Massapunt voorin ?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Massapunt voorin ?

Bericht door GerardM »

Omdat ik door de kabelbomen het bos niet meer zie en ik geen zin heb het hele dashboard los te halen: wie weet zo waar het centrale massapunt voor in de 508 zit. Dit is nummer 5. op het electrisch schema. En als we dan toch bezig zijn, waar zit dit achterin de wagen (no. 44.) ?

Alvast bedankt en groet,

Gerard
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Massa punt

Bericht door berriaaf »

Gerard

Gerard ik heb er niet zoveel verstand van maar is eigen lijk de hele auto geen massa, op de kunstof delen na dan

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ja en Nee

Bericht door GerardM »

Bertus,

je hebt gelijk; de hele wagen is massa echter volgens het electraschema zitten er in de wagen twee centrale punten waar alle massadraden bij elkaar komen. En die twee punten zoek ik. In mijn ex-legerambulance is er nog een derde bijgemaakt op de accubak, die had ik zelf al gevonden.

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Massa

Bericht door Onze Bus »

Hallo Gerard

Ik ben zelf ook enige tijd driftig met de bedrading bezig geweest en denk redelijk inzicht te hebben hoe het een en ander in elkaar zit.
Maar eerst dit, het schema zoals die op de Dubbellucht site staat is niet de exacte weergave van de bedrading van de Landmacht ambulance. Is echter wel perfect te gebruiken om inzicht in het elektrische systeem te verschaffen. Ik kan je zeggen dat ook de landmacht destijds dit schema hanteerde.
Nu de massapunten, deze zitten echt onder her dashboard en je zult dit dus uit moeten bouwen.
Dan de massapunten achter, die zitten er niet zoals het schema aangeeft. Links achter in het chassis langsligger zitten de massa-aansluitingen voor de achteruitrijdlampen en het mistachterlicht.
Rechts zit ook een massa-aansluiting maar die is van de afgeknipte bedrading van de verduisteringsverlichting.
De massa van de achterlichtunit vind je terug in de kabel-doorvoerdoos links achter in het chassis langsligger en deze massa loopt vervolgens door de kabelboom naar voren naar de stekkers welke naast de hoofdremcilinder zitten. Vervolgens verdwijnt de kabelboom onder in het dashboard alwaar alles op eenzelfde massapunt uitkomt.
Hopelijk kun je iets met dit verhaal en mochten er leden zijn die denken dat het anders is laat het dan ook even weten ten slotte heb ik onze bus ook nog niet kabel voor kabel gecontroleerd.

Onze Bus
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Gevonden !

Bericht door GerardM »

Dag onze Bus,

dank voor je antwoord. Ik heb vanavond het massapunt voorin gevonden; viel eigenlijk best mee met het dashboard uitbouwen. Vier kruiskoppen uit het klokkenhuis en de stopknop loshalen en hupla daar lag het onder handbereik. Wel even peuteren om er een draad bij te zetten maar is wel gelukt :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten