de opbouw, al zal er verder qua opbouw niet veel aan gebeuren voorlopig, tis meer netjes maken wat niet netjes meer is, wat kleien aanpassingen doen
Schot maak je net zo goed zelf, veel netter:)
fotos? van je plannen? altijd leuk:)
Fvd
Schot maak je net zo goed zelf, veel netter:)
fotos? van je plannen? altijd leuk:)
Fvd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten