nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Al een tijdje loop ik met het idee om een camper helemaal van nul af aan op te bouwen zodat ik alles precies krijg zoals ik het zelf wil, en op basis van een nieuwere bus zonder enig technisch probleem zodat ik "een camper voor het leven" heb. Ik rij nu nog in een Hanomag F40 maar op de lange termijn is die wagen me teveel werk. Het plan is op basis van een 508 een compleet nieuwe inrichting te maken. Nog nooit zoiets gedaan, maar ik ben redelijk technisch en als ik gemotiveerd ben (en eenmaal begonnen) kan ik mezelf redelijk in dingen vastbijten.

Met SketchUp ben ik onlangs begonnen met wat 3D tekeningen, op basis van een template wat Winand mij heeft gestuurd. Flink mee zitten pielen de afgelopen tijd en ik begin er wat handigheid mee te krijgen. Het resultaat ziet er nu ongeveer zo uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bewust gekozen voor een keuken rechts ipv links om zo minder uitlaatgassen binnen te krijgen via de roosters voor de koelkast. Daarnaast de boel aan één kant op kijkhoogte leeg gehouden zodat er tussen achter en voor beter gecommuniceerd kan worden. Ik heb nu 2 kasten staan links en rechts in de "hal" voor het bed, wat het geheel nogal benauwd maakt.

In de cabine wil ik een opbergruimte bovenin maken zoals dat wel vaker wordt gedaan. Deze heb ik nu achterin zitten maar veel hoofden hebben zich hier al aan gestoten. Met het in- en uitstappen (en ook via de schuifdeur) moet dit niet hetzelfde probleem opleveren wanneer deze opslag juist helemaal voorin hangt.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat betreft de badkamer, maar dat hier een toilet moet komen wel. Of dit een vermalertoilet wordt of een cassettetoilet is nog de vraag. Ik sta veel op festivals en dan is het handig het toilet handmatig ergens anders te kunnen legen. Het liefst zou ik een vermaler toilet willen met een draagbare tank van onder de auto. Het hokje waar de WC in staat kan eventueel nog een douche krijgen, maar dan is juist een porta potti weer handiger denk ik, zodat deze in de douche-bak kan staan en in de kast ernaast kan worden geschoven tijdens het douchen.

De keuken krijgt extra werkruimte door "klap-bladen" aan de zijkanten van het keukenblad, ik zit nog te twijfelen of ik boven het blad ook nog een extra raam wil maken. Ik vind dat nu wel lekker tijdens het koken. Aan de andere kant kan de schuifdeur die vlakbij zit ook gewoon open, en heb ik 2 dakramen. Minder ramen is ook meer "stealth" en minder kou. Achterin wil ik wel nog ramen maken, want ik vind het erg fijn om rondom in die zit en vanuit bed naar buiten te kunnen gluren.

Geen vast bed, want ik vind het handig om achterin nog grote dingen makkelijk naar binnen te kunnen schuiven mocht ik eens wat vervoeren. Daarnaast vind ik het gewoon fijn om met de deuren open naar buiten te kunnen lopen achter, en het maakt heel erg snel schoon met een gladde vloer en de bezem er doorheen! Ik vind het altijd zonde als achter helemaal wordt dichtgetimmerd als er van die mooie deuren in zitten.

Links zo'n beetje alle kastruimte, met gereserveerde ruimte voor electronica en een "kelderkist" boven de wielkast waar de Truma voor komt te staan, dat heb ik nu ook en is een efficient gebruik van die ruimte. Verder naar achter banken die ik wat hoger en breder ga maken dan ze nu zijn, zo lang ik nog maar een heftafel kan vinden die er tussen past, om het bed te vormen.

Gasflessen wil ik niet meer in de auto, er komt een LPG tank onderop, en natuurlijk schoon- en vuilwatertanks. Een dakrek mag ook niet ontbreken, en ik wil daar een grote kist bovenop maken met wanden die omhoog open klappen, waarin eventueel ook nog geslapen kan worden in een warm klimaat (geniaal idee van DVIII). Hier ook zonnepanelen, en een donkere watertank om 's avonds na een warme dag lekker heet te kunnen douchen. Eventueel een geisertje in de keuken, maar graties warm water is nog leuker. Wel oppassen met Legionella...

Dan een klaptafel die aan de schuifdeur komt en dus weg kan zodat deze deur gebruikt kan worden. Dit wordt tevens een extra slaapplaats samen met de bijrijder stoel die draaibaar wordt gemaakt.

Ik werk in de IT en heb altijd overal kabels liggen en stopcontacten en USB aansluitingen tekort, dus aan de electronische voorzieningen zal ik extra veel aandacht gaan besteden (kabelgoten, lekkere dikke kabels, GPS en wi-fi antenne, etc.). Ook moet er goede kwaliteit audio apparatuur in komen met speakers die naar buiten kunnen. De zit naast de keuken bestaat uit een grote subwoofer. Dit idee heb ik van Knorkneutel (en ik mocht een paar van zijn oude speakers overnemen onlangs, die klinken al erg lekker!).

Zo, dat is het plan dan wat betreft het gewenst resultaat. Ik hoop ergens volgend jaar in de buurt te komen van het realiseren van mijn droom-camper!

Reakties / suggesties welkom. Ik zou er zonder dit forum niet eens aan beginnen denk ik.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 08 jun 2012, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door winand »

Hej Hanomaad, daar is over nagedacht :up:
Een paar dingetjes waar je wellicht nog iets mee kan:
- je hebt heel veel aan de linkerkant van de bus gebouwd:
* Veruit de meeste kastruimte dus ook bagage
* De HH accu('s?)
* De kachel (ook je LPG onderbouw-) tank?
* 2x startaccu en bestuurder zitten ook links
Hoop dat je bus dan niet erg naar een kant gaat hellen :?
- Waar ga je je watertanks plaatsen?
Afvalwater aan de kant van de douche lijkt me Heb zelf de ervaring dat
de afvoerslang vanaf de andere kant (keuken) te veel moet slalommen tussen
chassisbalken zodat het gootsteentje nauwelijks nog leegloopt.. Misschien zijn
er hier mensen die dat probleem niet hebben?
Twee kleine tanks (een links, een rechts) gekoppeld met een dikke rechte pijp
zou een oplossing kunnen zijn..
- Op de laatste afbeelding lijkt het alsof je truma kachel die je door de vloer moet
monteren precies uitkomt op de chassisbalk. In dat geval moet je zelf een koof maken
en de kachel hoger plaatsen (zoals nu ook in je Hanomag het geval is)
- Je hebt ervoor gekozen om de bijrijdersstoel te laten draaien en daar een 2 persoons
zitje te maken. De deur waar de tafel aan hangt kan niet altijd open (als je de tafel in
gebruik hebt) of wil je liever niet open doen (als het heel koud is). De instap door de
rechter voorportier is dan vrij krap lijkt me?

Die plafondkast aan de achterkant.. wat heb ik daar ook vaak mn kop aan gestoten :evil:
en aan de lamp de daar tegenaan zit..
En ja, die openslaande achterdeuren zijn een must :up: Zo zonde dat er zoveel busjes
worden dichtgelast aan de achterzijde.

My 2 cents, ben benieuwd.. heb je die 508 al?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Johannes

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Johannes »

bekende template!
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... revstart=0

Groet Pieter
update
Op zoek naar banden gegevens kom ik op http://508.winand.nl/
Pluimpje Winand mooi website en mooie sketches:)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Ten eerste ja dat is de bus template van jou Pieter, had ik van Winand gekregen. Was vergeten dat die nog bij jou vandaan was gekomen, nog een bronvermelding dus.

En Winand bedankt voor je commentaar, ik zal er even op in gaan.

Qua gewichtverdeling denk ik dat er sowieso links en rechts watertanks moeten komen. Ik dacht aan rechtsachter schoonwater zoals ik dat nu ook heb, want overal heen pompen geen probleem, maar dan wel een grotere tank, dus dat wordt al vrij veel compensatie massa. Ook stuurboord het afvalwater van de keuken, wat ik via een apart pompje wil gebruiken als spoelwater voor de wc. Die krijgt een aparte tank voor de vermalen derrie, links, maar wordt niet zo groot. Ik schat dat per dag per persoon ongeveer voor 1-2 liter riool materie ruimte moet zijn (als manspersoon meer richting de ondergrens), dus met een tank van 40l kom je al een heel eind.

Ik ga niet meteen een douche inbouwen heb ik besloten maar laat daar wel ruimte voor, onder de schuifkast constructie van Pieter, daar ben ik helemaal weg van. Mocht die douche er toch komen dan komt er nog een vuilwater tank links, die ook niet zo groot hoeft te zijn. Die zal ik dan inderdaad gaan verbinden met de tank naar de grote vuilwater tank rechts.

Wat nu trouwens vooral het probleem is met de afvoer van de keuken in je ex-bus is dat de slang best dun is (<2cm, met nog een smaller afvoergaatje in de spoelbak), en er zitten nogal wat knikken in waaronder eentje van een strakke 90 graden dmv een zip-tie.

Dus qua gewicht hoop ik dat het wel goed komt door het meeste water rechts te houden.

Die kachel heb ik nog niet al teveel over nagedacht. De nieuwe bus heeft nog een standkachel eronder hangen die ik als backup ga gebruiken, omdat deze stroom gebruikt heb ik me laten vertellen. En de gaskachel ben ook nog niet over uit, of dit gewoon een enkele unit moet zijn en verder niets zoals ik nu ook heb, of zo'n ringverwarming met water(?). Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje overdreven in zo'n kleine ruimte, en alles goed isoleren met een enkele haard moet denk ik genoeg zijn, maar ik hoor graag het argumenten voor het tegendeel mocht dat het geval zijn. En ik kan voor het gewicht de LPG tank ook nog rechts maken, als daar nog ruimte voor is. Nog even puzzelen.

Die tafel rechtsvoor moet een "klaptafel" worden, die makkelijk weg kan als de deur gebruikt moet worden. Ik verwacht dat die tafel meestal uit de weg geklapt zal zijn, maar alleen bij tafelgebrek binnen en wanneer de deur een tijdje niet open hoeft zal dat anders zijn. Ik moet nog verzinnen hoe dat gaat werken om een logeerbed van te maken, want aan de kant van de bijrijdersstoel kan ik hem niet laten rusten op iets. Misschien extra pootjes eronder die ook inklappen..
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Leo »

Waar je ook nog aan zou kunnen denken: Iets anders dan een standaard Mercedesbus. Het blijven ondingen met al die rondingen enzo.
Een bakwagentje geeft op dezelfde breedte meer ruimte, en is door de vierkante bouw gemakkelijker intimmeren.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Leo, ik ben verliefd op die ronde vormen, dus dat gaat helaas niet!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Leo »

Dan maak je het jezelf moeilijk. :mrgreen:

Het was maar een ideetje. Een beetje buiten de doos denken kan nooit kwaad.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Ik ben inmiddels een paar jaar verder en ik ga binnenkort dan beginnen met de 508 inbouw. Ik heb nog een beetje zitten pielen met SketchUp en het resultaat is als volgt (voorlopig dan, want het model is vreselijk slordig in elkaar geflanst en zit nog vol fouten) :
Screen Shot 2015-10-14 at 1.11.47 AM.png
Screen Shot 2015-10-14 at 1.24.44 AM.png
Screen Shot 2015-10-14 at 1.23.27 AM.png
De bedoeling is zo veel mogelijk 1 grote ruimte te hebben, ipv wat ik nu heb met 2 hoge kasten voor het bed, wat de ruimte erg in twee deelt. Ik denk dat 1 ruimte mooier want ruimer oogt. Vandaar de kasten helemaal naar de cabine. Ik betrek de cabine zowieso niet bij het huis gedeelte omdat deze me a) te koud is en te lastig isoleren en b) omdat ik vaak in "stealth mode" kampeer ergens binnen de bebouwde kom. Als ik dan de cabine ga verduisteren etc. dan zal ik veel sneller opvallen. Door gewoon een deurtje of gordijn dicht te trekken is het niet te zien of er iemand binnen zit of niet.

Verder heb ik wat moeite met de schuifdeur rechts, die heb ik nu niet in de Hanomag en heb ik eigenlijk ook geen behoefte aan, want het is iets waar ik dan aan de binnenkant kostbare ruimte voor vrij moet houden. Daarom is het idee de rechterkast daar te maken, die dan zowel van binnen als buiten bereikt kan worden. Ik denk die kast aan een scharnier constructie op te hangen zodat ik hem in z'n geheel de cabine in kan draaien. Dan kan ik van de schuifdeur gebruik maken. Ik heb een klapstoel als bijrijder dus hopelijk kan dat passen. Voor dingen als mijn vouwfiets is het handig dat ik er makkelijk van buiten bij kan. Dat moet er dan ongeveer zo uit zien:
Screen Shot 2015-10-14 at 3.09.09 PM.png
Screen Shot 2015-10-14 at 3.09.36 PM.png
Ik denk eraan om het raam achter de cabine links weg te halen of te verplaatsen naar de dinette. Een raam voor een kast heeft weinig functie.

De dinette links kan ook nog dienst doen als logeerbed, en als een verlengstuk van de linkerbank achter, waar dan een lange persoon op kan slapen (ik ben 1.90, dus in de breedte is eigenlijk net te krap). De tafel kan naar beneden om deel uit te maken van het bed, met nog een extra plank die uitklapt vanaf de tafel. Boven de dinette komen ook nog kastjes, die zijn er nog niet in getekend.

De kast achter de bestuurder wordt een soort inloop kledingkast waar ook het toilet zal staan. De douche laat ik helemaal achterwege, ik heb de afgelopen jaren ervaren dat ik daar geen behoefte aan heb in de camper. Een buitendouche of ergens in een meer, aan het strand of bij een pomp voldoet prima.

Onderop wil ik nog meer opslag maken. Lades die met de voorkant in de carosserie verwerkt zijn. Misschien een kelderkast in het midden achter, en dan het reservewiel op de achterdeur. Watertanks natuurlijk eronder, en een 45l LPG tank die ik al klaar heb liggen. Linksachter heb ik een Webasto hangen, maar geen idee of die het doet, of hoe die werkt (zit geen bedieningspaneel bij).

Ik wil binnenkort gaan beginnen met de bestaande vloer eruit te trekken. Die kan dunner om wat meer sta-hoogte te hebben, al wil ik ook vloerverwarming, dus nog even zien of dat er erbij past. Nog geen flauw idee hoe ik die ga implementeren. Electrisch, of met koelwater (heb ik al wat slangen voor lopen vanaf de Webasto). Airconditioning moet er ook bovenop, een kleintje van 2kW ofzo, en een LPG generator onderop. Minimaal 4kWh accu capaciteit met rond 300W zonnepanelen op het dakrek.

Commentaar welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Arno Z »

Leuk dat je (eindelijk) met het 508 project gaan beginnen. Ik snap je plannen met de dinette achterin, wel vind ik het jammer dat je geen/minder gebruik maakt van de schuifdeur.

Zeker bij de 'moderne' camperbussen wordt vaak het aanrecht half voor de schuifdeur gezet, soms met een toegang tot de keukenkast(en) en/of een uitklapbare buitentafel. Naar mijn mening erg praktisch. Ook gebruik je dan lekker veel van de lengte aan de rechterkant.

Ik zou terughoudend zijn met het weghalen van de bijrijdersplaats; bij mijn meest recente APK had ik een steekproef. Daarbij wilde de RDW-keurmeester vaststellen dat alle zitplaatsen (volgens kenteken) aanwezig waren en deugdelijk bevestigd. Weghalen van een zitplaats is dus (net als bij toevoegen) een ritje naar de RDW. Ook controleerde hij of alle deuren) volgens kenteken open konden en toegankelijk waren. Daarbij wist hij te vertellen dat hij een paar weken eerder nog een John Cook 207 met de keuken achterin had afgekeurd omdat ze de achterdeuren voor het gemak maar dicht hadden gemaakt (afgekit). Moet open kunnen dus, interessant voor je schuifdeur.

Zeker met dat luik in de zijkant achterin zou ik er voor kiezen de dinette op een podium te plaatsen. Opbergruimte er onder, via dat buitenluik (deels) toegankelijk. Eventueel via dat luik een gasbun. Het kleine luikje er boven zou ik van een muggenrooster voorzien met daaroverheen een lammellenrooster. Aan de binnenkant een luikje dat goed afsluit maar open kan. Fijn om open te zetten als je ergens volledig gesloten wil staan voor de nacht.

Verplaatsen van dat linker raam moet te overzien zijn ;-)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

He Arno bedankt voor je reaktie.

Wat betreft de schuifdeur, ik heb dat ook vaak gezien dat dan een halve keuken ervoor wordt gebouwd en dat wilde ik dus juist niet. Dan is de deur vaak toch minder goed toegankelijk. Vandaar het idee voor een kast die helemaal de cabine in kan draaien, zodat de deur nagenoeg vrij komt. Omdat ik toch een paar hoge kasten nodig heb, moet ik die ergens kwijt en dan het liefst zo dicht mogelijk achter de cabine, zodat de ruimte achter 1 geheel blijft. Als ik de keuken naar voren schuif, dan moet de hoge keukenkast naar achter, tussen de keuken en het bed, en dat deelt de ruimte dan weer in 2, wat ik niet wil.

Over de bijrijdersplaats, die ga ik niet weghalen. Daar zit nu een klapstoel die naar voren kan waardoor er ruimte komt voor de draaikast. Die kast staat tijdens het rijden dus in de woonruimte gedraaid voor de schuifdeur, maar kan ook in de cabine wanneer de stoel naar voren geklapt is. Ik moet alles nog even opmeten maar ik denk dat dit moet lukken. Ik heb overigens zowieso geen zitplaatsenvermelding op het kenteken omdat het daar te oud voor is, dus het zal me verder worst wezen hoeveel stoelen er wel of niet in zitten (en de keurmeester ook mag ik aannemen). De zijdeur kan dus ook toegankelijk gemaakt worden, en mocht dit twijfelachtig zijn dan haal ik die draaikast er gewoon even uit voor de keuring.

Het luik links daar zit nu een grote stalen bak achter die veel te hoog is. Daar zat ooit een generator, die ik er wel onder wil, maar niet op die plek. De dinette/het bed achter maak ik met twee lange banken met een klaptafel ertussen, zoals ik nu ook heb. Met het verschil dat die banken er volledig uit moeten kunnen zodat ik 1 grote laadruimte ervan kan maken. Eventueel het hele keukenblok ook. Ik wil alles zo modulair mogelijk maken en op profielen zetten zodat ik er nog eens mee kan schuiven later.

Een gasbun heb ik ook geen behoefte aan want ik ga een LPG tank onder de wagen hangen. Geen gedoe meer met losse flessen. Ik maak onderop stalen lades die op slot kunnen, waar ik gereedschap etc in kan doen. Roosters voor het luchten maak ik op een andere manier, die heb ik nu ook in de Hanomag, mooi weggewerkt. Dat kleine luikje gebruiken als extra luchtinlaat in bed is misschien wel een idee, maar ik ga zowieso ramen maken achter langs die open kunnen, dus een beetje overbodig. Vooral het onderste (rol)luik steekt een stuk naar binnen waardoor gelijkmatig isoleren lastiger is. Nee, die luiken ga ik gewoon uit halen.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Inmiddels is de vloer eruit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Raam eruit gehaald en dicht gelast:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met dank aan Zombus voor het leveren van het plaatwerk. Het waren 2 losse stukken die beide te smal waren, dus ik heb er 1 grote van gemaakt. Ik heb nog 1 dunne strookjes te gaan onder en boven, daarna kitten en plamuren en dan ziet niemand er meer wat van.

Nu dit nog dicht:

Afbeelding

Volgende grote project zal het dak zijn. Ik wil een stuk van 75 x 280 eruit zagen en dat 10-15 cm ophogen voor extra sta-hoogte.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Arno Z »

Goed bezig!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Dank! Het is een mega-project, maar ik doe het rustig aan en in deelprojecten. De gaten van de luiken linksachter die ik dicht wil maken wachten op dit moment op geschikt donor-plaatwerk van een stel deuren die een vriend van me eventueel heeft liggen. Ik heb nu wel de smaak te pakken qua carosserie bewerking. Als je eenmaal begonnen bent...

Dit is ongeveer waar ik het dak wil ophogen, precies boven het midden pad:
IMG_9440-20151114-1.jpg
Zit nog te dubben of ik gewoon een hele nieuwe 'doos' wil maken met luxe dakramen en die in z'n geheel erop lassen, of misschien 1 groot dakraam, of gewoon wat ik nu heb behouden en ophogen, en daar tussen nog een zonnepaneel, zoals eerder getekend.

Ik ben er nog niet uit. Tot die tijd ga ik me aan de vloerbalken wijden. Zo kaal mogelijk maken en goed in de smurrie zetten. Dan zien waar ik alles wil ophangen qua tanks. Eventueel de uitlaat al naar helemaal achter trekken, dan heb ik minder last van de uitlaatgassen. De slangen voor de standkachel bewatering, naar radiatortjes. Arno kun jij nog eenmaal zeggen waar je die kleintjes van jouw vandaan had? En andere vloer-dingen die later lastiger zijn als de vloer er eenmaal in zit. Suggesties welkom.

Ook nog een deel-project: de scharnieren van de achterdeuren vervangen met 270 graden versies (die heb ik klaar liggen). De huidige scharnieren zitten aan de deur-kant helaas erin gelast en niet zoals bij jou Arno met inbussen. Dat wordt dus even klooien om die eruit te boren/zagen/slijpen en weer wat anders voor in de plaats te lassen. Ben ik vast weer een flink weekend zoet mee. Maar het heeft geen prioriteit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Gerard Exis »

Misschien een idee voor jouw project. http://www.solarsunroofs.nl/product/tra ... m-panelen/

succes
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Ik ken ze, kwam Paulv ook al mee aanzetten geloof ik in mijn PV draadje.

Ik ben er voorlopig nog niet aan toe, maar wie weet!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Arno Z »

Paul,

Deze heb ik er in zitten:

http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... -4609.html

Die shop heeft verschillende lengtes. Beter even daar ophalen (Uithoorn) dan verzenden (zijn wel fragiel).

Bij mij liggen ze in de plinten onder de kasten. Als ik hem kan vinden zal ik nog een link posten naar een oude handleiding hoe de luchtcirculatie optimaal te krijgen.

Daar waar de radiators niet zijn weggewerkt heb ik er bij ACA de Hoop
(http://www.dehoop-amsterdam.nl/) bescherming laten zetten uit perforatie plaat.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: bouwverslag nieuwe camper: Bubbel 2.0

Bericht door Hanomaad »

Inmiddels weer wat opgeschoten.

- raam achter bestuurder dicht gelast
- 2 luiken linksachter dicht gelast
- plamuren bij bovenstaand
- 2 roosters rechtsonder dicht gelast
- wat kleine roest reparaties her en der
- bestaande bak onder vloer linksachter vergroot
- hulpchassis schoon, roestvrij en 3x in de verf
- wanden en plafond 2x in de verf gezet
- Eberspächer Hydronic standkachel geïnstalleerd
- ophanging voor bakken onder vloer gelast
- isolatie onder de vloer, op plastic platen
- vloerplaten gezaagd en gelegd

Volgende stap is de wand isoleren, dampscherm, triplex. Dan het plafond. En daarna overweeg ik naar een timmerman te gaan die al eerder meubilair heeft gemaakt voor deze bussen. Ik wil een modulair interieur wat er uit kan zodat ik 1) de bus voor vracht kan gebruiken en 2) onder de vloer kan komen voor onderhoud en latere aanpassingen. Het uitbesteden gaat hopelijk een hoop tijdwinst opleveren, maar er is nog zat te doen qua elektra, sanitair, etc.

Hier een link naar een foto verslag: http://pics.neep.net/#14925065704559
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Lekker bezig Paul! :up: :up:
Een mooie klusloods heb je in elk geval wel! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Dank. En ja, die werkruimte is onmisbaar!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Nu ik mijn vloer er grotendeels in heb liggen ben ik ook toe aan het isoleren van de wanden. Ik kies waarschijnlijk voor het volgende:

- Armaflex (iets goedkopere en betere soort X-trem)
- Akotherm (met dank aan Arno voor de tip)
- dampscherm
- triplex

De diktes van alles moet ik nog bepalen. Ik denk aan 40mm Akotherm, en zo'n stevig alu dampscherm wat fuzzyduck ook had gevonden. Ik wil de wandpanelen er later makkelijk af kunnen halen dus het wordt schroeven, maar dan niet in het staal. Ik lijm regelwerk waarin ik schroef. Alleen zal ik dan dus door het dampscherm heen moeten schroeven, dat is wel even een minpuntje.

Armaflex is verkrijgbaar in b.v. 9, 13, 19mm. Dit spul is ideaal om condensvorming op het staal tegen te gaan. Nog even zien welke maten ik moet hebben om met het 40mm dikke Akotherm de hele dikte van de wand te vullen.

Ik heb 3,6mm triplex gevonden, zo hou ik zo veel mogelijk ruimte over van binnen. Of zou dit te dun zijn?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Op ongeveer dezelfde manier ben ik ook bezig, al isoleer ik wat minder dik.

Ik heb de opbouw in 2 lagen gedaan, eerst 7mm over het plaat, omdat dat mooi dun en flexibel is en dus gemakkelijk de contouren volgt. Daaroverheen met dotten contactlijm nog eens 12 en soms 15mm. (de 12 was op en kreeg wat platen 15 mee) Ik heb dat merkloze X-trem gebruikt, niet zelfklevend, maar met Pattex Classic (temperatuurbestendig tot 110°C). Afgelopen week nog wat gaten geboord en de isolatie zit goed vast! :)

Ik heb overal vuren latten van 40x40 in de nissen gelijmd, al zijn die bij mij dan in een hoek van ongeveer 20° gezaagd omdat de nissen niet haaks zijn en ik wel wil dat ze haaks op de spanten staan zodat de plaat straks goed aansluit. Ik heb ze in de nissen gelijmd, omdat ik ze dan lekker dik kon houden, en anders gaat er nog eens een paar mm aan elke kant in de breedte vanaf als ik de montagestroken op de spanten zou zetten.
Mijn "dampscherm" is nog eens 4mm merkloze X-trem wat ik op de achterkant van de plaat plak met de eerder genoemde Pattex.
Ook heb ik overal waar kasten, planken, etc moeten komen 40x40 gelijmd, want de 3,6mm triplex houdt natuurlijk niks vast.
3,6 is lekker licht en laat zich nog redelijk buigen lijkt het (aldus de hout-n00b)

Foto's van het geheel, nog zonder wanden, staan nog wel in mijn bouwverslag.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Jeroen_Hanomaf schreef:
20 apr 2017, 20:41
Mijn "dampscherm" is nog eens 4mm merkloze X-trem wat ik op de achterkant van de plaat plak met de eerder genoemde Pattex.
Hoe heb je dit damp/lucht dicht gekregen? En weet je zeker dat dit het geval is? Als je ergens een gaatje hebt, komt er toch vocht achter, wat vervolgens moeilijk weg kan, met risico op toch weerergens roest van binnenuit. En heb je ook niet ergens hier doorheen geschroefd toevallig?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Had het misschien wat duidelijker moeten neerzetten, maar precies vanwege wat je schrijft de "..." 100% dicht is m.i. haast onmogelijk in zo'n ronde bolle bus met veel spanten en dragers (zelfdragende carrosserie). Een bakwagen is wat dat betreft een stuk beter te doen :)
Ik ben nog (net) niet zover trouwens om het daadwerkelijk te doen.
De intentie is in elk geval om de wandplaten met 4mm isolatie alleen op de houten verstevigingen te schroeven en niet door het staal. Op het staal wordt de isolatie dan wel platgedrukt (=isolatiewaarde 0) maar door de schroeven in de houten balken te schroeven hoop ik koudebruggen waar mogelijk te vermijden en ook het kraken en piepen wat je vaak met schroeven hebt te voorkomen of op zijn minst te minimaliseren.
Mijn bus is voorzien van alle mogelijke uitstroomopeningen voor water/condens ben ik nu wel achter na het conserveren met Fluid Film. Ik spoot het in de dakspant, en het liep er in de de dorpel weer uit.
Daarom heb ik ook de binnenkanten van de spanten open gelaten, dan kan het vocht daar condenseren en er ook weer uit via de afwateropeningen.

Hoe het in de praktijk uitpakt laat ik nog weten als ik zover ben... ik word opgehouden door het weer, door de grootte van de platen moet ik buiten zagen en omdat het steeds rond de 10°C is duurt het ook 2x zo lang voor de polymeerlijm gedroogd is.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe camper bouwen op basis van MB 508

Bericht door Hanomaad »

Aha, dus eigenlijk geen dampdichte laag van binnenuit, in jouw camper.

Ik lees dit meer en meer, dat het eigenlijk gewoon onmogelijk is om een bus van binnenuit helemaal dampdicht te krijgen. Wat ik ook steeds meer lees is op Duitse fora waarin veel Armaflex genoemd wordt. Dat is ongeveer hetzelfde spul als X-trem, en wordt veel in fabrieken gebruikt voor buizen waar men condensvorming wil tegen gaan. Het staal hiermee zo dicht mogelijk bekleden zou in principe al prima als dampdichte laag moeten werken. Alleen kan het dan nog wel achter de wand komen, en tussen de isolatie. Maar niet meer tegen het staal. Geen idee of dat goed genoeg zou zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten