wat is jouw grootste blunder

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

wat is jouw grootste blunder

Bericht door dereiziger »

Naar aanleiding van wat waarschuwingen en reacties op kachelgebruik dacht ik dat het misschien wel een intressant was ook je grootste blunder te vertellen,

Dus zoiets als de 5 hechtingen van het zagen met een kapotte beveiliging van een cirkelzaag .. ja .. mijn ervaring .
maar ooit eens iets verkeerd aangesloten ?
iets domweg vernield uit onwetendheid ect .. denk dat we daar ook wat van kunnen leren ..

ik heb er zelf iig. een waslijstje van ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Wim »

Okee ,

Zwarte handen blunders hé ?
Toplagertje (naaldlager HK1816) met verkeerd vet gemonteerd :shock:
Hij is dus nu op weg om opgevreten te worden , soms krijst ie het uit :mrgreen:
Nieuw lager is reeds besteld en ik was van plan 'm dit weekend te monteren .
Gezien de te verwachte temperaturen :z mot ie nog maar ff wachten :roll:
Heb er geen vastgvroren handen en/of longontsteking voor over :wink:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oké, dan...

Een Hanomag kopen.

Oh nee, maak daar maar van: voor weinig een slecht onderhouden Hanomag uit 1971 met veel te veel kilometers uit België kopen :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Hanomaad »

Ik sluit mij bij het voorgaande antwoord aan ;-)

Maar ook:

* mezelf buiten m'n Hanomag gesloten (met schuiframen), gelukkig had ik een van m'n ouderwetse raamslot plankjes (gemaakt door DVIII) niet zo goed erin geschoven, en kon ik het geheel met een schroevendraaier en een stuk dik ijzerdraad oplossen.

* zonder diesel komen te staan in Duitsland (metertje werkt niet, en had verkeerd km's gerekend op een eerste lange rit). Had wel reserve los bij me gelukkig. Vervolgens de hele cabine vol dieselolie gesproeid omdat het hand- brandstofpompje lek was, en het ontluchten nogal een hels en gejaagd karwei was daar naast de snelweg (kun je een flinke boete voor krijgen bij de oosterburen zoals jullie vast wel wisten al).

* al vaak door de handrem heen weg gereden (nog geen koffie gehad, en in z'n 2 nog wel). Ik gebruik 'm amper, zet 'm in plaats daarvan meestal in z'n versnelling stil.

* spiegel aan diggelen gereden tegen zo'n enorme spiegel van een geparkeerd vrachtwagentje. Komt mede doordat 'ie er omgekeerd op zit en daardoor op een ongelukkige hoogte hangt (ook voor fietsers trouwens).

* met achterdeur open weggereden (ding sluit erg slecht), gelukkig bij een stoplicht op attent gemaakt dat ie aan het zwaaien was.

* vele kilometers met walstroom verloopstuk onder de bus gereden tot me ook weer bij een stoplicht vriendelijk werd verteld dat "m'n stekker los hing". Ding heeft nu een schuin kantje erin gesleten :) Les: volgende bus krijgt gewoon een contact aan de zijkant, niet dat geklooi eronder.

* op een festival in Duitsland eerst bijna omgekiept en toen bijna van een dichtbevolkte heuvel naar beneden gedonderd omdat ik een nogal stijle helling dus totaal verkeerd had ingeschat in het bijna donker, en niet verder kon rijden door een rijtje auto's in de weg. Halverwege neus omhoog gezet om achteruit terug te draaien en toen de achterwielen voelen slippen op het natte gras van de Duitse schemer eind april. Keek achter me en er stond een tent nog geen 2m verderop, en daarachter nog een heleboel tenten, bussen en andere dichtbevolkte kampementen, zich van geen lawinegevaar bewust.

Ik in paniek, begin hilfe te rufen. Gelukkig 4 gozers die me even tegen konden houden terwijl ik m'n keg kon pakken van rechtsonder in de cabine. Moest hierbij wel m'n voet hard op de rem houden want de handrem alleen doet het bijna niet naar achteruit. Keg eronder, heel diep ademgehaald, tot 10 geteld, m'n doodsangst weten te onderdrukken, en heel voorzichtig en zachtjes in z'n 1 toch weer omhoog kunnen rijden in de richting die ik origineel ging. Kwam toevallig net een gozer aan van één van die auto's, die maakte een gaatje voor me en ik kon weer verder in de 'parabool' beweging schuin naar beneden de weg om die heuvel heen op. Zelden zo opgelucht gevoeld. Festival zou wel over geweest zijn als dat mis was gegaan. En mijn leven zoals ik het ken waarschijnlijk ook.

Les geleerd: ALTIJD eerst UITSTAPPEN voordat je ergens gaat rijden met zo'n groot ding waarvan je de situatie niet goed kunt zien van achter het stuur.

* Eerste en enige deuk ooit in een auto gereden in m'n Hanomag toen ik ergens uitparkeerde en een opslagcontainer met alu beslag niet had gezien achter me. Deukje zit precies op de rechterhoek, die zo mooi bol is, maar nu dus iets minder mooi dankzij een alu punt van die kubus. Zelfde les als voor boven: UITSTAPPEN en om je auto heen kijken. (Volgende bus krijgt een parkeersensor, en een paar dikke lampen langs de dakrand naar de grond gericht rondom).

* gloednieuwe Hella koplampen voor de Hanomag op Ebay laten schieten, voor nog geen €80 ofzo, terwijl ik een hele verrotte linker koplamp spiegel heb.

* na het wisselen van een paar wielen het linker voorwiel vergeten met de momentsleutel aan te draaien. Begon los te bonken. Gelukkig op tijd gemerkt en gestopt. Lesje: beter 2 keer dan 0 keer je moeren vastzetten.

* honderden kilometers met een lekke binnenste dubbellucht achterband rondgereden. Ventiel was eruit gerukt door er een koperen (zwaar) verlengstuk op te zetten zodat ik er via het buitenste wiel nog bij kon om te vullen. Kon dat ventiel dus niet goed tegen. Maatje die achter me kwam rijden zag het op de terugweg van een festival in Hongarije. Les geleerd: net als olie en koelwater om de paar honderd km je wielen controleren.

* met een lekke koppeling (mechanische was net vervangen door hydraulische, maar slangetje lek) toch weggereden, om er dan achter te komen dat ie echt helemaal leeggetrapt is na een paar km. Iemand met ervaring (en durf) hiermee heeft bus zonder koppeling door veel stoplichten en A10 knarsetandend naar een loods voor reparatie weten te rijden. Na reparatie en ontluchten schakelt ie weer prima. Wonderbaarlijk wat die Düsseldorfse versnellingsbak kan hebben.


Zo, een beetje vermakelijk? :) Ik kan nog wel een zooitje uit de oude doos vissen, maar laat ik mezelf nou nog niet compleet als idioot afschilderen, en er moet ook nog wat voor bij het kampvuur over blijven.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 05 jun 2012, 12:22, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Admin »

Indrukwekkende staat van dienst :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Gino »

Inderdaad. Ik vraag me alleen af binnen welk tijdsbestek.

Ik zit nog na te denken over mijn blunders... Mijn probleem is dat ik altijd te lang ergens over denk voordat ik iets doe. Dat zorgt wel voor minder blunders.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Dennis en Nancy »

Van onderuit in een hagelnieuwe huishoud accu geboord met het maken van een paar gaten in de bodem van de bus. :up:
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door wiwiwes »

Waterpomp aan laten staan deur op slot en de tank leeg laten lopen, het resultaat kon je wel raden.
Pomp verbrand en accu's plat
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Grumble »

Wat is jouw grootste blunder....
Dat ik niet 20 jaar eerder een camper kocht :ooo
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Met de vorige camper een keer de hele tent van de buren meegetrokken omdat die bij harde wind lijnen aan m'n bus vastgemaakt hadden wat ik niet gezien had bij het wegrijden! :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Frank.fjph »

Toch niet jouw blunder, jij had alleen het ledvermaak denk ik.....
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Beetje jammer was dat die mensen toen het begon te stormen gevraagd hadden of ze die lijntjes aan mijn camper mochten knopen, en ik normaal gesproken altijd een controlerondje om de bus loop om te kijken of alles wel vast en dicht zit. Die keer dus net niet... dus ook een beetje mijn schuld!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Frank Pronk »

Vroegâh,

Toen ik in de werkplaats stond van koelmotoren als monteur.
Er kwam een oude koeltrailer met carrier koel unit binnen, hij liep niet zo mooi meer.
Uiteindelijk had de hoofd monteur vast gesteld dat de brandstofpomp defect was, dus er moest een nieuwe in. Hij had er geen tijd voor dus ik moest het maar even doen..... :?
Bij een Kubota 2 liter diesel zit de brandstofpomp van bovenaf erin geschroefd.
"Als je de pomp demonteerd moet je letten op het groefje" en daar moest ik het mee doen.

Pomp eruit..aha het groefje...pomp erin ... LET OP HET GROEFJE!!!! ... ok alles goed.
Pomp ontlucht, machine gestart ..... VOLGAS!!!!!!!!!!! en niet meer uit te krijgen!!!!! :ooo :ooo
Diesel leidingen doorgeknipt...en .... doordraaien op carter olie!!!! :shock: :shock:

Snel de traktor gepakt en de trailer naar buiten getrokken, daar is het motortje een langzame doch destructieve dood gestorven......maar wauw wat een zwarte rook kwam eruit!!!!! :lol:

Achteraf bleek er nog een groefje in de pomp te zitten, tja dat had hij mij niet verteld........ :oops:
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Dennis en Nancy »

Een franse bulldog die de nog lopende Scania afsloot terwijl ik ernaast stond te pissen. Dat vond ik ook extreem lullig.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
nicobr
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:17
Locatie: Antwerpen

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door nicobr »

@Frank Pronk:
Omdat we hier ook iets uit kunnen leren : Ik vroeg me af: zou je de luchtinlaat niet kunnen beperken? een vod? folie?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Leo »

Waarschijnlijk nog nooit in de buurt van een op hol geslagen motor gestaan Nico?
Je zou wel gek zijn om je ledematen te wagen voor zo'n stom stuk ijzer van een paar duizend euries. Na dat soort toerentallen moet hij zowieso in de totale revisie ook al krijg je hem gestopt, dus waarom zou je jezelf druk maken?
Ik ga mooi op een afstandje staan kijken hoe dat ding in elkaar stuikt. :wink:

In theorie kun je 'm stoppen door de inlaat te blokkeren. Dat klopt.
In de praktijk krab je jezelf nog wel even op de kop voordat je gaat piemelen met een stukkie hout of een paar lappen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door vanhooltje »

Ik heb het twee maal mee gemaakt. De eerste was mijn VW golf diesel, die zijn motorolie op zoog en er als een speer van door ging. Contact uit helpt niet, ik heb um gesmoord in z,n versnelling en remmen. Pjoeww angst aanjagend is het. De tweede was een Mercedes bus die op het kruis punt in hoofddorp stond te gillen en te roken, de chauffeur was gevlucht. Ook wel logisch het maakt een hels kabaal en roken als een olie brand. Waarom ik in de bus ben gesprongen en um in zijn versnelling gesmoord heb weet ik nog steeds niet, maar uit was hij. Ik heb de olie lucht nog dagen geroken, ook al had ik me daarna goed gewassen.

Een ding is zeker, je wilt het niet mee maken, en als ik het weer zie laat ik um lekker op een hoop lopen :mrgreen: Ik doe het geen derde maal meer 8)
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Frank Pronk »

@Nico,

na het doorknippen van de diesel leiding vond ik dat ik dapper genoeg was geweest..... :bye:
WEGWEZEN!!!!...wat een geweld, ik weet dat deze diesel normaliter 2500 rpm draaien...
Maar wat er op dat moment uit dat blok kwam was zeker het dubbele zoniet het drievoudige....brullen als een gek

Probeer hem gerust te smoren, maar ik ga net als Leo op een afstand staan genieten van de rookwolken....
Ik denk dat elke vorm van folie of vod direct opgezogen wordt met alle gevolgen van dien.

Als je dan toch iets hieruit wil leren.......RTFM!!!!! :wink: voordat je iets doet wat je nog nooit gedaan hebt...( althans dat is mijn les geweest)
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
nicobr
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:17
Locatie: Antwerpen

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door nicobr »

Nope nog nooit naastgestaan, hoop het zo te houden :-)

Peter58: thx ; idd in versnelling, en remmen en hopen dat hij het aankan...
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door deutz »

Lpg tank in de onderkist, netjes luchtgaten in de vloer gemaakt, koelkastje aan (zit er recht boven!), nog even de gastank vullen voor we weggaan, volgetankt en ik haal de vulslang van de aansluiting los..............
Na een aantal dagen waren m,n wenkbrauwen en snor wel weer wat aangesterkt!!
Dus koelkast niet op gas aandoen als je nog moet tanken!! Is allemaal nog goed afgelopen! :oops:
gr.Jan.
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door evelyn25 »

euhm een vriend geholpen met het opnieuw inlassen van een dragende balk in zijn busje.. voorruit keurig afgeplakt.. behalve dat ene kleine
stukje.. waar die fraaie vuurstraal precies doorheen schoot.. leve het dubbelluchtmagazijn alwaar altijd nieuwe oude voorruiten zijn!!.
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Wim »

Op de Floriade .

Ik reed de hoek om het parkeer terein op en ging even te ver door , ik werd niet gevolgd (dacht ik) toen ik het parkeer terein op reed .
Dankzij een pionetje kon ik niet verder , dus ik denk even een paar meter terug .
Omdat ik niet gevolgd werd (dacht ik) niet in m'n spiegels gekeken en achteruit .
Toen kraakte er iets :oops: Er stond een Zweedse Skoda achter mij en dat was dus goed raak .
Voor spatbord en deur linksvoor waren enigzins gemodificeerd , de eigenaar van het ding zei : " i 'm verry not pleased " . Waarvan akte .
Adressen uitgewisseld en in vrede gingen wij ieder ons weegs :wink:

Zo moet het dus niet :shock:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door melvin »

Ik heb ook wel eens een Combo op hol zien slaan, was van een rasta man koerier. Olie spetters lagen tot 10 meter achter de auto, viel me op hoelang de motor nog door ging met op hol slaan, ik denk dat het wel 5 minuten duurde voor de motor het begaf!

Ik heb afgelopen vakantie nog een blundertje gemaakt. De dag van vertrek.
Ik had een paar dagen voor vertrek de banden op spanning gebracht en afgetankt. Toen plots nog een ritje moeten rijden van zo 60 kilometer, dit ritje was ik een beetje vergeten.

Dus de dag van vertrek, rijden op tijd weg uit NL, in de veronderstelling weer in Luxemburg te hoeven tanken, das natuurlijk lekker goedkoop! Me tankmeter stond 50 km voor de Luxemburgse grens al in het rood, maar ik dacht, 60 liter, uitgerekend, ja ik moet het halen. Maar was me ritje die paar dagen ervoor vergeten, dus tank leeg, 30 Km voor de Luxemburgse grens haha. ANWB gebeld, vrouw aan de telefoon laggen, die zegt dat ze jaarlijks en helemaal rond deze tijd heel veel NL stilstaan met een lege tank, omdat ze allemaal goedkoop willen tanken :mrgreen:

Ah goed, 4 uur in de regen gewacht, komt er een takelwagen met een frans sprekende man, hij had geen diesel bij zich maar hij zegt "bladiebladiebla frans gebrabbel.." maar ik maakte eruit op dat hij me op wou takelen naar het eerste benzine station. naja goed, beetje omslachtig maar beter dan hier wachten in de regen. Eerst volgende benzine pomp was natuurlijk in Belgie, ik was er zo klaar mee dat ik em maar gelijk helemaal vol gooide. Sindsdien hangt er ook een 5 liter kannetje diesel bij me reservewiel onder de bus, en ik moet gewoon gaan tanken als hij in het rood staat, en niet denken "MISCHIEN haal ik het nog wel..." :mrgreen:
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Frank Pronk »

Voor Nico,

http://youtu.be/8M1o2rpO_JY

op youtube een mooi filmpje van een op hol geslagen blok....
sure brings back memories...... :oops:
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: wat is jouw grootste blunder

Bericht door Frank.fjph »

Ik zie in de relaxte monteur wel iets van een van de forumleden......

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten