Zit/slaapbank

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Zit/slaapbank

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Naar aanleiding van de eerste echte kampeerervaringen van weekendjes en weekjes weg, waarbij de L-zit met klaptafel eigenlijk best goed bevalt, zitten we te denken af te stappen van een vast bed, maar te kiezen voor een zit/slaapbank zoals die vaak in de VW T4 en T5 gebruikt worden.
Heeft iemand daar toevallig ervaring mee, en een adres behalve RIB of Reimo waar zo'n ding met gordels geen 2500 euro hoeft te kosten?
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Zit/slaapbank

Bericht door Arno Z »

Genoeg voorbeelden langs zien komen. De constructie hangt er vanaf of je wel of geen gordels (op kenteken) wil hebben, en dan het bouwjaar van de bus (voor of na juni 2004).

Een paar scenario's:
- Plaatsen komen niet op kenteken: Paar platen populieren-multiplex en een weekend figuurzagen. Kussentjes er op; klaar.
- Plaatsen komen op kenteken, geen gordelplicht, je wil geen gordels. Paar platen populieren-multiplex en een weekend figuurzagen. Kussentjes er op; klaar.
- Plaatsen komen op kenteken, geen gordelplicht, je wil wel gordels. Stalen frame lassen om gordels aan te bevestigen. Kan je open laten of afwerken met wat figuurzaagwerk.
- Plaatsen komen op kenteken, gordelplicht. Officieel moet er een goedgekeurde bok, volgens mij zag ik pas geleden een kale staan voor iets van €700 bij de Wit (stalen bok 2 plaatsen met gordels, weet niet of er een certificaat op zit).

Toen mijn bus door de RDW ging stond er een T5 in de rij naast me (RDW amsterdam), de surfer-eigenaar had een camper-conversie gedaan met daarin een bank-blok met gordels. Die werd zonder certificaat voor die set zo weer naar huis gestuurd.

Alternatief zou ik het alsvolgt aanpakken: Regel montagerails voor een bus-bankje (bijvoorbeeld MB-Sprinter, of een Renault Master). En een bijbehorend bankje (bijvoorbeeld even een dag een bus huren en het bankje lenen). Daarmee naar de RDW en je zitplaats telling regelen. Daarna kan je alles zo uitvoeren als je zelf wil.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zit/slaapbank

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Arno,

Bedankt voor je reactie. Gelukkig is mijn bus van voor 2013 en kon ik nog met een langsbankje naar de RDW keuring, dat ding was 1,40m lang en gaf daarmee, in combinatie met de bestuurdersstoel en het bijrijdersbankje, 6 zitplaatsen op kenteken. Dit heb ik mede gedaan omdat ik nog niet wist wat de definitieve inrichting zou gaan worden. Die zitplaatsen op kenteken heb ik dus al binnen, rest nu de oplossing om misschien een zit-/slaapbank te krijgen die deugelijk genoeg is zodat dat kleine er de komende 10 jaar veilig op mee kan, en wij er nog een beetje knap op kunnen slapen.
Ik ben er inmiddels wel achter dat er 3 klasses van die dingen zijn...

1) alleen als camperzit- en slaapbank te gebruiken, of in hele oude auto's zonder gordels tijdens het rijden, dit zijn de meest eenvoudige en goedkope bankjes
2) ongekeurde bankjes, dus zonder certificaat, met gordels, in sommige landen kunnen deze wel tot gekeurde zitplaatsen leiden, in andere landen (zoals je al aangaf, o.a. Nederland) niet. Omdat ik de plaatsen al op kenteken heb zou ik deze optie kunnen gebruiken, ware het niet dat ik veel van deze bankjes wel erg rammelig en gammel vind, en ik vraag me af of bij een aanrijding niet de zelfgemaakte bevestiging blijft zitten en de bank zelf de geest geeft... :WTF:
3) gekeurde en gecrash-teste bankjes, deugdelijk, maar ook erg prijzig, hier betaal je zomaar 2500 euro voor. Omdat deze banken geintegreerde gordels en een gekeurde bevestiging hebben geldt het certificaat enkel voor de bus waarin hij getest is, vaak de VW T4 en T5.
De keuring is dus niet geldig in een LT/Sprinter, maar de bank zelf is natuurlijk wel deugdelijk en veilig, en als je deze op een goede manier aan de bodemplaat of chassisbalk zet denk ik dat dit ook veilig is.

Normaliter ben ik zelf wel van het zelfdoen, maar zo'n bank op een goede manier construeren, zonder dat hij overdreven lomp en zwaar wordt (je moet hem tenslotte ook nog eenvoudig kunnen op- en neerklappen en vergrendelen in beide standen) lijkt me nog best een lastige uitdaging.
zoiets, bijvoorbeeld: http://smart-beds.com/smart-bed-evolution.php
Het Smart-bed uit de link vond ik wel erg mooi en deugdelijk, echter, dat is een gekeurd bankje met navenant prijskaartje...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zit/slaapbank

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Net nog weer iets nieuws geleerd; er zijn binnen de categorie gecertificeerd bankjes nog de z.g. pull-test bankjes (waarbij de bank zelf getest wordt en die dus niets zegt over de montage aan de auto), en de bankjes die in de bus zelf getest worden.
Grappig filmpje van die laatste:
http://www.youtube.com/watch?v=YOsAXJIVOxA
Vervormd best, die bus! Laat ook wel zien waarom die in de bus geteste bankjes zoveel duurder zijn, er sneuvelen een aantal bankjes en busjes om aan alle diverse testen te voldoen...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten