Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

(voorheen bekend als Wegenbelasting)

Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling

Peiling eindigde op 29 apr 2013, 20:36

Ja
28
68%
Ja, maar gelukkig maar voor een paar jaar (<3)
4
10%
Nee, ik rijd op benzine
1
2%
Nee, de mijne is ouder dan 40 jaar
6
15%
Nee, die paar dagen per jaar dat ik mijn camper gebruik haal ik hem wel van schorsing
0
Geen stemmen
Nee, want ik doe mijn camper om deze reden weg
2
5%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Arno Z »

Erg benieuwd wie er geraakt wordt, en welke maatregelen je gaat nemen?
Laatst gewijzigd door Arno Z op 24 apr 2013, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Wim »

Ik ben dus de volgend 11 jaar de klos .
Maar 't is een campert en kwarttarief is te doen .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Rene »

Kijk dat ze oneigenlijk gebruik van oldtimers willen aanpakken ben ik helemaal voor ( hier maak ik geen vrienden mee maar dat weet ik ook wel :oops: ) Ik betaal voor mijn dieseltje waarmee ik naar mijn werk ga ook 100 euries per maand maar daar rijd ik dan ook 45.000km per jaar mee 0.03 per kilometer. Maar waar ik wel een probleem mee heb is dat ik met mijn camper nog geen 1000 km per jaar in Nederland rij maar daar wel 678 euro voor moet betalen dat is 1.47 per kilometer :twisted: .
Daarnaast erger ik me rot aan de witte kentekens die hier geen belasting hoeven te betalen en die rijden wel wat meer dan mijn 1000km.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Leo »

Welk oneigenlijk gebruik Rene? Het is (nog) gewoon bij wet toegestaan om met een oldtimer iedere dag van de weg gebruik te maken. PUNT. En of jij nu wel of niet betaalt voor een andere auto is totaal niet relevant.
Dat typische vingertjes-wijzen van NEEderlanders komt me de strot uit. In plaats van er voor te zorgen dat ze zelf minder gaan betalen door de politiek te pressen, wijzen ze liever bestraffend naar een mede-armoedzaaier die toevallig wat minder betaalt dan zijzelf in de hatelijke hoop dat die ander óók financieel wordt uitgekleed.. Hoe dom kun je zijn? Zout een end op met dat bekrompen geleuter en gun een ander eens iets.
En fyi: Wij hebben een personenauto rijden waar we €1680 per jaar MRB voor betalen. Maar ik haal het niet in m'n kop om daarom te zeggen dat jij met je Golfje datzelfde bedrag moet gaan dokken omdat je net zoveel van de weg gebruik maakt als wij. Ik heb liever dat we allebei MINDER gaan betalen dan dat jij méér moet dokken.
Helaas schijnt zo'n gedachte bij de bekrompen NEEderlanders niet in hun hersenpan te passen en zorgen de stommelingen zélf dat ze steeds meer moeten betalen. Want wat is nou simpeler voor een politicus dan "verdeel en heers"? Eerst de een een beetje meer laten betalen, dan de ander, dan weer de een, dan weer de ander. En Jan de Afgunstige Vingerwijzer helpt daar heel graag aan mee. Stelletje SUKKELS! :evil:


Zo, dat is er ook weer uit.. 8) En wat was de vraag van het topic ook al weer?

Jep, ik wordt geraakt door de 40 jaars regeling zoals hij nu wordt voorgesteld.
De F40 (1972) blijft vrij, maar daar zal ik nu een andere carrosserie op moeten gaan zetten ipv van een jongere bus te kopen.
De Magirus (1972) blijft vrij en hoeft dus niet naar de sloop. Brengt ie misschien nog wat op.
De 9-tons O303 (1980) is voor mij nog een raadsel. Of dat nou €120 pj jaar met drie maanden rijverbod wordt, of gewoon camper-kwarttarief. Vooralsnog staat hij geschorst, dus Weekers zal met mijn geld zijn rammelende begroting niet rond krijgen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door baasje »

Klotezooi, mijn bus is uit 1986. Dat wordt lappen dus, wel camperkenteken maar dat is alsnog veels te duur (90 Euro p/m, niet normaal).
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Berthil »

Mijn antwoord op de vraag is Ja en Nee.
De 508 is 41 jaar oud, dus geen probleem.
De unimog is 35 jaar oud en die hoop ik na 21 jaar schorsing volgende maand door de APK te krijgen.
Zover ik het nu begrijp is de overgangsregeling voor 26-40 jaar oud kwarttarief tot een maximum van 120 euro per jaar.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik word meest niet geraakt, maar waar ik wel geraakt wordt, valt het (nog) mee:

De Hanomag is van 1971, dus die valt er buiten
Mijn BMW motor is van 1973 -op het randje...
Beide Kawasaki off-roads zijn van 1978 en 1979, dus die niet, maar voor 1 motor (ze worden nog samengevoegd tot 1, ooit...) valt 30 euro per jaar nog wel mee -ik betaal nu al 22,50 per jaar om de 1978-er te schorsen...
Buiten de normale auto die we al hadden, en waar we toch al voor betaalden, valt bij mij de schade nog.

Ik ben benieuwd of dat overgangs-tarief van max 120 euro ook voor zware kampeerwagens gaat gelden...

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door paulv »

Ja , ik wordt erdoor geraakt.
Mijn Hanomag is van 1973 dus blijvend belastingvrij en dus nu in prijs verhoogd :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Grumble »

We hebben een 1981 mercedes MB307, dus alles wat we meer als 0 € moeten gaan betalen is extra :ooo
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Wim »

Jeroen_Hanomaf schreef:Ik word meest niet geraakt, maar waar ik wel geraakt wordt, valt het (nog) mee:
Ik ben benieuwd of dat overgangs-tarief van max 120 euro ook voor zware kampeerwagens gaat gelden...
Jeroen
Ja zeker , als het maar geen gas of diesel stokert is :mrgreen:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door fuzzyduck »

Met mijn toekomstige 4000km in het jaar voor het kwarttarief van 1000euro per jaar betaal ik 1euro per 4 kilometer. Ik ben al blut als ik op mn vakantiebestemming aankom.

Schorsen die handel dus. Voor 3 kwartalen. Dan wordt het 250 euro voor voor 4000 km.

oa. Ik rijd 508d uit '85. Was zo verrukt met mn frisse olttimer bus vorig jaar. Nu is het een strop.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Ed's508 »

fuzzyduck schreef:Met mijn toekomstige 4000km in het jaar voor het kwarttarief van 1000euro per jaar betaal ik 1euro per 4 kilometer. Ik ben al blut als ik op mn vakantiebestemming aankom.

Schorsen die handel dus. Voor 3 kwartalen. Dan wordt het 250 euro voor voor 4000 km.

oa. Ik rijd 508d uit '85. Was zo verrukt met mn frisse olttimer bus vorig jaar. Nu is het een strop.
Fuzzy,

Hoe kom je nou op 1000eu als kwarttarief?

Ed
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door GerardM »

Ach, geraakt, dat klinkt zo zwaar.

Mijn 280TE valt in de overgangsregeling en ik rij er zomer en winter mee, dus dat zal max €120 worden, daar kan ik wel mee leven.

Voor de 508 heb ik net onlangs een brief gekregen dat die belastingvrij wordt en zou ik dan in 2014 een brief krijgen dat dit niet meer zo is en weer kwarttarief (want kampeerauto) moet gaan betalen ?

En nog een geluk dat mijn oldtimer vouwfietsen (Gazelle Kwikstep - 70-er jaren) buiten schot blijven 8) .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Rene »

Mijn 280TE valt in de overgangsregeling en ik rij er zomer en winter mee, dus dat zal max €120 worden, daar kan ik wel mee leven.

Zolang het maar geen diesel of lpg is valt het mee, anders gewoon de sjaak.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door paul snip »

Vanaf heden TEAB: 407 camper. Perfecte koets, technisch goed... wie maakt me los!

(Ik vrees niemand :cry: )
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Hanomaad »

fuzzyduck schreef:Schorsen die handel dus. Voor 3 kwartalen. Dan wordt het 250 euro voor voor 4000 km.
Voor zover ik gelezen heb is dat helaas geen optie:

"De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief."

http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... imer-.html
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Hanomaad »

Ed's508 schreef:Hoe kom je nou op 1000eu als kwarttarief?
Ik kom via http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/ op €888 per jaar in Noord Holland voor een kampeerauto van 3 ton. Ik neem aan dat Fuzzy's 508 ongeveer dat of wat meer weegt. Komt aardig in de buurt dus.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door De Rooie Reus »

Onze Citroën CX diesel uit 1977 is lid van de familie en dus blijft ze bij ons. Een man als Weekers die haar in dezelfde categorie plaatst als de Mercedes die elke dag gebruikt wordt, weet niet waarover hij praat. Helaas lopen er genoeg van die types rond in Nederland. Net zoals de Bulgaarse Eurotoeristen gaat het hem gewoon om geld.

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Anton »

Hoi,

Ja, ik word geraakt, schijnbaar vervalt ook het kwarttarief voor diesel, het word praktisch onbetaalbaar.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door fuzzyduck »

Ed's508 schreef:
fuzzyduck schreef:Met mijn toekomstige 4000km in het jaar voor het kwarttarief van 1000euro per jaar betaal ik 1euro per 4 kilometer. Ik ben al blut als ik op mn vakantiebestemming aankom.

Schorsen die handel dus. Voor 3 kwartalen. Dan wordt het 250 euro voor voor 4000 km.

oa. Ik rijd 508d uit '85. Was zo verrukt met mn frisse olttimer bus vorig jaar. Nu is het een strop.
Fuzzy,

Hoe kom je nou op 1000eu als kwarttarief?

Ed
Kwarttartief he, niet kwartaaltarief.

Een normale 3000kg diesel is ca 4000 euro per jaar. Een camper kent kwarttarief, Dus dan kom ik op 1000 per jaar. Met 3 kwartalen schorsen kom ik op 250,- voor een zomerkwartaal.

Ik hoop toch zo dat Weekers valt, dan mag hij dit briljante plan met zich mee nemen.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Hanomaad »

fuzzyduck schreef:Een normale 3000kg diesel is ca 4000 euro per jaar. Een camper kent kwarttarief, Dus dan kom ik op 1000 per jaar. Met 3 kwartalen schorsen kom ik op 250,- voor een zomerkwartaal.
Fuzzy, Ik denk dat je helaas voor het hele jaar moet betalen als je binnen datzelfde jaar wilt schorsen _en_ rijden. In de brief van Weekers staat:

"De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief."

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... timers.pdf
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Ed's508 »

fuzzyduck schreef:
Kwarttartief he, niet kwartaaltarief.

Ach so...
Ik zorg wel dat ik dit jaar een eigen bedrijf begin, de camper wordt dan weer bestelwagen.... de minst dure mogelijkheid voor zover ik nu kan overzien.
Schorsen is voor mij geen optie.

Maar goed, nog even geduld :|

Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Hanomaad »

Dan moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen volgens de BD. Zoals:

"Een bestelauto is een motorrijtuig dat voornamelijk is ingericht voor het vervoer van goederen."

Mijn camper is gewoon een camper, met zitplaatsen, bed, keuken, etc.

Als ik m'n 86-er 508 als bestelauto inricht betaal ik zo'n €664 per jaar. Scheelt toch weer. Maar dan mag ik niet meer dan 1 passagier meenemen.

Hier de eisen:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nrichting/
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 26 apr 2013, 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Ed's508 »

Bij mij is het omgekeerd. Ik heb een rijdende fietsreparatie en onderhoud508 die ook voldoet aan de richtlijnen
voor camperinbouw. Ik verblijf op vakantie dan in mijn fietsenwerkplaats. Maar in mijn slaapkamer staan en
hangen ook fietsen. Zoveel verschilt dat dus niet... :mrgreen:

Ed
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door vanhooltje »

Heren Wat ik lees hier is dat er een foutje word gemaakt.
Heb je een CAMPER die nog geen 40 jaar oud is, kom je in het kwart tarief terecht, deze regeling blijft gewoon bestaan. Dus hoef je niet de volle bak te betalen of je camper leeg te halen om hem op een ander kentekenbewijs te zetten.
Dus je betaald het kwart tarief naar het gewicht van je camper.
Kijk hier: http://www.camperverzekerd.nl/wegenbela ... berekenen/

Hier nog even het overzicht, let op bij punt 2G waar campers genoemd worden......

Afbeelding

1. Vrijstelling voor alle voertuigen ouder dan 40 jaar.
Alle voertuigen vanaf 40 jaar blijven of worden belastingvrij. Dit geldt voor motorfietsen, personenauto's, vrachtwagens, bussen, campers etc. etc. Ongeacht de brandstof.


2. Overgangsregeling voor voertuigen jonger dan 40 jaar:

2a. Een voertuig met DET 1988 of jonger kent dus geen overgangsregeling en dient dus totdat dit voertuig 40 jaar wordt, de volle MRB te betalen !


2b. personenauto's benzine ouder dan 26 jaar (1987 of ouder) betalen kwarttarief met een maximum van 120 euro per jaar onder voorwaarde dat ze in de wintermaanden (december, januari en februari) niet van de weg gebruik maken. Dus ook niet geparkeerd staan !

2c. personenauto's diesel of LPG geldt geen overgangsregeling en betalen vanaf 1 jan 2014 de volle MRB.

2d. personenwagens op LPG waarbij binnen 1jaar na Datum Eerste Toelating LPG is ingebouwd, tellen als benzine-auto's. (Maar dit zullen er geen zijn)

2e. personenwagens op LPG, die officieel teruggebouwd worden naar benzine, gelden als benzine.


2f. motorfietsen, bussen, vrachtauto's ouder dan 26 jaar (1987 of ouder) betalen kwarttarief met maximum van 120 euro per jaar onder voorwaarde dat ze in de wintermaanden (december, januari en februari) niet van de weg gebruik maken. Dus ook niet geparkeerd staan !

2g. campers krijgen geen overgangsregeling, want die betalen al een kwarttarief per jaar. Hiervoor geldt geen winterstop.


3. Huidige schorsen en evenementenregeling blijven ongewijzigd.
Echter bij het kwarttarief wordt het betaalde bedrag niet verrekend, indien er geschorst wordt.

De wijze waarop alles ingevoerd gaat worden is nog niet bekend.
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 26 apr 2013, 23:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten