leeggewicht 508

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

leeggewicht 508

Bericht door Hanomaad »

Vraagje. Wat is het laagste leeggewicht wat je bekend is voor een enkel verlengde MB508 bus met verhoogd dak? En dan wel zo leeg / kaal mogelijk gemaakt.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: leeggewicht 508

Bericht door fuzzyduck »

Je hebt er niets aan maar mn korte gestripte ex ambulance met verhoogd dak is 2850 op papier
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: leeggewicht 508

Bericht door Arno Z »

Mijn compleet lege 608 (zwaarder chassis, 1x verlengd, hoog dak) was 3110kg. Daar moet je dus een fors stuk onder kunnen komen
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: leeggewicht 508

Bericht door Vinz »

Bus leeg slopen/lege kopen keuren als camper en dan zo min mogenlijk belasting? :twisted:
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: leeggewicht 508

Bericht door Hanomaad »

.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 16 okt 2014, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: leeggewicht 508

Bericht door DVIII »

jongen de oplossing is zo dichtbij , een uurtje of tien sleutelen en ik kan weer wat opruimen :lol: :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: leeggewicht 508

Bericht door jooph »

Een korte 508 Ambulance heb ik nog nooit lager als 2800kg. gezien bij ombouw naar camper.
En voor die 2800kg. moet je al flink je best doen.

Dus voor een verlengde lijkt me 2800kg. heel moeilijk haalbaar. Of je moet het risico nemen bij omkeuren naar camper door allerlei nepspullen in te bouwen

Joop
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: leeggewicht 508

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb nog even in de folders gekeken, maar daar staat niks in over het fabrieks-leeggewicht van de bestelwagens.

Als je niks te doen hebt, kun je altijd nog alles van je '86-er ombouwen op je gestripte Hanomag-chassis! :P

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: leeggewicht 508

Bericht door fuzzyduck »

het tussenschot was er bij mn ambu al uit. Naderhand heb ik pas alle wanden en plafonds er uit gehaald. Daar zat nog zo 100kg staal wat er nu ook al uit is. Dat was extra staal ingebracht voor kasten/stretchers etc. Alles tussen het orginele subframe en spanten gelast. Allemaal eruit nu. Maar ik kan hem nu niet meer op de weegschaal zetten aangezien ik op dit moment officieel even geen camper ben.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: leeggewicht 508

Bericht door Hanomaad »

Okee, dankjewel voor de info.

Ennug, je kunt altijd gratis wegen bij de afvalstort. Neem je een vuilniszak mee en je krijgt een bonnetje van gewicht in en uit de stortplaats.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 14 mei 2013, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: leeggewicht 508

Bericht door Aart »

Ik heb een 508 bestelwagen staan, enkel verlengd en laag/normaal dak (geen lage cabine) en die heeft een leeggewicht van 2630 kilo op het kentekenbewijs staan.

Het betreft een voormalig bestelwagen van een bloemenboer, wanden en plafond geisoleerd en afgetimmerd.

Heb ook een dubbel verlengde 508 met laag/normaal dak en die heeft een leeggewicht van 3000 kilo op het kentekenbewijs staan. Geen idee hoe deze bij de weging ingericht was, is nu ingericht als camper.

Gr, Aart
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: leeggewicht 508

Bericht door fuzzyduck »

Wegen bij de dump kan altijd, maar met het papiertje krijg ik vast geen korting op mn MRB in 2014
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: leeggewicht 508

Bericht door DVIII »

wat die bloemenboeren al niet voor elkaar kregen , het gewicht van een chassis-cabine op het kenteken ! en het wegen bij de stortplaats van de gemeente is een redelijke plek om te wegen omdat die vanuit de overheid ge-ijkt moet zijn ! . er bestaat wel zoiets als ambtelijk wegen , en ik denk dat die dat bij de stortplaats doen , net om die reden!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: leeggewicht 508

Bericht door huuwan »

Mijn 508 ex-ambulance met een minimale camperinbouw werd gewogen door de RDW op 2700 kg. Ik had nog iets meer kunnen "abspecken". Het reservewiel wel thuisgelaten.
Op het kenteken staat als leeggewicht 2700 kg en rijklaargewicht 2800 kg.
In de technische handleiding van de landmacht staat dat het lediggewicht (incl. alle uitrustingsstukken en bestuurder) is 2625 kg. Hierbij is natuurlijk het gewicht van de ambulance inrichting niet meegeteld.

Groet, Huub
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: leeggewicht 508

Bericht door Hanomaad »

Bedankt voor alle antwoorden zo ver. Wat is eigenlijk de definitie van het "rijklaargewicht" precies? Leeggewicht plus brandstof en bestuurder?
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: leeggewicht 508

Bericht door winand »

Mijn 508 lang&hoog heeft als leeggewicht 2610 kg op kenteken staan.. hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? :shock:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: leeggewicht 508

Bericht door DVIII »

met en dikke knipoog ... denk ik :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Johannes

Re: leeggewicht 508

Bericht door Johannes »

Ik heb een datamanual daar staan deze gegevens o.a. in

Afbeelding

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: leeggewicht 508

Bericht door Arno Z »

Pieter,

Heb jij dat lijstje ook voor de 608?

Dank
Johannes

Re: leeggewicht 508

Bericht door Johannes »

ja hoor

Afbeelding

Groet Pieter
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: leeggewicht 508

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi sleutelaars,
Waar gaat dit over????
2800 Kg is 205 euro per kwartaal in Noord Holland
3150 Kg is 230 euro per kwartaal.
Waarom voor 25 euries zoveel moeite doen?????
Toen ik mijn 508 ex ambu ging ombouwen heb ik uiteraard ook eerst naar de wegenbelasting tarieven gekeken.
Gelet op wat je op veel forums leest heb ik wel 5 keer gekeken, maar kwam tot de conclusie:
WAAR GAAT DIT OVER??????
Ik heb bij mijn ombouw dan ook nergens naar gekeken, behalve dat het degelijk moest zijn.
Groeten, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: leeggewicht 508

Bericht door Arno Z »

Henk,

Het gaat om het gewicht VOOR inbouw, niet na inbouw. Het is eigenlijk heel simpel, je gaat naar de RDW met een inbouw die precies voldoet aan de inrichtingseisen van de RDW (dus niet van de belastingdienst), wel er aan denken het juiste aantal zitplaatsen (tijdelijk) in te bouwen.

De RDW weegt de bus, telt de zitplaatsen en registreert dit op de papieren. Daarna ga je lekker je camper inbouwen. Daarbij doe je wat je niet laten kan, je zorgt er alleen voor dat je voldoet aan de inrichtingseisen van 2002, zoals gesteld door de Belastingdienst.

Als nu op 1-1-2014 die nieuwe regel ingaat, dan kom je in aanmerking voor campertarief (1/4) en is je bus volgens de belastingdienst en volgens de RDW (dus volgens je kenteken) een camper.

Waarom een camper? Dan ben je(ongeacht het gewicht) een personenauto, dus val je anders in eventuele milieuzone's. Daarnaast heb ik het (gelukkig maar 1x) meegemaakt dat op een camperplaats aan de gendarmerie moest worden aangetoond dat de camper een camper was. En dat niet door binnen te kijken maar door op de papieren te kijken.

Daarnaast, 25,- per kwartaal is 100,- per jaar. Dat is bijna gelijk aan de jaarpremie van de verzekering van mijn bus... dan zit dat geld iig nog in mijn portemonnee.

Arno
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: leeggewicht 508

Bericht door Frank.fjph »

Om op de vraag waar het me begon ( nl Kg ipv Euro) terug te komen:

Mij lijkt de waarde van 2840 voor het gevraagde voertuig een haalbaar getal, en zal het nakijken op het spec. blad van MB dat ik nog ergens heb.
Mijne heeft een oorspronkelijk bestelwagengewicht van ca 2950 kg en is de dubbelverlengde versie, die extra 0,95 m kan zeker ruim 100 kg wegen, dus ruim 2800 lijt reele schatting

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten