Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Admin »

Toch is dat zo. Maar de Belastingdienst gebruikt andere benamingen dan de RDW. Bij de Belastingdienst heet een busje boven de 3500 kg een "vrachtauto".

Als ik het goed lees, betekent N1: onder de 3500 kg. De Belastingdienst noemt dit "bestelauto". En volgens het schema is het voor dieselbestelwagens wachten op z'n 40e verjaardag...

Met "Inrichting: kampeerauto" op je kentekenbewijs kun je wel het kwarttarief aanvragen bij de Belastingdienst. In jouw geval dus de voordeligste optie.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door GerardM »

Vandaag een automatische incasso van de belastingdienst: €175,- voor het eerste kwartaal, voor een diesel kampeerauto met een ledige massa van 3090 kg in Limburg.
Ik zeg dat is een meevallertje.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door jooph »

Hallo Gerard,

Of Limburg is heel goedkoop of het bedrag per kwartaal klopt niet helemaal.

Andere provincies zit je al gauw op 900 euro per jaar voor dat gewicht.


grtz

Joop
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Arno Z »

Dat wou ik net zeggen, voor 180 per kwartaal houd ik hem aangemeld. Mijn becijfering voor Noord Holland is toch echt 270 per kwartaal.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door GerardM »

Ik vertel alleen maar wat er op mijn bankrekening gebeurt, ik stel verder geen vragen...

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door De Rooie Reus »

Kan het zijn dat de eerste dag van toelating (op je kenteken) niet op de eerste dag van een maand ligt?
Dat je nu dus een gedeelte van het eerste kwartaal betaalt en het tweede kwartaal de volle mep.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door GerardM »

Die moet je me eens uitleggen Martin.

Datum eerste toelating is 30-06-1987.

Op de incasso van de Belastingdienst staat: tijdvak 30/12/13 - 30/03/14.

Als ik naar het tijdvak kijk vind ik dat sowieso vreemd, want de nieuwe MRB regeling is toch pas op 1-1-2014 ingegaan ?
Toch maar eens wat verder kijken...

En inmiddels de incasso teruggeboekt, ik heb nog geen aanslag gekregen en snap het bedrag niet.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door De Rooie Reus »

Ik had het een keer op de site van de stichting vrijstelling oldtimer gelezen:

http://www.vrijstellingoldtimer.nl/schorsen
Onder: Voorbeelden.

Het lijkt me dat het bedrag niet correct is als je uitgaat van de 30e van derde maand van het tweede kwartaal.


Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door GerardM »

Dank voor de link Martin, als ik die logica lees zou ik het eerste tijdvak moeten betalen van 30 tot 31 maart 2014, en vanaf 1 april dan weer hele kwartalen.

Als ik de data van de incasso kijk, zie ik ook twee rare dingen:
- tijdvak start al op 30-12-2013 terwijl de wet pas 1-1-2014 inging
- tijdvak eindigt op 30-03-2014, terwijl Maart 31 dagen heeft, zou ik dan nog een aparte aanslag krijgen voor die ene dag ?

Kortom, er klopt iets niet....maar eens bellen, of gewoon een ouderwetse brief er aan wagen, want e-mail, chat, facebook of twitter kent de Belastingdienst nog niet.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door GerardM »

Met dank aan Detlev, die dit plaatste op een ander bekend forum:

NIEUWS
EIGENAREN KAMPEERVOERTUIGEN MOETEN NIEUWE FISCALE KEUZE MAKEN
28 JANUARI, 2014
Eigenaren kampeervoertuigen moeten nieuwe fiscale keuze maken
De aangepaste MRB-regels hebben bij de diverse bezitters van kampeerauto’s met een leeftijd van 26 tot 40 jaar tot verwarring geleid. De Belastingdienst stuurt aan deze groep eigenaren aanslagen, waarbij de bezitter wordt aangeslagen voor het volledige personen-/ bestelauto-tarief. Dat vertelt Hans Bakker van de Volkswagen Bus Club Nederland aan Auto Motor Klassiek.

Verzoek Bijzonder Tarief indienen
De groep eigenaren die al één of meerdere jaren geen MRB hoefden te betalen verschijnen nu bij de Belastingdienst zonder een direct zichtbaar verleden. Daarom moet iedere eigenaar van een camper van 26-40 jaar oud het VERZOEK MOTORRIJTUIGENBELASTING BIJZONDER TARIEF opnieuw indienen wanneer deze wenst dat het voertuig door de fiscus als kampeerauto wordt aangemerkt. De aantekening op het kentekenbewijs van de auto alleen volstaat namelijk niet.
Eigenaren doen er volgens Hans Bakker in dat geval verstandig aan om niet de aanslag af te wachten, maar nu direct het omschreven VERZOEK in te dienen. Op het formulier staat dan ook de verklaring van de eigenaar dat zijn camper voldoet aan de gestelde inrichtingseisen.

Camper-eigenaren met een voertuig tussen 26 en 40 jaar oud worden aangeslagen voor het volledige MRB-personenautotarief en moeten daarom opnieuw een verzoek Bijzonder Tarief indienen bij de fiscus.


Maar ook met deze uitleg klopt het aanslagbedrag niet...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Rene »

Ik heb de camper al wat jaren en in het begin heb ik gewoon belasting voor camper moeten betalen. Toen hij 25 jaar was hoefde dat niet meer. Moet ik dan nu weer opnieuw aanvragen voor speciaal tarief?

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door setrabus »

ja gewoon opnieuw aanvragen!
anders ben je het haasje :down:
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Rene »

Dank U, gelijk de formulieren op de post gedaan. Raar dat de belasting dat zelf niet aangeeft, ze weten toch hoe hij in het systeem zat. Maar de belasting kan het niet makkelijk maken, wel moeilijker :down:

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Anton »

Hoi,

Welke formulieren, en waar heb je die gehaald?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door karogegro »

Wij kregen dus ook een aanslag voor de camper als zijnde personenwagen.
Even een belletje met de belastingdienst was voldoende om deze om te zetten naar kampeerwagen.
De eerste beschikking is gelijk ingetrokken, en de nieuwe valt eerdaags op de mat.
Echt leuker is het er nog steeds niet op geworden, maar in dit geval wel makkelijk.
Btw, het telfnr staat op de aanslag.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Rene »

Anton schreef:Hoi,

Welke formulieren, en waar heb je die gehaald?

Groet Anton
even googelen op VERZOEK MOTORRIJTUIGENBELASTING BIJZONDER TARIEF daar staat hij dan in pdf invullen en opsturen.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Anton »

Hoi,

FF gegoogeld, hier dus de link, scheelt weer het adres staat op het formulier:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... der_tarief

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Vinz »

eeeenn weekdier is weg.. mooi dat hij die oldtimers nog ff naar de kleute kon helpen.. :crazy:

http://www.nu.nl/politiek/3688391/staat ... dt-af.html
Mercedes 813
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door karogegro »

To litle, to late.......
En als er een schaap over de dam is................ :lol:
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door setrabus »

tja daar zit onze Wrekers nou ,geen baan meer en toch het volle pond betalen voor z,n oldtimer ,
kan die mooi in z,n schuurtje gaan zitten en nadenken ,want rijden met z,n oldtimer wordt strakkies te duur :wave: :wave:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Admin »

Onderschat de wachtgeldregeling niet!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Vinz »

Die krijgt nog "paar" maandjes een mooie zak geld.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Arno Z »

Met zijn 'staat van dienst' kan dat wachtgeld wel eens de maximale looptijd krijgen. Ik kan echt niet verzinnen waarom iemand hem nog aan zou nemen. Behalve dan als curator voor alle oldtimer-garages die op de fles gaan.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Hanomaad »

"Staatssecretaris Weekers, verantwoordelijk voor de MRB wetswijziging, heeft zijn ontslag ingediend naar aanleiding zware kritiek in de Tweede Kamer. Dit maal kritiek over de problemen bij de Belastingdienst met de uit te keren toeslagen.Toen hij hoorde dat er een motie van wantrouwen in de maak was trok hij zelf zijn conclusie.

Stichting Autobelangen is ronduit blij met zijn vertrek. Jammer alleen dat dit niet eerder gebeurde. Want alleen al zijn wangedrag tijdens de parlementaire behandeling van de wetswijziging MRB gaf voldoende aanleiding voor zijn vertrek. Hij heeft ook nooit met ons willen praten. Maar daar kunnen bijvoorbeeld ook de pomphouders in de grensstreek over meepraten.

Het vertrek van Weekers verandert helaas niets aan de oldtimerproblematiek. De wetswijziging is aangenomen en is per 1 januari 2014 van kracht. Onze voorbereidingen van de rechtszaak gaan dus in hoog tempo door. Met als gevolg dat allen die na eerder verkregen vrijstelling weer opnieuw MRB moeten gaan betalen, bezwaar kunnen gaan maken.

U hoort daar binnenkort meer over van ons. En daarna zal de overbelaste Belastingdienst de erfenis van Weekers ook gaan ervaren, want alle benadeelden zullen hun eigen bezwaarschrift bij hen in kunnen gaan dienen. En die bezwaren zal men stuk voor stuk moeten behandelen. “Weekers bedankt” zal bij de Belastingen dus nog lang naklinken. Hun Belastingtelefoon is trouwens ook al overbelast geraakt, o.a. door de oldtimerkwestie. In de afgelopen tijd van ca. 70.000 naar 120.000 telefoongesprekken per dag…

Zoals door ons voorspeld blijkt dus ook de uitvoering van de MRB wijziging door de Belastingen een groot probleem te worden. Daarom zal de Stichting Autobelangen zo snel mogelijk contact proberen op te nemen met de opvolger van Weekers. Want als er snel gehandeld wordt, dan kan er nog veel onheil worden voorkomen. Aan ons zal het niet liggen. En aan u ook niet, zolang u bedenkt dat de aanhouder wint.

Bezwarengenerator
Wij zijn momenteel druk doende met het ontwikkelen en testen van de bezwarengenerator. Hiermee kunt u redelijk eenvoudig door middel van het invullen van uw gegevens een lijvig bezwaarschrift fabriceren. Wij doen ons uiterste best om deze bezwarengenerator binnen twee weken online te hebben staan, zodat iedereen binnen de termijn een bezwaar kan insturen naar de Belastingdienst. Het ontwikkelen en testen van de bezwarengenerator neemt veel tijd in beslag, omdat iedere mogelijke fout van de indiener, u dus, onmogelijk moet worden gemaakt. Er wordt ook een koppeling gemaakt met de databank van RDW, deze moet in alle gevallen correct tot stand komen. U zult dus nog even geduld moeten hebben.

Wij houden u op de hoogte!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer"
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Wout Rockx »

Oke: Ik moet weer wegenbelasting gaan betalen voor mijn bus. Oldtimers worden volgens de staat te vaak dagelijks gereden en niet meer hobbymatig (klopt in mijn geval, maar ik snap domweg niets van moderne auto's en ik wil graag mijn auto zelf kunnen repareren).
Maar nou slaan ze hem aan als prive-auto. Dus ik bel de belastingdienst om te zeggen dat ik hem zakelijk/grijs kenteken gebruik. Ik vermeld tevens dat ik het een vreemde gang van zaken vind, want ze weten dat ik een bedrijf heb. Zegt zij: "ja maar oldtimers worden meestal hobbymatig gebruikt dus gaan wij er niet van uit dat u hem zakelijk gebruikt..." Ehhhm... Waarom was die wet ook alweer gewijzigd?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten