Speciale groep

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Speciale groep

Bericht door Vinz »

Hoeveel belasting moet je betalen voor een vrachtwagen ingericht als camper maar met als inrichting op het kenteken "Speciale groep". Ik neem aan gewoon het vrachtwagen tarief toch? Vrachtwagen eigengewicht is 5870.

Belastingdienst website doet het in australie om een of andere reden niet dus kan niks opzoeken :evil:
Mercedes 813
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Speciale groep

Bericht door DVIII »

iets van 175 euro per drie maanden ex prov. opcenten ( >3500 kg < 10000 kg
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Speciale groep

Bericht door De Rooie Reus »

In de Nederlandse wetgeving kon ik het niet zo snel vinden maar die grijpt terug op Europese:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 678:nl:NOT

Helemaal naar beneden srollen tot punt 5 en daar staan de verschillende types die onder indeling speciale doeleinden vallen.
Je wagen zou dan in ieder geval niet tot de indeling 5.1 tot en met 5.7 moeten behoren en dan blijft het, lijkt mij, een vrachtwagen.
Is de wagen ooit gekeurd als kampeerwagen?


Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Speciale groep

Bericht door Gino »

Ben je nog wat wijzer geworden? Als het een camperinrichting heeft dan is het natuurlijk een camper. Als je de tafel eruit zou halen dan is het natuurlijk niet meer het geval....
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Speciale groep

Bericht door Arno Z »

Hij moet sowiezo voor 50% beschikbaar zijn voor laadruimte. En dat is best veel. Wel heb ik van de BD begrepen dat als je een bus hebt met achterin een inrijgarage, de garage laadruimte wordt, eventuele werkplaats daarbij ook.

Nu zie ik al een hele mooie constructie voor me, met een (eventueel in hoogte regelbare) alkoof boven de garage :)
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Speciale groep

Bericht door Gino »

Aan zoiets zat ik ook te denken of een neerklapbare wand die neergeklapt ineens een bed is.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Speciale groep

Bericht door Admin »

Vandaag op Facebook:

Rob van Breugel
Hebbes !!

Zojuist gebeld met de RDW. de meest makkelijke oplossing is om onze bus te laten omkeuren naar vrachtauto. Daarvoor heb ik alleen nodig: laadruimte die moet voldoen aan de volgende eisen:

lengte 2 meter hoogte 1.30 meter over de volle breedte van het voertuig.

vervolgens moet je 1 van de inrichtingseisen weghalen. volgens een medewerker van de technische helpdesk van de RDW was het weg halen van de matrassen en lattenbodems al voldoende want dan heb je geen bed meer.......

Daarna kom ik wel in aanmerking voor het € 120 tarief !
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Speciale groep

Bericht door Vinz »

ik wou morgen net gaan bellen, want dat gaat hem dus wel worden :up:
Dit jaar mag je gelukkig nog wel in jan en feb rijden!
Mercedes 813
de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: Speciale groep

Bericht door de Haan »

Dit gaat hem bij mij waarschijnlijk ook worden.
Moet waarschijnlijk wel het gewicht weer opwaarderen en een APK voor zware voertuigen.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Speciale groep

Bericht door De Rooie Reus »

Vraag nog even na bij de belastingdienst. De rdw zegt bijvoorbeeld dat een auto een kampeerwagen is terwijl de incasseerder andere eisen stelt.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 81318.html
Punt 5.

Inmiddels aangevuld en iets gewijzigd:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... sting.html
Punt 6




Het zou mooi zijn als je daar aan kunt voldoen.
Ik hoop dat het je lukt.
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Speciale groep

Bericht door DVIII »

dat is inderdaad een punt van aandacht , de ene instantie is de andere niet , zo kon je een bus ooit gewoon grijs houden , dan betaalde je een stuk minder dan voor geel . maar wat voor de één dan voldoende was maakte voor de ander een boete van een duizend of zes uit !.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Speciale groep

Bericht door setrabus »

Rob van Breugel
Hebbes !!

Zojuist gebeld met de RDW. de meest makkelijke oplossing is om onze bus te laten omkeuren naar vrachtauto. Daarvoor heb ik alleen nodig: laadruimte die moet voldoen aan de volgende eisen:

lengte 2 meter hoogte 1.30 meter over de volle breedte van het voertuig.

vervolgens moet je 1 van de inrichtingseisen weghalen. volgens een medewerker van de technische helpdesk van de RDW was het weg halen van de matrassen en lattenbodems al voldoende want dan heb je geen bed meer.......

Daarna kom ik wel in aanmerking voor het € 120 tarief !
wat voor een type bus praten we over?
ook een omgebouwde touringcar?
groet Setrabus
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Speciale groep

Bericht door setrabus »

al iemand zijn /haar camper om laten keuren naar vrachtwaggel??? :think:
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Speciale groep

Bericht door setrabus »

:geeuw: niemand dus........
we wachten af :WTF:
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Speciale groep

Bericht door paulv »

Ik ben ook benieuwd :?:

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

Re: Speciale groep

Bericht door johan millenaar »

hallo

een vriend had een belastingvrije ( 35 jaar ) vrachtwagen als camper, met een personenwagenkenteken
hij heeft 'm bij de RDW laten keuren na ( bijna ) alles losgeschroefd te hebben, en 1 van de eisen voor camper nl. vaste zitgelegenheid verwijderd
de auto voldoet dus niet meer aan de eisen van een camper
het is nu een vrachtwagen,inrichting gesloten wagen, tevens kampeerwagen, met een rijklaargewicht van 7000 kg
er mogen nu geen mensen meer "achterin" meerijden
maakt hij gebruik van de overgangsregeling, dan betaalt hij 120 euro ; gebruikt hij 'm het hele jaar, dan is hij 620 euro kwijt ( euro 0 motor )
hij denkt erover om 'm 1 x per jaar even over te schrijven om eventuele naheffingen te ontlopen
( er blijft een verschil, met wat de RDW vindt en wat de belastingdienst/douane vindt )

groet

johan
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Speciale groep

Bericht door De Rooie Reus »

Johan, begrijp ik uit je laatste zin dat hij nog geen bericht/rekening van de belastingdienst heeft gehad?

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Speciale groep

Bericht door setrabus »

hoi Johan

staat dit op het kenteken?
vrachtwagen,inrichting gesloten wagen, tevens kampeerwagen
kan toch alleen zijn : bedrijfswagen , gesloten opbouw ?
gr setrabus
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

Re: Speciale groep

Bericht door johan millenaar »

hallo

even weer contact gehad met de vriend van de " omgekeurde " camper ( naar vrachtwagen )
er staat inderdaad alleen vrachtwagen, gesloten opbouw
in zijn beleving is het verwijderen van een ( deel van een ) camperachtige inrichting voldoende om de herkeuring te doen slagen ( zie mijn eerste bericht hierover )
zoals zijn inrichting was, is dit ook makkelijk te realiseren
wat hij voor keuze heeft gemaakt tav MRB zal ik in het volgende contact met hem vragen

groet

johan
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Speciale groep

Bericht door setrabus »

ahwel das dan is duidelijk he !

bedankt johan :up: :up:
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Speciale groep

Bericht door paulv »

Mij is duidelijk dat nog niemand hier legaal een camper op "kaal" vrachtwagen/bus kenteken heeft en daar dan de bijbehorende (camper?)wegenbelasting voor betaalt.
Veel verder dan schorsen en (één geval?)van terugkeuren naar "vrachtwagen" is niemand gekomen.

Ik ben benieuwd wat de belastingdienst van deze zogenaamde teruggekeurde campers vindt. Het is voor mij, en natuurlijk de belastingdienst, vanzelfsprekend dat deze teruggekeurde campers niet voor het vervoeren van vracht/passagiers gebruikt gaan worden.

We wachten af.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Speciale groep

Bericht door setrabus »

Ik ben benieuwd wat de belastingdienst van deze zogenaamde terug-gekeurde campers vindt
de belastingdienst is te druk met andere zaken, dan te controleren wie zijn camper heeft omgekeurd :crazy: :crazy:
en je doet toch niks onwettig als je hem omkeurt?
als onze regering betrouwbaar was dan hoefden we helemaal niet te kijken of we het om willen keuren! :wave:


gr setrabus
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Speciale groep

Bericht door paulv »

Je doet niets onwettigs als je hem omkeurt, wel als je hem daarna weer verandert. Ook riskant is als je je "vrachtwagen/bus" anders gebruikt dan voor het vervoeren van lading/passagiers, ik doel dan op het gebruik als camper.
Dit alles ter beoordeling door de belastingdienst. Dat ze het nu misschien druk hebben verleent je geen rechten.

Ik zou goed uitkijken met wat je doet, navorderingen zijn niet ongebruikelijk.

Groeten, Paul

PS, de veranderingen in de wegenbelasting zijn in April 2013 aangekondigd, dat sindsdien niemand daar iets wat mee gedaan heeft wekt mijn verbazing.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Speciale groep

Bericht door setrabus »

hallo paul

als ik mijn (bus) laat omkeuren van personenauto met kampeer -inrichting naar bus ,
door er 1 stoel meer in te zetten als 8 ,dan krijg ik bus op mijn kenteken , voor de belastingdienst bestaat er zelfs een bus met kampeervoorziening .
zie hier:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting
onderaan de pagina.
maar dan kom ik wel in de overgangsregeling ,dus 120 euro p/jaar in plaats van 280 euro per maand.
dus wat zou ik fout kunnen doen?

groet setrabus
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Speciale groep

Bericht door paulv »

Wat je fout doet, dit naar oordeel van de belastingdienst, is dat je je voertuig als camper gebruikt en niet voor het vervoeren van passagiers. Wat er op het kenteken staat doet er dan minder toe.
Als de belastingdienst vindt dat je gewoon in een kampeerauto rijdt en deze onterecht als een bus hebt geregistreerd ben je de lul, inclusief naheffing.

De vraag is natuurlijk hoe groot is dat risico van controle en naheffing en hoe hard gaan ze het spelen, maar een risico blijft het.

Omgekeerd gold vroeger hetzelfde, personenauto's die als camper geregistreerd werden (voor het kwart-tarief) of als bestelauto (denk aan de grote doos die er daarna in moest passen).
Denk ook maar aan het rijden in een "grijs" kenteken auto door een particulier, die moet nu ook gewoon voor "geel" betalen. Deze regeling is een paar jaar terug ook plotseling ingevoerd, dit tot woede/teleurstelling van de particuliere eigenaren.
Deze regelingen zijn nooit teruggedraaid.

Zo gauw de belastingdienst constateert dat er "mis"bruik van een regeling gemaakt wordt, wordt dit gaatje snel gedicht. Procederen is zinloos, het geeft hooguit uitstel tot de volgende wijziging.
Dit gaat waarschijnlijk ook snel gelden voor het in hun ogen misbruik van de "schorsing regeling", een klein "tariefverhogingkje" en het is over met die truc. Daar is geen wet oid. voor nodig.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten