Legerambulances NL 508

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Legerambulances NL 508

Bericht door jooph »

Hallo,

Zoals wellicht bekend, worden auto's uit 1987 niet meer (houderschaps)belastingvrij.

Voorzover ik weet zijn al die NL Leger 508's rond 1985 besteld en in 1986 geleverd aan het NL leger.
Vrij willekeurig zijn die auto's in gebruik genomen door het leger in 1986 of 1987.

Nu gaan er verhalen rond dat die auto's van 1987 toch in aanmerking kunnen komen voor de vrijstelling omdat ze in feite gefabriceerd en geleverd zijn in 1986.
Moet er wel een procedure gestart worden via Mercedes importeur en de Belastingdienst en/of RDW.

Wie weet hier wat meer van??

groeten,

Joop
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Yoni »

Dat zou je kunnen navragen bij de afdeling homologatie van daimler benz bij Ria Filemon.
Er zijn mensen die op die basis wel hun vrijstelling kunnen krijgen omdat de wagen eerder geproduceerd is.
Onze 609 is van 11-87 en is 3 maanden eerder van de band gekomen dan de datum op het kenteken maar helaas niet ergens eind 86.
Het is wel mogelijk wat is de bouwmaand?

Groet Yoni
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Detlev »

Bij dbbl veel mensen die er mee bezig zijn geweest. Is ook beetje willekeur heb ik gemerkt....
Sommigen wilden via RDW een nieuw kenteken met daarop de werkelijke datum van productie, dat werd door de RDW geweigerd, ook met de mededeling dat dit soort wagens nooit daarvoor in aanmerking zouden komen!
Echter, en nu het grote maar: zoals Yoni al stelt, bel Mercedes, vraag naar een Homologatierapport. Staat daarop dat de wagen voor '87 is geproduceerd, vraag dan geen nieuw kenteken aan maar stuur simpelweg dat Homologatie rapport op naar de belastingdienst samen met een verzoek om vrijstelling. Vreemd genoeg lukt dat weer wel kennelijk.
Er zijn wel kosten verbonden aan de aanvraag bij Mercedes, echter zeker het proberen waard. Let wel op dat het een originele NL bus betreft, buitenlandse bussen bij de betreffende Mercedes in dat land vragen!
(Overigens geldt het ook voor een enkele 609)
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door jooph »

Mijn bus is van juni 1987 maar er zijn er ook met ongeveer zelfde chassisnr. uit juni 1986

Moet je gelijk dokken om te weten te komen wanneer je auto is gemaakt?
Kan het evt. via email?
Heb eigenlijk geen zin om voor niks geld uit te geven!

Ben benieuwd of er al een auto uit 1987 daadwerkelijk belastingvrij is geworden.

Joop
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Yoni »

Ik heb je verwezen naar een betreffende persoon op een betreffende afdeling die kan je alles vertellen.
Googelen naar mercedes homologatie had je gebracht bij : homologatie@daimler.com en jawel achter dat mail adres zit Ria Filemon ;)
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Jooph,
De legerambulances zijn wel degelijk tot in 1987 gebouwd. Ik had een homologatie verklaring aangevraagd, maar kreeg in plaats daarvan een keurig, maar duidelijk mailtje dat ik hieronder heb geplaatst:
Wel netjes van Mercedes, want dit bespaarde mij de kosten voor een Homologatieverklaring waar ik in mijn geval toch niets aan gehad zou hebben.


Geachte heer Warmenhoven,

van uw voertuig zijn de originele facturen nog hier aanwezig, en daarop staat ontegenzeggelijk dat uw voertuig 13-02-1987 van de band af is gelopen.
Dientengevolge kunnen wij u niet aan een verklaring helpen waarin staat dat uw voertuig eerder geproduceerd is.


Met vriendelijke groet / freundlichem Grüße / best regards

Ria Fielemon

afd. Homologatie & Sales Engineering
Mercedes-Benz Nederland B.V.
Van Deventerlaan 50
3528 AE Utrecht

Fax +31 30 298 7832

mailto:homologatie@daimler.com
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door jooph »

Hoi Henk,

Bedankt voor de info!

Ik kan dus eerst even via mail vragen naar de produktiedatum voordat ik een officiele homolagatieverklaring aanvraag.

In mijn auto zit een geponst plaatje dat het bouwjaar 1986 is(voor wat het waard is!)

Zijn de laatste cijfers van je chassisnr. boven de 790000?

Joop
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door GerardM »

Ik heb dezelfde weg bewandeld en per email gelezen dat de wagen op 5-5-1987 van de band is gelopen.

Joop, waar zit bij jouw bus dat plaatje waarop bouwjaar 1986 staat ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door jooph »

Hoi Gerard,

Als je het linkerportier openmaakt dan zit het plaatje helemaal rechts op de accubak!

Wat is ongeveer jouw chassisnr? Laatste zes cijfers Boven de 795000?
Mijn laatste cijfers ongeveer 786000

Joop
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door GerardM »

Plaatje gevonden, er staat bouwjaar 1987.

Blijft niets over dan:

1. het huidige kabinet laten vallen (lijkt me niet te moeilijk)
2. de PVDO (Partij voor de Oldtimers) oprichten
3. de PVDO de verkiezingen laten winnen. :D

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door jooph »

Hoi Gerard,

Misschien is er nog een kleine kans dat volgend jaar als de eerste 1987 auto's belastingvrij zouden moeten worden er wat meer protest komt.
Men heeft nl. de oldtimer regeling met (naar nu blijkt) oneigenlijke argumenten afgeschaft.
Nl. dat in 2012 de kiliometerheffing zou worden ingevoerd.

Wat is trouwens ongeveer jouw chassisnr?

groeten,

Joop
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Yoni »

Ja maar wie gaat daar een stokje voor steken?
De fehac "was" er mee bezig met het vorige kabinet wat er met deze besproken is geen flauw idee, maar ik heb nooit meer een update kunnen vinden.
Het is ook te belachelijk voor woorden dat een bestaande regeling word afgeschaft voor een nieuwe "eerlijkere"regeling maar wanneer deze er niet door komt worden eerder gemaakte aanpassingen niet opgeheven!
Zowiezo vind ik het een raar fenomeen dat een recreatief gebruikt voertuig meer houderschap belasting moet betalen dan een bedrijfswagen.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Yoni »

http://www.fehac.nl/actueel/6-actueel/3 ... aatregelen

Dit artikel is van voor juni 2010 dus echt hoop heb ik niet meer!
robert99
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2010, 18:33
Locatie: net buiten utrecht

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door robert99 »

Mijn 508 ex ambulance stond toen ik hem kocht op het kenteken met bouwjaar juni 1987
Bij Mercedes afd Homologatie een bouwjaarverklaring opgevraagd a E 70,00
Toen bleek dat de bus in 1986 is gefabriceerd. Heb vervolgens bij Domeinen Soesterberg
een nieuw DOM 51 verklaring laten opmaken en toen bij de RDW bezwaar ingediend.
ZIj deden erg moeilijk en gaven aan dat mijn bezwaarschrift ongegrond wordt verklaard.
Heb toen een hoorzitting gehad en mijn bezwaren kenbaar gemaakt.

RDW is toen uiteindelijk overstag gegaan en heb ik een wijziging in mijn kentekenbewijs gekregen met bouwjaar 1986

Vandaag kreeg ik een brief van de Belastingdienst met een vooraankondiging dat mijn bus voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling met ingang van 1 juli 2011

Voorzover ik weet blijft de oude 25 jaars oltimerregeling onverkort van kracht.
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Bert_s »

robert99 schreef: Voorzover ik weet blijft de oude 25 jaars oltimerregeling onverkort van kracht.
Goed nieuws maar is het ook waar... Hebben ze dat gezegd bij de belastingdienst?
Ik heb een dergelijke opmerking ook al een keer gehoord bij de douane bij de RDW keuring (koppeling tussen kilometerheffing en oldtimerregeling, de eerste gaat niet door dus de andere ook niet?
B
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Anton »

Hoi,

Bron Oldtimernederland.nl

Home › Info › Motorrijtuigenbelasting
Dinsdag 5 April 2011
MOTORRIJTUIGENBELASTING
Wanneer is uw klassieker vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting?
Huidige regeling

Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto heeft gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van de Belastingdienst automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een schriftelijk verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.

Als uw auto jonger is dan 25 jaar moet u, vanaf het moment dat u het kentekenbewijs van de personenauto op uw naam is gezet, motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt daarbij niet uit of u met de auto gebruikmaakt van de openbare weg of alleen van prive-terrein. Meer informatie over de motorrijtuigenbelasting kunt u vinden op de site van de Belastingdienst
Toekomst vrijstelling
De belastingvrijstelling voor oldtimers wordt per 1 januari 2012 bevroren (ooit de beoogde ingangsdatum van de kilometerheffing). Alle voertuigen die op dat moment 25 jaar en jonger zijn (vanaf 1 januari 1987) zullen dan niet meer voor de belastingvrijstelling in aanmerking komen. Het ziet er nu naar uit dat de kilometerheffing er per 2012 (nog) niet komt. De bevriezing-regel is daarbij nog niet van de baan. Dit zou betekenen dat er dan motorrijtuigenbelasting moet worden betaald voor de voertuigen van 1987 en jongere bouwjaren, ook al zijn deze dan ouder dan 25 jaar.

De belangenvereniging voor oldtimers (FEHAC) stelt zich op het standpunt dat de bevriezing gekoppeld was aan de invoering van de kilometerheffing en dat als deze geen doorgang vindt ook de vrijstelling met een glijdende bouwjaargrens weer zijn intrede zou moeten maken. De FEHAC maakt zich hiervoor hard bij de politiek.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door GerardM »

jooph schreef: Wat is ongeveer jouw chassisnr? Laatste zes cijfers Boven de 795000?
Mijn laatste cijfers ongeveer 786000
806xyz

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Robert99,
Op de site van de belastingdienst staat toch echt dat de belastingvrijstelling stopt per 2012.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 294_135548
Voortaan eerst even kijken voordat je post.....
Groet,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Tom »

Hi all

Heb 2 weken geleden een mail gestuurd naar homologatie@daimler.com, maar
krijg geen antwoord. Is het email adres juist? Op het net heb ik nog een paar
andere adressen gevonden.
homologatie@daimler.nl
homologatie-DCNL@daimlerchrysler.com
Wie weet er meer.

Tom
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Tom »

Heb inmiddels een brief ontvangen van Mercedes.

=====================================
Merk :Mercedes-Benz
Type :508-DG
Voertuig Identificatienr. (VIN) :WDB30941510776XXX
Produktiejaar :18.11.1986

Geachte mevrouw / meneer.

Hierbij verklaren wij, Mercedes-Benz Nederland B.V., dat bovenvermeld voertuig, waarin onze
fabrikant oorspronkelijk bovenvermeld VIN heeft ingeslagen, in bovenstaand jaar c.q. op
bovenstaande datum gebouwd is.

Dit document is alleen van toepassing op het voertuig, waarin onze fabrikant bij de fabriekage het genoemde VIN heeft aangebracht en wordt afgegeven op basis van de fabrieksgegevens zonder zichtcontrole.

enz.
===============================
Een duur homologatie report schijnt dus niet nodig te zijn.
Op naar de volgende stap.

Tom
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Tom »

Ik kreeg toch nog een rekening voor dat A4tje van Mercedes.
77,35 Euro. :evil: :z

Tom
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Leo »

Niet zeuren hoor, dat papiertje bespaart je heel wat meer dan € 77,35. :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door jooph »

Onlangs ook mijn exacte bouwdatum aangevraagd bij Mercedes.

Vanaochtend antwoord gehad en ik BAAAL :twisted:
Bouwdatum blijkt 13-02-1987 te zijn!

Had aan de hand van mij bekende chassisnrs. het ongeveer uitgerekend en kwam uit op eind 1986 voor mijn bus.
Omslagpunt lag volgens mij op een chassisnr. met laatste zes cijfers van 786500

Iemand met bijna hetzelfde chassisnr. zat nl. op deecmber 1986 en Henk(zie hierboven) had een ongeveer 8950 nrs(auto's) hoger chassisnr. en zat op dezelfde
13-02-1987.
Auto's met zo'n verschil in chassisnr. en toch dezelfde fabricagedatum Hoe kan dat nou??
Lijkt me toe dat de administratie van die chassisnrs. niet 100% correct is. Maar wat doe je eraan??

Zijn er meer mensen met die ervaring of zijn er nog tips om toch nog iets te bereiken!?

Joop
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door Bert_s »

Ha joop,
ik zit op WDB XXXX 801343 en fabricage datum is volgens Mercedes 25 mei 1987
Ook balen dus.
Maar ik hoorde op het laatste Dubbellucht weekend van "iemand" dat "iemand anders" zwart op wit had dat alle 508 bussen in 1986 geproduceerd zouden zijn. Tamelijk vaag dus, maar misschien moeten we hier her en der nog eens naar informeren. En een lijstje maken van chassisnrs en data rondom 1 jan 1987?
bert
(volgens mij hebben we onze ambulances tegelijkertijd bij Domeinen gekocht)
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Legerambulances NL 508

Bericht door jooph »

Hallo Bert,

Ik had ook altijd het idee dat de bussen allemaal in 1986 waren gemaakt.
Toen er allerlei verklaringen kwamen met exacte fabricagedata leek het er toch op dat ze tot midden 1987 waren gemaakt.

Als ik nu echter de grote verschillen zie tussen de chassisnrs. en de fabricagedata, denk ik toch dat de zaak aardig willekeurig is geadministreerd.

Kijk b.v. maar eens naar jouw chassisnr. en die van Gerardm(hierboven).
Jouw nr. is 801343 en van 25 mei 1987
Gerardm. zijn nr. is 806*** en van 5 mei 1987, het nr. is ongeveer 5000 hoger en toch met een eerdere fabricagedatum.??

Kreeg geen duidelijk antwoord van Homologatie, hoe die verschillen te verklaren zijn.
"Het stond zo in hun facturen/importpapieren".

Joop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten