Vraag over wel of geen BPM naheffing

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door patjo »

Hoi,

Ik heb een discussie met een collega;

Volgens hem kan ik binnenkort nog een BPM naheffing ontvangen omdat ik een personenbus van de brandweer gekocht hebt die ik om aan het bouwen ben naar een camper, zoals jullie allen weten.

De personenbus, een Mercedes 208D (geel kenteken dus) is van 1992. Ik heb hem rechtsreeks van de brandweer (Gemeente Heusden) gekocht. De Gemeente heeft dit voertuig dus altijd BPM vrij gehad. Maar aangezien hij van 1992 is, is er toch geen rest-BPM meer over?

Hij zegt dat als ik hem om laat keuren tot camper ik een BPM aanslag krijg.

Ik heb e.e.a proberen terug te vinden op diverse websites van RDW en Belastingdienst maar krijg geen duidelijkheid.

Wie heeft deze regelgeving paraat???
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door Leo »

Zoekt en gij zult vinden: KLIK

Het is een typische overheidssite (oftewel waarom gemakkelijk als het ook onbegrijpelijk kan), dus verwacht niet dat je het binnen een paar minuten weet.. :?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door jervig »

Mijn eigen ervaring van vroeger zegt, je krijgt een heffing.

Groetjes,

Jeroen
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door patjo »

Ja maar......

Ik kan NERGENS terugvinden dat over een personenbus naheffing betaald moet worden. Er staat vanalles over buitenlandse auto's, bedrijfswagens en bedrijfswagens die omgebouwd worden naar personenauto's / busjes.

Mijn bus staat op kenteken als personenauto, dus niet als bestelbus of bedrijfswagen, maar gewoon als personenauto. Ik betaal dus ook de wegenbelasting voor een personenauto (momenteel ong. 525 per kwartaal)

Het enige wat ik weet dat wij bij de brandweer BPM terug konden vragen als we een nieuwe brandweerwagen kochten, en tegenwoordig wordt het al meteen verrekend als we een nieuwe brandweerwagen kopen.

Maar in mijn specifieke geval, ik heb een personenbus/auto gekocht van de brandweer van 1992. Zie daar op al die websites maar eens wat over te vinden......

Ben echt benieuwd!
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door Leo »

patjo schreef:Zie daar op al die websites maar eens wat over te vinden......
Ben echt benieuwd!
Ik gaf je een link, zoeken doe je zelf maar.. :shock:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door patjo »

Hihi :lol: Leo, ik heb me de afgelopen dagen al SUF gezocht!!!

Ik wil natuurlijk die discussie winnen snappie, vandaar dat ik hoop dat op dit forum van knappe (camper)koppen iemand aanwezig is die deze kennis zou uit zijn mouw schudt.

Ook de website die jij me stuurde geeft geen uitsluitsel helaas.
:roll:

Ik vrees dus dat ik het maar gewoon afwacht wat er uitrolt na de RDW camperkeuring straks :wink:

(En dan hoop ik dat de collega de discussie vergeten is, als hij nadelig uitpakt voor mij)
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door dereiziger »

Volgens mij is het zo dat als je een wagen van brandweer of leger koopt je dezelfde regels hebt als bij invoer .. dus afhankelijk van leeftijd en milieu belasting volgt er een bpm heffing .
Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door Frank.fjph »

In dit soort zaken is het wel eens handig om gewoon bij de duivel te biecht te gaan,...... maar dan wel anoniem biechten !!!!!!!!!

Door te informeren bij de belasting met de vraag dat je van plan bent om zo'n busje te kopen, en dan vragen of ze je kunnen voorrekenen wat je zou moeten betalen of niet kom je vast wel wat te weten.

Overigens schiet me net te binnen dat we als Brandweer destijds na 4 jaar een auto konden verkopen waar geen BPM op betaald was, zonder dat we als brandweer een naheffing kregen, dat betrof OVD-vtg

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door Admin »

En een vergelijkbaar geval is de inbouw van een ambulance (ook "personenauto) van het Nederlandse leger (dus niet het Duitse). Er is veel over geschreven op dit forum, zoeken dus...). Als ik het me goed herinner kon je via de belastingdienst in Zwolle, met een bepaald formulier, vrijstelling van de BPM krijgen. Het rook naar willekeur :x
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Patjo,
War Ernst zegt klopt, maar ik weet niet of dit ook voor brandweer auto's opgaat.
Maar op basis van de forfaitaire afschrijvingstabel kom je op nul Euries BPM uit.
Ik weet niet of jouw bus van januari of december 1992 is. Maar hij is dus minimaal 18 jaar oud.
Volgens de tabel heb je dan voor de eerste 9 jaar en 6 maanden 92 procent korting op de betalen BPM. Voor elke maand dat jouw bus ouder is dan 9 jaar en 6 maanden geldt een korting van 0,083 procent. In jouw geval komen er nog minstens 100 maanden bij (8 jaar en 6 maanden is 100 maanden). dus 100 keer 0,083 is 8,3 procent extra korting op de BPM. Resume: 92 plus 8,3 is 100,3 procent korting op de BPM, dus geen BPM verschuldigd.
Kijk op: http://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm/bpm-33.html

Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door patjo »

Hey mannen,

Mooi dat jullie ook zo meezoeken. Heb de vraag ook uitgezet bij de Belastingdienst en zou teruggebeld worden :oops:

Maar inderdaad ga ik ook voor de 0% :D

Een brandweerbus is by the way niet vergelijkbaar met een ex NL-Leger ambulance, aangezien de brandweerbus wel gewoon op een Nederlands kenteken staat en bij defensievoertuigen is dat niet het geval. Deze krijgen dus een nieuw kenteken, terwijl mijn bus (al vanaf begin geregistreerd als personenauto) zijn zelfde kenteken houdt als hij straks camper wordt.

We zien wel, veel kan het NOOIT zijn hahahaha

Vandaag begonnen met het bekleden van de binnenzijde trouwens!
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Vraag over wel of geen BPM naheffing

Bericht door Anton »

Hoi,

Wij maken het veel leukerder...... :lol: :lol: :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten