Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door GerardM »

Op een ander forum (w123club) zag ik een leuk topic ontstaan over wat we allemaal meemaken met onze wagens in deze barre wintertijden 8) . Liefst nog aangevuld met weetjes over starten in de kou, beslagen ramen, winterbanden en wat er nog allemaal bij komt kijken.

Ik zal even aftrappen. Omdat ik een straatsleutelaar ben en mijn oprit te klein is, wissel ik regelmatig de wagens tussen stalling en oprit. Vorige week mocht de 508D een weekje op de oprit en de 280TE in de stalling logeren. Op zondag de wagens teruggewisseld; tot dan had het in Maastricht niet veel gesneeuwd, maar wel veel gevroren. De 508D had na een week stilstaan wel een paar slagen nodig om tot leven te komen, maar liep toch rap. In de stalling de besneeuwde 280TE gevonden, portierslot bevroren maar van de achterklep gelukkig niet, dus vandaaruit de wagen geopend. Sleutel in het kontakt en meteen lopen natuurlijk - en binnen een paar minuten lekker warm binnen, zodat de ruiten konden ontdooien.

Zie onder de wagens in de stalling:

AfbeeldingAfbeelding

Zijn er meer van dit soort verhalen ?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door karogegro »

Ehh, nou een beetje saai, maar gewoon op de parkeerplaats en gewoon starten. Of ie nou 1, 2 of 3 weken stilstaat maakt geen r..k uit.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door vanhooltje »

Helaas kan ik er niet over mee praten :(
Die van mij staan altijd binnen (op de bedrijfs auto's na). :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door Wim »

Ook ik ben een straat sleutelaar , een oprit heb ik niet .
Ik ben in 't bezit van 2 voertuigen , een VolksWagen LT35D bj 1984 en een Aixam A540twin (brommobiel in gebruik bij m'n meisie) . De LT geeft geen problemen , is in dagelijks gebruik en slaaat altijd direct aan . Gewoon koudstart versneller uittrekken , starten , lopen . 8) De Aixam had twee kapotte gloeiers en sloeg daardoor slecht aan , die vervangen en probleem verholpen . :wink:

Ik mag dus niet klagen . :shock:

Groeten Wim
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door beatrix18 »

Die van mij staat onder de carport.
Wilde hem verzetten zodat onze gewone auto er ook bij onder kon.
Het was een paar graden onder nul...... startmotor deed het prima, maar verder geen spat! :oops:
Zal wel de nog aanwezige zomerdiesel zijn (parafine).Of kan de stopkabel vastgeplakt zitten?
Ik wil er toch nog even niet mee weg, dus groot is het probleem niet.
Maar toch!!!!

Peter
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door Frank 207+508 »

De 207D (OM616) stond zondag nog in Duitsland, alwaar die nacht het record van -30 graden was gemeld......het starten kostte hem veel moeite,en ook de eerste kilometers.
Verderop bleek dat ook het vermogen toch wel te wensen over liet, maar toch in 8 uur van Stuttgart naar NL gekomen.
Het vermoeden is dat: de filters (mogelijk door parrafinevorming???) wat dicht ziijn gaan zitten.

Omdat ook het brandstofverbruik behoorlijk was toegenomen 1:7,2 tov 1:8,5 op heenweg, terwijll door de sneeuw de topsnelheid niet haalbaar was, vraag ik me af of dat verbandmet elkaar kan hebben????????

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door Leo »

Hier is weinig spectaculairs te melden.
Alle sterretjes starten en rijden gewoon.
Saai misschien, maar wel lekker makkelijk.:)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door Dennis en Nancy »

Bussie staat naast de deur. Met dit weer waren de tanks, leidingen en pompje uiteraard bevroren. De gastank was al leeggestookt en op de camping hier ligt ruim 20cm sneeuw. Naar de pomp rijden zag ik dus ook niet zitten. :mrgreen: .

De diesel standkachel aangezet en 3 dagen laten lopen. (dan is die naar diesel omgebouwde 40liter lpgtank weer handig!)

Gisteren heeft nancy even de boel leeggetrokken.

Nu staat de UPS weer in rust langs het chalet. Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door Dennis en Nancy »

Frank 207+508 schreef:
Omdat ook het brandstofverbruik behoorlijk was toegenomen 1:7,2 tov 1:8,5 op heenweg, terwijll door de sneeuw de topsnelheid niet haalbaar was, vraag ik me af of dat verbandmet elkaar kan hebben????????

Frank
Frank, Vorige week met de vrachtwagen door heel slecht weer moeten rijden. Na ooggetuige te zijn van diverse aanrijdingen wilde ik niet te veel afremmen. Op de weg waren 2 bandensporen platgereden tot ijs. Als ik met de combinatie in de sneeuw ging rijden/rollen dan werd de snelheid meteen minder. van 55 naar 40/45 in dit geval.

Dus ondanks dat je geen topsnelheid kon rijden kan het best eens zijn dat door de rolweerstand in de sneeuw je toch een hoger verbruik hebt. Het extra gewicht van de sneeuw op je dak zal niet de oorzaak zijn., :mrgreen:

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door dereiziger »

Mijn 508 net even bezocht bij de boer waar ie lekker warm in een koeienstal staat .. "schoon"wordt ie er niet van :shock: maar 1x op de startknop en gelijk een lekker ronkend geluid .. en dat na 2 maand stilstand .. :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Kees Durk
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 feb 2009, 10:21

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door Kees Durk »

lekker warm staat ie dan wel, maar die koeiendampen zijn niet al te best voor je lak. Tenminste, als ie in de buurt van koeien staat. Door de ammoniak dampen begint het gros van de spullen van m'n ouders toch behoorlijk eerder met roesten dan dat het zou moeten.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door Anton »

Hoi,

Gaat het dan allemaal niet ruiken naar koeiestal?
Lijkt mij niet fijn.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door gilles »

beter laat dan nooit... hahhaa
afgelopen winter met die hevige sneeuwval dat heel nederland stilstond,was ik maar wat blij dat ik met mn bussie was.
ik moest vanuit haarlem waarderpolder naar de a200 en heb daar 2 uur in een heerlijk warm bussie overgedaan.
meteen op de A200 bij de benzine pomp even eten gehaald wat ik ook kon opwarmen (handig zo een gasfornuis..
zo had ik heerlijk gegeten voor ik verder ging met 3 uur snelweg ellende haha..
toppie een bussie in de winter!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door winand »

Inderdaad, beter laat dan nooit..
Of vroeg eigenlijk, want het duurt niet lang meer voordat het weer echt winter is hier.
De volgende foto's zijn van 5 maanden oostenrijk in 2007/2008 (helaas staat mijn bus altijd buiten..)

Afbeelding
Snowboarden, hier in Sportgastein.

Afbeelding
Dagje snowboarden in Dienten Hochkonig

Afbeelding
Overnachtingsplek 8)

Afbeelding
Daarna 's ochtends eerst een berg sneeuw van het dak af schuiven.. :roll:

Afbeelding
En weer op pad.. op zomerbandjes :? Uren rijden met sneeuwkettingen is ook niet fijn :shock:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door a.de.boer »

Omdat ook het brandstofverbruik behoorlijk was toegenomen 1:7,2 tov 1:8,5 op heenweg, terwijll door de sneeuw de topsnelheid niet haalbaar was, vraag ik me af of dat verbandmet elkaar kan hebben????????

Frank[/quote]

Hallo Frank,
Wij zijn in februari 2009 naar Zweden geweest en hadden ook een hoger brandstof vebruik dan normaal,terwijl er geen sneeuw op de weg lag.Dus zit meer te denken dat het door de koude wordt veroorzaakt.
Onze camper (608) werd elke dag gebruikt en had wel wat moeite met het starten bij -25 graden, maar kreeg hem na een aantal slagen wel aan het lopen.Het werd minder toen die een paar dagen stil had gestaan, maar startpilot was toen een uitkomst.
Appie.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door Maxer »

Hier komen toch wel de voordelen van de Webasto standkachel om de hoek kijken. Niet alleen wordt het interieur opgewarmd maar ook de motor. Dus geen koude start en dat is best goed voor die motor. Bij temperaturen waarbij de koudstart nodig is laat ik altijd eerst een minuut of 10 de webasto draaien, waarna de koudstart niet nodig is.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door DVIII »

tuurlijk als je tenminste een standkachel hebt die het koelmiddel verwarmt , je bent zo een paar kiloeuro verder voordat die er in zit. of je hebt hem al .....
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door Admin »

Uhhh... pessimist!
Uit militaire voertuigen komen regelmatig Webasto's vrij. Als je een beetje goed zoekt op het web, vind je die voor heel wat minder dan jouw kiloeuro's!

Ik kocht b.v. bij Rocar een kruiwagen vol: een (volgens mij nog nooit gebruikte) DBW2010, drie blazers, thermostaat, grote lengtes slang en een kabelboom met wat relais erin voor € 300.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door DVIII »

dat is natuurlijk helemaal waar, maar dan is het verhaal ook compleet , ik heb zelf geen water dinges maar wel een luchtkachel dus mij kwam het onvolledig over. :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb een eberspaecher koelwaterverwarmer in het tuinhuis liggen. Maar de bus start met -20 gewoon probleemloos en voor de binnenruimte heeft het geen zin, die stook je toch niet warm bij ons.
Onze camper (608) werd elke dag gebruikt en had wel wat moeite met het starten bij -25 graden
Ik wil hier even een aantekening bij zetten. Als het kouder is dan -22/-23 graden word geadviseerd de vrachtwagens niet meer uit te zetten en ze te laten lopen, zeker in de scandinavische omstreken.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten