Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofcamper

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofcamper

Bericht door quin »

Hallo, ik heb een Mercedes 310D 1994 FFB Tabbert 560 MS Europa alkoofcamper met een volledig kunststof dak. Het dak kent 2 hoogteniveaus: bovenop de alkoof (hoog) en het deel daarachter (ligt +/- 17 cm lager).

Nu heb ik een Fiamma topbox op de kop getikt van 520 liter 170x90x40 cm, draagvermogen 75 kg. Deze koffer kan ik alleen maar dwars op de rijrichting op mijn dak monteren, achter de verhoging van de alkoof, dus achterop de camper. Nu is mijn vraag: hoe kan ik dat het beste doen?? Ik ga niet schroeven of boren in dat kunststof dak, dat is vragen om problemen. Het zal dus een oplossing worden met kit o.i.d.

Onder de box zitten dit moment 2 dragers (metalen gelakte kokerprofielen) gemonteerd dmv draadbeugels die om de kokers gaan en dan door de bodem van de box, aan de binnenzijde zijn die draadbeugels dmv bouten, rondellen en metalen plaatjes aan de box bevestigd. De dragers liggen dwars op de lengte van de box en zijn dus iets langer dan de boxbreedte van 90.

Er zijn 2 mogelijkheden zover ik het inschat:
1. dragers en draadbeugels verwijderen en box rechtstreeks kitten op camperdak. Vragen daarbij:
1a. welk soort kit? Ik denk dat Hybrifix super 7 (voorheen Tec7), een veel in de bouw gebruikte kit voor binnen en buiten waar je zo ongeveer alles mee kan bevestigen en afdichten, geschikt is. Wie heeft nog andere suggesties?
1b. met de gedachte dat de box misschien nog ooit weer verwijderd zou moeten worden: moet ik die box helemaal inkitten aan de onderzijde of kan ik bv. volstaan met 4 of 6 kitvlakken van +/- 10x10cm? Hoeveel is voldoende dat het ding er niet af waait?
Nadeel: als de box teveel wind blijkt te vangen, lastig om de box er weer af te krijgen.

2. toch werken met de dragers en blokjes van een of ander materiaal op camperdak kitten waaraan de dragers gemonteerd worden, bv. dmv boutje dat ondersteboven uit die blokjes steekt. Nadeel hiervan: box komt hoger en zal meer wind vangen; voordeel: makkelijker demonteerbaar. Vraag: hoeveel blokjes, en van welke oppervlakte.

Nog een vraag: de box zal dus gedeeltelijk achter de verhoging van de alkoof vallen en dus ok gedeeltelijk daarboven uitkomen, zeker meer dan 20 cm over de boxlengte van 170cm. Wat zijn de ervaringen mbt aerodynamica:
- effect op top/kruissnelheid?
- effect op brandstofverbruik (huidige verbruik 1 op 8,5 a 9 bij 80-90 km/u)?

Nog een vraag: als ik ga kitten op het camperdak: hoe moet ik het dak dan voorbewerken:
- reinigen waarmee?
- onvetten waarmee?
- dak nog een behandelen met wax oid of is dat af te raden ivm hechting?

Graag jullie reacties / tips / ervaringen, hartelijk dank!
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Re: Bagagekoffer / topbox monteren op kunststof dak alkoofca

Bericht door quin »

en eventueel mogelijkheid 3: Op het camperdak zit ook een bagagerek / railing, die zeg maar de buitenkanten van het lage achterdeel van het dak omzoomt.
Zijn er mogelijkheden om de box gewoon los op het dak te zetten (met misschien een dunne rubberen mat eronder) en de box dan op een of andere manier aan het bagagerek/railing vastmonteren?
Misschien is deze laatste optie wel de aantrekkelijkste omdat de box dan zowel heet laagte wordt geplaatst alsook gemakkelijk demonteerbaar blijft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten