hulp gevraagd bij inrichting MB608

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
nedertropen.nl
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:16

hulp gevraagd bij inrichting MB608

Bericht door nedertropen.nl »

Hallo,

Ik ben bezig met het ombouwen van een MB 608, nu ben ik langzaam aan het punt gekomen om over de inrichting na te denken.
Wie heeft er ideeen voor mij (liefst met foto)

zo zag hij eruit:

Afbeelding

en zo op dit moment:
Afbeelding

alvast bedankt,

http://www.nedertropen.nl/
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: hulp gevraagd bij inrichting MB608

Bericht door Detlev »

Dit is wel een leuk begin:

http://www.dubbellucht.nl/default.asp?PageID=199

Succes!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij inrichting MB608

Bericht door Admin »

Hallo Wim,

Wie heeft er ideeen voor mij (liefst met foto) lijkt me wel èrg kort door de bocht. Je zult toch eerst zelf (niemand anders kan dat voor jou doen) een paar fundamentele vragen moeten beantwoorden, zoals (niet uitputtend!!!):
- met hoeveel personen ga ik op reis? (slaapplaatsen, zitplaatsen, ruimte voor bezoekers)
- maak ik weekendtripjes of ga ik maandenlang op reis? (grootte provisiekast, grootte watertank)
- hoe lang moet ik verwijderd kunnen zijn van de bewoonde wereld? (grootte watertank, accucapaciteit, bijladen accu's)
- naar wat voor landen wil ik op reis? (grootte ramen, grootte watertank, type koelkast)
- wil ik per se een vast bed of verbouw ik elke avond de bus?
- ga ik 's zomers en/of 's winters op reis? (isolatie, plaatsing watertanks, grootte ramen)
- sta ik wild of op campings? (douche, WC)
- kook ik zelf of ga ik uit eten? (gasvoorraad, grootte koelkast, grootte provisiekast)
- moeten er fietsen mee?
- moet er een scooter/motor mee?
- etc
- etc

Met alle antwoorden kom je tot een bepaald minimum pakket van eisen. Pas dan wordt het zinvol anderen te laten meedenken.

Ter illustratie: wij hebben drie maal een voertuig ingebouwd. Alle keren hebben we een hele winter met ruitjespapier en met tekenprogramma's op de computer zitten schuiven om tot een inrichting te komen. En van elk voorgaand project leer je wat je hetzelfde wilt doen en wat je anders (beter) gaat doen.
Inspiratie opdoen bij andere busjes kan natuurlijk nooit kwaad. Jammer dat het Dubbelluchtweekend net geweest is, daar stonden een heleboel verschillende bij elkaar. Maar er is binnenkort ook nog een treffen van omgebouwde voormalige ambulances. En op allerlei websites kun je ook ideeën opdoen. Hier staat het een en ander over onze Düsseldorfer (eerste zelfbouwproject). Maar toen hadden we al bepaald dat we maar met twee personen op reis gingen, dat we per se een vast bed wilden, dat we een douche aan boord wilden hebben en dat kleine raampjes de voorkeur hadden...

Succes met nadenken!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
nedertropen.nl
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:16

Re: hulp gevraagd bij inrichting MB608

Bericht door nedertropen.nl »

Hoi,

Bedankt voor de reacties alvast.
Ja inderdaad is het handiger wat meer info te verschaffen.

Ik wil een vast bed voor 2 personen, een zitgroep voor 4 en een keukenblok.
Het bed komt redelijk hoog te staan achterin, met veel bagage ruimte.
Ik heb al een 40 liter compressorkoelkast.

Gebruik:
3 weken zomervakantie
weekje voorjaar
weekje najaar
en af en toe een weekendje.
groeten,

Wim
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: hulp gevraagd bij inrichting MB608

Bericht door DVIII »

allereerst , een mooie bus, 3,5 meter wb en vier deuren. ik zou twee banken bij de zijdeuren maken die in de rijrichting en naar de lengte gedraait kunnen worden. een beetje zoals de brandweer het had maar dan flexibel. in de rijrichting kun je dan met vier achterin zitten en gezellig meekijken en tijdens het aan tafel zitten heb je de banken in de lengte staan. in de achterkant is het bed te realiseren met de bagage ruimte eronder. blijft nog, waar laat je dan de keuken ?. die zou ik in twee verdelen en in de hoeken voor het bed , half op de wielkasten bouwen. een blad wat ertussen past kun je opbergen en het bedgedeelte bescherm je met een verplaatsbaar schot (zoals 007 dat in zijn Aston Martin DB7, had)tijdens de kokerijen.
je hebt dan een prima reisauto die je naar behoefte kan indelen. een achterluik maakt dat je op lange stops op campings de keuken niet hoeft af te breken, die dient dan als toegang tot het bed.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten