Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door Yoni »

Hoe hebben jullie het geregeld fiscaal gezien?

Gewoon de inrichting vrachtauto met gesloten opbouw op kenteken en mee liften in de overgangsregeling voor vracht auto's en daar een woon voorziening in.

Of de vrachtauto daadwerkelijk als camper laten keuren? Met waarschijnlijk dus ook de doortelling van het kwart tarief personen auto's,
of valt een vrachtauto met kampeer inrichting nog steeds in de overgangs regeling omdat het een vrachtauto is op grond van het Tmm van >3500kg?

Lastige materie waar ik op de blauwe brieven piraten site niet heel veel wijzer van word..

Gr. Yoni
linfiel
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:48

Re: Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door linfiel »

Hoi Yoni,
Waar praten we dan over?
diesel ,benzine , l.p.g.., Diesel en l.p.g. moet je de volle pond betalen hier heb je geen overgangsregel meer voor.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door Arno Z »

Een bus met een TTM >3500kg op Diesel komt in aanmerking voor de overgangsregeling.
Stopte je er een camper in, dan niet meer. Dus, voldoen aan de regels (er moet een deel beschikbaar zijn voor vracht, ongeveer een wegklapbaar dubbel bed). Of als camper 1/4 tarief betalen. Optioneel niet aan die regel voldoen en het risico lopen achteraf voor jaren het verschil te mogen bijbetalen, eventueel met een boete.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door Yoni »

We praten over een vrachtauto die vallen in de overgangsregeling ongeacht de brandstof.
Mijn vraag wat dus of een vrachtauto camper het normale kwart tarief weer door geteld zou worden of deze in de overgangsregeling bleef.
Ik denk dat een open opbouw met container bed en een container als camper inrichten interessanter is?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vrachtauto met inrichting kampeerauto op kenteken = kwarttarief
Vrachtauto met volledige inrichting kampeerauto, maar niet als kampeerauto op kenteken = offcieel niet helemaal legaal enzo, maar valt zo wel onder de overgangsregeling
Vrachtauto zonder inrichting kampeerauto (kan dus met een afzetunit ofzo) = overgangsregeling.
Bij de overgangsregeling voor vrachtwagens doet de brandstof er inderdaad niet toe.

In mijn geval is de bus te nieuw voor de overgangsregeling, maar is de belasting als camper (kwarttarief) ruim 2x zo duur als vrachtwagen (was: 25/maand, is nu 58/maand als kampeerauto). Maar omdat veel vrienden van ons in "verboden-voor-vrachtwagenzones" wonen en ik na eens 2 uur achter een trage @#$^^# die met 65 met een aanhanger over de snelweg reed en er een inhaalverbod gold, heb ik hem toch maar vrij snel laten omkeuren als camper met een mtm van 4600kg.

Greoten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door Yoni »

Ik heb de belastingdienst opgebeld voor het gemak en diverse situaties voorgelegd het antwoord bleef eenduidig wil je ermee recreëren mag je je blauw betalen.

Het was mogelijk een multifuntioneel voertuig te bouwen deze mag deelnemen aan de overgangs regeling maar moet voor minimaal 50% ingericht zijn voor het vervoer van goederen.
Dit zelfde zou ook gelden voor een container die ingericht word als leef voorziening deze moet 50% zijn ingericht voor goederen.

Ergens raar aangezien je wel container kantoren en kantoren met slaap en kook voorzieningen kan huren bij diverse firma's voor verbouwingen of evenementen.

De vracht auto gaat in iedergeval geen camper worden aangezien een gewicht van 6.5 ton al goed is voor 2000 euro per jaar aan mrb.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door Admin »

Mogelijk hebben ze zich er wat makkelijk van af gemaakt: als je een container hebt, zonder doorgang, gas, water en licht via stekerverbindingen en zonder gereedschap te demonteren, heb je een vrachtauto met lading en geen camper.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door Yoni »

Kijk daar kan ik wat mee :)

Het leek me al heel raar dat er restricties waren voor wat je vervoerd en dat je wagen inrichting daardoor zou veranderen.

Ik had al een dikke MAN gezien met een container bed.
En een reefer container is direct al goed geïsoleerd.

Dank
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door catch »

ik ben er inmiddels aardig in thuis,een ding houd hem vrachtwagen anders pakken ze je aan alle kanten
een multifuntioneel voertuig is een zogenaamde crosscamper ,maar of je daar wat aan hebt moet je zelf invullen
voor de rest kan je 40+ gaan rijden als je geen C of C1 hebt
geschorst rijden is ook al bekend bij het dievengilde ,zijn daar druk mee bezig er een stokje voor te steken of de boetes op bankbonus niveau te leggen.

houd hem lekker als vrachtwagen je mag dan ook meer als 3 dagen ergens staan ,enigste nadeel wat ik kon vinden was dat een camper van meer als 3500 kg harder als 90 mag rijden :WTF:

ik rijd 40+ inmiddels
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door Arno Z »

@catch:

Wat bedoel je met een 40+?

Als je er uitziet als een camper, maar op vrachtwagen kenteken rijdt dan zal je vast ooit in een caravan/camper fuik rijden (zeker als je rond het hoogseizoen rijd). Daarbij zijn belastingdienst en douane ook aanwezig, en je gaat hele blije gezichten zien op het moment dat zijn ontdekken dat je een camper rijdt op vrachtwagen kenteken.


@yoni:
Overigens vind ik de opzetcontainer nog wel de mooiste optie. Als ik jou was zou ik dat verder onderzoeken. Het deel van 'gereedschapsloos' demonteren, als dat ook kan voor eventuele (afval) water tanks die in het chassis hangen?

Eventueel zou je zo'n constructie kunnen overwegen waar je ook nog de container op poten kan zetten en de vrachtwagen er onderuit rijden. Of je dat ooit zal gebruiken weet ik niet, iig kan je dan wel hard maken dat een vrachtwagen met afzetcaravan is.
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: Vraag voor de "campers" boven de 3500kg

Bericht door catch »

ouder dan 40 jaar=geheel belastingvrij

ik ga echt niet in een container camperen :WTF: mogelijkheid heb ik ook onderzocht

en ja :up: het moet niet teveel op n camper lijken die angst begrijp ik maar nog nooit gehoord dat iemand ervoor bekeurd is en heb diverse mensen gesproken inmiddels en als je zelf er wat inbouwt en er een luifeltje eraan hangt geen probleem,camperen in een container mag ook niet

ik wil het je niet aanpraten maar als je mij vraagt hoe kan ik recreëren zonder je te laten plukken door de regering dan is dat het
Gaan als de Brandweerauto
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten