Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Maxer »

Mochten de plannen van weekdier doorgaan heb ik een huizenhoog probleem en wel dat ik dan zo ongeveer €3500 per jaar aan mrb moet gaan betalen. En dat gaat niet lukken kan ik melden.
Terug naar touringcar zal niet gaan maar kan ik niet naar speciaal voertuig? Heeft iemand daar ervaring mee en wat zijn de voorwaarden eventueel?
Stel ik begin een bedrijf en laat mijn camperbus omkeuren naar promotievoertuig. Zou dat kunnen? Vragen vragen . . .
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door paul snip »

Volgens mij vallen circusvoertuigen, rijdende werkplaatsen en veevervoer auto's die hobbymatig gebruikt worden ook in het kwarttarief. Dus daar zul je niet veel mee opzchieten.

Misschien als vrachtwagen op grijs kenteken? En dan de inrichting als "lading"?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door paulv »

En terugkeuren naar autobus met 9 zitplaatsen en een deel catering/rust? Eventueel met tussenschot?

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 25 nov 2013, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Arno Z »

Ik heb samen met RDW en belastingtelefoon een aantal scenario's besproken. Als je geluk hebt dan tref je daar een medewerker die graag mee wil werken. Er zitten (zeker bij de RDW) genoeg liefhebbers die graag meedenken.

Voor een 508/608 zijn de keuzes beperkt tot niets (vrachtwagen zonder scheidingsschot achter de voorstoelen en max 2 zitplaatsen of vrachtwagen met een dubbelcabine met scheidingsschot). Dat spoor liep dus dood.

Mijn advies: klim voor jouw situatie in de telefoon (eventueel anoniem) en vraag welke keuzes er zijn.

(Niet wetende welke gelegenheden tot stalling je verder hebt, en hoe vaak je je camper gebruikt; mijn 608 is met schorsen break even als ik hem 2 weken niet gebruik, jij betaald straks 14 euro per dag. Het omslagpunt tussen schorsingsleges (37,50) en MRB ligt dus voor jou op 3 dagen)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

paul snip schreef:Volgens mij vallen circusvoertuigen, rijdende werkplaatsen en veevervoer auto's die hobbymatig gebruikt worden ook in het kwarttarief. Dus daar zul je niet veel mee opzchieten.

Misschien als vrachtwagen op grijs kenteken? En dan de inrichting als "lading"?
Het verschil is dat dat allemaal vrachtwagens/bestelwagens zijn en je dan dus een kwart van het bestelwagentarief betaald in plaats van het personenwagentarief waaronder een camper valt. In het geval van een particuliere B rijbewijs paardenwagen is het wel interessant, maar als het een C rijbewijs is is het allemaal niet zo spannend meer, maar alle beetjes helpen. :)
Zoals hier: http://download.belastingdienst.nl/bela ... z12fol.pdf te lezen is, mag je met met veel van die bijzondere categorieën ook nog maar 60 dagen per jaar rijden en worden er ook nog eisen gesteld aan hoe lang achter elkaar etc.

Maar, er echt mee opschieten doe je niet, want je kunt er dan net zo goed een vrachtwagen (multifunctioneel voertuig met 50/50 wonen/laadruimte) van maken. Zoals Arno al scheef zitten daar ook wat mitsen en maren aan die je moet uitzoeken, buiten het feit dat je de dan bijna je halve camper kwijt bent omdat in het laadruim niks mag staan wat bij het woondeel hoort, zoals watertanks of gas. (rekken/stellingen, tafels, stoelen of een auto is natuurlijk wel gewoon lading, dus genoeg creatieve mogelijkheden!) Maar ja, niet iets wat je zo effe doet. Promotie- of kantoorwagen (vrachtwagens) zijn denk ik je beste kansen, maar daar zal je dan de inrichtingseisen van moeten bemachtigen.

Ik kan daarnaast eigenlijk alleen het multifunctionele voertuig of autobus kan bedenken, al lijkt die laatste me ook erg lastig i.v.m. de kosten van de verzekering en de 6 maandelijkse keuring die je ook nog eens bij de RDW moet laten doen. :(

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door setrabus »

omkeuren naar rijdende winkel ?
koelkast zit toch genoeg in ?? :up: :up:
Bereken uw motorrijtuigenbelasting
Gegevens voor de berekening

Wat is de gewichtsklasse van uw winkelwagen? Selecteer een gewichtsklasse... 0 t/m 11999



Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 55,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 220,00
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door deutz »

Kun je er geen bibiliotheek bus van maken? :ssh:
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

setrabus schreef:omkeuren naar rijdende winkel ?
Als je van toeristisch rijden houdt een prima alternatief! :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door paulv »

Misschien slikt de belastingdienst dit verhaal :angel: .

Je maakt er een rijdend kantoor (50%) van voor je Grote-Camper-Adviesbureau in oprichting. Ter plaatse (Zuid Spanje :lol: ) geef je (ongevraagd)advies aan mede camperaars, natuurlijk met factuur.
Dat er (nog) niemand wilt betalen voor je adviezen is effe pech, maar ja, startende ondernemer, weet je wel :OO: . En natuurlijk ben je bezig een beter klantenbestand op te bouwen, maar dat kan jaren duren, geen verstand van marketing (niet verplicht) :lol: .
Maar wel startende ondernemers-aftrek, BTW nummer, wegenbelasting zakelijk aftrekbaar, afschrijving niet betalende debiteuren, afschrijving + onderhoud camper, enz.
Het zakelijk geleden verlies trek je af van je inkomen (pensioen?) en het resultaat compenseert je wegenbelasting :up: .
De eerste paar jaar (tot de boekencontole) zit je gebeiteld.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 18 dec 2013, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door De Rooie Reus »

Maak er een promotievoertuig voor de aardappel van. Begin een "Friet van Piet."
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Arno Z »

Ik trof vandaag deze tekst:

Autobus met kampeervoorziening

Als een autobus voldoet aan de inrichtingseisen die gelden voor een autobus en ook voorzieningen heeft voor een kampeerauto, is het tarief een kwart van het tarief voor een autobus. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

Het motorrijtuig moet als autobus zijn goedgekeurd op grond van de wegenverkeerswetgeving.
Voor het motorrijtuig moet een vergunning zijn afgegeven op grond van de Wet personenvervoer.


Bron: belastingdienst. Nu weet ik niet precies wat jouw bus weegt, maar voor een bus van 10 Ton is de MRB (in camperuitvoering) dan 53 euro per maand.

Ik heb geen idee wat de 'vergunning zijn afgegeven op grond van de Wet personenvervoer' inhoud, maar dit lijkt me aanvullend onderzoek waard.

Arno
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Houtstoker »

Autobus of vrachtwagen valt toch in de overgangsregeling?
Afbeelding
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door paulv »

Ik weet van geen overgangsregeling/bijzonder tarief voor diesel/LPG campers van 25j of ouder.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Houtstoker »

Dat is omdat er bij deze wagens vanuit gegaan wordt dat ze onder 3.5 ton of B rijbewijs vallen. Vanaf C rijbewijs (boven 3,5 ton) is het dus wel mogelijk onder de overgangsregeling te vallen met een diesel. Het stroomschema is een plaatje wat gehost is op de site van de belastingdienst!
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Arno Z »

Omdat ik zojuist toch de belastingdienst moest bellen, even nagevraagd:

Dit betreft ook geen overgangsregeling, maar een regeling voor iedere tourincar/bus. Indien je (als kentekenhouder) voldoet aan de wet 'personenvervoer' (je hebt een wp vergunning) en je tourincar/bus voldoet aan de inrichtingseisen van een touringcar maar is ook voorzien van inrichtingsdelen voor een kampeerauto (dus niet per-se de inrichtingseisen kampeerauto) dan betaal je 1/4 van de MRB voor een tourincar, ook als particulier. Dit geld dan voor iedere touringcar/bus onder de 40 jaar. Ongeacht het brandstoftype.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Admin »

En toch vrees ik dat ik, als ik twee tweezitsbanken terugschroef (ik heb ze staan en hoef alleen m'n bureautje maar af te breken) geen vergunning krijg ;-) Lees er de WAP eens op na...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Arno Z »

Zover ben ik niet gegaan met uitzoeken. Naar ik begrepen heb is het een vergunning die je als houder moet aanvragen en bezitten. Dat gaat dan niet over het voertuig.
Me dunkt, dat als de keuze ligt tussen de een van de drie opties: wegdoen (met veel verlies), veel betalen, investeren om minder te betalen. De derde optie altijd goed uitgezocht moet worden.

Ik wil ook zeer zeker geen dooie mussen uitdelen; echter kwam ik het tegen en hoop ik hiermee iemand te kunnen helpen in een zoekrichting.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Admin »

Ik heb in de jaren '70 een managementsopleiding gevolgd in het beroepsgoederenvervoer bij NOB Wegtransport. Examen gedaan bij CCCV. Vakbekwaamheid was één van de drie eisen om een vergunning (AKA "tonnage") te krijgen. (De andere waren betrouwbaarheid en kredietwaardigheid.)
Toen al ging het gerucht dat de eisen voor een overeenkomstige vergunning personenvervoer aanzienlijk zwaarder waren.

Ik zou zeggen: ga je gang!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Arno Z »

Ik ben even aan het lezen geweest, en ik loop meteen tegen een tegenstrijdigheid aan, welke volgens mij in de telefoon klimmen erg interessant maakt (voor diegenen die we wat mee willen).

Je moet in het bezit zijn van een rijbewijs D + Code 95 om de vergunning te krijgen. Echter wordt de vergunning afgegeven per voertuig. Echter Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privé-doeleinden. zijn vrijgesteld voor code 95.... (net als voor +3.5 T Campers). Daarnaast zijn er nog vakbekwaamheidsdiploma's.

Hier meer info: http://www.ilent.nl/onderwerpen/transpo ... index.aspx

Indien ik over een bus als camper zou hebben zou ik hier zeker (heel) diep induiken.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Vinz »

al enig betaalbaare oplossing?
pffff kan zo boos worden om hoe zo veel mensen zo hard genaaid worden hier.. :down: :down:
Mercedes 813
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door setrabus »

alles uitgezocht en ....... weer op bus kenteken door er een stoel bij te plaatsen, dus 9 excl. bestuurder.
inspecteur van de RDW gehad en goed gekeurd voor BUS, effe wachten op de belastingdienst en dan kunnen we weer. :up:
oja nog even een vergunning aanvragen bij de Kiwa maar dit is enkel een formaliteit ,moet geen probleem zijn.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Grumble »

Arno Z schreef:-knip- Nu weet ik niet precies wat jouw bus weegt, maar voor een bus van 10 Ton is de MRB (in camperuitvoering) dan 53 euro per maand. -knip-
CRAP! En ik moet voor m'n 33 jaar oude 3.5 ton wegende, op diesel rijdende camper 71 euro per maand betalen :down: :down: :down:
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Omkeuren naar . . ja, naar wat eigenlijk?

Bericht door Arno Z »

@SetraBus: Goed bezig!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten