Wat is er vandaag gebeurd?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Admin »

En toen stond er opeens een witte bus op ons erf... Gezellig!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Leuk :)

Mooie schuur ook, trouwens :-)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gisteravond examen gemaakt voor opleiding medische techniek... nu maar een weekje wachten op de uitslag en hopen dat het niet uit één of andere kluis geklauwd is waardoor ik het overnieuw moet doen :mrgreen:

Ondanks dat je 18 van de 60 vragen fout mag hebben zorgt de hoeveelheid informatie en lesstof er desondanks voor dat het best pittig is! Denk wel dat ik het gehaald heb...

Vanmorgen om effe uit te waaien van een week bijna fulltime leren en studeren maar weer eens met de Hanomag bezig geweest, de bed-steunen voor Bart Jan zitten gemonteerd en nog even de houten oplegplank in 3 stukken gezaagd en voorzien van piano-scharnieren waardoor het ding gemakkelijker op te bergen is.
Past allemaal goed en zit ook allemaal nog netjes vast. :)

Verder bleek dat de verlichting het niet meer deed, ik had enkel nog grootlicht, remlicht en richtingaanwijzers. Nu heb ik dit op vakantie een jaar of 3 geleden ook al eens gehad en toen bleek na een avond meten en zoeken in de plenzende regen het relais voor het grootlicht, waar ook de rest van de verlichting uit gevoed wordt, de boosdoener. Een flinke klap en en het heeft weer jaren gewerkt. Dus mijn eerste gedachte was dat dat ding nu definitief de geest had gegeven, maar toch de multimeter maar even tevoorschijn gehaald. Op de voedingsdraad bleek al aan de ingang geen spanning te staan, dus eerst daar maar gezocht. Nu is dat deel van de bedrading verre van origineel en na een hoop zoeken en plakband verwijderen vond ik nog een zwevende zekering achter de stuurkolom. Deze was nog heel, maar ook hier had ik geen spanning. Nadat ik de boel in elkaar gezet had, had ik dus opeens het uiteinde in de hand -maar ja, waar komt dat stekkertje dan vandaan in die spaghetti!
Uiteindelijk bleek deze van het contactslot af te komen... boel weer aangesloten, en er was weer licht! :)
Merk je toch weer dat je soms al van bepaalde dingen uit gaat, terwijl dat toch niet altijd de oorzaak hoeft te zijn en beter bij het begin kunt beginnen om de oorzaak te achterhalen.
Deze reparatie was toch weer goedkoper als een nieuw "Abblend-Kipprelais"! (en ook een voldaner gevoel!)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Berthil »

Vandaag met de unimog voor de APK keuring geweest, Helaas de reflectoren van de koplampen waren te dof en teveel geoxideerd, daardoor gaven de lampen geen goed beeld. Maar de rest was wel helemaal goed. Ik was het meest bang voor de remmen, omdat die splinter nieuw zijn en nog niet in gesleten. Voor had in een verschil van 18% en achter een verschil van slechts 1,3%. Ik hoef alleen terug te komen om de lampen te laten controleren en dan is ie gekeurd. Toch wel een redelijk goed resultaat na 2,5 jaar sleutelen Ik heb de nieuwe reflectoren al besteld. Volgende week of de week erna weer in de herkansing.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door GerardM »

Zeker een mooi resultaat - respect !

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door fuzzyduck »

Vandaag het eerste deel van het plafond geplaatst. Zie blog.

Als iemand nog goede ideeen heeft voor het ventileren achter het plafond hoor ik het graag.
Mn idee is om de 2 zwarte roostertjes naast de zijdeur (oude schoorsteen Webasto) te gebruiken om de wand daar te beluchten als mede ook lucht achter het plafond te krijgen. En/of een kiertje houden bij de dakventilator is een mogelijkheid. En/of een paar gaatjes boren in de bovenkastjes (die zie je dan niet) aan beide zijden om enigszins de boel te beluchten.

Ook de wand wil ik beluchten op vloerniveau en dan weer eruit in de bovenkastjes.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door vanhooltje »

Admin schreef:En toen stond er opeens een witte bus op ons erf... Gezellig!
Was inderdaad heel gezellig, Ernst en Silvia hartstikke bedankt voor de gastvrijheid :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door paulv »

@ fuzzyduck. Ik zou niet weten waarom je die wanden/plafond zou moeten beluchten??

Beluchten doe je trouwens altijd met buitenlucht, met binnenlucht krijg je condensatie.
Binnenlucht is namelijk (bijna) altijd veel vochtiger en warmer dan buitenlucht, koelt af, hierdoor stijgt de relatieve vochtigheid en die condenseert (dauwpunt). Warme lucht kan namelijk veel meer vocht bevatten dan koude lucht.

Als je nog ruimte over hebt doe er dan nog een laag isolatie tussen :P .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door fuzzyduck »

Ik ben met mn plafond vrij van het staal. Echter heb ik niet om de stalen dakspantjes geisoleerd. Isolatie zit alleen tussen de spantjes.

Waar ik bang voor ben is te veel condensatie op het staal waardoor het op de plafondplaat druppelt? Correct me if im wrong.

Ik kan dus wel beluchten via de roset van de dakventilator. Als ik daar wat afstand houd kan er buitenlucht achter mn houten plafond komen. Prettig idee maar effectief? Wie zal het zeggen.

Maar goed. Dit is het leutertopic en niet techniek.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door paulv »

Ik zou me daar niet druk over maken.
Gewoon nog wat extra isolatie (PE schuim? plakken met een PUR schuimpistool) en dan alles luchtdicht afplakken met aluminiumfolie van de super om de hoek met spuitbuslijm.
Mocht dat slecht gaan, dan de aluminiumfolie op de binnenkant van het plafondbedekking plakken.
Aluminiumfolie is echt 100% gasdicht en kost niks :mrgreen: (ook nog warmtereflecterend).

Geen condensatiegevaar meer :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door fuzzyduck »

Uggh.. De eerste plaat zit al vast. Gelijmd ook nog..
Ik ga voor ventilatie met buitenlucht achter het plafond.
Gelukkig zijn we mooi weer camperaars
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Meer als 300km zonder originele ingebouwde pech gereden -even ruim 80 op de Houtribdijk met die wind van vandaag vond ik niet slecht. Er reed een VW Transporter T2 voor me die beduidend meer last had van de zijwind -op top ging dat ding wel sneller, maar die zwiepte soms raar heen en weer bij zijwind.
Ook bleek dat dubbellucht, een niet te hoge opbouw, en stabilisatoren voor en achter een betere wegligging geven op de rotondes bij Lelystad :mrgreen: Met vrachtwagen-lessen is me geleerd te blijven rollen, remmen is verspilde energie, toch? :mrgreen: Ging nog best goed, al begon zowel lading als wederhelft op een gegeven moment te
protesteren ;)

Testweekendje bij de schoonouders op het erf gestaan, de kTruma-kachel niet nodig gehad, en Bart Jan heeft heerlijk in zijn bedje geslapen. Missie geslaagd, voor de komende 2 jaar ofzo. Voor daarna zal er of een alkoof moeten komen, of een andere camper :(

Jeroen

Oh ja, bij thuiskomt bleek het eindstuk van de uitlaat er bijna af gevallen te zijn. :mrgreen: Stel je voor dat ik niks te sleutelen heb, de komende week!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Leo »

Jeroen_Hanomaf schreef:bij thuiskomt bleek het eindstuk van de uitlaat er bijna af gevallen te zijn. :mrgreen: Stel je voor dat ik niks te sleutelen heb, de komende week!
Tijdens het lezen van je bericht begon ik me al ongerust te maken.
Maar gelukkig waren daar de laatste verlossende zinnetjes... :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Een afgebroken uitlaat is nog te overzien, 't is alleen het eindstuk :mrgreen: (5 jaar oud en voelt nu als beschuit...)

Wat me wel opviel zo zonder eindpijp rijdend voor de wind is dat er een "zurige" diesellucht uit de pijp komt. Weet niet echt hoe ik dat moet omschrijven...
Roken tijdens het rijden/stationair gassend doet ie niet, maar bij de vorige motortjes is me dit nooit opgevallen (al is de vorige motor niet echt een maatstaf, die rook naar brandende olietankers...) Bij andere diesels trouwens ook niet.

Misschien nieuwigheid...??

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door dereiziger »

Ik begrijp je wel .. wat de lucht betreft dan . die heb ik al 2 jaar in mijn oude w123 ambu en nog steeds niets gevonden . wat het rijden betreft merk ik geen verschil .. hij meurt alleen ;)dus als iemand hier weet waar het vandaan komt .. graag .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Ed's508 »

dereiziger schreef:dus als iemand hier weet waar het vandaan komt .. graag .
Dode muizen in de uitlaatdemper :ooo
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Ed's508 »

Kleppen gesteld, nieuwe vloeistoffen in alle onderdelen waar vloeistof in hoort. Behalve het
luchtfilter. Vreemd dat de voorgeschreven 1250 v-snaar te kort blijkt te zijn....
Zelfs de smeernippels van de deuren ben ik te lijf gegaan.

Binnenkort in de aanval met de polijstmachine!
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door DVIII »

grafiet in je deursloten geblazen ? , raam en deurrubbers nog met vaseline gepoetst , er zijn nog wel een paar kroontjes op je werk te zetten , maar je bent prima bezig !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door deutz »

Paul, ik dacht dat koude lucht meer vocht kon opnemen! :ooo
Denk maar aan een intercooler bij een beetje een vermogende diesel......!?
gr.Jan.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door paulv »

Toch neemt warme lucht meer vocht op dan koude lucht.

Denk maar aan hoe een droger(kleding) werkt (de lucht wordt verwarmt, "droogt" dus en kan dan meer vocht uit de kleding opnemen), waarom er zoveel vocht uit een airco komt (de lucht koelt af, die kan dan niet zoveel water meer bevatten en dat condenseert dan tegen het koellichaam), je ramen aan de binnenkant condenseren (ramen zijn koud, de lucht bij die ramen koelt af, kan dan niet zoveel water meer bevatten en dat slaat tegen de ramen neer, enz.

In cijfers:1m³ lucht kan bij 0C 5g water bevatten,bij 5C 6g/m³ bij 10C 8g/m³, bij 15C 12g/m³, bij 20C 17g/m³.

Anders gezegd als je bij een binnentemperatuur van 20C en een relatieve luchtvochtigheid van 50% (=8.5g/m³) er ergens een plek is waar het bv 5C is, condenseert daar 3.5g water per m³ lucht. Dit omdat de lucht daar maar 5g/m³ water kan bevatten en dat water ergens naar toe moet. In een beetje camper van 25m³ is dat dus iets van 85ml :lol: .
Maar daar blijft het niet bij, dat proces gaat de hele dag/nacht door.

Dit is een zogenaamde koudebrug en het gevolg hiervan :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Ed's508 »

DVIII schreef:grafiet in je deursloten geblazen ? , raam en deurrubbers nog met vaseline gepoetst , er zijn nog wel een paar kroontjes op je werk te zetten , maar je bent prima bezig !
Afgelopen winter al gedaan 8)
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
G.W.
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 sep 2006, 07:49
Locatie: Delft

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door G.W. »

Een extra bedje gemaakt boven de cabine, voor de dochter van een vriendin van mij.

Hangt binnen 5 minuten, gordijntje dicht en een extra slaapkamer erbij.
foto 2-1.JPG
gr Ger
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet, Ger :-)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Netjes geworden, dat bedje :ok:

Wij hebben ook afgelopen weekend ons extra bedje getest. Onze kleine is 10 maanden, en bij ons is het bed lastig te bereiken,vooral om de kleine er in te krijgen en in te stoppen. Eénmaal in het bed geparkeerd snurkt hij echter heerlijk en het is echt "zijn" plekkie geworden met wat beestjes en een muziekdoosje dat alleen in de camper gebruikt wordt :)

Voor de komende 2 jaar voldoet het prima met weinig kosten, maar daarna zullen we toch echt iets anders moeten gaan doen...

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oh ja, en ook vandaag de uitslag van mijn examen Medische Technologie-A gekregen... geslaagd, met een 8. Daar nemen we er ééntje op! :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
G.W.
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 sep 2006, 07:49
Locatie: Delft

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Bericht door G.W. »

Proost dan maar! Verdiend!

Mijn bedje kan eventueel zelfs 1.3/ 1.4 mt breed worden, wat een ruimte in die cabine eigenlijk. :-)

Dus ik kan nog uitbreiden :lol:

Gr. Ger
Met vriendelijke groet, Ger :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten