Pagina 2 van 2

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 18 nov 2011, 18:57
door Goldwingh
Het was niet mijn bedoeling om kennelijk aanwezige oud zeer op te rakelen. Ik begin te begrijpen dat er in het verleden wat fout is gegaan. Mijn excuus voor een niet zo bedoelde ( te snelle)reactie. :cry: :up:

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 18 nov 2011, 19:36
door Wim
En hier de Toelichting

Deze wijziging strekt ertoe de bevriezing per 1 januari 2012 van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers ongedaan te maken. In plaats van de in het Belastingplan 2009 voorziene volledige uitsluiting van motorrijtuigen die op de vaste datum van 1 januari 2012 minder dan 25 jaar geleden in gebruik zijn genomen, blijft de vrijstelling verbonden aan een algemene leeftijdsgrens. De huidige voorwaarde dat het voertuig 25 jaar of ouder moet zijn wordt daarbij vervangen door de voorwaarde dat het motorrijtuig ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. Voor nieuwe gevallen – dat wil zeggen motorrijtuigen die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud zijn – strekt de vrijstelling zich daarbij niet langer uit tot een eventuele brandstoftoeslag. Concreet zullen personenauto’s en bestelauto’s van particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het eerst in aanmerking komen voor de oldtimervrijstelling nog wel de diesel en LPG toeslag in de MRB betalen maar niet het basisbedrag. Tevens zullen ze vrijgesteld zijn van de provinciale opcenten.
Voor voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn en op grond van de huidige regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking komen, wordt een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto’s nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag. Daarnaast wordt een overgangsregeling getroffen voor voertuigen die de komende jaren de leeftijd van 25 jaar bereiken en bij handhaving van de 25-jaarsgrens al eerder in aanmerking zouden zijn gekomen voor de vrijstelling. Voertuigen die in 1987 voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de vrijstelling. Voor voertuigen uit 1988 ligt de grens bij 27 jaar, voor voertuigen uit 1989 bij 28 jaar en voor voertuigen uit 1990 bij 29 jaar. Voor voertuigen die voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1990 is de algemene grens van 30 jaar van toepassing. De overgangsbepaling verliest op 1 januari 2021 haar belang en wordt per die datum weer ingetrokken

Ff geleend van een ander forum

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 18 nov 2011, 20:11
door jooph
Je bedoelt vorige pagina van dit topic :idea: :roll: :)

Joop

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 18 nov 2011, 20:28
door Wim
Woohw , dat had ik over het hoofd gezien :roll:
Sorry :oops:

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 18 nov 2011, 23:51
door Peter MERCAMPO
Wim schreef:Woohw , dat had ik over het hoofd gezien :roll:
Sorry :oops:
Soms gaat ie er achteruit makkelijker in en vooruit er lastiger uit!

Groet,
Peter :wink:

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 19 nov 2011, 11:13
door Detlev
@ Leo, dat bedoelde ik nou, het hele gedoe schuift dus op!

"De overgangsbepaling verliest op 1 januari 2021 haar
belang en wordt per die datum weer ingetrokken. De budgettaire effecten zijn
als volgt:
2012
2013
2014
2015
Struc.
Oldtimers naar 30 jaar
0
-3
-5
-7
-21"

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 19 nov 2011, 13:14
door Leo
Gooi 't maar in m'n pet Detlev.

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 19 nov 2011, 17:27
door jooph
Zo beter Leo :?: :

De geleidelijke groei van 25 naar 30 jaar gaat als volgt:
• Een voertuig dat in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 26 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 27 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 28 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 29 jaar geleden is,
• en vervolgens vanaf 30 jaar na de datum eerste toelating.

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 19 nov 2011, 18:00
door dereiziger
:up: Joop .. MRB voor dummies ;)

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 21 nov 2011, 18:44
door Leo en Janet
Dus met mijn 609Diesel van 3260kg/1988 betaal ik na 27 jaar uiteindelijk 392Euro/jaar. Als ik het goed begrepen heb dan...

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 22 nov 2011, 18:25
door HenkWarmenhoven
Hoi sleutelaars

Niet iedereen is even blij met de nieuwe oldtimer regeling.
Vooral de BOVAG niet, want die verkoopt natuurlijk liever nieuwe auto's.
Lees het volgende maar eens:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... to-s.dhtml
Lees vooral de commentaren.
Groeten,
Henk

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 22 nov 2011, 18:56
door Wim
Ach ja Henk , zwartkijkers vind je overal :roll:
Het bouwen van nieuwe "eco vriendelijke" auto's is altijd nog veel vuiler dan door rijden in onze "gebakkie's".
Stoor je er niet aan :wink: Gewoon doorgaan :mrgreen:

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 22 nov 2011, 20:06
door Leo
"De Utrechtse verkeerswethouder vreest vooral de gevolgen van de extra uitstoot van fijnstof van de oude Duitse auto's"

Weer zo'n rund die niet wordt gehinderd door enige kennis van zaken.. :?

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 22 nov 2011, 20:54
door Frank.fjph
Leo,

DAt is toch een voorwaarde om in de politiek iets te mogen worden.............

En om er dan nog maar een te noemen die ik na 30 jaar nog steeds actueel vind:

IS DIT BELEID OF IS ER OVER NAGEDACHT........

Frank

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 22 nov 2011, 21:46
door jooph
Over beleid gesproken.

Het is niet precies duidelijk hoe het nu precies zit met de MRB, als de auto's van na 1987 30 jaar op de weg zijn.

Moeten ze dan nog de LPG/Dieseltoeslag blijven betalen of niet?

De juridische afdeling van de FEHAC gaat het uitzoeken.


Joop

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 22 nov 2011, 22:08
door Leo en Janet
Wat valt er uit te zoeken Joop.

Concreet zullen personenauto’s en bestelauto’s van particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het eerst in aanmerking komen voor de oldtimervrijstelling nog wel de diesel en LPG toeslag in de MRB betalen maar niet het basisbedrag. Tevens zullen ze vrijgesteld zijn van de provinciale opcenten.

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 22 nov 2011, 22:54
door jooph
Leo en Janet schreef:Wat valt er uit te zoeken Joop.

Concreet zullen personenauto’s en bestelauto’s van particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het eerst in aanmerking komen voor de oldtimervrijstelling nog wel de diesel en LPG toeslag in de MRB betalen maar niet het basisbedrag. Tevens zullen ze vrijgesteld zijn van de provinciale opcenten.
Kun jij hier met zekerheid uit afleiden wat je moet betalen na 30 jaar??

Het zit hem o.a. in de woorden "komende jaren". Worden hier alleen de overgangsjaren mee bedoelt?
Er zijn er in ieder geval meer die het niet helemaal duidelijk vinden.

De wens is de vader van de gedachte :)


Joop

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 23 nov 2011, 14:13
door Janneman
Zo is mij niet duidelijk of, als je alleen de dieseltoeslag moet betalen, je dat ook onder het kwart-tarief doet.
Als dat niet zo is kan het zelfs duurder worden...

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 23 nov 2011, 21:49
door Leo en Janet
Ja, wat een onzekerheden, dat is zeker waar. Wat ik er uit opmaak is dat je na ingang van de vrijstelling van wegenbelasting wel het verschil tussen benzine en diesel/lpg gaat betalen. Zo willen ze voorkomen dat je met een oldtimer voor dagelijks gebruik ook nog eens het voordeel hebt van “goedkopere” brandstof zoals diesel/lpg. Lijkt mij ook niet onredelijk en ik denk dat het zo blijft. En dat het voor een camper ook onder het kwarttarief valt want die regel hanteren ze nu toch ook? En hoe zit het met de auto’s die nu al ouder zijn dan 25/30jaar, gaan die ook de brandstof toeslag betalen?!

Gr
Leo

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 24 nov 2011, 18:42
door HenkWarmenhoven
Hallo Janneman,
Kwoot: Zo is mij niet duidelijk of, als je alleen de dieseltoeslag moet betalen, je dat ook onder het kwart-tarief doet.
Nu betaal je als je kwarttarief betaalt toch ook maar een kwart van de brandstoftoeslag (diesel of LPG). Ik zie niet in waarom dat zou veranderen.
Maar....je weet maar nooit.
Zelf denk ik dat je gewoon kwarttarief van de brandstoftoeslag gaat betalen.
Groeten,
Henk

Re: '87 en jonger toch belastingvrij (op den duur)

Geplaatst: 09 dec 2011, 20:04
door Leo en Janet
Citaat;
Concreet zullen personenauto’s en bestelauto’s van particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het eerst in aanmerking komen voor de oldtimervrijstelling nog wel de diesel en LPG toeslag in de MRB betalen maar niet het basisbedrag.

Kom er nog even op terug :wink:

Dat betekend toch dat de LPG tank bij de oldtimer gaat verdwijnen!! Waarom zou je nog. Of zie ik het verkeerd?