Overgangsregeling buitenland

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Overgangsregeling buitenland

Bericht door Vinz »

Ik kan nergens een (officieel) antwoord vinden of je in het buitenland mag rijden in de maanden december, januari, februari, met de overgangsregeling.
Ik neem aan dat het niet mag, heeft iemand een link naar een officele website waar het staat anders ga ik even bellen/emails sturen.

Ik probeer nooit in nederland te zijn in die maanden dus zou een mooie oplossing zijn :MrGreen:
Mercedes 813
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door vanhooltje »

Die zal je ook niet vinden, het mag niet.
Je kenteken is in die maanden niet geldig (geschorst door de Belastingdienst), bij een controle of aanrijding krijg je grote problemen zo ook met je verzekering.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door karmann »

Dit toont weer eens aan hoe krom deze regeling is ....Volgens mij is een verzekering afgesloten voor 1jaar en niet voor 9maanden,en als het niet expliciet in de polis voorwaarden staat ben je normaal verzekerd,en die 3 maanden dat je hier niet mag rijden is een bedenksel van de NL overheid,waarom zou die ook voor het buitenland gelden,er staat enkel dat je in NL niet mag rijden,nu als je op dat moment in het buitenland bent,wie zou dat moeten,of zou dat controleren,ik ken ook overwinteraars die in Spanje ,soms geschorst rond rijden,roepen dat mag niet,is wel kort door de bocht ,drugs in het buitenland ,dat mag niet,ofschoon het in NL gewoon goed is, Enkel om die NL faam worden in het buitenland auto's gecontroleerd
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door vanhooltje »

Dat kan je kort door de bocht noemen maar België en Frankrijk hangen qau kenteken gegevens digitaal aan elkaar, dus die weten ook dat je met een niet geldig kenteken rond rijd. Van mij mag je, de gevolgen zijn voor de eigenaar.
En je kan er vergif op in nemen dat een verzekeraar dit aangrijpt om niet te betalen.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door Yoni »

hoe kom je erbij dat hij geschorst word dat staat in die 3 maanden in ieder geval niet op rdw.nl in de database dat het voertuig geschorst of niet verzekerd is..
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door vanhooltje »

Dat is wel erg naïef denken yoni, de politie in het buiten land krijgt veel meer info op zn schermpje als dat wij te zien krijgen. Persoonsgegevens, voertuig gegevens enz.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door DVIII »

Onze overheid heeft geen drol te vertellen in het buitenland en de MRB is alleen van toepassing in je eigen land . als je gedurende deze drie maanden niet verzekerd zou zijn wil ik wel alle premie terug van al die verzekerden . Ook verzekeraars zijn onnozelen die niks te vertellen hebben . je bent verzekerd of niet , je betaald en je hebt gewoon rechten . ik snap niet waarom er zoveel gedreigd en gedonderpreekt wordt over het gegeven dat je niet uitbetaald krijgt.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door karmann »

Ik sluit me er geheel bij aan,vooral dat gedonderpreek zonder ervaring,van horen zeggen,net als een papegaai ,elkaar bang maken
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door jooph »

Ik sluit me bij laatste twee sprekers aan!!!!!

Joop
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door De Rooie Reus »

Wet motorrijtuigenbelasting: artikel 84a lid c regelt die drie maanden. Artikel 5 geeft de definitie van een weg. Dat moet je uitgebreid zien: ook de weg in het buitenland geldt daarbij. Beide artikelen gelden als er een Nederlands kenteken op de wagen zit. Als het namelijk alleen voor het gebruik op de Nederlandse weg geldt dan staat het er uitdrukkelijk bij: bijvoorbeeld artikel 12. Als je met een auto zonder kenteken rijdt dan is belasting verschuldigd vanaf de eeste dag dat je op een Nederlandse weg rijdt. Met een ongekentekend voertuig mag je rustig door Spanje rijden: dan ben je geen Nederlandse mrb veschuldigd. Zodra je de Nederlandse grens passeert weer wel.

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door DVIII »

nee die regels moet je anders lezen , nederlandse wetten gelden in nederland , europeese voor europa en daarbuiten hebben nederlandse en eurooeese wetten geen grond . zo kan je overal buiten europa je accijns terug vragen , of zonder accijns inkopen . een wet met een uitzondering zoals de overgangsregeling geldt binnen nederlands territorium , daarbuiten geldt de nederlandse wet niet . dus de overgangsregeling eist voor nederlands grondgebied dat je daar niet op mag rijden. gedurende die maanden . Er staat nergens dat het voertuig "opgelegd" moet zijn .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door DVIII »

Verder kan je met een voertuig zonder kenteken geen belasting betalen omdat het voertuig niet geregistreerd is . Je betaald namelijk voor het houden van een geregistreerd voertuig , het heet dan ook houderschapsbelasting .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door De Rooie Reus »

Zo zie je dat de wet heel logisch in elkaar zit.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door GerardM »

Ik dacht dat ik het begon te begrijpen...

Verder is het natuurlijk zo dat er regels zijn en de vraag is wat de handhaving daarop is. In Nederland controleert de Belastingdienst met foto opnamen langs de weg (staat duidelijk op het autootje).

Uit eigen ervaring weet ik dat deze overgangsregel als een 'knutsel' in de IT systemen van de Belastingdienst is gebouwd en dat er geen koppeling is van deze gegevens met andere systemen van bijvoorbeeld politie. Ik weet natuurlijk niet of dat zo blijft :cool: .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door karmann »

Precies Gerard een knutsel en dus ook niet te handhaven,en zal dan ook niet lang meer bestaan vermoed ik,maar of het alternatief beter zal zijn,betwijfel ik,omdat het uitgangspunt altijd is zoveel mogelijk geld binnenhalen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Overgangsregeling buitenland

Bericht door DVIII »

in de praktijk moet nederland ondertussen wel iets gaan doen aan de ongelijkheid in belasting die je bijvoorbeeld betaald voor vrachtwagens en ook personenauto's in het buitenland . Met de vrachtwagenbelasting in belgie loopt nederland nu achter op de omgeving en de nederlander mag hier dik belasting betalen en in het buitenland . In de landen om ons heen betaal je nu eenmaal zo goed als geen wegenbelasting of houderschaps belasting.
Ik vraag me af waar Europa in dit verhaal staat , of zijn we straks vereninigd door verschillen ? .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten