MRB

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

MRB

Bericht door Vinz »

Nu met de aankomde MRB zit ik te overwegen om mijn bussie op vrachtwagen rijbewijs te zetten.
Dan moet je of 120 per jaar betalen en niet rijden in de winter of gewoon 550 (ongeveer) per jaar betalen en lekker het hele jaar crossen.
Wat het wordt weet ik nog niet, maar nu vroeg ik me af of die 550 per jaar zo maar kan veranderen. Het lijkt me wel maar is het aan banden gebonden of kan/mag de overheid morgen zeggen, volgende jaar wordt het 1500 euros MRB per jaar voor vrachtauto's.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: MRB

Bericht door paulv »

Ja dat kan/mag de overheid :sick: , ondanks protesten. Bij belastingwijzigingen vallen er altijd slachtoffers, gelukkig wordt niet iedereen gecompenseerd, dat zou niet opschieten.

Ik zou even met alles wachten tot er meer zekerheid is, waarschijnlijk een jaar of 2/3 :silent:
Iedereen praat nu over het omzetten naar een vrachtwagen-/bus-kenteken van die zware campers, ik moet het nog zien. Voorlopig is het nog niemand gelukt.

Het lijkt me dat het kwart tarief voor een camper van 4ton toch wat laag geschat is, ik denk meer aan de € 900 - € 1000 p/j.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MRB

Bericht door Vinz »

Ik bedoel ook geen camper kenteken maar gewoon bedrijswagen kenteken omzetten naar vrachtwagen (orgineel was hij vrachtwagen) en dan kiezen tussen overgansregeling vrachtwagen 120 of volle mep vrachtwagen 550.

IK vroeg me af of de wegenbelastingen voor vrachtwagens nou veel kunnen gaan stijgen of dat dat redelijk stabiel is en soms paar eurotjes omhoog gaan, inflatie etc.

Ik heb nog nooit wegenbelasting betaald dus ik weet er echt niks van af.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door Admin »

Vinz schreef:Ik bedoel ook geen camper kenteken maar gewoon bedrijswagen kenteken omzetten naar vrachtwagen (orgineel was hij vrachtwagen)
Leg nou eens rustig uit: wat staat er op je kentekenbewijs? Bedrijfswagen? Vrachtwagen? Maximale massa? En mogelijk "Inrichting:" ....?
Want zoals je het nu stelt, snapt niemand er meer wat van. Rijbewijs heeft met de massa te maken, kenteken met het soort voertuig.

Bij de RDW is elke vrachtauto een bedrijfswagen, bij de belastingdienst is een bedrijfsauto onder de 3500 kg een "bestelauto"(of het moet een Pritsche zijn...)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
setrabus
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 sep 2011, 20:13

Re: MRB

Bericht door setrabus »

maar Admin
als het bedrijfwagen zou zijn met kampeerwagen als inrichting vallen we dan wel onder de overgangsregeling voor vrachtauto's en bussen?
:crazy: :crazy:
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: MRB

Bericht door De Rooie Reus »

Je moet gewoon een keer een afspraak maken met de inspecteur en je bus in Apeldoorn op de parkeerplaats van het kantoor van de belastingdienst parkeren. Vervolgens zet je koffie en warm je de appelflappen op. Daarna vraag je de inspecteur wat de mogelijkheden zijn.

Succes,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door Admin »

Nee, Setrabus. Zodra er ergens "kampeer" op het kentekenbewijs staat, weet de Belastingdienst genoeg...
Maar Vinz is daar IMHO erg onduidelijk over.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MRB

Bericht door Vinz »

Het is heel simpel

Een vrachtwagen dus 3500+ met niks op het kenteken qua kampeerwagen, met aller vieste motor wordt +-550 per jaar.
Kan je er op vertrouwen dat het volgend jaar weer +-550 is met eventuele inflatie etc er boven op of kan dat zomaar stijgen met 100 euro of meer per jaar?

Heb nooit gezegt dat er kampeer inrichting op me papieren staat, maar voor de duidelijkheid, staat er niet anders had ik het wel vermeld.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: MRB

Bericht door De Rooie Reus »

Vergelijk het met de accijns op diesel, die stijgt ook elk jaar.
Als de overheid geld nodig heeft gaat dat bijna altijd in de vorm van belastingen.
Eén van de weinige zekerheden in het leven.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MRB

Bericht door Vinz »

Oke duidelijk :up:
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door Admin »

Vinz,

Als ik het hele draadje nog eens doorlees, heb je nu een bus op papier op B, terwijl hij van huis uit boven de 3500 kg was (dus op rijbewijs C(1)). En die wil je weer terugzetten naar het oorspronkelijke gewicht. Klopt dat?

Zo ja, dan levert je dat inderdaad een behoorlijke besparing op. (Belastingdienst onderscheidt "bestelauto" van "vrachtauto".)

Niemand kan garanderen dat de belasting in 2015 dezelfde zal zijn, maar zolang er geen fundamentele wijzigingen optreden (zoals ooit met de grijze kentekens met 4 zitplaatsen en nu met de "oldtimers"), zal dat niet meer dan een beperkte aanpassing zijn. Maar als een of andere malloot verzint dat je alleen nog maar met Euro 6 op de openbare weg mag komen (en dat politiek verkocht krijgt) ....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MRB

Bericht door Vinz »

Klopt helemaal admin!
Sorry voor de verwarring :angel:

Het gaat mij ook wel om het feit dat ik eigenlijk wel gewoon de vrijheid wil hebben om te kunnen rijden in de winter als ik dat zou willen.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door Arno Z »

Vinz, die vrijheid heb je. Aangenomen dat we het hebben over de 508 in je onderschrift, heb je daar keuze uit de onderstaande vier opties om uit te kiezen. Waarbij je die wintervrijheid als argument kan opnemen.
  1. Overzetten op bedrijfsauto en volle MRB betalen (naar ik begrijp van 143 per kwarteel). In zomer en winter rijden wanneer je wil.
  2. Overzetten naar bedrijfsauto (+3.5) ton, met 1.5 meter lege laadvloer en nog wat eisen (ander ben je geen bedrijfsauto). 120 euro per jaar. In de winter op stalling
  3. Bed, Bank, Tafel, Kast en Keukentje er in en op campertarief gaan rijden
  4. Schorsen bij iedere gelegenheid die je daarvoor hebt (eventueel combineren met #2
Vergeet niet, er zitten in Den Haag en in Apeldoorn een stapeltje ambtenaren die niet veel anders te doen hebben dan uitvogelen hoe ze de regels zo maken, dat het (zo goed als) onmogelijk is om er omheen te komen. Daarbij worden die regels ook nog zo opgesteld dat ze voor meerdere uitleg vatbaar zijn, waardoor een 'ja maar dat is niet de bedoeling' een valide argument wordt.
Laatst gewijzigd door Arno Z op 28 jan 2014, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door Admin »

Arno, je gaat volledig voorbij aan Vinz' wens, zèlf te bepalen wanneer hij rijdt. Dat kan hij, als hij gewoon MRB betaalt voor zijn vrachtwagen (tot 15 ton: € 143 per kwartaal).

Enne... de regels worden niet gemaakt door de ambtenaren, die voeren ze slechts uit. De regels worden gemaakt door politici, die je zelf gekozen hebt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: MRB

Bericht door karogegro »

Admin schreef:Arno, je gaat volledig voorbij aan Vinz' wens, zèlf te bepalen wanneer hij rijdt. Dat kan hij, als hij gewoon MRB betaalt voor zijn vrachtwagen (tot 15 ton: € 143 per kwartaal).

Enne... de regels worden niet gemaakt door de ambtenaren, die voeren ze slechts uit. De regels worden gemaakt door politici, die je zelf gekozen hebt.
Ehh, even een kleine correctie Ernst.
De primaten die nu het pluche in 'S gravenhage warm houden, zijn, en dat wil ik ten zeerste benadrukken, NIET door mij gekozen.
Dat onze democratie bepaalt, dat een gekozen meerderheid dit land regeert, nou ja regeert, wil niet per defenitie zeggen dat ik, en ik gok velen met mij, daar ook achter staan.

Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door Admin »

GRIN

Ik bedoelde "jij" als in "de Nederlandse bevolking".
Over minderheidsstandpunten in de democratie zijn boeken vol geschreven. Maar dat valt een beetje buiten de scope van Campertechniek...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door Arno Z »

Ernst,

Je hebt gelijk, ik heb het puntenlijstje met een punt uitgebreid, namelijk de volle MRB voor een vrachtwagen.

Over dat beleid ben ik het niet helemaal eens. Er zitten een stapeltje (soms zelfs zeer kundige) ambtenaren die adviezen opstellen aan de -democratisch gekozen- politici. Die politici kiezen daaruit dat gene wat in hun straatje is (om welke motivatie dan ook), veelal zonder van de hoed en de rand te weten (ik zal geen voorbeelden noemen). Die politici proberen dan een advies stuk tot wetgeving te krijgen. Als dat zover komt dan worden er door (soms dezelfde ambtenaren als die de adviezen hebben gemaakt) beleids stukken geschreven die de uiteen zetten hoe de uitvoering van de regelgeving er uit moet zien.

In het proces van advies - politiek standpunt - politieke concessie - wetgevende beschrijving - beleidsbepaling - uitvoerende interpretatie zit erg veel ruimte voor interpretatie verschillen en ruis. Daarnaast zijn er ook trajecten waarbij het adviestraject ontbreekt (zoals de laatste aanpassing aan de Oldtimer MRB). Je merkt dan direct dat de beleidsbepaling gebaseerd is op matige wetgeving, waardoor er veel interpretatie vrijheid terecht komt bij de beleidsbepaler. Voorbeelden hier zijn alle tegenstrijdigheden die we de laatste maanden hebben gehoord over de LPG inschrijving.

Gelukkig is er dan altijd nog een rechter die kan vaststellen hoe regelgeving uitgelegd en toegepast moet worden.


Tot zover het offtopic, laten we het weer over belangrijke dingen hebben :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten