Kinderzitje, waar en hoe..

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Sja, nu moet er dus nog een kinderzitje in de Hanomag komen. Dat ik dat ding ruim 11 jaar geleden kocht had ik niet verwacht hem nu nog te hebben en dit dus nog eens zou gaan gebeuren!

De vorige eigenaar ging er met 2 wat oudere kinderen mee op stap, en had achter de cabinestoelen een hangbed gemaakt wat zo'n 120kg woog -zo zwaar waren zijn kinderen nou ook weer niet, maar hij had zeker nog wat ijzer van een oude kolenmijn-installatie staan ofzo...
Zijn kinderen waren al wat ouder en hoefden niet in een zitje. Onze Bart Jan straks natuurlijk wel, maar nu is onze uitdaging, waar laat je dat zitje??

Op het onderstaande plattegrondje kun je het voorste stuk van onze Hanomag provisorisch zien. Er zitten 2 voorstoelen in (de rechter is opklapbaar), en daar tussenin zit de motor met motorkap die met een paar van die rubber haken (met zo'n bal eraan) op zijn plek gehouden wordt. Origineel kon daar een 3e stoel op gemonteerd worden, al kun je je voorstellen dat deze stoel niet echt prettig zit, hij is net zo hoog als de andere 2, maar de zitting zit rechtstreeks op de motorkap -de beenruimte is nog minder als Ryanair! :mrgreen:

Maar ja, om nou dat kinderzitje op een motorkap te monteren die enkel door een paar rubber haakjes op z'n plek gehouden wordt...? Er zijn een paar andere opties denk ik:

1) de motorkap met b.v. scharnieren aan de achterkant, en betere beugels aan de voorkant (b.v. L-beslag aan de vloer) deugdelijker bevestigen aan de rest van de carrosserie
Voordeel: kind onder handbereik, deugdelijk bevestigd, betere afdichting motorkaprubber ivm lawaai.
Nadeel: lastig te demonteren bij onderhoud of iets simpels als olie pijlen (speciaal voor Ernst)

2) het kinderzitje achter de voorstoelen monteren op de zit die daar zit. Dan zit onze kleine vent niet in de rijrichting, maar daar haaks op. Mag/kan dat eigenlijk?
Voordeel: eenvoudig(er) te realiseren, minder lawaai voor de kleine ;)
Nadeel: zit haaks op de rijrichting, kussens vermaken/verplaatsen
Een variant hierop zou nog kunnen zijn deze zithoek te vermaken tot een treinzit, waardoor je wel de doorloop van de cabine uit gaat missen (die is door de motor die daar ligt toch al niet denderend) zodat hij wel in de rijrichting zit.

3) helemaal achterin ligt nu een vast bed, dat eigenlijk het normale klap-bed is met een matras erop dat we laten liggen omdat dat beter ligt als die #$% kussens. Daar zou het zitje ook nog op kunnen, hij zit dan wel bijna 7 meter achterin (lekker rustig, dat wel!) en ook in de rijrichting.

4) andere camper kopen? :mrgreen:

Ik kan met de zoekfunctie hier bijzonder weinig over vinden, iemand hier nog ideeën over of hetzelfde probleem bij de hand gehad?

Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door dereiziger »

Haaks op de rijrichting mag niet, tenminste ik rij voor en kinderdagverblijf en de GGD begon al te stuiteren toen ik het een x meldde .. de eerste paar maanden moet het stoeltje zelf achterstevoren worden gemonteerd dus dat het kind achteruitrijdt dit om bij ongeval de stoel als gordel dienst te laten doen zodat Bart Jan geen vervelende snijwonden van de gordel oploopt ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ah, dan valt dat dus al af. Oh ja, gordels, dat was er nog... die zitten er helemaal niet in. Op de middenplek kan enkel een 2-punts. Zal eens kijken of dat voldoende is voor een stoeltje. Om eerlijk te zijn heb ik ook niet zo'n zin om er een complete treinzit in te gaan bouwen; voordeel is dan wel dat hij zowel voor- als achteruit kan rijden straks. Jammer dat die motor zo in de weg zit, anders had ik enkel een bankje kunnen maken en de beide voorstoelen kunnen draaien. Door de motor die in de weg zit is dat nu niet practisch. Maar ja, zonder motor is ook zo wat :mrgreen:

Daar moeten we dus ook nog iets op verzinnen...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hmm, onze maxi-cosi kan alleen met een 3-punts gordel bevestigd worden. Op de site van de ANWB staat echter:
Kinderen tot 3 jaar mag u nooit zonder goed bevestigd kinderzitje vervoeren.
http://www.anwb.nl/rechtshulp,/in-het-v ... rauto.html

Dat zou betekenen dat ik ook de motorkap goed vast kan zetten (een ander) stoeltje goed vast met bouten op de motorkap kan monteren met een tussenplaat o.i.d. zodat dit later nog te draaien is als Bart Jan wat ouder wordt en wel vooruit mag kijken. Dan heb ik geen 3-punts gordel nodig, want die moet dan wel stevig vast zitten en niet aan een houten zijwandje of, in het geval van de middenplaats op de motorkap, kan dit helemaal niet.

Tegen de tijd dat Bart Jan in een echt zitplaats mag, is de Hanomag wel uit elkaar gevallen :mrgreen:

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Gino »

Dat je banken haaks op de rijrichting staan wil toch niet zeggen dat je het kinderzitje niet gewoon in de rijrichting moet plaatsen.

Volgens mij is het zelfs niet nodig om je kind in de gordels te zetten. De vraag is alleen of je dat wil. Wij hebben de treinzit omgebouwd door een stalen frame te plaatsen die we aan het chassis hebben bevestigd. Onderstaand plaatje hebben wij als voorbeeld gebruikt.
Afbeelding

Een optie is het kind voorin in de gordels en een van jullie zonder gordels achterin. Dit zou overigens niet mijn voorkeur hebben.

Kun je verder niet een frame maken die je aan de bevestigingspunten voor de gordels maakt? Mischien helpen een paar foto's van de situatie.

Overigens nog gefeliciteerd met de kleine ;-)
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door karogegro »

Ik zou gaan voor de andere camper :mrgreen: .
Als dat financieel geen optie is de rugleuning van het kinderstoeltje tegen het schot achter de bestuurders stoel monteren. Dus de kleine rijdt dan " acheruit " en moeders kan zo evengoed de kleine in de smiezen houden.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door vanhooltje »

Jeroen,
is het niet mogelijk om aan de bevestiging punten van beide stoelen (wat je er weer snel weer tussen uit kunt halen om bij de moter te komen) een frame werk te realiseren waar je ook een driespunt gordel aan vast maakt? kan je het er later weer eenvoudig tussen uit halen :up:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door dereiziger »

nu ik het me bedenk .. ik heb hier nog een metalen poot staan waar een 3 punts gordel aan zit . zal morgen een foto maken . mocht je hem kunnen gebruiken .. ( ja ik hoor Leo al weer denken .. :mrgreen: )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bedankt voor het meedenken :)

Ik heb even wat foto's van de binnenkant van zo'n Hanomag als ik heb gezocht op Mobile en wat screenshots van gemaakt, want ik heb er geen één van mijn huidige situatie en de Hanomag staat in de stalling, dus ik kan er ook niet bij!

Eén van de uitdagingen is dat de rechter stoel een klapstoel is die liefst wel beweegbaar moet blijven. Op zich is deze plek ook voor ons beiden wel goed van gordels te voorzien. Deze is tijdens het rijden uiteraard wel te vergrendelen. Verder is de Hanomag totaal niet voorbereid op gordels, bij bijvoorbeeld een Mercedes zitten er op schouderhoogte al boutgaten in de stijlen en wat van die dingen. De bestuurdersstoel staat zoals je ziet op een gereedschapsbak dus daar is vast wel wat aan vast te maken.

De middenplaat op de motorkap is lastiger, omdat mijn Hanomag geen stalen cabine-achterwand meer heeft (beetje fout getekend) dus het zal zoiets als op Gino's plaatje moeten worden denk ik. Reiziger (Gerard was het toch?), ik houd je aanbod even in gedachten, en ben benieuwd naar de foto. De banken achter de stoelen zijn allemaal van waaibomenhout (als in: een caravaninterieur uit 1979) dus daar iets knap aan vast maken is eigenlijk ook niet handig. Denk dat de motorkap-plek dan toch het beste (veilig) is.

Eigenlijk had ik er al langer gordels in willen maken, maar ja, dat soort dingen gebeurt dan niet als het ding telkens niet rijdt :mrgreen:
Niet dat ik heel veel van de crash-bestendigheid van de Hanomag verwacht; als het geintje wat mijn schoonouders ons zou overkomen met de Hanomag denk ik dat er een stuk minder van over is!
http://www.regiomeppel.nl/nieuws/camper ... 18692.html
(schoonouders maken het gelukkig prima overigens :)

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door dereiziger »

Ton is beter dan Gerard :P.. in mijn geval .. ik graaf morgen ff door de schuur ;)..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Leo »

Even wat emotie-berichten weggehaald.
Laten wij ons hier bij (de techniek van) dat zitje houden en de rest van de oerdriften ergens anders uitknokken.

Bij voorbaat schrikkelijk dank van de directie. :)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door deutz »

Sjorbandjes en sjorogen aan de vloer? Kan je net zo sterk maken als je zelf wilt en ook waar je wilt!
Is maar een idee, en is in mijn ogen ook veilig!
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Arno Z »

Jeroen,

Wij zijn vorig jaar met onze (toen) 5 maanden oude dochter in de 608 naar de Dordogne geweest (bestemming was Spanje, maar in de Dordogne werd het me warm genoeg).

Omdat je de maxi-cosi maar een krap jaar gebruikt zou ik me niet te veel richten op 'alleen' dat ding. Ja, je moet hem kunnen plaatsen en vastzetten, maar volgend jaar heb je al een opvolgstoeltje en over 2 jaar alleen een zitverhoging.

Uit je tekening begrijp ik dat je een soort dwarsgeplaatste treinzit hebt. Zit er wellicht aan de zijkant daarvan (achter) een schot waaraan (tijdelijk) je een 3-punts gordel kan bevestigen? Zolang die kleine in een stoeltje zit kan dat stoeltje dan in de rijrichting op de bank staan (vast in een gordel).

Als je niet rijdt stoeltje weghalen en de bank klaar voor normaal gebruik.

Arno
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door dereiziger »

heb gezocht .. maar niet kunnen vinden jeroen . sorry .. mocht ik ze alsnog tegenkomen hoor je het ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@ Jan: sjorbanden is misschien nog niet eens zo'n gek idee. Ik ga er eens naar kijken, want het is wel een flexibele oplossing!

@Arno: Daar heb je gelijk in; het is eigenlijk maar voor relatief korte tijd dus ik wil eigenlijk ook niet m'n halve camper hoeven te verbouwen. De banken zijn inderdaad een dwarsgeplaatste treinzit, maar aan de achterkant zitten 2 schuifdeuren die dit compartimentje afsluiten. Nadeel van dat dwarsgeplaatste is wel, dat als hij groter wordt hij nooit in de rijrichting in gordels zou kunnen zitten omdat hij dan z'n benen niet kwijt kan. Toch maar de treinzit in de rijrichting maken...? Sowieso heb je er nu niet veel aan omdat de achterkant van de motor in de weg zit voor een tafel en dat zou je dan niet hebben.

Wellicht kan tot die tijd een uitsparing uit de schuifdeurtjes halen, of zoiets als Gino onder de bank, maar voor het schuifdeurtje, maken zodat je daar het zitje aan kunt maken. Kan ik in elk geval nog een jaar of 2 vooruit, en dan misschien altijd nog voor optie 4 gaan of de boel grondig gaan verbouwen ;)

@Ton ;)
Jammer! Had voor bovenstaande denk ik wel bruikbaar geweest...

In elk geval weer lekker wat input en suggesties waarover ik weer kan herkauwen en nadenken! Mocht iemand nog wat te binnen schieten, laat maar weten. :)

@Leo:
Geen idee wat hier aan de hand was, maar bedankt dan maar :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door roywebers »

Ik heb tijdelijk aan de bijrijders kant een andere stoel neer gezet met een gordel ingebouwd in de stoel.
Deze stoel komt uit een taxi busje heb nog een over.
Misschien een idee voor je.

Roy

Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Detlev »

Is het niet zo dat die baby in tegengestelde richting moet zitten??
Mercedes 406 uit 1969
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Gino »

Volgens mij ligt dat aan het stoeltje dat je gebruikt. De meeste stoeltjes voor baby's plaats je tegen de rijrichting. De kleine op de foto lijkt me al iets groter. Wij hebben een stoel die je in beide richtingen kan plaatsen. Dit is wel een stoel die is voor na de baby fase.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door roywebers »

Detlev schreef:Is het niet zo dat die baby in tegengestelde richting moet zitten??

Dat klopt tot 9 maanden moet hij tegen de rijrichting zitten.
Hij heeft naar het camper treffen in nuspeet in de maxicosi gezeten.
Nu hij 9 maanden is mag hij in de rij richting zitten..
En daar heeft hij meer lol aan als anders om. :D

Roy
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Admin »

Jeroen,

Voor wat het waard is: ik kwam in Düsseldorf een stand tegen met volop (TÜV-goedgekeurde) gordelhouders.
http://www.vsr-systeme.de
Mogelijk kun je er inspiratie uit halen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Goeie tip van Roy! Ernst, dank voor het meedenken! Wel prijzig... daarvoor kan ik ook b.v. Espace-stoelen met geïntegreerde gordels kopen.

Even gemarktplaatst:

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/o ... ZPAf4%253D

Als ik hier nou een zithoekje achter de cabine van maak met van 3 of 4 van deze stoelen in plaats van de haakse banken die er nu staan, heb ik beide problemen opgelost. Tafeltje ertussen en dan heb ik ook meteen het probleem opgelost wat we nu nog hebben (geen tafel in dit hoekje)Gordels voor ons zelf zijn wel te realiseren met de huidige stoelen, dus da's niet zo'n probleem. Verkoper even gemaild voor de maten en prijzen...

Als dit nou niet zou passen kan ik ook 2 blokjes van deze stoelen i.p.v. de huidige zithoek maken (dus haaks) waarbij er met een rail of extra gaten/bouten gemakkelijk zo'n setje in de rijrichting te zetten is tijdens het rijden, en weer terug voor kamperen etc. Het is maar voor een relatief korte tijd, kunnen we daarna wel bedenken wat we dan gaan doen.

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Kinderzitje, waar en hoe..

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dit is trouwens ook geregeld -althans, op het gebied van spullen, 't moet er alleen nog "effe" in ;)
Zaterdag een bankje halen met gordels er in uit een taxibus. :) De bestaande zithoek voorin die toch al nutteloos is door niet-draaibaar te maken voorstoelen gaat er uit, enkel de accubak blijft over. Achter de voorstoelen komt dan een 2e zitrij. De rugleuningen van dit bankje zijn ook op te klappen, dus met wat creativiteit is er ook een bed van te maken voor later. Nogmaals thx voor het idee van dit soort stoelen/bankjes, Roy! :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten