Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Vinz »

leuk zo'n kastje dat de overheid precies kan checken waar je rijd.. neeuhh dan betaal ik liever wat meer.
En dan ook nog het feit: oldtimer + hypermodern kastje.. neeuh dat willen vast veel mensen ook niet.

Maar dan even iets anders.. als je dan toch de volle mep moet betalen, wat is het goedkoopste om mee rond te rijden?

*Een camper op b rijbewijs inclusief kampeerauto registratie?
*Een camper op vrachtwagen rijbewijs inclusief kampeerauto registratie?
*Een camper op vrachtwagen rijbewijs zonder kampeerauto registratie?

Of toch nog iets anders? Zit zelf te denken om een 608 op vrachtwagen rijbewijs inclusief kampeerauto registratie te kopen.
Maar toch even checken.

Ik las hier dat een vrachtauto minder belasting betaald dan een kampeerauto, maar ik snap niet helemaal waarom dat zo zou zijn.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Admin »

Naar de huidige stand van zaken is de derde optie de voordeligste.
€ 137 per kwartaal, voor elk gewicht tussen de 3.5 en de 15 ton. Je loopt wel kans dat je met een camper niet aan de criteria voor een vrachtwagen voldoet. Daar moet namelijk een blok van bepaalde afmetingen ingeschoven kunnen worden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Vinz »

dat is toch van de zotte..? Maar grote kans dat een 608 zonder camper registratie niet aan vrachtwagen voldoet?
volgens mij is het 137 per 3 maanden en € 548 per jaar.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Admin »

Je hebt gelijk: het is per kwartaal.

Maar zit je (als particulier) net ònder de 3.5 ton, dan mag je € 799 per kwartaal betalen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Vinz »

Klopt! Scheelt ERG veel! Is het zo geregeld omdat er minder mensen een vrachtauto hebben dan een bestelbus/kamper?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Arno Z »

Het is zo geregeld omdat die groep die je het makkelijkste kan uitpersen het meeste te verwerken krijgt. Er zijn veel meer campers/camperbussen van < 3.5t dan van >3.5 ton, dus waarom zou je je druk maken over die uitzondering.

Dat is ook het hele verhaal achter deze MBR discussie. Toen de MBR vrijstelling voor klassiekers in 1996 in het leven werd geroepen ging dit alleen om auto's van voor 1970. Dat is heel wat anders dan nu, met auto's tot 1986. Maar goed, zodra te veel mensen vinden dat ze worden 'bestolen' omdat je voor een normale stationcar op diesel tegenwoordig 140 euro per maand MBR betaald, gaan ze alternatieven zoeken.
Eerst was dat het grijze kenteken, toen dat onmogelijk werd gemaakt werd de jonge oldtimer populair. De gevolgen daarvan kennen we intussen allemaal.

Sowieso is de derde optie de beste. Nu al zie ik heel wat van die VW California (-achtige) camperbusjes 's morgens deelnemen aan het woon-werk verkeer. En die doen dat vast niet om onderweg koffie te kunnen zetten. Ook dat is 'onbedoeld' gebruik van de 25% regeling. Wederom, als teveel mensen er gebruik van gaan maken gaat het mis, en komt een regeling ten einde. Daarbij staat in de wet MBR uit 1996 dat de 25% regeling een 'tijdelijke' maatregel is. Dat kan dan net zo tijdelijk zijn als het kwartje van kok, maar ook net zo tijdelijk als een regering. Je weet het nooit.

En, de overheid is net een mens. Als jij sinaasappelsap gaat maken pak je de dikste sinaasappel(s) uit de fruitschaal en die pers je uit. Met weinig persen veel resultaat, en als hij op is dan persen we nog even door, want wellicht zit er nog wat in. En dat is volgens sommigen allemaal eerlijk.

Ik heb heel wat zitten lezen en me goed verbaasd sinds de laatste 'regeringsverklaring'. Mensen die roepen dat iedereen die een oldtimer heeft 'rijk' is, en het dus wel kan missen. Mensen die roepen dat een diesel geen oldtimer kan zijn. Mensen die echt geloven dat een oudere (roetende) diesel slecht is voor het milieu (die roet zo grof is dat je hem bij elkaar kan vegen en daarmee zo goed als onschadelijk). En nog veel meer van dat soort onzin.

En laat ik maar niet beginnen over 'het feest der nivellering'. Een maatregel die een boel (voorheen) goed verdienende mensen voor serieuze financiële problemen (gaat) stellen. Het is niet voor niets dat 3 van mijn directe collega's in het buitenland aan het solliciteren zijn om deze socialistische heilstaat te ontvluchten.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Vinz »

duidelijk :) dus het wordt een 4+ assige max 15000 ton vrachtwagen :mrgreen:
Mercedes 813
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door fuzzyduck »

Precies!

Gezocht: 2x extra achteras voor een 508d en max. ca. 11500kg lood!

Want dan rijd ik een stuk zuiniger en stoot ik een stuk minder troep uit dus betaal ik minder MRB! :shock: :roll:

mooi staaltje ambtenarenlogica.


Ik maak wel een een Kvk nummer aan en zeg dat ik in de transport zit. Scheelt boel geld. Schuif im mn bus daarop. Alleen even jaarlijks aangeven dat ik constant verlies draai aan de diesel die ik er in moet gooien en dat ik geen klussen kan krijgen. Kan je dat nog aftrekken ook :up:.
Wel even C-rijbewijs halen. Welkom in Nederland.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Hanomaad »

Ik heb ook zitten denken over het halen van een vrachtwagen rijbewijs en mijn 508 dan als 5 tonner te laten keuren. Maar dan moet ik verhuizen, want waar ik woon mag ik de buurt niet eens in rijden als vrachtwagen. Het is namelijk een milieuzone:

"Op 1 januari 2010 zijn de toelatingseisen aangescherpt. Alleen vrachtauto's met een Euro 4 en Euro 5 dieselmotor (en Euro 3 met roetfilter, mits niet ouder dan 8 jaar) mogen de milieuzone in. Door de kentekenscanners die een pakkans van bijna 100% hebben, zullen vrachtwagenbezitters die zich niet tijdig aanpassen veel boetes oplopen."
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door fuzzyduck »

Uhm, Duitsland? London? Of zijn er ook al milieuzones in Nederland?

Mooi he die zones, onder het mom van milieu weer een sneaky manier om de sinaasappel weer niets droger te persen.

Zo wilden ze dus het weer invoeren van de MRB voor oldtimers ook onder 'milieu' gooien. lekker makkelijk (geld).
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Hanomaad »

Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Arno Z »

*kuch* een van de vele redenen dat ik (wij) uit Amsterdam zijn weggegaan
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door fuzzyduck »

Ow joh,

Wist je dat ik dat niet eens wist ;)

Ik houd me niet zo bezig met wetten :roll:
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door fuzzyduck »

Owwww wacht lol! het is alleen vrachtwagen >3500kg
Maar wat nou als je een vrachtwagen bent maar op de weegschaal ben je <3500kg? Dan mag het wel?
Dus ik keur hem om naar vrachtwagen maar bouw hem niet zwaarder in dan 3500kg en dan is het ok?
LOL


De afspraken uit het convenant
In het convenant zijn de rechten en plichten opgenomen van de convenantspartners. De volgende afspraken zijn gezamenlijk gemaakt:

wat een milieuzone is;
dat deze alleen geldt voor vrachtauto's zwaarder dan 3500 kg;
wat de toegangscriteria zijn;
welke ontheffingsmogelijkheden er zijn;
welke stappen moeten worden doorlopen om te beslissen of een milieuzone zinvol is;
hoe de convenantspartijen zaken met elkaar afstemmen;
dat er een stuurgroep, een werkgroep en een geschillenregeling is;
dat convenantspartners gezamenlijk streven naar uitvoering van aanvullende lokale maatregelen zoals verschoning van het gemeentelijk wagenpark, schoon openbaar vervoer en stimuleren van efficiënte stedelijke bevoorrading.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Dennis en Nancy »

KNAC poll geeft aan dat 67% van de mensen voor de vrijstelling MRB voor voertuigen van 30 jaar voor benzine en 35 jaar voor diesels gaat.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Dennis en Nancy »

en hun verklaringen op facebook zijn ook niet echt busjes lievend,.....
Op veler verzoek:

De huidige vrijstelling van MRB is ingesteld om het voor echte hobbyisten mogelijk te maken oude auto’s als technisch en cultureel erfgoed voor het nageslacht veilig te stellen. De KNAC komt op voor de belangen van deze hobbyisten. Dit is in lijn met de definitie van de internationale automobielfederatie FIA waarvan de KNAC één van de oprichters was.

Het mag duidelijk zijn dat er op dit moment veel “klassiekerliefhebbers” zijn die om economische motieven met een oude auto rijden. Daarbij ook nog eens met dieselmotoren die meer belastend zijn voor het milieu dan moderne diesels. De afgelopen jaren is er een spectaculair groot aantal van dit soort auto’s geïmporteerd. De overheid mist hierdoor inkomsten uit MRB en ook het milieu gaat er niet op vooruit.

Daar kun je je ogen niet voor sluiten. Waar wij momenteel aan denken is de vrijstelling MRB in lijn te brengen met de internationale FIA-definitie wanneer een auto een oldtimer is.
Dat is een auto ouder dan 30 jaar. Voor diesels willen wij de grens stellen op 35 jaar. Momenteel blijven LPG-rijders dus buiten schot in ons voorstel. Voornamelijk omdat deze brandstof gunstiger is voor het milieu.

Of dat ook zo kan blijven zal afhangen of mensen in de toekomst massaal hun oude auto met dieselmotor wegdoen en er een oude auto met LPG-installatie voor in de plaats nemen. Dit ook weer om te profiteren van de MRB-vrijstelling maar niet met het doel de auto voor de hobby te gebruiken en te behouden voor toekomstige generaties.

Wij zijn voor het in origineel staat houden van een klassieke auto. Wij zijn dan ook geen voorstander van het inbouwen van LPG-installaties in originele klassieke auto’s.
En nog een
KNAC
Statement KNAC op Facebook-reacties enquête

De KNAC heeft alle bezitters van een klassieke auto opgeroepen om gezamenlijk op te trekken tegen het voorstel de MRB-vrijstelling af te schaffen.

Dat is gelukt. Ruim 63.000 mensen zijn tegen het voorstel. Een duidelijk signaal. Hierdoor zijn we in gesprek geraakt met woordvoerders van diverse politieke partijen en met ambtenaren van het Ministerie van Financiën. Dat doen we samen met de ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA en RAI. Uitgangspunt van alle betrokken partijen is dat we de milieunormen van de overheid onderschrijven.

Tegen dat licht zijn (geïmporteerde) auto’s met dieselmotoren die qua bouwjaar net onder de MRB-vrijstelling vallen ongelukkig, omdat deze volgens de overheidsrapporten als extra vervuilend uit de bus komen.

Niet voor niets staat de opheffing van de vrijstelling van de MRB in de milieuparagraaf van het regeerakkoord.

De enquête (peiling) gebruiken we om gevoel te krijgen bij een oplossingsrichting waarbij het erfgoed wordt gekoesterd, maar de milieueisen worden gerespecteerd. Dat mensen hopen dat de huidige regeling kan worden doorgezet is te begrijpen, maar politiek niet haalbaar.
Waarom heb ik het idee dat na 63000 handtekeningen op de petitie de KNAC nu zijn ware gezicht laat zien. Hoop niet dat de fehac dit zonder slag of stoot laat gebeuren.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Vinz »

Mag hopen dat het 30 en 35 jaar wordt, eigenlijk zoals het nu dus ook al was geregeld alleen dan iets strenger voor onze dieseltjes.
Hoeveel heeft dit lullen in de tweede kamer over dit onderwerp gekost? Lang studeer boete koste 12,3 miljoen euro :| Dat is ongeveer al het geld dat je ophaalt met oldtimer afschaffen..
Mercedes 813
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door bancras »

Een kampeerauto >3,5 ton is in de eerste plaats een vrachtauto, of autobus. Alleen wanneer dit voertuig aan een aantal aanvullende eisen voldoet kan dit voertuig de aantekening kampeerauto op het kentekenbewijs krijgen, en vervolgens het kwart personenautotarief betalen. De aanvullende eisen zijn: je moet er in kunnen zitten, slapen en koken, en een blok van bepaalde afmetingen moet in het interieur kunnen worden geplaatst (dit blok moet dus in een kampeerauto passen en niet in een vrachtauto, zoals Ernst heeft geschreven).
Maar ik heb nergens kunnen vinden dat je verplicht bent om je vrachtauto te laten keuren als kampeerauto. En omdat het tarief voor een vrachtauto lager is dan het kwart personenautotarief is dit ook niet aantrekkelijk. Voor mijn 609 betaalde ik tot 2010 € 264-. per jaar. Toen kwamen de Haagse ambtenaren tot het besef dat mijn auto van voor 1992 toch wel buitengewoon vervuilend moest zijn en nu betaal ik € 548-. per jaar. Als het een kampeerauto zou zijn met een leeggewicht van 3200 kg zou ik € 940-. moeten betalen. Vooral voor zwaardere vrachtauto's is het veel gunstiger om vrachtauto te blijven op het kentekenbewijs. De nadelen zijn gering: niet sneller dan 80 kmh (+ 10%), maar alleen in Nederland, in het buitenland mag je toch niet sneller. En veel binnensteden zijn verboden voor oude vrachtauto's, maar daar heb ik toch niets te zoeken.
Verder heb ik nog niets gelezen over beperking van de vrijstelling van de houderschapsbelasting voor oude vrachtauto's >3, 5 ton. Omdat dit maar een klein aantal voertuigen betreft hoop ik dat hiervoor de regels niet zullen wijzigen. Tot nu toe betaal je als particulier voor een vrachtauto ook evenveel als een bedrijf. Voor bestelauto's <3,5 ton is dat wel even anders. Het aantal particulieren dat in een vrachtauto rondrijdt is gelukkig niet zo groot dat de Haagse ambtenaren daarvoor een speciale regeling gaan bedenken. Laten we hopen dat dat zo blijft.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Detlev »

Maar is het niet zo dat als je als vrachtwagen zonder camper aantekening rondrijd met camper interieur dat je daar weer strafbaar mee bent? Het is een verkeerd gebruik van vrachtwagen kenteken. Ik kan me vaag herinneren dat ik in een grijs verleden daar een keer een vreselijk lange discussie met de douane over heb gehad, ik wist dat toen nog niet...... :oops: Ben er toen overigens wel mee weggekomen.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Admin »

Bob, met dat blok zit je er een beetje naast. Dat blok zijn de eisen aan een bestelwagen, om die - na inbouw - als camper te kùnnen laten goedkeuren. Na de inbouw gaat dat blok niet meer passen :roll:

Er moet een rechthoekig blok in kunnen met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van 200 cm en een breedte van 90 cm. Het blok moet passen achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats. Wanneer de binnenruimte geen 170 cm hoog meet maar wel tenminste 130 cm, dan mag de binnenruimte verhoogd worden tot minimaal 170 cm over een lengte van tenminste 100 cm en een breedte van 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een hefdak.
Voor VW-bussen (verhoging t.g.v. motor achterin) en Landrovers zijn ontheffingen verleend.

Naast de afmetingseisen moet er ook een bepaalde inrichting vast aanwezig zijn:
- minimaal 2 vaste zitplaatsen
- een tafel (mag verwijderd kunnen worden)
- slaapplaatsen voor tenminste 2 personen. De slaapplaatsen mogen gemaakt worden uit het plat leggen van de zitplaatsen achterin.
- Bij een slaapplaats voor 2 personen moet het bed voldoen aan de afmetingen 180 cm lang en 110 cm breed. Bij 2 x 1 bed moeten de bedden minimaal 180 cm lang zijn en 60 cm breed.

Overige inrichting
- Vaste en afsluitbare kasten
- Vast keukenblok met een werkblad van tenminste 60 cm hoog voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, kraan en afvoer. Het geheel moet bestemd zijn voor gebruik in de binnenruimte.
- Als aanvullende eis wordt nog gesteld dat alle faciliteiten op normale wijze in de binnenruimte bereikt kunnen worden.

In Nederland mag je dus geen éénpersooncamper bouwen...

In België maken ze het wat overzichtelijker. Een kampeerauto moet bevatten:
- een zetel
- een tafel
- een bed
- een vuur
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Admin »

Detlev,

'Tuurlijk ben je strafbaar als je boorddocumenten niet kloppen met de werkelijke toestand.
Maar zolang je geen belasting ontduikt of de veiligheid in gevaar brengt, zullen ze niet al te enthousiast optreden. Maar als ze een hekel aan je hebben, ben je het lul.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Admin »

En dit is wat de Belastingdienst ervan vindt:

Grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke)
Een grote bestelauto moet voldoen aan de volgende eisen:
Laadruimte (blok *): ten minste 200 cm lang, ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en een lengte van ten minste 200 cm
Zijruiten: toegestaan in de laadruimte
Tussenschot: niet verplicht
Aanvullende eis: voor het meten van de laadruimte moet de bestuurdersstoel in de fabrieksmatige achterste stand staan en de rugleuning moet rechtop staan waarlangs de loodlijn gaat

Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)
Een bestelauto met verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:
Dak laadruimte: ten minste 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats over een breedte van minimaal 20 cm
Zijruiten: 1 zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan
Laadruimte (blok *): ten minste 125 cm lang, ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm
Tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine

Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto's en dergelijke)
Een middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:
Dak laadruimte: minder dan 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats
Zijruiten: 1 zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan
Laadruimte (blok *): ten minste 125 cm lang, ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 125 cm
Tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats over de volle breedte en hoogte van de bestuurderscabine, 1 of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm

Bestelauto met open laadbak, enkele cabine en Xtrcab (1,5 cabine)
Een bestelauto met open laadbak, enkele cabine en Xtrcab moet voldoen aan de volgende eisen:
Open laadbak: ten minste 125 cm lang en 20 cm breed
Tussenschot: is de achterwand van de cabine over de volle breedte en hoogte, maximaal 115 cm achter het achterste punt van het stuurwiel, 1 of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm
Aanvullende eis: er mogen geen klapstoeltjes of banken achter de voorste rij zittingen zijn aangebracht, als een open laadbak wordt overkapt, dan moet de auto voldoen aan de eisen voor een bestelauto met gesloten laadruimte (125 cm l x 98 cm h x 20 cm b), een afdekzeil of afdekschot is toegestaan ter bescherming van de lading

Bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)
Een bestelauto met dubbele cabine moet voldoen aan de volgende eisen:
Hoogte cabine: de hoogte van de cabine bij een dubbele cabine is de verticale afstand tussen vloer en dak van de cabine, gemeten over een breedte van ten minste 20 cm (waar moet worden gemeten is niet bepaald)
Cabine: er is maar 1 extra rij zitplaatsen geplaatst, de cabine is lager dan 130 cm. De overgebleven laadruimte moet ten minste 2 maal de lengte van de cabine hebben. Bij de bestelauto met een dubbele cabine is de lengte van de cabine de afstand tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte
Tussenschot: is de achterwand van de cabine en geplaatst direct achter de achterbank over de volle breedte en hoogte van de cabine geplaatst, 1 of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm
Laadbak of laadruimte: ten minste 150 cm lang en bovendien ten minste 2/3 van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte. De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot, dat is geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur
ten minste 40% van de lengte is vóór het hart van de achterste as geplaatst, de laadruimte is ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm
Blok * (bij gesloten laadruimten): ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm
Zijruiten: 1 zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan

* Hiermee wordt een denkbeeldig blok bedoeld. In de laadruimte van de bestelauto moet in ieder geval een blok met de genoemde afmetingen passen. Is de laadruimte van een bestelauto te klein voor het denkbeeldige blok? Dan kan de laadruimte worden aangepast. Bij aanpassingen in lengte en hoogte geldt minimaal de maat van het blok. Bij aanpassingen in de breedte moet de in redelijkheid grootst mogelijke breedte worden aangehouden. Een verhoging op het dak van 20 cm breed is niet voldoende.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door bancras »

Admin schreef: Je loopt wel kans dat je met een camper niet aan de criteria voor een vrachtwagen voldoet. Daar moet namelijk een blok van bepaalde afmetingen ingeschoven kunnen worden.
Ernst, als ik dit zo lees dan vind ik toch dat dat je de woorden camper en vrachtwagen moet omwisselen.
Als mijn auto niet aan de criteria van een kampeerauto voldoet, bijvoorbeeld het bed is te kort of te smal, of er is geen vaste kookgelegenheid, dan krijg ik niet de aantekening kampeerauto. En dan blijft het dus een vrachtauto. Ik heb nog geen tekst kunnen vinden waarin staat dat je dan in overtreding bent.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Hanomaad »

En dan heb je nog het gedoe met je verzekering. Mocht je een ongeluk krijgen met je vrachtwagen zonder aantekening kampeerinrichting en er raken mensen gewond die op plaatsen zaten die geen zitplaatsen zijn, b.v.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Admin »

Bob, lees het nog eens:
1) er gelden (maat-)criteria waaraan een bestelwagen moet voldoen voordat hij kan worden omgekeurd naar camper;
2) er gelden een reeks criteria waaraan een camper moet voldoen om voor het kwarttarief in aanmerking te komen;
3) er gelden criteria waaraan een bedrijfswagen minimaal moet voldoen.

Wat Hanomaad stelt, met name m.b.t. de zitplaatsen, blijft gewoon overeind. Is wel afhankelijk van bouwjaar.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten