Pagina 1 van 2

'87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 10 nov 2011, 21:20
door Janneman
Zo te lezen kan ik op termijn blij zijn met onderstaande regeling voor mijn '87-er camper. Wordt dan toch belastingvrij. :up:
http://nos.nl/artikel/312296-toch-geen- ... -auto.html

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 10 nov 2011, 21:37
door Ruud Adam
Goed nieuws, maar ik kan er nog niet ergens een officiële bevestiging van lezen.
En verder vind ik het een onduidelijke regeling.
(verschuiving naar 30 jaar)
Want een auto uit 1986 valt er wel onder in 2012.
Een auto uit 1987 nog niet in 2013.
Voor die auto gaat de regeling dus pas in in het jaar 2018...

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 10 nov 2011, 22:00
door Detlev
Jawel, moest erg goed opletten bij het nieuws, maar het was er toch echt, de oldtimer is weer helemaal terug! :up:
Inderdaad wel een beetje vreemde regeling, maar goed, beter als eerder.....

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 10 nov 2011, 22:00
door paulv
Pas over 6 jaar :roll: . "Normalement en principe, si tout va bien" zeggen ze bij ons bij definitieve vaste afspraken :mrgreen: .

Mvg. Paul

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 10 nov 2011, 22:17
door Ruud Adam
In 6 jaar tijd kan er heel wat gebeuren.
Zeker in de politiek.
Dus het zou wel eens een schijn-overwinning kunnen blijken te zijn.
Mooier zou zijn als de PVV of wie dan ook er in geslaagd zou zijn om de huidige regeling te verlengen.
Al was het maar met 1, 2, 3, 4 of 5 jaar.
Dan wist je als autobezitter tenminste NU waar je aan toe was.

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 11 nov 2011, 09:35
door Detlev
Goed lezen, er staat op termijn. Verder is te vinden dat het 30 jaar wordt (leeftijd auto voor belastingvrij) en dat er per jaar een jaar bij komt en dat voor 5 jaar dus!

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 11 nov 2011, 16:54
door Ruud Adam
Zo had ik 'm niet gelezen (dat er per jaar steeds een jaar bijkomt)
Ik ga nog eens wat googlen.

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 11 nov 2011, 19:47
door Leo
Detlev schreef:Goed lezen, er staat op termijn. Verder is te vinden dat het 30 jaar wordt (leeftijd auto voor belastingvrij) en dat er per jaar een jaar bij komt en dat voor 5 jaar dus!
En wat maakt dat uit dan?
Als er 5 jaar lang ieder jaar een jaar bij komt, dan staat de fabrikage-/toelatingsdatum van oldtimers toch 5 jaar stil?

Lood om oud ijzer. De '87ers worden pas over 5 jaar belastingvrij. Vermits, indien, waarschijnlijk, het zou kunnen dat.. :?

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 11 nov 2011, 20:17
door Ruud Adam
Nou ben ik helemaal in de war. :P

Er staat nog nergens een duidelijk verhaal op het net.
En wat er staat, is voor velerlei uitleg vatbaar.

Is het nu dat een auto van 87 al het gehele jaar 2012 in de nieuwe regeling valt?
Of moet een auto van 87 wachten tot 2017?
En een auto van 88 tot 2018?

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 11 nov 2011, 20:42
door Diehard
Wat ik begrepen heb:
De regeling zoals-ie nu is blijft gehandhaafd voor het bestaande autopark: m.a.w.: alles van voor 1-1-1987 is en blijft belastingvrij. (Dus zou je niet bang hoeven zijn)

Daarnaast is het gerucht dat:
Alle origineel in Nederland geleverde auto's van 25 jaar en ouder worden/zijn belastingvrij. (Dus ook van ná 1-1-1987)
Alle import van 25 jaar en ouder moeten gewoon belasting betalen, dus ook auto's van na 1-1-87. dat zou betekenen als je in 2015 een '81er (die dan dus 34 jaar is) importeert, dat je dan toch wegenbelasting gaat betalen. Dit om inderdaad de import te stoppen van oude 'vuile' auto's.

Maar bind mij op bovenstaande niet vast. Er is weinig over te vinden en de officieele instanties laten niks tot weinig los.

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 12 nov 2011, 00:07
door Detlev
We gaan het vast nog meemaken.... :roll:

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 12 nov 2011, 20:48
door HenkWarmenhoven
Hoi sleutelaars,
De regeling is er nog niet door! komende donderdag wordt er in de tweede kamer over gestemd.
Maar er is inderdaad een grote kans dat het doorgaat.
Ook ik vind de verwarring groot. Punten die ik hier boven lees vind ik op het WWW nergens terug.
Als iemand iets zinnig leest op een overheids, BOVAG, FEHAC of dergelijke site, wil die dan svp ook de link hier plaatsen?
Maar in ieder geval: donderdag weten we waarschijnlijk meer.
Groeten,
Henk.

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 12 nov 2011, 22:19
door wiwiwes
Ik zal het Fehacblad eens goed in de gaten houden dat krijg ik nog trouw nadat ik 4 jaar terug opgezegt heb :D

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 14 nov 2011, 12:41
door HenkWarmenhoven
Hoi sleutelaars,

De FEHAC meldt dit nieuws nu ook op haar site:

Vrijstelling blijft behouden!
Van het Binnenhof is een goede ontwikkeling te melden, waaraan de FEHAC de afgelopen maanden hard heeft gewerkt. De “bevriezing” van de vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers, die per 1 januari 2012 in zou gaan, gaat waarschijnlijk niet door. Want er is een Kamermeerderheid voor een aangepaste regeling, waardoor er weer een verschuivende leeftijdsgrens komt. Zoals het er nu naar uitziet, gaat deze naar 30 jaar. Aan de details van de regeling wordt nog gewerkt. Op 17 november a.s. zal de Tweede Kamer er een besluit over nemen, in het kader van het Belastingplan 2012.

Hiermee wordt een regeling waartoe eind 2008 werd besloten ongedaan gemaakt. Volgens die regeling moest per 1 januari 2012 voor alle motorvoertuigen (personen-, bestel- en vrachtauto’s en motorfietsen) die vanaf die datum 25 jaar worden het volle pond aan motorrijtuigenbelasting worden betaald. De duizenden liefhebbers die één of meer klassiekers als liefhebbersvoertuig koesteren zouden hiervan de dupe worden. De datum van 1 januari 2012 was gekozen, omdat naar het inzicht van 2008 dan de kilometerheffing zou ingaan. Dan zou iedereen per km gaan betalen, maar de wegenbelasting zou vervallen.

Maar met het aantreden van het nieuwe kabinet, ruim een jaar geleden, werd duidelijk dat de km-heffing niet door zou gaan. De FEHAC heeft toen gelijk aan de bel getrokken. En dit jaar heeft de FEHAC extra vrijwilligers voor de belangenbehartiging aangetrokken. Daardoor konden we ons vaker en beter in Den Haag presenteren, bij ministeries en politiek. Dit lijkt nu de eerste vruchten af te werpen. Want de PVV pakte de handschoen op. Kamerlid Roland van Vliet kwam voor de zomer met een motie. Staatssecretaris Frans Weekers (VVD) sprak daar zijn sympathie voor uit. Maar liet het aan de Kamer over om met een voorstel tot herziening van de wet te komen. Nu ligt dat voorstel er dus. En het ziet er naar uit, dat het voldoende steun zal krijgen.

Om ook de tegenstanders te overtuigen heeft de FEHAC nog een brief met bijlagen naar de Kamer gestuurd, waarin op basis van het onafhankelijk onderzoek (AMOEBE) dat de FEHAC heeft geïnitieerd duidelijk naar voren komt, dat oldtimers totaal geen milieuprobleem vormen, door het geringe aantal en de zeer lage kilometerjaargemiddeldes.

11 november 2011

De link naar het artikel: http://www.fehac.nl/actueel


Groeten,
Henk

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 17 nov 2011, 16:53
door jooph
Hallo,

Het e.e.a. is vandaag volgens mij aangenomen.

Maar nergens is te vinden wat het nu in gaat houden.

Joop

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 17 nov 2011, 19:37
door HenkWarmenhoven
Hoi Joop,

Ik zit me helemaal kleurenblind te Googelen, maar ik kan zelfs niet eens vinden dat het voorstel is aangenomen.
Waar heb jij het nieuws vandaan?

Groeten,
Henk

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 17 nov 2011, 20:07
door jooph
Hallo Henk,

Heb vanmiddag op internet de stemmingen in de tweede kamer gevolgd.
De hele zwik werd aangenomen. o.a. een amendement van "Van Vliet" van de PVV.
Er is verder niet aan de orde gekomen wat het wetsvoorstel precies voorstelde en wat het amendement inhield.
Is ook niet (een uur geprobeerd) zomaar terug te vinden op tweedekamer.nl, hoewel daar gigantisch veel te vinden is.

zie ook: http://www.oldtimernieuws.nl/category/divers/

Joop

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 17 nov 2011, 20:22
door HenkWarmenhoven
Hoi Joop,

Bedankt voor de info.
Het enige dat ik gevonden heb is deze:
http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... -2014.html
Maar hier staat niets specifieks over de oldtimers, en al helemaal niet over de verschuiving naar 30 jaar.
Je zult begrijpen dat ik met mijn 508 ambu uit 87 hier zeer gespitst op ben.
We gaan het beleven............
Groeten,
Henk

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 17 nov 2011, 20:29
door jooph
AANVULLING:

Heb het toch gevonden(vreemd dat het door geen enkele club, forum of organisatie is gepubliceerd)
Het is heel veelbelovend. :P :P De info is te vinden op:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-138874.pdf

Dit is de letterlijke inhoud

TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL
2
Vergaderjaar 2011-2012
33 007
Wijziging van de Wet op de belasting van personenauto’s en
motorrijwielen 1992, de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 en enige
andere wetten (Wet uitwerking autobrief)
Nr. 10
AMENDEMENT VAN HET LID VAN VLIET
Ontvangen 15 november 2011
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel XX komt te luiden:
ARTIKEL XX
De Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 wordt als volgt gewijzigd:
A. De artikelen 28, 49 en 68 vervallen.
B. Artikel 72 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:
b. die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, en
die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig
worden gebruikt;.
2. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:
3. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, geldt voor
personenauto´s die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren, niet voor
het gedeelte van de belasting dat wordt geheven ingevolge artikel 23, tweede of
derde lid. De eerste volzin is van overeenkomstige toepassing voor
bestelauto´s, andere dan bestelauto´s als bedoeld in de artikelen 24a of 24b, die
op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren.
4. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt, met
inachtneming van het derde lid, mede verleend voor motorrijtuigen die niet
voldoen aan de voorwaarde dat zij ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in
gebruik zijn genomen, indien het motorrijtuig:
a. op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud was;
b. in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 26 jaar geleden is;
c. in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 27 jaar geleden is;
d. in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 28 jaar geleden is; dan wel
e. in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 29 jaar geleden is.
II
Na artikel XXIII wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL XXIIIa
In de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 vervalt artikel 72, vierde lid,
met ingang van 1 januari 2021.
Toelichting
Deze wijziging strekt ertoe de bevriezing per 1 januari 2012 van de
vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers ongedaan te maken. In
plaats van de in het Belastingplan 2009 voorziene volledige uitsluiting van
motorrijtuigen die op de vaste datum van 1 januari 2012 minder dan 25 jaar
geleden in gebruik zijn genomen, blijft de vrijstelling verbonden aan een
algemene leeftijdsgrens. De huidige voorwaarde dat het voertuig 25 jaar of
ouder moet zijn wordt daarbij vervangen door de voorwaarde dat het
motorrijtuig ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
Voor nieuwe gevallen - dat wil zeggen motorrijtuigen die op 31 december 2011
nog geen 25 jaar oud zijn - strekt de vrijstelling zich daarbij niet langer uit tot
een eventuele brandstoftoeslag. Concreet zullen personenauto’s en bestelauto’s
van particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het
eerst in aanmerking komen voor de oldtimervrijstelling nog wel de diesel en
LPG toeslag in de MRB betalen maar niet het basisbedrag. Tevens zullen ze
vrijgesteld zijn van de provinciale opcenten.
Voor voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn en op
grond van de huidige regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking komen,
wordt een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto’s nog niet voldoen
aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige
vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag. Daarnaast wordt een
overgangsregeling getroffen voor voertuigen die de komende jaren de leeftijd
van 25 jaar bereiken en bij handhaving van de 25-jaarsgrens al eerder in
aanmerking zouden zijn gekomen voor de vrijstelling. Voertuigen die in 1987
voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de
vrijstelling. Voor voertuigen uit 1988 ligt de grens bij 27 jaar, voor voertuigen
uit 1989 bij 28 jaar en voor voertuigen uit 1990 bij 29 jaar. Voor voertuigen die
voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1990 is de algemene grens van
30 jaar van toepassing. De overgangsbepaling verliest op 1 januari 2021 haar
belang en wordt per die datum weer ingetrokken. De budgettaire effecten zijn
als volgt:
2012
2013
2014
2015
Struc.
Oldtimers naar 30 jaar
0
-3
-5
-7
-21
De dekking van dit amendement wordt voor de huidige kabinetsperiode
gevonden in de opbrengst van het amendement Huizing/Omtzigt
(Kamerstukken II 2011/12, 33 007, nr. 8). In 2015 vindt een weging plaats over
het beleid dat met dit amendement wordt ingezet, dit in relatie tot de benodigde
structurele dekking daarvoor. Hierop wordt teruggekomen in de eerstvolgende
autobrief (2015).
Van Vliet

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 17 nov 2011, 23:21
door Goldwingh
Heb het toch gevonden(vreemd dat het door geen enkele club, forum of organisatie is gepubliceerd)
Het is heel veelbelovend. De info is te vinden op:
Had het al eerder op Dubbelelucht gelezen. Dan moet je wel lid zijn om dat te lezen.
Dus de onze van 1987 wordt in 2013 Motorrijtuig belasting vrij. 26 jaar.

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 17 nov 2011, 23:37
door jooph
Volgende keer even met ons delen :shock:
Daar is het forum toch voor :?:

Joop

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 18 nov 2011, 08:01
door Detlev
Vreemd die rivaliteit die sommigen toch nog steeds voelen :?
De link had ik dankbaar meegenomen van dit topic. Dat onze leden vervolgens hun eigen forum eerder lezen als dit forum is natuurlijk vrij logisch!
Delen doen we geregeld hoor :up:
Met vriendelijke forum groeten van die andere moddertor!

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 18 nov 2011, 09:28
door HenkWarmenhoven
Heren,
Bedankt voor het prima speurwerk! Ik heb zelf niets kunnen vinden.
Maar het betekent dus dat mijn 87er in 2013 vrijstelling krijgt voor de MRB en Provinciale opcenten.
Zo als ik het lees: De diesel (en LPG)toeslag blijft, maar dat is wel te overzien.
Maar helemaal vrij wordt mijn 508 dus niet.

Groeten,
Henk

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 18 nov 2011, 11:01
door jooph
Door hoe Henk het schreef leek het net alsof het al veel eerder op het DBBL forum stond.
Vandaar mijn opmerking om het dan even te delen op dit forum.
Het bleek dus dat mijn bericht doorgesluisd was naar het DBBL forum, dus voor het meest aktuele nieuws moet je toch op dit forum zijn :lol: :lol:
Maar geen rivaliteit hoor :o

Nog een paar opmerkingen over de nieuwe wet:

Benzineauto's worden geheel belastingvrij, de LPG- en dieselauto's worden ook belastingvrij maar blijven wel hun toeslag betalen.
Het lijkt erop dat na 30 jaar dit ook zo blijft en de auto's die nu al belastingvrij zijn ook na 30 jaar in zijn geheel belastingvrij blijven. Voorgaande is echter niet expliciet omschreven in het amendement maar meer een aanname van mij.

In 2015 wordt de gehele regeling opnieuw bekeken. Ik zou dus niet een auto aanschaffen met het idee dat ie in 2016 wel belastingvrij gaat worden. Ieder jaar dat de regeling nog geldig is, is meegenomen.
Praktijk is wel dat als je eenmaal de vrijstelling hebt van MRB het niet wordt terug gedraaid.

Dat er nu een nieuwe regeling is getroffen voor de oldtimers is geheel te danken aan de heer Van Vliet van de PVV.
Ben in het geheel geen fan van de PVV maar ere wie ere toekomt.

Joop

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 18 nov 2011, 12:50
door Frank.fjph
Kijk dat geeft toch weer een goed gevoel voor de trekkers van dit forum, we zijn een erg goed geinformeerd forum.....

Ere wie ere toekomt: de deelnemers... :lol: :roll: :up: :bye:

Frank