Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Vinz »

Als ik vragen mag, hoeveel ben je kwijt voor die bussie? En dan staat hij op C zonder camper registratie of met?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dat mag natuurlijk :-) Hij staat nu als vrachtwagen met inrichting servicewagen op kenteken, en ik betaal er met een Euro 3 motor 25 euro per maand voor. Het leeggewicht staat nu op 4430kg, omdat hij herkeurd is van klein naar groot rijbewijs, en daarbij opnieuw gewogen, waarbij de bus niet leeggehaald is. Die 4430kg is dus incl. de complete service-bus inventaris... Voor een vrachtauto, met z'n ruime klassen, maakt die paar kilo extra niet meer uit. De Euro-klassering van de motor des te meer, voor Euro 0, 1 en 2 krijg je een "boetebedrag". Dat zal vast over een paar jaar voor Euro 3 ook wel gaan gebeuren...
Veel toltarieven voor vrachtwagens, zoals b.v. in Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk, zijn hier trouwens ook van afhankelijk, maar dat terzijde.

Met wat geluk, als ik m'n tijdelijke inrichting zo licht mogelijk maak en het fabrieksgewicht enigszins in de buurt komt van het echte gewicht, zal dat op het campertarief verdubbelen. Er worden dan wel een aantal maanden geschorst. Eerst wilde ik niet zo aan de voordelen van een camper t.o.v. het hogere belastingtarief, maar nu ik naar het blijkt zelfs niet eens meer bij een aantal vrienden van me mag komen met de bus (verbodsbord vrachtwagen in de wijken!) en je een snelheidsbeperking- en inhaalverboden als vrachtwagen hebt, is me dat het wel waard. We hebben geen haast, maar zo'n ecologische Priusridder met caravan die meent met 70 op de snelweg te moeten rijden mag je dus ook niet inhalen. (afgelopen weekend meegemaakt -gelukkig is het inhaalverbod meestal alleen van maandag tot en met vrijdag!) Nadeel, naast de hogere houderschapsbelasting? Omdat de bus 11 jaar oud is moet je nog BPM betalen :( :( :(
Dat wisten gelukkig allemaal al voordat we eraan begonnen :) Ik bespaar nu weer op onderdelen en reparaties t.o.v. de Hanomag :crazy: (hoop ik!)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door DVIII »

als parttime econoom kan ik je al zeggen dat de hanomag in de verste verte niet zo duur zal zijn als deze auto , ten eerste stond de hanomag de helft van het jaar op blokken en zal deze auto al je spaargeld naar de benzinepomp brengen , niet dat hij duur rijdt ofzo , maar hij doet het gewoon altijd ( mr green)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

:lol: :lol: :lol:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door DVIII »

als mensen zo lachen zit je meestal goed !! :think:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door DVIII »

ah , en een excuusbrief van de erdeeweee , excuses u hep geen bus of bussen , dus ook ons chantagebriefje is niet meer van toepassing . en toch vind ik het niet makkelijker of leuker !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door karogegro »

" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Thekapitein »

En zo is het maar net.. Wisten wij natuurlijk al vanaf het begin.

Trouwens ik heb ruim een maand geleden mijn Mercedes Camper uit de schorsing gehaald, maar nog niets van de belastingdienst vernomen. Zouden ze het druk hebben? Of duurden het bij jullie ook zo lang voordat je bericht kreeg?

Als ze nog even 2 maanden wachten staat ie weer in de schorsing :wave:

Marco.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Hanomaad »

"5 december 2014 - Volop aandacht in de media!

Beste oldtimerliefhebber,

We werken met man en macht aan de belangenbehartiging van de oldtimerbezitters en dat werpt zijn vruchten af. Zo waren we deze week te gast in de studio van het AUTOWEEK JOURNAAL en werden we aan de tand gevoeld door Michiel Willebrands. Klik op de afbeelding om het interview met interessante nieuwtjes te zien!

Autoweekjournaal

Het AUTOWEEK JOURNAAL gaat onder andere over het feit dat onze advocaat volgende week, op 10 december, de beroepschriften voor de vijf rechtszaken indient bij de rechtbanken en dan wordt het menens! Als we de proefprocessen winnen dan zal de oldtimerwet buiten werking treden. Dat geldt voor iedereen. Degenen die de vaststellingsovereenkomst hebben getekend en dus met onze zaak meedoen, krijgen in dat geval bovendien met terugwerkende kracht hun MRB terugbetaald.

Die vaststellingsovereenkomst hoeft u maar eenmaal per auto te ondertekenen. Het is dus niet zo - zoals een aantal van u vraagt - dat dit voor 2015 ook weer gedaan moet worden. Het is wel zaak dat u een ontvangstbevestiging heeft van de door u naar de belastingdienst opgestuurde vaststellingsovereenkomst. Als u die niet heeft dan moet u daar achteraan gaan. U hoeft evenmin opnieuw bezwaar aan te tekenen tegen de MRB-rekening voor 2015.


Toch weer politieke lobby
Meer nieuws in het AUTOWEEK JOURNAAL: we zijn net terriërs. Door voortdurend openingen te zoeken, zijn we er toch weer in geslaagd om in Den Haag de politieke lobby te hervatten. We gaan in gesprek over een alternatieve oldtimerwet die veel eenvoudiger moet en waarvan op de allereerste plaats natuurlijk de oldtimerbezitter beter wordt, maar ook de overheid (omdat het veel simpeler kan). Den Haag werkt volgend jaar een nieuwe Autobrief uit waarin sterke vereenvoudiging van de ingewikkelde autobelastingen centraal staat en daar doen wij graag aan mee!

Het AUTOWEEK JOURNAAL is trouwens buitengewoon goed ontvangen. Op FACEBOOK zijn er veel reacties te vinden en het interview wordt volop gedeeld! En wat ons betreft geldt: hoe meer likes en hoe meer het gedeeld wordt, des te beter het is!


Interview in De Telegraaf
Wat zegt u, stilzitten? Dat kunnen we niet hoor! Afgelopen weekend stond er ook nog een interview in de krant van wakker Nederland, De Telegraaf. Op onze site vindt u het terug (klik op de afbeelding).

artikelTelegraafnb


Nieuwe aanpak, meer nieuwsbrieven
Om u beter te informeren over alles wat we als team achter de schermen doen (en dat is veel) voeren we de frequentie van de nieuwsbrieven op. Over enkele dagen ontvangt u een update over alles wat met de winterregeling te maken heeft. En daarna stellen we onze kandidaten voor de vijf proefprocessen aan u voor.

Ook nieuw is het feit dat we werken aan een sponsorpagina op de site en in iedere nieuwsbrief zetten we een van hen in de spotlights. Dat is nodig en terecht want veel bedrijven hebben ons vanaf het begin gesteund en we willen hen graag bedanken. Met hun hulp én uw donaties moet het mogelijk zijn om de vijf rechtszaken tot het einde toe uit te dienen. Steun ons, net zoals bijvoorbeeld Marco Hof Sportscars en Youngtimers dat doet.

logomarcohof500enb

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer"
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Arno Z »

@Marco,

Als je toevallig een voor een andere auto de BD een machtiging hebt gegeven voor de MRB, doen ze je bus er gewoon bij. Je geeft die machtiging af op BSN, en die is daarmee van toepassing op al je voertuigen.

Arno
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door DVIII »

ben benieuwd of die gristendemokraten er een noodwetje voor gaan timmeren , de meeste oldtimers rijden op de dag des heeren dus dat willen ze wel bestrijden ! :MrGreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door Hanomaad »

"Vanmiddag heeft de Tweede Kamer de moties ten aanzien van een aangepaste overgangsregeling voor oldtimers verworpen. Op 12 oktober dienden Ronald van Vliet en Tony van Dijck moties in voor het uitbreiden van de overgangsregeling. Zij gaven daarin aan dat het wenselijk zou zijn om ook oldtimers op Diesel en LPG van de overgangsregeling gebruik te laten maken. De moties waren een uitvloeisel van de behandeling van de tegenvallende opbrengsten uit de huidige oldtimermaatregel. [...] Een uitbreiding van de overgangsregeling is vanuit milieuoogpunt- in ieder geval wat de diesels aangaat- niet wenselijk."

http://amklassiek.nl/tweede-kamer-verwe ... 015/10/27/

Het lijkt eropt dat het VW schandaal net op een onhandig tijdstip kwam voor het bovenstaande, al heeft het natuurlijk nog steeds geen spat te maken met waarom LPG hier ook in wordt betrokken. Het blijft gewoon om de pegels gaan, alleen wel om heel weinig pegels, zo blijkt nu.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

Bericht door paulv »

Ik heb niet vaak (= nooit) meegemaakt dat een belastingmaatregel werd ingetrokken.
Gezien het huidige anti diesel klimaat verwacht ik nog erger.

Hier in Frankrijk krijg je al € 10.000 subsidie als je een (nieuwe) stekkerauto wilt kopen en iets minder subsidie voor een hybride, met als voorwaarde dat je je oude diesel naar de sloop brengt.
De diesel wordt 1 cent/l duurder, benzine 1 cent/l goedkoper.

Allemaal om die Fransen uit de dieselauto (80%) te krijgen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten