radio schokvrij neerzetten

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

radio schokvrij neerzetten

Bericht door nawm »

We hebben een http://www.vergelijk.nl/audiosysteem/pu ... pecs.rhtml

Daar zijn we erg tevreden over. Maar ik weet niet of hij goed tegen "rammelen" kan. En hij weegt nogal wat. Daarom halen we hem nu van z'n plankje af en zetten hem op 't bed als we gaan rijden.

Nu loop ik te denken om hem schokvrij op zijn vaste plaats te zetten, dan hoeven we hem niet te verplaatsten als we weg willen. Een mooi blokje schuimrubber eronder, maar hoe zorg ik dan dat hij dan wel "vast" zit en niet wordt gelanceerd als we de bocht om rammelen :-)

Bert.
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: radio schokvrij neerzetten

Bericht door Danny »

Hiermee?
Ik heb met deze dempers een zonnepaneel op de bus gezet, het zit goed vast en kan toch bewegen.
http://www.zilenz.nl/trillingsdempers/trillingsdemper-b
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: radio schokvrij neerzetten

Bericht door Uil »

Dat soort dempers is veel en veel te hard voor een stereo. Als zo'n stereo meer dan 2 kg weegt is het al heel wat.

In principe kan zo'n stereo redelijk tegen rammelen, het waren vroeger vooral de mechanische delen (cd-speler, cassette, platenspeler) die last hadden van gerammel. De moderne elektronica is redelijk bestendig, hoewel een beetje demping geen kwaad kan doen uiteraard.


Een vuistregel die ik mij ooit heb laten vertellen door een ervaringsdeskundige als het gaat om trillingsisolatie: De demper waar het apparaat op staat moet door het gewicht van het apparaat ongeveer 30% ingedrukt worden. Zou je de stereo dus op een schuimpje van 1 cm neerzetten, dan moet het naderhaderhand nog 0,7 cm zijn. Als het veel hoger staat dan kun je de hoeveelheid schuim verminderen tot je ongeveer in de buurt zit. Eventueel onder en boven extra sterke tapijttape plakken, dan zou het de bochten wel moeten overleven.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: radio schokvrij neerzetten

Bericht door nawm »

Die rubber schokdemper vond ik wel erg mooi. Maar een plaatje schuimrubber is beter denk ik, want zo zwaar is de radio niet.
Nu nog zorgen dat hij niet gaat schuiven. Hij heeft aan de onderkant van de kast een luidsprekeruitgang (daar komt ook geluid uit) Dus de radio moet op pootjes blijven staan. En dat geluid moet tegen een harde ondergrond aankomen.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: radio schokvrij neerzetten

Bericht door Uil »

dat is vrij ongelukking om hem dan trillingsvrij neer te zetten. Temeer omdat trillingsvrij neerzetten ook het effect van die luidspreker teniet gaat doen als het apparaat beweegt t.o.v. zijn harde ondergrond.

Persoonlijk zou ik - afhankelijk van je inrichting - gaten boren in de plank waar de stereo op staat waar de voetjes ongeveer precies in passen (gaten 2-3mm diep) en een elastiek over de stereo heen spannen. En dan hopen dat de stereo ofwel niet stukgaat van de trillingen, of ruim binnen de garantietermijn stuk gaat. Eventueel kun je het bovenstaande ook doen met een losse plank, en die losse plank op schuimpjes zetten.

BTW, er zijn ook veel kleinere getailleerde varianten beschikbaar in webshops, bijvoorbeeld hier.. met een M3 variant is vast wel wat te doen, zeker op een losse plank.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: radio schokvrij neerzetten

Bericht door scorpion »

de meeste werfradio's hangen in een soort kader, met rubbers tussen.
die van dewalt bv, gooide ik vroeger gewoon van het dak, heeft het 4 jaar volgehouden.
heb nu een bosch, deze kan niet tegen warmte, en die van mijn collega speelt dan weer niet als het koud is :mrgreen:
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: radio schokvrij neerzetten

Bericht door jervig »

Tsja, voor in voertuigen zijn ook geen systemen te koop natuurlijk, dus je moet wat he.............. :oops: :lol: :!:
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: radio schokvrij neerzetten

Bericht door nawm »

over de oplossing zoal ik bedacht heb:

Met schuursponsjes van de grootgrutter heb ik een bodem gelegd. Daarop een plankje en op dat plankje zit de radio geschroefd. Het plankje wiebelt, een beetje, door de sponsjes eronder. Maar het plankje past precies in het schap van de kast. Omdat er boven de plank 2 hoekjes zijn geschroefd kan het plankje en de radio redelijk vrij wiebelen. Maar weg kan hij niet vanwege de metalen hoekjes: geniaal!!

Nu staan we ergens met wifi en kunnen naar onze favorite radiozender luisteren: Radio Paradise. Een Amerikaanse zender zonder reclame, nieuws, gebabbel. Alleen zo nu en dan een geruststellende meneer die zo-nu-en-dan vertelt wat er geweest is en wat er gaat komen. En in beeld schuift ook de titel van het lopende liedje langs, wat wil je nog meer?

koffie........

iedereen bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: radio schokvrij neerzetten

Bericht door Admin »

En jij bedankt voor de tip van Radio Paradise! Heb 'm dagelijks aan staan, heel aangenaam!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten