Kilometer heffing

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Kilometer heffing

Bericht door Wim »

@ Allen ,

Wat meer uitleg , ook om door te geven !

kilometerheffing NEE!

De nationale campagne tegen de kilometerheffing is begonnen!

Géén Big Brother bij mij in de auto.



Forum-participant Kdekat legt uit waarom geen kilometerheffing!

Beste allemaal,

Gisteravond is mij weer gebleken dat vele mensen nog geen idee hebben wat de kilometerheffing voor hen gaat betekenen. Er zijn nog steeds mensen die denken dat de km heffing alleen op snelwegen gaat gelden en dan ook alleen nog in de spits. Dat velen nog niet beseffen wat hun te wachten staat en om te waarschuwen tegen dit plan zal ik proberen uit te leggen wat de km heffing ongeveer in gaat houden.

Iedereen die denkt dat hij/zij niets met de km heffing te maken heeft omdat ze geen auto hebben komt bedrogen uit: de provinciale opcenten die nu alleen automobilisten betalen worden vervangen door een nieuwe provinciale belasting die iedere inwoner moet gaan betalen. De hoogte van deze belasting zal ongeveer 80-100 Euro per inwoner gaan bedragen, een gezin met 2 kinderen gaat dus tussen de 320 en 400 Euro betalen. Verder zullen goederen en diensten duurder worden doordat bedrijven kosten gaan doorberekenen aan de consument. Per saldo zal iedereen zonder auto erop achteruit gaan.

Het principe achter de kilometerheffing is dat het bezit van een auto niet meer wordt belast, alleen nog het gebruik. Het bezit wordt nu op 2 manieren belast: de aanschaf belasting (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB). De BPM zal in fases worden afgebouwd, om dit te compenseren wordt de MRB fors verhoogt. Deze verhoging van de MRB is al in 2008 begonnen en als de km heffing is ingevoerd zal de MRB ongeveer 3x zo hoger zijn dan in 2007 (op het moment dat U de km heffing moet gaan betalen hoeft U geen MRB meer te betalen). Dit uitwisselen van BPM verlaging met de MRB verhoging betekent dat degenen die niet elke 2 jaar een nieuwe auto kunnen kopen het voordeel (afschaffen BPM) betalen voor degenen die wel het geld hebben om dat te doen. Dit geldt ook als de km heffing in 2018 helemaal is ingevoerd , voor een oudere auto moet veel meer km heffing worden betaald dan voor een nieuwere.

De kilometerheffing geldt voor elke kilometer die je rijdt in Nederland, het maakt uit op wat voor soort weg. Bovenop de basis km prijs komt er voor snelwegen rond de steden in de spits nog een spitstarief bovenop , de hoogte daarvan is nog onbekend. De hoogte van de km prijs hangt af van en aantal factoren zoals ouderdom auto, type, en brandstof soort. Als voorbeeld noem ik een middenklasser op benzine van 4 jaar oud: de kilometerprijs daarvan zal in 2012 (als men denkt te beginnen met de km heffing) 5.6 ct. per kilometer zijn. Deze prijs zal tot 2018 stijgen en dan ruim 2 keer zo hoog zijn. Voor een auto ouder dan 8 jaar is nog niet veel bekend over de km prijs, deze zal echter aanzienlijk hoger zijn dan voor een nieuwere auto. Dit heeft te maken met het feit dat de overheid denkt dat oudere auto's meer vervuilen.

Minister Eurlings beweert dat 60% van de automobilist er op vooruit zullen gaan. Het systeem dat men wil gaan gebruiken zal echter 4 miljard Euro kosten om in te voeren, de exploitatiekosten zullen ongeveer 800 miljoen Euro per jaar bedragen. De overheid wil natuurlijk net zo veel geld overhouden aan de auto als nu, dus de systeemkosten komen bovenop de belastingeninkomsten (BPM + MRB) die men nu heeft. Het verhaal van de minister kan dus nooit kloppen, per saldo zal vrijwel iedere automobilist erop achteruit gaan (zeker de bezitters van een 2e hands auto).

Het systeem van de km heffing maakt gebruik van grotendeels nog niet bestaande techniek waarbij in iedere auto een kastje komt. Via satellieten (GPS) worden een aantal gegevens in het kastje verzameld, de gegevens die nodig zijn om de factuur te kunnen maken gaan naar het CJIB. Eens per maand krijgt U dan een factuur. Een groot gevaar is dat een aantal facturen niet kloppen (en dat is met zo'n ingewikkeld systeem niet ondenkbaar). Als dat U overkomt is het aan U om te bewijzen dat het niet klopt, dit is omgekeerde bewijslast. Natuurlijk beweert de overheid dat het systeem niet fraudegevoelig is, maar we weten dat alles te hacken is zoals het OV chipkaart drama weer eens bewees. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als iemand Uw kastje hacked en U vervolgens een rekening krijgt die niet klopt. U moet dan aantonen dat U niet met het kastje geknoeid heeft en dat is natuurlijk niet eenvoudig . Mocht U dat niet kunnen bewijzen staan U gigantische boetes te wachten, de maximale boete is ongeveer 67.000 Euro. Ook belooft de overheid dat Uw privacy niet in het geding is, maar hoeveel die belofte waard is bleek de afgelopen week wel weer met de kentekenregistratie door camera's langs de snelweg. De politie overtreedt de wet door de gegevens van niet verdachte kentekens veel te lang vast te houden. Nu wordt de wet aangepast zodat de politie dit wel mag doen. Iedere automobilist is dus in principe een verdachte, wie zegt dat dit straks met de km heffing straks ook niet zo gaat?

Conclusie: de kilometerheffing is een enorm risicoproject dat ons allen veel geld gaat kosten, zelfs al men binnen de budgetten blijft. Het heeft ook nog eens de potentie om een gigantische inbreuk op de privacy te worden. En of het doel, verminderen van files wordt bereikt is nog maar de vraag. De meeste mensen staan niet in de file omdat ze dat leuk vinden maar omdat ze geen keuze hebben. Verder hebben we al een soort kilometerheffing: de gigantische accijns op de brandstoffen die de brandstofprijzen in Nederland zo ongeveer de hoogste van Europa maken.

Blijft de vraag of dit alles nog te stoppen is. Hopelijk wel, maar op dit moment lijkt een landelijk referendum de enige manier om dit te doen. Ik verzoek een ieder die tegen de km heffing is (en eigenlijk ook de voorstanders) naar http://www.kilometerheffing-nee.nl te gaan en daar de petitie die de 2e kamer oproept om een referendum te houden in te vullen, meer dan 184.000 mensen gingen U voor. Iedereen van 18 jaar en ouder mag deze petitie invullen. De petitie zal op 9 februari worden aangeboden aan de 2e kamer. Natuurlijk blijft de vraag of dat referendum er komt maar hoe meer keren de petitie wordt ondertekend hoe beter het is, we moeten de politici laten weten dat we dit plan niet willen.

Tenslotte verzoek ik U om deze pagina te copy/pasten en/of link door te sturen naar familie, vrienden, collega's en iedereen die U verder kent. Zoals ik al in het begin opmerkte beseffen heel veel mensen nog niet wat de kilometerheffing nu eigenlijk is. Ik ben (om het leesbaar te houden) maar niet te veel in detail getreden.

Hartelijke groeten,

KdeKat



Burgerinitiatief:

Nederland eist een kilometerheffing-referendum!

Vul ook zélf een digitale steunbetuiging in!
http://www.kilometerheffing-nee.nl/inde ... tmelding=0

Groeten Wim
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Kilometer heffing

Bericht door Wim »

Weer een nieuwtje , we worden BESODEMIETERT

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5978 ... gen__.html

Groeten Wim
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Kilometer heffing

Bericht door vanhooltje »

niks bizonders, dat wisten we al jaren :mrgreen:

geld geld geld daar draait ut om en maar uitdelen daar in den haag, ook de hulp naat haiti ja hoor ze verdubbelen de opbrengst van de gifften :shock:
Dus we geven gewoon twee keer een gift :shock: want wie moet het geld wat den haag schenkt betalen :?: :?: :?: :?:

Juist de BELASTING betaler, wij dus :twisted:
Geven mert andermans geld, lekker makkelijk :evil:

Nee hier in NL worden we al jaren besodemieterd, het word is tijd dat NL op staat en er met ze alle eens wat an doen.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Kilometer heffing

Bericht door karogegro »

Ik zou zeggen........kom eens met een suggestie.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Kilometer heffing

Bericht door vanhooltje »

Blokeer alle snelwegen en toegans wegen van grote stede :shock:
Net zoals de franse dat doen, die boeken daar ook sucses mee. :D

Of een pettietie dat die gasten de ww in gaan :mrgreen:


grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Kilometer heffing

Bericht door karogegro »

Tja, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, ware het niet dat de bereid in dit land om op de barricade's te klimmen er niet meer is. Op dit moment spelen er in dit land alleen nog maar individuele belangen en zijn we met z'n allen zo verikt (ik maatschappij) dat de stelling is...... laat een ander het maar opknappen, tenzij ik het op de bank achter m'n laptop kan oplossen. De generatie die wel bereid was om actief te protesteren zit nu in z'n tupperware bakje in een Spaans zonnetje aan een glaasje Port te nippen en van z'n pensioen te genieten en denkt bij zichzelf " het zal mijn tijd wel uitdienen ".
Maw er is, volgens mij dan, geen saamhorigheid en bereidheid meer om te zeggen.....nu is het genoeg.
Alhoewel, er gloort hoop aan de horizon........ sjalalie sjalala we gaan naar het songfestival dankzij vader Bram, en die zit niet in Spanje.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Kilometer heffing

Bericht door DVIII »

het franse peage systeem is totaal geen vorm van houderschaps/wegenbelasting. dat soort wegen zijn gewoon bedrijven die een weg exploiteren. dus het idee om de boel maar af te sluiten met tolpoorten is belachelijk omdat je hier geen alternatief hebt (route national). je kan dus geen stad dichtplakken met kranten en geen snelweg afzetten met poortjes.
het gaat hier om toekomstig beleid , meer belasting op eigen vervoer en het afromen van geld wat "de mensen" toch niet nodig hebben. en dat is in bestuurlijk kringen wel duidelijk , er wordt zo veel geld aan onzin uitgegeven door burgers dat ze wel gek zouden zijn als dat geld niet met regels en wetten af zouden pakken.
een paar van die populisten roepen al dat vrijheid geld kost !! , met andere woorden als je geen geld hebt ben je een gevangene !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Kilometer heffing

Bericht door vanhooltje »

Uhuu Dave,

Ik bedoelde actie snelwegen blokeren met campers en vrachtwagens, net zo als de franse het doen.
En geen tolpoorten, ACTIE protest tegen het rekening rijden!

Natuurlijk past het franse sisteem hier niet :?
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Kilometer heffing

Bericht door karogegro »

Viva la revolution, viva Hollanda. Koningshuis exit, bestuurlijk Den Haag enkele reis tjetjeniê en het volk aan de macht. Waar heb ik dat toch eerder hehoord :?:.
Peter, we zijn er nu toch wel eens achter dat we terug keren naar vervlogen tijden waarin het volk uitgemolken werdt tbv de zittende vorst.
Mobiliteit is straks alleen nog weggelegd voor die gene die het zich kan permiteren.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Kilometer heffing

Bericht door vanhooltje »

tja ik weet ut maar wil er niet an. :(

Maar voor het zover is ben ik hier vertrokken uit dit kut landje met zijn belachelijke regeltjes, druk makerijen over stompzichtigge ideen wat alleen geld over de balk gooierij is. :evil:

Zo kan ik wel ff door gaan maar doe het maar niet. :mrgreen:


grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Kilometer heffing

Bericht door karogegro »

Lucht wel op.....toch?
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: Kilometer heffing

Bericht door geraldo »

aaaagh toe nou Peter, je was zo lekker op gang :wink:
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Kilometer heffing

Bericht door Wim »

Peter ik leef met je mee :mrgreen:

Groeten Wim
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Kilometer heffing

Bericht door karogegro »

Ik heb het ernstige vermoeden dat dit onderwerp voorlopig weinig gespreksstof gaat opleveren :mrgreen:
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Kilometer heffing

Bericht door dereiziger »

ik heb het idee dat iedereen afwacht wat er gaat gebeuren, er is nog zoveel onzekerheid omtrent de gehele invoering .
Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Kilometer heffing

Bericht door karogegro »

Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat er nog geen kabinetsbesluit is genomen omtrent dit onderwerp, dwz nog geen besluit dat door de kamer is goedgekeurd en.......omdat we geen kabinet meer hebben de km-heffing nog wel even op zich zal laten wachten :mrgreen:
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Kilometer heffing

Bericht door DVIII »

allemaal bukken , het kabinet is gevallen, kamiel mag weer terug in de mand !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Kilometer heffing

Bericht door Wim »

Ik ben bang dat over een maand of 2 ,3 of misschien wel 4 men (de dan nieuw gekozen regering) gewoon met het gedrocht door gaat . Dit vanwege de verkiezings programma's van de grote partijen van de vorige keer , zoveel zal daar wel niet in worden verandert denk ik !

Dus misschien een geheel nieuwe partij ? Kijk maar weer eens op www.kilometerheffing-nee.nl !!

Groeten Wim
marcellus
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:06

Re: Kilometer heffing

Bericht door marcellus »

ik denk dat de partijen nu wel in hun programmas op gaan nemen of ze voor of tegen de km heffing zijn.
degene die tegen zijn zullen mijns inziens spekkoper zijn.
er is veel weerstand tegen dit plan en zal echt een issue worden.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Kilometer heffing

Bericht door Wim »

Aan allen ,

De laatste ontwikkelingen : http://www.telegraaf.nl/binnenland/6098 ... tml?p=17,1

Groeten Wim
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten