aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door fuzzyduck »

Hoi,

3 vragen eigenlijk:

Op dit moment ben ik bezig met het inbouwen van de koelkast. 230v en 12v aansluiten is geen probleem, maar gas ben ik wat huiveriger over. Ik lees in de handleiding dat het gas moet worden aangesloten door een 'deskundige'. Het is volgens het boekje een Ermeto-koppeling?

1.Weet iemand wat ik precies moet halen/hebben voor het monteren van een gasaansluiting hiervoor? Heeft iemand een link met een afbeelding o.g.?

2. Tevens de vraag of ik de achterkant van de koelkastnis moet bekleden met iets van brandwering? Of hebben jullie gewoon allemaal kaal hout (of geschilderd?)

3. Welke profielen gebruiken jullie voor het tochtvrij inbouwen in de koelkastnis. Links rechts en onder lijkt me te doen maar bovenop zit zoveel pijperijen dat dat niet echt mogelijk lijkt?

Zie blog voor vorderingen omtrent de nis.
alvast bedankt
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door DVIII »

je koelkast werkt met een warmtebron die een thermo-element moet verwarmen en zijn dus drie manieren om je element te verwarmen dat is en paar watt electrisch 12 of 220 volt en gas , en dus geen vlammen van vier meter hoog ofzo. dus dat vlammetje blijft lekker opgesloten in dat warmte kamertje en dat komt uit in een schoorsteentje waar ook de warmte uitkomt van het electrische gedoe. dat schoorsteentje steekt als het ware in de uitlaatbuis naar buiten of naar boven als je de koelkast in zijn vak schuift. de roosters in de buitenwand zijn afsluitbaar dus je kan de valse koude / tocht in de winter tegenhouden. de deskundige die je gas anders dan jij aansluit is iemand die niet zoals jij met sop controleert , jij bent waarschijnlijk een betere deskundige omdat je wel met sop gaat zitten knoeien.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door paulv »

Als je gewoon je verstand gebruikt is er niks aan de hand. Nippeltje op de buis schuiven en vastdraaien.
Meer niet. Eventueel :mrgreen: als niet deskundige met zeepsop controleren.

Ik zag trouwens dat je twee ventilatoren gebruikt voor de "koeling", in mijn ogen één teveel. Wat de ene uit/inblaast wordt door de natuur aan de andere kant vanzelf weer aangevoerd. het kan geen kwaad maar doet niks "meer" :cry: .
Als je er nou twee onafhankelijk geschakeld in de uitblaas opening zet kun je nog variëren in de hoeveelheid uitgeblazen lucht :P .

Ziet er voor de rest mooi uit.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door fuzzyduck »

Dank jullie beiden.

Dus geen brandwering o.i.d achter de koelkast en de koppeling is een kwestie van aandraaien. Ik heb op youtube al e.e.a gekeken hoe dat moet. Ziet er inderdaad niet erg moeilijk uit. Was alleen beetje onzeker omdat het gas betreft.

Offtopic: Mijn inlaat in de vloer is slechts een plee-afvoer van diameter 110mm. Komt niet eens in de buurt van de 250mm2 zoals voorgeschreven. Aangezien ik toch 2 ventilatoren had liggen heb ik er ook maar eentje direct boven de inlaat geplaatst. ZO weer ik zeker dat er toch voldoende buitenlucht langs mn koelkast komt.

Beide ga ik met een enkele clixon laten draaien. Open op 35gr en dicht op 25gr. C.

Volgens mij heeft Hanomaad daar ook al een topic over.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door paulv »

Ik vind het prima dat je het zo doet, maar ik twijfel of je nu meer lucht aanzuigt, ze zitten beide in dezelfde luchtstroom.
Met twee ventilatoren naast elkaar zuig je zeker meer lucht aan.

Maar waarom geen tweede gat door je bodem?

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 05 aug 2013, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door jooph »

Volgens mij heb je door een gat in de bodem een veel betere aanvoer/doorvoer van verse lucht
als door de standaard zijkant-opening.
En die 250 cm2 wordt lang niet gehaald door de standaard roosters.

Joop
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door fuzzyduck »

Sorry voor mn onduidelijke term 'tochtvrij'. Ik bedoel dat er geen warmte langs de koelkast de woonruimte in kan komen. Ze zeggen dat je de koelkast rondom tegen een paar rubberen strips moet duwen.

Links rechts en onder de koelkast lijkt me wel haalbaar, maar bovenop zit een heleboel installatie en ook nog het knoppenpaneel dus daar de boel sealen lijkt me wat moeilijk?

http://caravansplus.com.au/images_tiff/ ... tionsl.jpg
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door paulv »

Je moet die bovenkant bedekken met glas/steenwol.

De nis waarin de koelkast komt moet je eerst gasdicht maken aan de binnenkant met bv een aluminium tape, dan de koelkast in die nis plaatsen, vast zetten en dan alle kieren langs de wanden, boven/onderkant ook gasdicht maken. Dit kan je met strips doen of gewoon kitten.

Dat gasdicht maken is echt een noodzaak omdat anders de verbrandingsgassen (CO2, H2O, CO) en propaan (BOEM :lol: ) mogelijk in de camper komen.

Zelf had ik het aanrechtblad "los" boven op de koelkast. Ik plaatste dus eerst de koelkast in de gasdichte nis, maakte alle gas/elektra leidingen vast, deed er 5/6cm glaswol met aluminiumfolie overheen, zorgde dat alles zo goed mogelijk gasdicht was en schroefde daarna het aanrechtblad hier boven op.
Het voordeel was dat ik altijd overal goed bij kon.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door fuzzyduck »

Kijk en dat staat dus niet in de gebruiksaanwijzing :shock:

Bedankt voor je uitleg.

Kit je dan de randen aan de voorkant van de koelkast? Achter kan je er uiteraard niet meer bij, ook niet als je je aanrecht eraf tilt. En dat steenwol leg je er zodanig in dat het enigszins wordt ingedrukt lijkt me. Ik heb boven op de koelkast de mogelijkheid om een uitneembare kastplank te maken. Lijkt me inderdaad een goed idee anders moet je je kitnaden kapot trekken als de koelkast er uit moet.

groetjes,

Harro
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door paulv »

Je moet de kit van voren rond de koelkast spuiten.

En inderdaad moet je later die kit los snijden als je bij je brander wilt zijn. Normaal schroef je je onderste rooster los maar die heb je nu niet met die vloerventilatie :mrgreen: .
Je kunt ook aan de buitenkant een klein luikje zagen, maar je moet al die moeite afwegen tegen 2 meter kit vernieuwen.

Ik had toch altijd wel een koker siliconen/ MS polymeer(Action :lol: ) kit bij me, je kunt dat voor van alles gebruiken :P .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door fuzzyduck »

Als ik de kit van te voren rondom aanbreng en dan (in mijn geval) de koelkast de nis inschuif dan smeert alle kit uit. Niet echt meer de spreken van een seal. Dus ik denk meer aan eerst de koelkast erin en dan aan de voorzijde de kit. Bij het uitnemen dan eerst insnijden en dan eruit trekken.

EDIT: Haha, LEZEN HARRO. van voren, en van te voren ;)
Ok dat dacht ik dus ook. van VOREN rondom sealen.

Ik gebruik de action kit ook nu. Byebye 11,- Polymax. Hello 4,- Noname

Meer gaten in de bus is meer kans op roest, En esthetisch zijn die dingen echt lelijk. Dus daarom vloerinvoer. Maar de meningen zijn vast verdeeld dus laten we er geen discussietopic over maken :mrgreen:
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door paulv »

Ik heb gebeld naar de Franse fabrikant van die Action kit en het is inderdaad MS polymeer :P .
Het heeft wel een hele slechte hechting op PE en PP, maar dat hebben de andere ook.
Je zou die kunststoffen kunnen etsen, maar dat kost ook weer de hoofdprijs :cry: .
Maar voor je koelkast is het goed genoeg.

Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door DVIII »

ga nou alstublieft niet de koelkast vast kitten in zijn nis ,!!!! Wat gaat het toch weer lekker , adviseren wat je zelf NOOIT zou doen !!
als je koelkast mooi aansluit in de nis of vak wat je er voor maakt, met een mm of vijf rondom staat de kk prima , een latje aan de voorkant dat de kk niet uit zijn nis schuift en het is prima de luxe. de boel vastkitten is de wet van murphy verzoeken , dan moet hij er nog tien keer uit voor het goed werkt !!
@paulv , dit is de zoveelste keer dat je mensen gebruikt om experimenten te proberen die je zelf nooit zou doen , je beeldspraak met boem en dat soort gas onzin is totaal overdreven , iedereen die met buta/propaangas werkt weet dat je een deugdelijk ventilatie AAN DE ONDERZIJDE van de plaats van je gebruiker moet maken , daar heb ik jou nog nooit over gehoord ! , dus geef goed advies of geen advies !
Laatst gewijzigd door DVIII op 06 aug 2013, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door Yoni »

purschuim er achter nog veel makkelijker toch ?!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door DVIII »

nog een gouden tip , blijf altijd uit de buurt met purschuim in voertuigen , het trekt vocht aan en verstopt en zet uit daar, waar je het niet wilt , het is een ongeschikt product om in een auto iets te isoleren. sommigen spuiten hun deuren ermee vol , dat gaat dan versneld roesten en het gaat ook stinken omdat het niet meer droog wordt !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door jooph »

Had ook al mijn vraagtekens bij dat dichtkitten.

Als je het dan toch perse wilt doen smeer dan 1 zijde in met vaseline en de andere kant met de kit.
Dan heb je toch de zaak dicht en kun je het er later makkelijker uitschuiven/uithalen.



Joop
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door paulv »

@ DVIII: Zelf kit ik ook alles dicht en ik heb er geen problemen mee.
Gewoon een dun rupsje en klaar. Meer dan een paar mm overbruggen hoeft niet. Werkt veel gemakkelijker dan de meegeleverde strips.
Openmaken doe je met een stanleymesje, ook geen probleem. Hoe vaak doe je dat nou??
Ik kit trouwens nog veel meer, het aanrechtblad rondom en de onderkant van de keukenkastjes.
Het aanrechtblad om de aansluitingen waterdicht te maken en dat geldt ook voor de onderkant van de spaanplaat-keukenkastjes (IKEA). Een keer de vloer dweilen en je weet weer waarom :mrgreen: .

Ik heb dan ook geen last van stank of een warm aanrechtblad zoals andere forumschrijvers.

Die latjes en kieren oplossing van je is in Frankrijk VERBODEN in campers :mrgreen: .

Voor de volledigheid de Franse voorschriften:
- Alle gasapparatuur moet LUCHTDICHT (tov. de binnenruimte) worden aangesloten, bij gebruik van open vuur (gaskomfoor) moeten er voldoende OPEN blijvende, niet afsluitbare, ventilatieopeningen zijn, in het keukengedeelte boven 100cm² en beneden 15cm², met een gas afsluitkraan direct binnen handbereik.
- Gasflessen dienen ook luchtdichte opslagruimte (tov. de binnenruimte) worden opgeslagen met ventilatieopeningen beneden naar de buitenlucht, deze openingen mogen niet in de buurt van de uitlaat komen.
- Gasleidingen mogen niet flexibel zijn en moeten voorzien zijn van metalen aansluitnippels (tonnetjes) of hardgesoldeerd.
Uittreksel uit: NF EN 1949/A1

Maar dat moet ieder voor zichzelf weten. Ik moet dit reglement wel toepassen omdat ik een Franse camper aan het bouwen ben. Maar die regels zijn er natuurlijk niet voor niets.

Ik heb geen advies gegeven over het gebruik van propaan/butaan. Inderdaad hoort iedereen te weten dat er bij gebruik hiervan aan de onderzijde altijd geventileerd moet worden.

Groeten, Paul

PS. PUR-schuim is geen watermagneet, dat zijn de koudebruggen.
PUR-schuim is een prima isolatiemiddel dat al jarenlang in de bouw en in campers gebruikt wordt, lees wel eerst de gebruiksaanwijzing. Volschuimen van portieren en spanten met PUR is niet verstandig en draagt niet bij aan de verhoging van de isolatiewaarde van je camper.
Bezoek altijd welkom!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door fuzzyduck »

:cry:
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door DVIII »

he'fuzz , er is niets aan de hand , we zijn vrienden onder elkaar en dan mag je elkaar af en toe over de balk gooien. wat paul bedoelt is dat hij, als echt alles goed werkt hij de boel gasdicht moet afdichten ivm de wetgeving aldaar. in nederland is die wetgeving iets gemakkelijker toe te passen . als je echt gasdicht wilt kitten , laat de kit dan zo lang mogelijk weg dat je zeker weet dat het picobello werkt , en let op bij paulv kan het aanrechtblad er in twee tellen af , heb je dat niet dan moet je misschien voor het poldermodel gaan , latjes dus.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door fuzzyduck »

En als ik met een Nederlandse camper in Frankrijk ben dan voldoe ik wel met mn kiertjes? De nis die Dometic voorschrijft is rondom 2/3mm groter dan de koelkast is. Dus kieren zijn er sowieso. De koelkast is onderdeel van een kast tot het plafond, dus ik ga de vaste plank boven de koelkast demontabel maken. Ik schroef wel wat latjes langs de wanden waar ik deze plank weer op kan schroeven. Daarmee kan ik de steenwol strip ook enigszins aanduwen.

Ik ga ook nog eens kijken naar rubberen profielen waar ik de koelkast tegenaan kan duwen.

http://www.gerritse.nl/IJzerwaren/Profi ... tie_220cm/

Zoiets maar dan anders gebruikt. De 15mm lange kant komt dan tegen de zijwanden en de koelkast duwt dan tegen het profiel.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door DVIII »

de regels van je thuisland zijn bindend als je tenminste geen commercie bedrijft !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door paulv »

Als je Nederlandse camper aan de Nederlandse regels voldoet is er niets aan de hand als je daarmee door Frankrijk rijdt. De Franse wetgeving is gewoon wat strenger voor Franse campers.
Er is hier geen categorie zelfbouw, je moet gewoon aan dezelfde regels voldoen als een fabriekscamper. Het gebruik van gas/elektra/ventilatie en de veiligheid zoals de zitplaatsen/afrondingen/kasten/opschriften/vluchtwegen zijn nauwkeurig omschreven. Van de belastingen op de voor- en achteras moet je een berekening inleveren. De bouwer van het om te bouwen voertuig moet zijn toestemming geven als je iets aan de constructie veranderd. Enz.

Maar dat neemt niet weg dat die Franse regels natuurlijk niet verzonnen zijn om campers te pesten.
Nederland is gewoon wat lakser, want zoveel ongelukken met zelfbouw campers gebeuren er niet. Maar het kan geen kwaad hiernaar te kijken.
"Aménagement des Camping-cars , confort et sécurité des occupants" van de AFNOR.
http://www.aavl.org/bibliotheque/amenag ... eNumber=14

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 07 aug 2013, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door Admin »

fuzzyduck schreef:Ik ga ook nog eens kijken naar rubberen profielen waar ik de koelkast tegenaan kan duwen.
Kijk eens wat je kunt doen met een rolletje zelfklevend expansieband, bedoeld voor dilatatievoegen in de bouw.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door paulv »

Of gewoon tochtstrip :P

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: aansluiten gas op dometic koelkast / brandwering?

Bericht door fuzzyduck »

Expansieband heb ik ook aan gedacht maar ik denk dat je die met een rollende beweging van de wand af trekt bij het inschuiven van de koelkast.

Ik laat nog wel weten wat het is geworden.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten