zelfbouw koelkast

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

zelfbouw koelkast

Bericht door Dennis en Nancy »

We waren vanmiddag in de brandweer bus aan het brainstormen over de indeling.

Ik heb wat moeite met de super dure camperkoelkasten. De goedkope van een honderd of 3 zijn een beetje lala qua kwaliteit.

Koelkasten op gas vind ik wat lastig qua inbouw.

Nu was ik aan het denken over het zelf bouwen van een koelkist. Ik ben op het idee gebracht door een zeilforum. Creatieve lui met bootjes.

Er zijn tegenwoordig Peltier elementen/modules. Het principe is voor mij wat moeilijk uit te leggen maar hier is een linkje naar een module zoals ik bedoel.

In theorie zou ik dus een zitbank kunnen isoleren (alle zijdes), zo'n module plaatsen en de binnenkanten afwerken met dunne trespa of ander mooi glad spul en we hebben een koelbank.

Wat zie ik over het hoofd? je kan dit super isoleren dan zal het verbruik van zo'n koelunit toch ook wel meevallen of niet?

Niemand die zoiets al eens heeft geprobeerd.

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: zelfbouw koelkast

Bericht door Dennis en Nancy »

En dan zijn er nog de losse compressors (danfoss) maar dan kost een compleet systeem ook een kapitaal.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Johannes

Re: zelfbouw koelkast

Bericht door Johannes »

Hallo Dennis,

Vroeger zag je nog wel eens van die peltier units in jachten. Dan was er een geisoleerde kist gemaakt waar zo'n ding in zat. Ik heb er nooit zoveel goeds van gezien en vaak vervangen door een module systeem met compressor en verdamper, het vreet stroom en de koelcapaciteit is beperkt.

Wij hebben een barmodel koelkast van exquisit op een omvormer. Dat was samen nog niet de helft dan een 12 volt compressor koelkast.

Ik zie meer in dit project,
http://www.zeilersforum.nl/index.php/ho ... ra-ijskast

Daar heb ikzelf ook wel eens aan gedacht. Dan kun je de koelkast dubbel isoleren.

Ik heb eens een klant gehad die een koelkist had gebouwd met onderdelen van een airco. De compressor wordt dan aangedreven door de motor. Als koude buffer had hij een voorraad brein waarmee de koelkist koud gehouden werd als hij zeilde.

Succes ermee, Pieter
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: zelfbouw koelkast

Bericht door Arno Z »

Ik vind het een leuk idee, zo'n koelbank. Je zou voor de koeling ook op zoek kunnen gaan naar een 'beschadigde' (transport- of ongevalschade) compressorkoelkast.

Naar mijn weten worden ze ook hier en daar in vrachtwagens ingebouwd. Wellicht is een rondje bellen naar vrachtwagensloperijen (voor een schadegeval) de moeite?

Succes!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: zelfbouw koelkast

Bericht door Maxer »

Waarom niet een kleine koelkast gekocht op marktplaats? Je vindt ze er al voor €15. Zelf bouwen lijkt leuk maar voor die prijs of minder koop je waarschijnlijk een tafelmodel koelkast nieuw. Die moet dan wel via een omvormer werken. Aan de andere kant werkt die dan wel beter dan zo'n caravan geval.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: zelfbouw koelkast

Bericht door Admin »

Hi Dennis,

'tuurlijk kun je een koelbox zelf maken, maar of dat loont...?
Peltier-elementen hebben een beperkte capaciteit. In praktijk kun je een scheiding van 15 K tussen de beide zijden halen., met een blazertje om de warmte af te voeren. Waeco claimt 30 K, maar dat moet ik nog zien. IJsblokjes 's zomers kun je dus wel vergeten.

Ik zou toch voor een compressorsysteem gaan. De losse units van Waeco zijn inderdaad vreselijk duur, maar een gebruikt kantoorkoelkastje moet je wel betaalbaar kunnen vinden.

Ik had aan boord van onze zeilboot in Nieuw-Zeeland een zelfbouw koelbox van ca. 50 x 50 x 50 cm binnenmaats. De wanden waren 30 cm dik polystyreen, het deksel ook. Onderin ging een stuk ijs en daarmee was ons bier een dag of vier à vijf lekker ijskoud. De isolatie blijkt dus heel belangrijk voor het verlies. Je zou vijf kanten van een koelkast kunnen indekken in isolatiemateriaal om het stroomverbruik terug te dringen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten