Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Vinz »

Volgens mij vind ze dat wel lekker, ze heeft niks anders gedaan bij het leger haha.
Toch jammer dat ie weg moet worden gestopt.
Mercedes 813
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Thekapitein »

baasje schreef:dag dag lief busje, sterkte tussen al die rare witte campers :s Zal wel wennen zijn, na 9 jaar bij mij op de stoep te hebben gestaan

Afbeelding
Wel een mooie ruimte. Maar wat kost dat per jaar?

Marco.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Hanomaad »

Vriendelijk verzoek niet meer te citeren dan nodig. Een foto die mijn hele browser scherm vult valt m.i. zeker in de categorie onnodige citatie.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door De Rooie Reus »

baasje schreef:dag dag lief busje, sterkte tussen al die rare witte campers :s Zal wel wennen zijn, na 9 jaar bij mij op de stoep te hebben gestaan
Je bent er in die 9 jaar toch wel eens op uitgetrokken?

Groet van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door baasje »

Ja heel lang ieder weekend, en bijna ieder jaar een grote roadtrip. Bij de poolgrens gestaan ermee en vorig jaar ben ik nog naar Griekenland gereden (afscheidsrondje).

Heb er zelf 120.000 kilometers in gereden!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Vinz »

Om ff lekker de sarcast uit te hangen, jij bent een van die veel rijders haha! :lol:
Maar ben ook wel benieuwd hoeveel dat kost en welke provincie dat is aangezien dat ook wel uitmaakt qua kosten.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Hanomaad »

Om misschien wat meer on-topic te geraken.. Wie hier heeft wat tegen op rekeningrijden als alternatief op de MRB? Ik kan wel wat bezwaren bedenken, maar ik zie dingen als privacy steeds minder relevant worden aangezien we tegenwoordig bijna toch al allemaal met een persoonlijk posititie bepaler in onze broekzak rond rijden die onmiddelijk uit te lezen is door de autoriteiten. Greenwheels / Car2Go etc. zijn ook vormen van rekeningrijden. Duitsland gaat binnenkort tol heffen. Frankrijk al jaren (en geen MRB). Hoe zit het in de rest van Europa eigenlijk?

Ik vind het huidige systeem gebaseerd op gewicht, leeftijd en brandstof achterhaald en financieel inefficiënt. Ik blijf het idioot vinden dat ik bijna €1000 per jaar moet betalen voor het bezitten van een stuk oud ijzer jonger dan 40 als ik er maar 1 keer in de 2 weken in rij. En dat is dan kwarttarief. Een "mazzeltje" dus eigenlijk, wat ook weer afgepakt kan worden.

Met rekeningrijden zou niemand problemen hebben met "veelrijders", want die betalen naar ratio. Ik zie nog wel wat mogelijkheden voor eventuele fraude, maar dat is met elk systeem zo. Zo lang de meeste mensen zich aan de regels houden denk ik dat het een veel eerlijker systeem is.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het systeem rekeningrijden an-sich is wel eerlijk, geen twijfel over mogelijk.

Maar ja, hoe komen de tarieven per gereden kilometer tot stand? Het is natuurlijk speculatie, maar ik vermoed dat je voor een zware <40 jaar oude Euro 0 diesel niet in een erg gunstige tariefklasse gaat vallen...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door DVIII »

ik heb ooit een preview gezien van dat mooie rekening-rijden en dat stond bol van de prijsverschilletjes tussen weinig en veel , dus je kan dan ook op je klompen uittellen dat je voor een oud blik veel moet betalen per kilometer , die centenschrapers zitten daar als gieren op moet je rekenen ! dus eerlijk , als je poen hebt voor een dure auto zoals een prius , betaal je minder , en als je poen genoeg hebt (gestolen) kan je het makkelijk permitteren ! :wave:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Thekapitein »

Ik zal dit keer niet citeren :lol:

Als je het echt eerlijk wil doen. Moet je als regering een extra brandstofverbruiks belasting op de huidige brandstofprijs doen. En dan natuurlijk wel de houderschapsbelasting laten vervallen. Zo betaald een veel verbruiker veel, en iemand die weinig rijd minder. Zo wordt je dus niet meer gestraft voor het bezit van een bv een grote Amerikaanse auto. En zo kan je dus als regering ook het gebruik van bv diesels terug dringen door die prijs hoger te maken bv. Elektrische auto's worden zo ook echt interessant.

Maar waarschijnlijk levert dit te weinig op voor de schatkist denk ik zo :silent: .

Of gewoon een black box in alle auto's laten plaatsen. En dan elk jaar bij de apk laten uitlezen. Waar dan een rekening uit voort komt afhankelijk van de gereden kilometers en brandstof soort. Een beetje zoals je elektriciteit rekening nu geregeld is. Elke maand een vast termijn bedrag en aan het eind van het jaar de jaar nota.

Ideeën genoeg.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door paulv »

Het gaat gewoon om het verhogen van de belasting-inkomsten, niet om die eerlijk te verdelen. Daarom hebben petities geen enkele zin, behalve als die stemmen gaan kosten. In dit geval een paar honderd aktieve gedupeerden, "nou en" hoor je ze denken :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Camperklus »

Als je het echt eerlijk zou doen, dan zou je als regering onderkennen dat je binnen Europa al de hoogste accijnsen op brandstof hebt en dus geen verhoging meer MAG doorvoeren. Als je het eerlijk doet, dan laat je de MRB vervallen en zorgt daarmee dat het geld in de maatschappij/economie rolt in plaats van naar de staatskas om 1 Europa te betalen.
Energieheffingen kosten ons al de concurrerende positie zelfs binnen de EU.
MRB ontneemt veel vrijheid omdat dat geld uit de beurs niet voor werkelijke mobiliteit en zinvolle besteding beschikbaar is.

Wat mezelf betreft: Met een gezin met twee rijbewijzen en 5 voertuigen waarvan 2 belastingvrij, vind ik dat wij onze MRB wel bijdragen over de drie die wel MRB-plichtig zijn/(waren). Nu we op die twee ook MRB moeten betalen, heb ik twee geschorst. Netto inkomstenverbetering voor de belastingdienst dus 0,0.
Het kost ze ook nog eens de assurantiebelasting dus uiteindelijk lopen ze in de min. Ze misgunnen ons echter wel het pleziertje van samen op de motor weg en spontane uitstapjes. Weer een inkomstenderving voor een overheid die zich rijk rekende en zichzelf arm maakte.

Ik zou bijna oproepen tot massale schorsing van oldtimers zodat verzekeraars zich beklagen bij de overheid en de tankhouders op zondag klagen omdat er geen oldtimertoertochten meer in rij bij de pomp staan. Dat doorrekenend (had het CBS ook kunnen doen), kom ik tot het oordeel dat dit vet geld kost, Wat vervolgens weer ergens anders vandaan moet komen.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door De Rooie Reus »

Op 31-12-2014 zal blijken dat de mrb slechts een klein deel van de totale lastenverzwaring voor ons betekent. Daarbij, er zijn zoveel oneerlijke toestanden. Als ik de knop van de verwarming opendraai zit er morgen ineens een scheur extra in een huis in Groningen. Gewoon voor rekening van die eigenaar.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Camperklus »

Oh, was jij dat?
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door De Rooie Reus »

Dus het werkt echt zo?
Gelukkig heb je nog een goede bus.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Hanomaad »

10/1/2014 ontvangen:

"Rechtzaak: stand van zaken
Zoals eerder gemeld maken wij op 20 januari 2014 definitief bekend of er voldoende toezeggingen zijn om de rechtszaak te starten. Goed nieuws is dat we ruim over de helft van onze doelstelling zijn.

Wij zijn er echter nog niet en daarom roepen wij iedereen op om ook mee doen. Geen woorden maar daden! Via de link www.vrijstellingoldtimer.nl kunt u zich inschrijven voor steun aan de rechtszaak. Alleen indien wij op 20 januari voldoende steun hebben gaan wij over tot de rechtszaak, zo niet, dan zullen wij ook niets bij u afschrijven.

Voor diegene die de voorkeur geven aan een papieren machtiging hebben wij deze als bijlage bijgesloten.

In de media
U hebt van ons nog verschillende filmpjes te goed, daar wordt hard aan gewerkt. Wij wilden u de aanbieding van de petitie aan de Eerste Kamer en de uitzending van de BNR Autoshow, waarin wij onze rechtszaak toelichtten, niet onthouden.

Bezwaarschrift
Los van onze rechtszaak moet u binnen 6 weken na ontvangst van de aanslag voor de MRB hier tegen bezwaar maken, houdt u deze termijn dus goed in de gaten! Wij hebben met onze advocaat een (uitgebreid) bezwaarschrift gemaakt. Dit zullen wij binnenkort via onze website beschikbaar maken voor onze leden, zodat u dit kunt gebruiken.

Nieuwjaarswens!
Graag sluiten wij af met een wens. Laat 2014 het jaar worden waarin wij oldtimerbezitters aan Den Haag laten blijken dat de maat vol is. Dat wij onze hobby niet laten afpakken, dat wij geen onrechtvaardige behandeling en waardeverlies accepteren en verlangen dat onze rechten gerespecteerd worden.

Dus doe mee en zeg uw bijdrage toe op www.vrijstellingoldtimer.nl!

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer"
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Hanomaad »

Misschien dat het massale schorsen toch effect heeft bij de RDW.

"Alert: Door grote drukte kan de wachttijd aan de telefoon oplopen tot enkele minuten. Onze excuses. Mogelijk vindt u een antwoord op uw vraag via http://www.kentekencard.nl"

"Op dit moment is het niet mogelijk om online voertuiginformatie op te vragen.
Probeert u het later nog eens. "

(http://www.rdw.nl)
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 11 jan 2014, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door DVIII »

heb ook al aanslagen voor auto's gehad die er al weer uit zijn ! :geeuw:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door paulv »

De enige die er iets mee opschiet met die rechtzaak is de advokaat. Laat die het "no cure no pay" doen als hij er zelf in gelooft.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door DVIII »

nou in dat geval is het delen over veel hoofden de enige oplossing een niet al te grote kater over te houden van de dillusie. Ik vind het wel een goede zaak er nog iets aan te proberen te doen. win je niet , dan heb je toch laten zien dat je strijdbaar bent. :angel:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door De Rooie Reus »

Je kunt naast een bijdrage leveren ook bezwaar aantekenen. Volkomen gratis, ik begrijp uit de site dat er een concept bezwaarschrift gepubliceerd wordt.

Je kunt er blij mee zijn of niet maar van het weekend bleek dat niet elke aangenomen wet in stand blijft.
De Wet beperking export uitkeringen (zoals de kinderbijslag) is door de Eerste en Tweede Kamer aangenomen maar heeft het voor de rechter niet gehaald. Nu staat er wel hoger beroep tegen open maar er bestaat een kans dat dit niet gehonoreerd wordt. Je kunt dus bij voorbaat al roepen dat we niets tegen deze regering in kunnen brengen maar de praktijk is het daar niet altijd mee eens.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door paulv »

Het is een belastingmaatregel, met name tegen de import van Diesel en LPG "youngtimers". Maar die hoor je niet, de meesten hebben dat ding al lang verkocht en geëxporteerd.

Het maximum dat je kunt bereiken is een betere overgangsregeling en dat betekent gewoon uitstel van executie. Iedere hoop is dan vervlogen en je zware camper is dan echt niks meer waard.
Trucjes met verbouwingen en zogenaamde laadruimtes zullen ook binnenkort onmogelijk gemaakt worden, daar kun je vergif op innemen. Denk maar wat er met de grijze kentekens gebeurd is toen dat uit de hand begon te lopen.

Kijk maar eens op Marktplaats.nl naar de prijzen voor een Mercedes diesel van meer dan 25 jaar, en dat zijn nog exporteerbare goede geliefde auto's. Vergelijk die maar eens met een DHZ verbouwde touringcar en misschien begrijp je dan wat ik bedoel, een paar cent de kilo.

Voor zware campers is het in Nederland (binnenkort) afgelopen (of gewoon wachten tot ie 40 jaar is).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Gerard Exis »

Waarom is het voor zware campers afgelopen ? Sorry begrijp het niet helemaal, ik heb een camper van ongeveer 7.000 kg leeg en 9990 kg max.
Is nu geschorst omdat ik aan de opbouw bezig ben, echter als ie klaar is ga ik gewoon betalen. Natuurlijk was het leuker geweest in de oude regeling, maar mijn droom opgeven ? Nooit, iedere droom kost geld, wil je niet voor een grote camper betalen, had je hem ook niet moeten bouwen of aanschaffen, simpel is dat.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door setrabus »

simpel Gerard
kost je wel elke maand 189 euri,s en dat voor meer stilstand dan rijdend.
op jaar basis 2268 euri,s had je toch ook andere leuke dingen mee kunnen doen :crazy: :crazy: :crazy:
gr setrabus
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door paulv »

Voor speciale campers zoals die van jou en bijvoorbeeld Amerikanen is er natuurlijk altijd een markt voor diegene die het kunnen betalen. Maar voor omgebouwde, goedkope, afgeschreven touringcars en vrachtwagentjes wordt het echt heel moeilijk. Die hadden alleen bestaansrecht omdat ze geen wegenbelasting hoefden te betalen.

Diegene die het kunnen betalen hebben ook de keus om een camper met een ander (buitenlands) kenteken te kopen, de lepen zullen dat dan ook doen. Denk maar aan al die Nederlanders die om financiële redenen in België, Frankrijk en Duitsland wonen. Ik zie er hier tientallen om me heen (en ook in de spiegel :angel: ) . Dat maakt de vraag naar dure campers (in de wegenbelasting) in Nederland erg beperkt.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 13 jan 2014, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten