Eerste idee uitgewerkt voor indeling

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door patjo »

Hoi allen,

De binnenruimte van het camperdeel van mijn bus is 282cmX168cm, Ik heb met deze gegevens zojuist een eerste indelingsschets gemaakt op schaal.

Ik heb een zit/slaap bank getekend in de lengterichting van de bus van 180 lang en 65 breed. Met behulp van een klaptafel en een uitschuifbare lade/slede kan ik er een 2-pers bed van maken van 130X180. De rugleuning van de bank dient tevens als matras dan.

Ik heb de keuken tegen de achterwand van de bus getekend. Als ik de achterdeuren opendoe kan ik meteen bij de water en vuilwatertanks en de gasfles. In de linkerachterwand (naast het keukentje dus) heb ik de toiletruimte getekend.

Volgens mij voldoe ik zo ook aan de camper-eisen en ga ik toch best efficient met de ruimte om toch? Of niet?

Uiteraard komen bovenlangs allerlei kastjes.

Graag tips en op of aanmerkingen van jullie alsjeblieft!

Wat zijn de do's en de don'ts, of zit ik al een heel eind in de goede richting?

Alvast (en wederom) HARTELIJK dank!!!

Zie bijlage:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door Admin »

Even een heel primaire reactie (langer bestuderen brengt mogelijk nog meer boven....):

- Heb je geen last van je rechterwielkast?
- Waar past je koelkast?
- Ik mis bergruimte (kleren, schoenen, etensvoorraad, gereedschap, materiaal, ....)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door Frank.fjph »

Ik zou nog eens gaan kijken naar de dwarsslaapoptie achterin, zie mijn commentaar op jouw andere topic.

Met de keuken aan de linkerkant, de toilet rechts half voor de schuifdeur, hou je toch nog een ruime instap over.

FRank
Johannes

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door Johannes »

Groet, Pieter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door patjo »

Admin schreef:Even een heel primaire reactie (langer bestuderen brengt mogelijk nog meer boven....):
- Heb je geen last van je rechterwielkast?
- Waar past je koelkast?
- Ik mis bergruimte (kleren, schoenen, etensvoorraad, gereedschap, materiaal, ....)
Dank voor de reaktie, inderdaad rechter wielkast.... :( wellicht gaspit en wasbakje omdraaien, koelkast onder gaspit dan...
Bergruimte in grote schuiflade die als bedbodem fungeert (met deksel) en diverse kastjes tegen plafond
Frank.fjph schreef:Ik zou nog eens gaan kijken naar de dwarsslaapoptie achterin, zie mijn commentaar op jouw andere topic.
Met de keuken aan de linkerkant, de toilet rechts half voor de schuifdeur, hou je toch nog een ruime instap over.
FRank
Ik zal ook dat nog eens uit gaan tekenen, maar blijf de maat (168cm) dan een probleem vinden....

En @Pieter, Gaaf gedaan!!!! geeft een heel andere kijk, al lijkt het me zo zonder ramen wel erg donker :D
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door Janneman »

Als je instapt heb je ('t is vroeg dus misschien bereken ik het fout...) nog 35 cm over bij de schuifdeur. Kan me niet voorstellen dat dat prettig instapt.

Voor de keuken heb je dan weer een hele hoop verloren ruimte.

Kastruimte??

Kun je de tafel zover schuiven dat je vrije doorgang hebt van je cabine naar achteren??

Ik zou zelf toch nog eens bekijken of het bed niet achterin kan/mag en zeker ook eens bekijken of je meer leefruimte maakt als je de voorstoelen (of in ieder geval de rechtse) draaibaar maakt en voor het camperdeel kunt gebruiken.
-----------------------
Groetjes,
Jan
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door patjo »

Janneman schreef:Als je instapt heb je ('t is vroeg dus misschien bereken ik het fout...) nog 35 cm over bij de schuifdeur. Kan me niet voorstellen dat dat prettig instapt.
Mogge :D
De 38 cm bij langs het bed is alleen als het bed als bed is uitgeschoven..... In de "dagsituatie" is er iets meer dan een halve meter tussen de tafel en de schuifdeur. Ik dacht dat dat wel genoeg zou zijn, maar ga daar dus nu aan twijfelen.

Nogmaals mensen, KEI fijn dat jullie me adviseren en helpen hiermee. Het is mijn eerste "ontwerpje" dus ik neem in het tweede (en derde en vierde hahahaha) ontwerp al jullie tips en zo mee!!

Ook heb ik al bedacht dat ik het bed 10 cm langer maak, 190cm dus, dit makkelijk van de toiletruimte af kan, die wordt dan 90X70cm.

Wat ik wel heb is dat ik er nu wel steeds meer zin in krijg. Zeker na die 3D-tekening die Pieter hier neergezet heeft krijg je er een echt idee bij! :)
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door Detlev »

Ik heb onder het bed de tanks bv neergelegd, en de vuilwatertank onder de auto gehangen, dat geeft weer meer mogelijkheden onder je keukenblok voor al je keuken spul......Eigenlijk zou je eerst eens naar een meeting moeten gaan, kun je ongelooflijk veel bussen in 1 keer bekijken en vreselijk (teveel?) ideeen opdoen. Er bestaan ook clubs voor merc busjes trouwens....... 8)
Maar ook hier worden geregeld kleine meetings georganiseerd (alhoewel, 't is nu winter...)
Verder ken ik bijna niemand die lang bij dezelfde indeling blijft, in de loop der tijd krijg je door ervaring steeds meer ideeen en knutsel je weer verder. Succes!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door paul snip »

Ik blijf erbij dat je met draaibare voorstoelen een heel eind ruimte wint. Zelfs bij de indeling die je nu getekend hebt. Je zou dan boven het bed tegen de wc tzt nog een platte tv kunnen maken. Ik zie nu in de 3d tekening een soort "tussenschot", dat zit er toch niet in?

Je zou ook nog steeds kunnen kijken naar een bed in de lengte achterin. En dan met een schuine kant eraan. Een smalle toiletruimte ernaast. En de keuken half voor de schuifdeur. Dan kun je ook makkelijk de gasflessen en watertanks wisselen. Voor een tweepersoonsbed zou ik de maten van 1,80 x 1,20 aanhouden. Minimaal.

Als je de ruimte tussen de spanten kunt gebruiken en hele dunne x-treme isolatie kunt toepassen, dan zou je misschien in de breedte ook nog een fatsoenlijk bed kunnen maken. Is het niet zo dat de bus op 70-80cm hoogte hoger is dan op de vloer? Meestal staan de wanden een beetje bol namelijk.

Wij hebben het geluk dat we een vast bed achterin hebben kunnen maken. Dat biedt zoveel meer voordelen. Je hoeft dan niet allebeide tegelijk naar bed en tegelijk op te staan. Ook kun je overdag even gaan liggen als je moe of niet fit bent. Dat kan in jouw indeling natuurlijk ook omdat je de bank ook als 1 persoonsbed kunt gebruiken. Op zich is jouw indeling niet verkeerd denk ik hoor. De handicap is gewoon de beperkte binnenbreedte bij deze busjes. 2 maal daags een bed opbouwen respectievelijk afbreken gaat vervelen hoor! Je moet het je zo voorstellen. 's Avonds besluiten jullie om naar bed te gaan. Dan moet je je eigenlijk eerst uitkleden. Dan moet 1 van beide een plekje zoeken waar hij/zij niet in de weg staat. Vervolgens maakt de andere het bed op. En 's ochtends is het ritueel omgekeerd. Ik spreek uit ervaring want wij zijn een paar keer met een bus met een soortgelijke indeling op pad geweest.
Johannes

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door Johannes »

Hallo patjo,
Als je aangeeft waar je de ramen wilt hebben dan prutsen we die er even in. Ik weet eigenlijk niet wat voor auto je hebt dus heb ik er maar even een doos van gemaakt.
Ik maak dit overigens in het gratis te downloaden SketchUp van Google. Als je het zelf installeerd kun je van mij de bovenstaande tekening krijgen.Kun je zelf wat uitproberen
Evengoed vind ik het ook leuk om het zo een mee beetje te laten ontwikkelen. Dus als jij of ,eventueel anderen, aangeeft wat je anders wilt probeer ik dat te realiseren.Ook de stoffering is aan te passen.
Er is ook een vieuwer te downloaden daarmee kun je niets veranderen maar de tekening wel draaien en er op inzoomen.

Groet Pieter
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door patjo »

Johannes schreef:Hallo patjo,
Als je aangeeft waar je de ramen wilt hebben dan prutsen we die er even in. Ik weet eigenlijk niet wat voor auto je hebt dus heb ik er maar even een doos van gemaakt. Groet Pieter
Een 208D ex-personenbus van mijn werk. Zie foto's voor ramen.

Heb inmiddels ook Google Sketsup-7 gedownload en geinstalleerd. Heb alleen nog geen flauw idee hoe e.e.a. werkt!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door Frank Pronk »

Hoi Patjo,

Je hebt niet heel erg veel ruimte..
Waarom bouw je dan een komplete badkamer terwijl er 60 cm verderop ook al een wasbak is..
persoonlijk zou ik die ruimte meer gebruiken voor bergruimte, wat ik ook zie is dat bijna alles aan de bestuurderskant zit, gaat dit geen problemen opleveren met de gewichtsverdeling?

Inderdaad is al eerder genoemd, draaibare voorstoelen.
onder de slaapbank is natuurlijk ook een heleboel ruimte voor spulletjes, maar je zal zien dat je och berg ruimte tekort komt,
Misschien is een verhoogd dak iets om over na te denken, eventueel met daarin een slaapruimte?

dit is een leuk onderwerp, ik ga het zeker volgen

succes met de overwegingen.
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Johannes

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door Johannes »

De ramen de wielkasten en het dakprofiel, tussenwand er uit en een welkomstbloemetje,
Afbeelding
Als ik je mail adres heb krijg je dit bestand en kun je dat openen met SU

groet Pieter

En die heerlijk grote toiletruimte bevalt ons wel zo ongelofelijk goed die willen wij nooit meer missen. Bij ons is die achter de bestuurderstoel gesitueerd met een uitschuifbare kast er in.
Afbeelding
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door patjo »

Johannes schreef:De ramen de wielkasten en het dakprofiel, tussenwand er uit en een welkomstbloemetje,
Mooi man!!!!!

Inmiddels besloten het bed 10cm langer te maken en de wc dus 10 korter. kon nog makkelijk!! Groter toitet is ook voor ons noodzaak, hebben we in de caravan ook en is heerlijk :D

We gaan nu genieten van de tekeningen en alvast wegdromen!!

:D :) :mrgreen:
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door paulv »

Hi Johannes,

Mooie tekeningen, je gaat voorruit (mannetje, vrouwtje , bloemetje) :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door Johannes »

Wc 10 cm korter en het bed opgemaakt.
Afbeelding

groet Pieter
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door paul snip »

Op zich een prima indeling op die laatste tekening, en in een bus van dit formaat is dit misschien wel slimmer dan een vast bed. Wel zou ik alsnog de voorstoelen draaibaar maken.
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door patjo »

Paul, ik ben al even op zoek naar die draaiplateaus maar heb het idee dat ze niet (meer) voor het type bus die ik heb leverbaar zijn... Krijg altijd het antwoord: "helaas we hebben alleen draaiplateaus voor nieuwere typen Mercedes. Probeer eens een universele.

Maar hoe weet ik zeker dat zo'n universele past dan?
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door Saskia »

Haha, die vaas in het gootsteentje!
Wij hebben draaiende voorstoelen uit een chevy.
De draaiplateaux zelf passend gemaakt. (bijrijderstoel staat op een soort kluis)
Afbeelding

groetjes van Saskia
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door paul snip »

Gewoon een universeel draaiplateau kopen. En dan 2 dikke stalen platen (2mm) op maat maken (of laten maken). Dan is 't altijd te realiseren. Je kunt dan zelfs nog kiezen voor luxere/comfortabelere stoelen. Ik heb zelf een paar saab stoelen op de kop kunnen tikken en die erin gezet.
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door flipfoto »

Ik zou het toilet op een rails zetten en onder in de wand laten verdwijnen.... hij staat dat tijdens het douchen onder de bank cq het bed. Dan heb je een volwaardige badkamer.
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Eerste idee uitgewerkt voor indeling

Bericht door patjo »

Hihi, leuk om nu nog tips te krijgen, maar hij is al helemaal klaar

Afgelopen april is hij RDW gekeurd en inmiddels hebben we al 11500km gereden en vakantiegevierd met hem! Bijna heel Europa gehad dus :up:

Zie foto's hoe het geworden is hieronder (inmiddels ook gordijnen :lol: )

En op die ene foto zie je het toilet ook zitten (hangt nu ook een gordijn voor)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten