Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

De Post (=DHL) bracht vandaag de Chinese MPPT-regelaar. Besteld via eBay voor € 9.33, inclusief verzending.
Meteen maar even de bus naar buiten, in de zon, gereden en de regelaar in plaats van de Mastervolt SCM-N 20 (€ 110) aangesloten. Aansluitingen zitten op overeenkomstige plaatsen, is kennelijk gestandaardiseerd.
Natuurlijk geen verantwoorde vergelijking, want het omhangen kostte ongeveer 10 minuten en hoe constant is de zonneschijn in ons klimaat? Maar de goedkope regelaar deed wat-ie moest doen, laden met 8 A (dat is meer dan met de oude regelaar, 10 minuten daarvoor). Hoe kunnen ze het doen voor dat geld?

Toegegeven, de mechanische uitvoering van Mastervolt is wat degelijker, maar toch denk ik dat de "A-merken" een marge hanteren die niet echt realistisch te noemen is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Gobert »

Vanwaar die krimpkous op die solar aansluiting? Of is het een dikke mantel? Maar dan heb ik dezelfde vraag: vanwaar die dikke mantel?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Heb bij de panelen een rol "solar kabel" gekregen, mèt dubbele mantel. Vier lengtes met aan de andere kant mc4-stekers. En, lui als ik ben, was die kabel gebruiken eenvoudiger dan ergens anders weer stekers aanknijpen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Gobert »

Soms zijn de redenen zo voor de hand liggend :angel:
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door DVIII »

ik denk dat de A merken hetzelfde ding kopen bij diezelfde chinees en dan hun huisje eromheen doen en er 100 euro bovenop doen , belazerd worden kun je zelf !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door GerardM »

Ook toevallig dit weekend de oude Steca 1010 uitgewisseld voor een A-merk MPPT regelaar en omdat om die nieuwe niks is af te lezen, behalve knipperende ledjes, er maar een metertje uit China op gekleid.

Groet,

Gerard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door GerardM »

Bij de laatste APK viel het de keurmeester op bij het kloppen met een hamer op de stabilisatorstang vóór dat deze iets los zat. Samen de bouten wat aangedraaid en weer goed; bouten waren allemaal nogal verroest; ik wilde ze opnieuw gangbaar maken dit weekend en de tweede waarbij ik het probeerde brak spontaan af.
Dan maar de beurs getrokken en alle bouten vervangen, door RVS dit keer, zo kan het weer 27 jaar mee.

Groet,

Gerard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door GerardM »

Vandaag de Steca weer terug gezet, want de MPPT maakt de acculader overstuur en dat vind ik maar niks.
Dan maar geen 10% meer opbrengst.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door paulv »

Waarom heb je er een acculader op gezet?

Laad het paneel niet genoeg? Zoveel zullen je accu's zich toch niet ontladen?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door GerardM »

Ik heb een vast aangesloten acculader; en ik steek die alleen aan als de accu's niet voldoende door de zon en/of de dynamo geladen worden. Maar ik wilde de nieuwe installatie wel even testen en niet onderweg ontdekken dat het niet werkt. Dus acculader aangestoken terwijl de zon schijnt en die raakte van slag. Bij de Steca had ik dat nooit, dus die maar terug gebouwd.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door DVIII »

en zonne panelen en acculaders en en , je hebt vast ook een reserve ....... laat maar , ingewikkeld is het wel
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door GerardM »

Neu, valt wel mee. Heb alleen een koelkast op stroom (voor koud bier en medicijnen) en wat lampjes.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door paulv »

Het spijt me maar ik begrijp je schakeling niet.

- Normaal sta je vrij en heb je niets aan een acculader. Alles werkt op je HH accu's en PV paneel.

- Of je hebt 230V en dan hoor je je systeem (koelkast) op 230 te laten lopen.
Je HH accu's zijn losgekoppeld en worden op spanning gehouden/geladen door je PV paneel. Alles is keurig gescheiden. Die paar LED lampjes kun je gewoon blijven gebruiken.

Nergens een acculader voor nodig.

Zo zou ik het aansluiten.
Maar als je stilstaand en aangesloten op 230V ook je nog HH accu's wilt laden ben je in mijn ogen raar bezig.

Je komt aanrijden, je HH accu's zijn dan al aardig geladen door je alternator en worden niet meer ontladen als je ergens parkeert. Tijdens stilstand worden ze op spanning gehouden /geladen door je PV paneel. Als je weer wegrijdt worden ze weer door je alternator geladen. Eigenlijk zijn je HH accu's dus bijna altijd vol als je stilstaat en aangesloten bent op 230V.

Waarom dat ook nog eens aansluiten op een acculader???

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door GerardM »

Het is een simpele schakeling.

Ik heb een 24V systeem en een 24V compressorkoelkast. Twee HH accu's (110Ah elk) in serie. En een zonnepaneel 125Wp. Ik kan daar 3-4 dagen vrij mee staan, afhankelijk van het weer. Wil ik langer staan, of regent het alle dagen, dan moet ik 230V inpluggen.

Ik vertrek graag van thuis met volle accu's; daarom sluit ik een paar dagen voor vertrek ook de 230V aan en worden de accu's volgeladen en zet de koelkast aan zodat die lekker koud is als ik vertrek.

Dat is wat ik aan het testen was.

Verder niks spannends en ik lig er niet wakker van.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Thekapitein »

Vandaag een nieuwe Mercedes deur opgehaald, Kon ik voor een mooie prijs overnemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door DVIII »

het zijn geen goedkope dingen ik schat boven de duizend euro ! ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Thekapitein »

Bruto prijs 971euro ex btw. Ik heb hem voor een hele nette prijs kunnen overnemen. Daar kon ik he niet voor laten liggen. Voorlopig heb ik hem nog niet nodig.

Hier heb ik hem vandaan.
http://www.kostwinderverhoeven.nl/
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door De Rooie Reus »

Zonnepaneel op dak gezet.
Eerst een plaat hout met dezelfde afmetingen gezaagd om uit te meten. Voetjes op dak getekend, opvulstukken gemaakt van 5 mm ijzer en vastgelijmd, poly max express gebruikt om de ribbels op te vullen, 1 voetje vastgelijmd, plaat vervangen door paneel en daarna de andere voetjes geplaatst.

Het paneel is een gebruikte 185Wp van een jaar oud tegen een prijs van € 0,50 per Wp.
Het aansluiten komt een andere keer, mijn Chinese vrienden hebben beloofd een mppt(?) op te sturen.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door melvin »

Ik stel het paneel uit naar het voorjaar, zonde om hem er nu op te lijmen. Die voetjes is een mooie bevestiging maar met het ronde dak toch nog een uitdaging, ik denk dat ik een klein imperiaaltje ga lassen en hem daarom ga bevestigen. De enkele nachten die we nu nog zo nu en dan moeten overbruggen kunnen we ook op de accus.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Arno Z »

Omdat mijn bus nog/weer leeg was tijdens de montage heb ik besloten om een paar voetjes aan te lassen en het paneeltje daar tussen te hangen:

Afbeelding

4 staande hoeklijntjes, 2 met loggat. Paneel er tussen gelijmd (action) en gepopt.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door paulv »

Om je paneel op je dak te bevestigen kun je ook speciale aluminium profielen krijgen bij verkopers van panelen voor thuisgebruik.

Ik heb een soort T-vormig profiel, 6cm hoog, met bovenop een gleuf waarin speciale klemmen schuiven die je met een imbus vastzet. Die T, 8cm breed, kun je op je dak lijmen met wat popnagels voor de zekerheid.

Zoiets maar dan met een vlakke voet: http://www.aluminiumshop.nl/aluminium/m ... Cq192d_uVM
Meer zoiets maar dan hoger: http://dijkmanenergysystems.nl/winkel/m ... and-395mm/

Je ziet het een hoop keus en veel goedkoper dan de camperboer.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Yoni »

Melvin waarom niet ff 4 plaatjes 4mm dik alu van 10x15cm laten zetten, nog goedkoper dan die "speciale" steunen.
kan je ergens tussen klemmen en nog in de juiste hoek van je dak radius buigen lekker makkelijk maatwerk hoef je ook niet die spleten vol te blubberen met kit.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Nu eens niets aan Skoolie gedaan, maar aan Kleintje.

Telkens als ik startte, zakte de spanning van de startaccu zo diep, dat de autoradio (d.w.z. het geïntegreerde audio-video-systeem :crazy: ) volledig gereset werd. En alle geprogrammeerde frequenties (AM, FM en DAB+) leeg waren :down:
Dus eindelijk maar een draad getrokken van de huishoudaccu (onder de vloer) naar de radio. Wat me bij Skoolie hooguit een half uur had gekost, heeft me nu drieëneenhalf uur bezig gehouden. Wat een gepriegel, nergens fatsoenlijk ruimte. Alles is kleiner!

Maar het resultaat is perfect: de radio speelt gewoon door tijdens starten. En met de afstandbediening kan ik zelfs vanuit bed een muziekje kiezen. Speakers zitten er al.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door vandijkf »

Bijna de hele dag met de elektra van de laadklep bezig geweest.
Die moest weer omhoog na het stralen omdat hij weer op transport moet.
De accubak heb ik op en aanhanger staan en met startkabels zet ik de stroom erop.
Dus eerst dacht ik aan lege accu's of geen massa.
Na eerst weer naar de camper te zijn gereden om de multimeter op te halen bleek dat niet het geval te zijn.
Daarna alle kabels uit het afplak tape gehaald om te kijken of er eentje beschadigd is door het grit.
Ik had het bedieningspaneeltje helemaal ingepakt, maar er is toch grit en metaal ingekomen.
De achterkant van de printplaat zit al ingegoten in hars en toen ik een voor een de stekkers er afhaalde, om die ook schoon te maken, ging er op eens een lampje op de printplaat branden.
Alles weer aangesloten en het stekkertje er uit gelaten.
En hij doet het weer.
Als hij weer terug is maar even kijken waar die kabel naartoe gaat, want alles zit op een hoop met tyripjes tijdelijk bij elkaar gebonden.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Hanomaad »

Vandaag het laswerk onder de cabine gedaan waar ik al jaren tegenop zag maar nu toch echt moest vanwege de APK. Het was een dagje beulen, maar het zit erop.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten