Storing Webasto opgelost

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Storing Webasto opgelost

Bericht door Frank.fjph »

Hallo,

Ik heb een probleempje gemaakt met mijn 1800W webasto dieselkachel:

Tijdens het draaien is de 12v voeding uitgevallen zodat kachel het programma voor stoppen nieyt afmaakte.
Mijn ervaring met andere webastos was dat je dan een forse rookwolk krijgt bij de volgende start.

Echter nu wil ie niet meer starten, soms pompt wel bij starten maar soms ook niet.

Wie heeft een goede praktijktip of truc om hem weer aan te krijgen, gezien het vertrek donderdag naar Scotland waar het -20 gr was vannacht wil ik hem wel aan de praat hebben vandaag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Frank
Laatst gewijzigd door Frank.fjph op 01 dec 2010, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Storing Webasto

Bericht door dereiziger »

ik kan je niet helpen frank maar je wel een (hopelijk warme)plezierige tijd in Schotland wensen ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Storing Webasto

Bericht door Admin »

Je schrijft niet welk type...
Als de mijne "zwaar verzopen" was, hielp het het deel van het huis waar de brander in zit, open te klappen en met perslucht de hele plas gasolie die er onderin staat, weg te blazen.
Je hebt gelijk met die rookwolk na het aansteken, maar soms staat er zó veel olie in, dat-ie helemaal niet meer ontsteekt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Storing Webasto

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Ernst ea,

Ik heb zo gauw niet het boekje bij de hand,( maar het is een :HL18D van ca 1983) vandaaar mijn vraag hier.

Bovendien staan tips & tricks daar zeker niet bij.

Frank
Johannes

Re: Storing Webasto

Bericht door Johannes »

Op die oudere standkachels zit , meen ik , een oververhitting beveiliging in de vorm van een klicxon. Dat is een klein rond dingetje met twee aansluitingen.Meestal bovenop aan het eind waar de warme lucht eruit stroomt. Bij mij onder een rubberkapje. Die kun je weer resetten door een klein knopje erop in te drukken.
Het zou toch kunnen dat door de plotselinge uitval van de voeding de kachel oververvhit is geraakt en de beveiliging eruit licht.

Groet Pieter.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Storing Webasto

Bericht door Frank.fjph »

Dankzij het forum een stuk sneller probleem opgelost, met de aanwijzing van Pieter had ik het in een half uur opgelost.
Klopte precies, de oververhittigssensor was eruit.

De meeste tijd waren we kwijt aan het herstellen van de "schade" van het storingzoeken... :roll: :roll:

Het knopje was overigens wel volledig weggebouwd tgv de compacte inbouw van de kachel......gelukkig op de tast gevonden, ga op een beter moment nog ergens gat boren dat ik er zo bij kan, was nu wel veel sloopwerk.

Dus nogmaals dank

Frank
Johannes

Re: Storing Webasto opgelost

Bericht door Johannes »

Graag gedaan en een "warme vakantie"

groet Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten