bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
coen508
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jun 2010, 19:59

bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door coen508 »

Ik wil in mijn Mercedes 611 een extra zitje voor mijn zoon maken.Ik wil het frame gaan lassen.
Heeft iemand ervaring hoe je het frame het beste kunt vastmaken? Er moet ook een gordel op gemonteerd worden.
Daarna moet het zitje gekeurd worden als zitplaats.Ik heb hier op het forum weleens foto's van
iemand gezien die dit gemaakt heeft.Ik kan ze alleen niet meer vinden.Alle info en foto's zijn
van harte welkom.Het mogen uiteraard ook andere busse dan een 611 zijn.Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door Arno Z »

Niet zo lang geleden heeft de RDW haar eisen voor zitplaatsen bijgesteld, het formulier dat ingestuurd kon worden is vervallen en een echte keuring is nu vereist.

Er zijn een boel variabelen van toepassing voor de keuring. Hierbij spelen onder andere de leeftijd van de bus en de locatie van de te plaatsen bank een rol. Ook is van belang hoeveel (en of er) zitplaatsen staan vermeld op het kentekenbewijs.

Recent sprak ik de RDW over een vergelijkbare aanpassing die ik aan het doorvoeren ben, ik plaats originele MB Sprinter banken bij in mijn bus. De letterlijke opmerking van de technische medewerker van de RDW was:

'Op het moment dat we gordels zien dan raken we in paniek en willen we certificaten zien, dus die kan je beter tijdens de keuring weglaten'. Dus ook al wil je de banken van gordels voorzien, het advies van deze RDW medewerker was om ze vooral niet ter keuring aan te bieden.

Arno
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door fuzzyduck »

Ik heb dezelfde vragen:

Ambu uit '86. Door verkoper gekeurd met een bankje dwars op rijdrichting(langs wand), en op personenautokenteken staat nu 4 personen. Bankje inmiddels gesloopt (was tijdelijk geplaatst voor keuring).

Ik weet dat voorin gordels verplicht zijn.... Maar als ik nu een bankje plaats weer langs de wand.. wat dan...
En wat als ik een bankje voor 2 wil in de rijdrichting geplaatst...

Ik heb echt legio fora bekeken en iedereen roept wat anders, dus ik denk RDW bellen is enige oplossing.

Dit is het stroomschema van RDW voorzien van een logo van camperleven(?)

http://www.camperleven.nl/db_img/schema ... _groot.pdf

EDIT:
Ok ik heb de originele RDW link gevonden maar is dezelfde:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... camper.pdf
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Waarom zou je een bijrijdersbank zelf maken? Die waren toch gewoon af-fabriek als optie te leveren en vast nog wel ergens bij een sloperij of op Marktplaats te vinden?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door johan millenaar »

hallo

in bezit van een mercedes 814, een ex-Hokatex, wil ik ook graag een normale stoel voor de bijrijder ipv het klapgeval, en tevens een bankje voor overige passagiers in een dubbele cabine ( bankje heb ik al, komt uit een Vito, is uitgerust met gordels ); ook zou ik als voorstoelen de reeds in mijn bezit zijnde MAN-vrachtwagenstoelen met alles erop en eraan willen gebruiken
op bezoek bij een professioneel bedrijf voor het inbouwen van alle mogelijke zaken werd mij verteld, dat het plaatsen van een andere stoel op de plaats van de bestuurdersstoel al problematisch is, laat staan een 2e stoel voor de bijrijder ( volgens mij gaat het om de M1 norm, wat dat ook moge zijn......... )
het maken van een dubbele cabine is in een vrachtwagen geen probleem: daar zijn geen regels voor.............
maar het plaatsen van een bankje.....niet mogelijk ( weer de M1 regel ), maar zeker geen gordels
het bedrijf werd ook gek van alle regels: soms kwam de RDW langs om iets af te keuren, wat volgens de branche wel mocht ( wat de RDW nog niet wist.....), of omgekeerd
ik wil als bedrijf het graag volgens de regels doen, maar dat gaat dus niet ( nou ja,met een keuring op de testbaan bij Lelystad misschien wel....................)
en je bent, als je het wel doet de klos, bij een ongeval of een grote controle, waar een gisse ambtenaar het ziet ( de laatste optie is minst slechte ......)

groet

johan

p.s. het wordt geen camper, dan zijn er waarschijnlijk andere regels.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door fuzzyduck »

Jeroen_Hanomaf schreef:Waarom zou je een bijrijdersbank zelf maken? Die waren toch gewoon af-fabriek als optie te leveren en vast nog wel ergens bij een sloperij of op Marktplaats te vinden?
Misschien vind ik de kleur niet mooi?
Misschien ben ik een houtfetisj?
Misschien om gewicht te besparen?
Misschien vind ik de af-fabriek niet lekker zitten?
Misschien omdat ik er opslag in wil?
Misschien omdat ik er een klapbedje van wil maken?

Wie zal het zeggen! jij?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Sjee, voel je even aangevallen ofzo.

Ten eerste reageerde ik niet op jouw post, maar op de vraag van de TS, die vraagt om een bijrijdersbank voor een extra zitplaats voor zijn zoon. Ten tweede gaat het er niet om wat je zelf denkt, wil, of mooi vind, maar wat de RDW ervan vind bij het toetsen van de zitplaats aan de voor de betreffende auto geldende regelgeving. Ten derde, zoals Johan en Arno al schrijven, is het afhankelijk van het bouwjaar schier onmogelijk om een zelfgebouwde of niet-af fabrikant geleverde en gekeurde zitplaats met gordels goedgekeurd te krijgen op kenteken als je camper als personenwagen geregistreerd staat zoals in het schema wat je postte.
Voor onze LT uit 2003 heb ik bovenstaande allemaal uitgezocht, maar blijkbaar doet dat niet ter zake.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
coen508
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jun 2010, 19:59

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door coen508 »

Tsja,moeilijk allemaal :) Ik heb in Duitsland wel een systeem gevonden genaamd: Gurtbock.
Zoiets wil ik ook gaan maken.Ik heb de Rdw gebeld maar die kwamen i.d.d. met twee verhalen.
Eerst mocht het niet,daarna na navraag weer wel :)
Van de man van de RDW moest ik het maar zo degelijk mogelijk maken en dan langskomen.
Ik ga het bankje maar gewoon maken en dan laten keuren.

Nog voor Jeroen: Het wordt een bankje achter de bestuurdersstoel met een klep om nog
wat spullen in te stoppen :)

Groet Coen
coen508
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jun 2010, 19:59

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door coen508 »

Mijn bus komt trouwens uit 1997.Wat is jouw ervaring Jeroen? Wat heb jij uit kunnen vinden?

Groet coen
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door fuzzyduck »

Lijkt me handig om hier antwoorden en kennis te delen zonder irrelevante wedervragen? That's all
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hallo Coen (en Fuzzyduck)

Onder een bijrijdersbankje verstaat men normaliter een 2-zits bankje in plaats van de passagiersstoel, zodat je met z'n 3-en voorin kan zitten, vandaar mijn reactie. In dat geval had het originele bankje de snelste en eenvoudigste manier geweest, maar je wilt dus een tweede zitrij (dubbelcabine) gaan maken. Da's al weer een ander verhaal.

Eigenlijk maar 4 dingen, afhankelijk van de uitkomst als je met de gegevens van jouw wagen het schema van Fuzzyduck doorloopt of je wel of geen gordels moet hebben.

1) je bus, vrachtauto, camper, personenwagen of wat dan ook is dusdanig oud dat er helemaal geen gordels in hoeven (de jaren hiervoor verschillen per categorie)
2) bij een grijs kenteken van voor een bepaald bouwjaar mag je een tweede zitrij (dubbelcabine) bank zonder gordels ter keuring aanbieden, maar dan voorzien van een z.g. "strijkplank" (die mogelijkheid is niet terug te vinden in het schema, maar bestaat wel!) Veel oudere busjes zijn op deze manier voorzien van 6 of soms zelfs 8 zitplaatsen op kenteken, terwijl er alleen op de voorstoelen gordels zitten. Helaas keurt men tegenwoordig een camper als personenwagen, maar mocht je nog een camper met een bedrijfswagenkenteken hebben kun je de boel ook zo laten keuren, en later op eigen verantwoording van gordels voorzien of helemaal vervangen.
3) bij een wagen met een eerste toelating van voor 21 juli 2013 mag je nog met zijdelingse zelfgebouwde zitplaatsen ter keuring, zonder gordels, deze worden dan op het kenteken bijgeschreven. Niemand belet je echter om hierna de boel een kwartslag te draaien en van gordels te voorzien, wederom op je eigen verantwoording uiteraard, want bij APK kijkt men enkel of de boel niet gepluisd is, goed vast zit en werkt.
4)zelfbouw bok of zelfs een Gurtbok met gordels door de RDW op kenteken laten bijschrijven na keuring gaat niet werken. Zelfs een gekeurde bank zoals ik in de Hanomag heb zitten (uit een Transit combibus) in de LT bouwen is afkeur. Zelfs al zou ik de originele (gehomologeerde) rails uit de Transit bodem slijpen en in de LT lassen is het nog afkeur. Als ik met een tweede zitrij met gordels in één keer een LT met 4 plaatsen had willen keuren, had ik een bodemgroep combi met banken moeten kopen, deze is namelijk wel gehomologeerd.
Zodra er gordels ter spake komen wordt er een heel register EU-regelementen opengetrokken waaraan je moet voldoen, en dat is het als particulier denk ik niet waard, of je moet een serieproduktie willen starten, maar zelfs dan is het alleen gehomologeerd voor dat ene type bus. Zet je het in een 508, begint het circus weer overnieuw. Zelfs het TUV-document bij de Gurtbock wordt niet geaccepteerd, tenzij je de auto eerst als Duitser laat registreren bij TUV, en dan weer terug exporteert naar Nederland, dan neemt de RDW 1:1 de Duitse gegevens over. (hoe krom is dat, maar het is nu eenmaal zo)
De EU-eisen kun je terugvinden in het voertuigregelement.

Nou ja, zoiets dus. Zelf ga ik voor optie 3, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door fuzzyduck »

Hoi Jeroen,

Dank je voor je inhoudelijke uitleg :mrgreen:
Het klopt dat je een gordelsysteem moet laten controleren door de overheid met alle proeven en eisen van dien. Dit heb ik meerdere keren gehoord/gelezen. Ook al las je een gigantisch stalen stellage in elkaar, dan nog kunnen ze niet zomaar een OKE afgeven.

Mijn bus is bij keuring naar nederlands kenteken met een langsrichting bankje gekeurd. Deze is weer verwijderd. Daarom staat er ook 4 personen op mn kenteken.
Als ik het stroomschema volg kom ik met mn 1986 personenauto uit in het vakje 'De naar achteren gerichte zitplaatsen en de in de langsrichting....... enz). Dus ik denk :shock: dat ik zomaar een bankje mag plaatsen achterin zolang deze maar niet naar voren is gericht.
EDIT: oeps. Ik bedoel dat ik helemaal onderaan uitkom. Alle plaatsen achterin mogen gebruikt worden tijdens het rijden. Lets wel op de titel van het document he, het gaat om zitplaatsen in het woongedeelte

Voor de zekerheid heb ik RDW een mailtje gestuurd. Ik hoop deze dagen een reply te krijgen. Die zal ik hier plaatsen. Dit is de mail. Inhoudelijk niet echt een lekker lopend verhaal maar had geen tijd en wilde het toch even doen:

Geachte,

Van een busje uit '86 ben ik een camper aan het maken. Op kenteken staat aantal zitplaatsen voor 4 personen. Voertuigsoort personenauto. Inrichting kampeerwagen.

Ik weet dat ik voorin(naar voren gericht) verplicht ben gordels te dragen.

Als ik nu achterin zelf een bankje langs de wand zou bouwen, dus niet in de rijdrichting. Mogen hier dan 2 personen zitten tijdens rijden(los van het feit dat het niet veilig is)? Dit bankje is dan dus zelfgebouwd zonder gordels.

Alvast bedankt,

mvg

Harro
Laatst gewijzigd door fuzzyduck op 16 okt 2013, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
coen508
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jun 2010, 19:59

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door coen508 »

Bedankt Jeroen en andre voor de uitleg en tips.Ik ben al het hele
weekend op internet aan het struinen en vind i.d.d.iedere keer
hetzelfde verhaal.Allemaal afkeur met gordels.Ik ga ook maar een
bankje in de lansgrichting maken :)

Groet coen
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door fuzzyduck »

Uhm, voordat je dat doet hangt dat dus toch wel af van de leeftijd? Ik stuur dit vanaf mobiele dus kan even niet zoeken.
Daarnaast is mijn bussie dus al goedgekeurd met een bankje langs de wand en dus staat er in de papieren 4 personen. Hoeveel personen heb jij staan?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: bijrijdersbank zelf maken en laten keuren

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Niet alleen de leeftijd, maar dus ook of het een bedrijfswagen- of personenwagenkenteken betreft. Dan kun je met het schema van Harro eenvoudig uitzoeken waar je wel of niet aan moet voldoen. Zoals ik al schreef kun je bij een bedrijfswagen ook met de "strijkplank" gordelloos zitplaatsen op kenteken krijgen, waarna je zelf eenvoudig de gordels kunt monteren. De bevestigingen etc kun je er natuurlijk al allemaal op maken, enkel die dingen zelf niet...

Succes :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten