vervangen van mijn dakluik

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

vervangen van mijn dakluik

Bericht door Thekapitein »

Afgelopen vakantie is door een sterke boomtak mijn dakluik kapot getrokken. De scharnieren zijn afgebroken. Ik moet deze nu vervangen. Inmiddels heb ik al een nieuwe gekocht via De Wit. Ik weet nog niet hoe het oude luik vast gelijmd is. Wel zit het oude luik vast met popnagels. Zelf wil ik RVS boutjes/moertjes gebruiken.

Maar het volgende wil ik weten.

Nu geven ze op de site aan dat je het best deze kit soort kan gebruiken.
http://www.dewitschijndel.nl/sikalastomer-710-butylkit/
Maar het dak van mijn Benz is niet mooi glad en vlak, dus dacht ik dat het misschien beter was om constructielijm te gebruiken.
http://www.dewitschijndel.nl/sikaflex-5 ... uctielijm/

Wat is jullie idee en mening.

Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: vervangen van mijn dakluik

Bericht door Yoni »

Die Butyl kit op mb daken heb ik slechte ervaringen mee, als het dak heel heet word kan het door het profiel van het dak toch best makkelijk gaan lopen in spanje kreeg ik daardoor een plens water in mn laptop :(
Misschien dat het op gladden platte daken wel werkt maar ik probeer het niet meer!

Ik lijm ze nu met een PU kit een Sika 252 bijvoorbeeld met een breekmes en schroevendraaier zijn ze als het moet nog steeds prima te verwijderen.

Succes
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: vervangen van mijn dakluik

Bericht door Thekapitein »

Daar ben ik ook een beetje bang voor. Zeker omdat het dak niet mooi vlak is, en er op sommige plekken onder het dakluik wat meer kit moet voor het opvullen van de ruimte.

Lijkt mij een elastische kitsoort die wel goed plakt en hard wordt beter.

Marco
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: vervangen van mijn dakluik

Bericht door Thekapitein »

Dit trouwens wel een handige site.
http://nld.sika.com/nl/producten/indust ... ssa03.html

Kan je de verschillen makkelijk naast elkaar eggen/vergelijken.

Ps: Iemand nog tips om oude kit resten te verwijderen van het dak van mijn MB?
Is dit iets?
http://www.alabastine.nl/product/kitverwijderaar/
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: vervangen van mijn dakluik

Bericht door Arno Z »

Ik heb goede ervaringen met het lijmen van de dakluiken in 2 fasen:

1- Het openstaande luik er op lijmen door de rand van het gat het dak 'fors' in te kitten (dus geen iel streepje), dan het luik in het gat leggen. 2 latjes over de luikrand en een gewicht van (ca 10 kg) binnen aan die latten hangen. Dan 24 tot 48 uur wachten tot hij goed vastzit.

2- Luikrand afkitten aan het dak, sierlijst binnen plaatsen.

De reden dat ik dat zo doe, ik kan niet bij dat luik komen om het af te kitten zonder op het dak te klimmen. Als ik op het dak zit dan vervormt het dak iets onder mijn gewicht (gelukkig maar tijdelijk). Als ik dus de boel ga lijmen en afkitten terwijl ik op het dak zit, dan zal de kit al beschadigd zijn voor hij droog is door die vervorming.

Ik werk in stap 1 van binnenuit, waarbij ik het dakluik op het dak klaarleg. Als het luik eenmaal goed verlijmd zit zal de vervorming van het dak tijdens het kitten veel minder zijn (het luik wordt onderdeel van de constructiesterkte). Ook heb je uiteindelijk 2 kitranden die helpen lekkages te voorkomen.

Overigens heb ik ook dat luikje van die foto op het dak zitten. Op zich een prima ding, dat niet stuk is gegaan toen we hem bij het rijden open hadden laten staan. Nadeel is wel dat hij niet open kan in een ventilatie-stand zonder dat het inregent.
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: vervangen van mijn dakluik

Bericht door Thekapitein »

Goeie tip. Ik kan namelijk ook niet op het dak lopen/liggen.

Marco.
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: vervangen van mijn dakluik

Bericht door Thekapitein »

Vandaag mijn oude dakluik losgehaald van het dak. Gelukkig viel het achteraf mee om de kit rand los te krijgen.

Daarna met mijn dremel alle oude kitranden weg geborsteld en de oppervlakkige roest die op een paar kleine plekjes aanwezig was schoon gemaakt. Daarna alle kale stukken met Novorocks behandelt tegen verdere roest..

Foto's volgen..

Word vervolgt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten