Pagina 101 van 106

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 11 jun 2013, 09:55
door Admin
En toen stond er opeens een witte bus op ons erf... Gezellig!

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 11 jun 2013, 10:16
door Jeroen_Hanomaf
Leuk :)

Mooie schuur ook, trouwens :-)

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 12 jun 2013, 16:41
door Jeroen_Hanomaf
Gisteravond examen gemaakt voor opleiding medische techniek... nu maar een weekje wachten op de uitslag en hopen dat het niet uit één of andere kluis geklauwd is waardoor ik het overnieuw moet doen :mrgreen:

Ondanks dat je 18 van de 60 vragen fout mag hebben zorgt de hoeveelheid informatie en lesstof er desondanks voor dat het best pittig is! Denk wel dat ik het gehaald heb...

Vanmorgen om effe uit te waaien van een week bijna fulltime leren en studeren maar weer eens met de Hanomag bezig geweest, de bed-steunen voor Bart Jan zitten gemonteerd en nog even de houten oplegplank in 3 stukken gezaagd en voorzien van piano-scharnieren waardoor het ding gemakkelijker op te bergen is.
Past allemaal goed en zit ook allemaal nog netjes vast. :)

Verder bleek dat de verlichting het niet meer deed, ik had enkel nog grootlicht, remlicht en richtingaanwijzers. Nu heb ik dit op vakantie een jaar of 3 geleden ook al eens gehad en toen bleek na een avond meten en zoeken in de plenzende regen het relais voor het grootlicht, waar ook de rest van de verlichting uit gevoed wordt, de boosdoener. Een flinke klap en en het heeft weer jaren gewerkt. Dus mijn eerste gedachte was dat dat ding nu definitief de geest had gegeven, maar toch de multimeter maar even tevoorschijn gehaald. Op de voedingsdraad bleek al aan de ingang geen spanning te staan, dus eerst daar maar gezocht. Nu is dat deel van de bedrading verre van origineel en na een hoop zoeken en plakband verwijderen vond ik nog een zwevende zekering achter de stuurkolom. Deze was nog heel, maar ook hier had ik geen spanning. Nadat ik de boel in elkaar gezet had, had ik dus opeens het uiteinde in de hand -maar ja, waar komt dat stekkertje dan vandaan in die spaghetti!
Uiteindelijk bleek deze van het contactslot af te komen... boel weer aangesloten, en er was weer licht! :)
Merk je toch weer dat je soms al van bepaalde dingen uit gaat, terwijl dat toch niet altijd de oorzaak hoeft te zijn en beter bij het begin kunt beginnen om de oorzaak te achterhalen.
Deze reparatie was toch weer goedkoper als een nieuw "Abblend-Kipprelais"! (en ook een voldaner gevoel!)

Groeten Jeroen

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 12 jun 2013, 18:31
door Berthil
Vandaag met de unimog voor de APK keuring geweest, Helaas de reflectoren van de koplampen waren te dof en teveel geoxideerd, daardoor gaven de lampen geen goed beeld. Maar de rest was wel helemaal goed. Ik was het meest bang voor de remmen, omdat die splinter nieuw zijn en nog niet in gesleten. Voor had in een verschil van 18% en achter een verschil van slechts 1,3%. Ik hoef alleen terug te komen om de lampen te laten controleren en dan is ie gekeurd. Toch wel een redelijk goed resultaat na 2,5 jaar sleutelen Ik heb de nieuwe reflectoren al besteld. Volgende week of de week erna weer in de herkansing.

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 12 jun 2013, 23:05
door GerardM
Zeker een mooi resultaat - respect !

Groet,

Gerard

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 12 jun 2013, 23:21
door fuzzyduck
Vandaag het eerste deel van het plafond geplaatst. Zie blog.

Als iemand nog goede ideeen heeft voor het ventileren achter het plafond hoor ik het graag.
Mn idee is om de 2 zwarte roostertjes naast de zijdeur (oude schoorsteen Webasto) te gebruiken om de wand daar te beluchten als mede ook lucht achter het plafond te krijgen. En/of een kiertje houden bij de dakventilator is een mogelijkheid. En/of een paar gaatjes boren in de bovenkastjes (die zie je dan niet) aan beide zijden om enigszins de boel te beluchten.

Ook de wand wil ik beluchten op vloerniveau en dan weer eruit in de bovenkastjes.

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 13 jun 2013, 16:54
door vanhooltje
Admin schreef:En toen stond er opeens een witte bus op ons erf... Gezellig!
Was inderdaad heel gezellig, Ernst en Silvia hartstikke bedankt voor de gastvrijheid :P

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 13 jun 2013, 18:25
door paulv
@ fuzzyduck. Ik zou niet weten waarom je die wanden/plafond zou moeten beluchten??

Beluchten doe je trouwens altijd met buitenlucht, met binnenlucht krijg je condensatie.
Binnenlucht is namelijk (bijna) altijd veel vochtiger en warmer dan buitenlucht, koelt af, hierdoor stijgt de relatieve vochtigheid en die condenseert (dauwpunt). Warme lucht kan namelijk veel meer vocht bevatten dan koude lucht.

Als je nog ruimte over hebt doe er dan nog een laag isolatie tussen :P .

Groeten, Paul

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 13 jun 2013, 22:07
door fuzzyduck
Ik ben met mn plafond vrij van het staal. Echter heb ik niet om de stalen dakspantjes geisoleerd. Isolatie zit alleen tussen de spantjes.

Waar ik bang voor ben is te veel condensatie op het staal waardoor het op de plafondplaat druppelt? Correct me if im wrong.

Ik kan dus wel beluchten via de roset van de dakventilator. Als ik daar wat afstand houd kan er buitenlucht achter mn houten plafond komen. Prettig idee maar effectief? Wie zal het zeggen.

Maar goed. Dit is het leutertopic en niet techniek.

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 13 jun 2013, 22:29
door paulv
Ik zou me daar niet druk over maken.
Gewoon nog wat extra isolatie (PE schuim? plakken met een PUR schuimpistool) en dan alles luchtdicht afplakken met aluminiumfolie van de super om de hoek met spuitbuslijm.
Mocht dat slecht gaan, dan de aluminiumfolie op de binnenkant van het plafondbedekking plakken.
Aluminiumfolie is echt 100% gasdicht en kost niks :mrgreen: (ook nog warmtereflecterend).

Geen condensatiegevaar meer :lol: .

Groeten, Paul

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 14 jun 2013, 11:55
door fuzzyduck
Uggh.. De eerste plaat zit al vast. Gelijmd ook nog..
Ik ga voor ventilatie met buitenlucht achter het plafond.
Gelukkig zijn we mooi weer camperaars

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 16 jun 2013, 19:42
door Jeroen_Hanomaf
Meer als 300km zonder originele ingebouwde pech gereden -even ruim 80 op de Houtribdijk met die wind van vandaag vond ik niet slecht. Er reed een VW Transporter T2 voor me die beduidend meer last had van de zijwind -op top ging dat ding wel sneller, maar die zwiepte soms raar heen en weer bij zijwind.
Ook bleek dat dubbellucht, een niet te hoge opbouw, en stabilisatoren voor en achter een betere wegligging geven op de rotondes bij Lelystad :mrgreen: Met vrachtwagen-lessen is me geleerd te blijven rollen, remmen is verspilde energie, toch? :mrgreen: Ging nog best goed, al begon zowel lading als wederhelft op een gegeven moment te
protesteren ;)

Testweekendje bij de schoonouders op het erf gestaan, de kTruma-kachel niet nodig gehad, en Bart Jan heeft heerlijk in zijn bedje geslapen. Missie geslaagd, voor de komende 2 jaar ofzo. Voor daarna zal er of een alkoof moeten komen, of een andere camper :(

Jeroen

Oh ja, bij thuiskomt bleek het eindstuk van de uitlaat er bijna af gevallen te zijn. :mrgreen: Stel je voor dat ik niks te sleutelen heb, de komende week!

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 16 jun 2013, 20:31
door Leo
Jeroen_Hanomaf schreef:bij thuiskomt bleek het eindstuk van de uitlaat er bijna af gevallen te zijn. :mrgreen: Stel je voor dat ik niks te sleutelen heb, de komende week!
Tijdens het lezen van je bericht begon ik me al ongerust te maken.
Maar gelukkig waren daar de laatste verlossende zinnetjes... :mrgreen:

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 17 jun 2013, 20:09
door Jeroen_Hanomaf
Een afgebroken uitlaat is nog te overzien, 't is alleen het eindstuk :mrgreen: (5 jaar oud en voelt nu als beschuit...)

Wat me wel opviel zo zonder eindpijp rijdend voor de wind is dat er een "zurige" diesellucht uit de pijp komt. Weet niet echt hoe ik dat moet omschrijven...
Roken tijdens het rijden/stationair gassend doet ie niet, maar bij de vorige motortjes is me dit nooit opgevallen (al is de vorige motor niet echt een maatstaf, die rook naar brandende olietankers...) Bij andere diesels trouwens ook niet.

Misschien nieuwigheid...??

Jeroen

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 17 jun 2013, 21:22
door dereiziger
Ik begrijp je wel .. wat de lucht betreft dan . die heb ik al 2 jaar in mijn oude w123 ambu en nog steeds niets gevonden . wat het rijden betreft merk ik geen verschil .. hij meurt alleen ;)dus als iemand hier weet waar het vandaan komt .. graag .

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 17 jun 2013, 23:27
door Ed's508
dereiziger schreef:dus als iemand hier weet waar het vandaan komt .. graag .
Dode muizen in de uitlaatdemper :ooo

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 17 jun 2013, 23:30
door Ed's508
Kleppen gesteld, nieuwe vloeistoffen in alle onderdelen waar vloeistof in hoort. Behalve het
luchtfilter. Vreemd dat de voorgeschreven 1250 v-snaar te kort blijkt te zijn....
Zelfs de smeernippels van de deuren ben ik te lijf gegaan.

Binnenkort in de aanval met de polijstmachine!

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 18 jun 2013, 08:45
door DVIII
grafiet in je deursloten geblazen ? , raam en deurrubbers nog met vaseline gepoetst , er zijn nog wel een paar kroontjes op je werk te zetten , maar je bent prima bezig !

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 18 jun 2013, 23:08
door deutz
Paul, ik dacht dat koude lucht meer vocht kon opnemen! :ooo
Denk maar aan een intercooler bij een beetje een vermogende diesel......!?
gr.Jan.

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 jun 2013, 00:01
door paulv
Toch neemt warme lucht meer vocht op dan koude lucht.

Denk maar aan hoe een droger(kleding) werkt (de lucht wordt verwarmt, "droogt" dus en kan dan meer vocht uit de kleding opnemen), waarom er zoveel vocht uit een airco komt (de lucht koelt af, die kan dan niet zoveel water meer bevatten en dat condenseert dan tegen het koellichaam), je ramen aan de binnenkant condenseren (ramen zijn koud, de lucht bij die ramen koelt af, kan dan niet zoveel water meer bevatten en dat slaat tegen de ramen neer, enz.

In cijfers:1m³ lucht kan bij 0C 5g water bevatten,bij 5C 6g/m³ bij 10C 8g/m³, bij 15C 12g/m³, bij 20C 17g/m³.

Anders gezegd als je bij een binnentemperatuur van 20C en een relatieve luchtvochtigheid van 50% (=8.5g/m³) er ergens een plek is waar het bv 5C is, condenseert daar 3.5g water per m³ lucht. Dit omdat de lucht daar maar 5g/m³ water kan bevatten en dat water ergens naar toe moet. In een beetje camper van 25m³ is dat dus iets van 85ml :lol: .
Maar daar blijft het niet bij, dat proces gaat de hele dag/nacht door.

Dit is een zogenaamde koudebrug en het gevolg hiervan :mrgreen: .

Groeten, Paul

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 jun 2013, 00:15
door Ed's508
DVIII schreef:grafiet in je deursloten geblazen ? , raam en deurrubbers nog met vaseline gepoetst , er zijn nog wel een paar kroontjes op je werk te zetten , maar je bent prima bezig !
Afgelopen winter al gedaan 8)

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 jun 2013, 12:59
door G.W.
Een extra bedje gemaakt boven de cabine, voor de dochter van een vriendin van mij.

Hangt binnen 5 minuten, gordijntje dicht en een extra slaapkamer erbij.
foto 2-1.JPG
gr Ger

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 jun 2013, 15:17
door Jeroen_Hanomaf
Netjes geworden, dat bedje :ok:

Wij hebben ook afgelopen weekend ons extra bedje getest. Onze kleine is 10 maanden, en bij ons is het bed lastig te bereiken,vooral om de kleine er in te krijgen en in te stoppen. Eénmaal in het bed geparkeerd snurkt hij echter heerlijk en het is echt "zijn" plekkie geworden met wat beestjes en een muziekdoosje dat alleen in de camper gebruikt wordt :)

Voor de komende 2 jaar voldoet het prima met weinig kosten, maar daarna zullen we toch echt iets anders moeten gaan doen...

Jeroen

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 jun 2013, 15:18
door Jeroen_Hanomaf
Oh ja, en ook vandaag de uitslag van mijn examen Medische Technologie-A gekregen... geslaagd, met een 8. Daar nemen we er ééntje op! :)

Jeroen

Re: Wat is er vandaag gebeurd?

Geplaatst: 19 jun 2013, 15:28
door G.W.
Proost dan maar! Verdiend!

Mijn bedje kan eventueel zelfs 1.3/ 1.4 mt breed worden, wat een ruimte in die cabine eigenlijk. :-)

Dus ik kan nog uitbreiden :lol:

Gr. Ger