kabelboompje

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
arjenveldman
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 dec 2004, 21:39
Locatie: Groningen
Contacteer:

kabelboompje

Bericht door arjenveldman »

Hallo dubbelluchtigen

Ik heb een startprobleem met mijn 508 deed een ontdekking, voor de motor zit een aantal connectoren (stekkerblokjes) rechts op het binnenscherm als je voor de bus staat.
Een van die blokjes begint bij het starten te roken, in dit blokje zitten allemaal dikke rode draden en een zwart/geel.
Ik heb even wat aansluitmateriaal opgehaald ter vervanging, de draden in de connector waren erg gecorrodeerd .
Ik kan de draden iets inkorten de enigszins gesmolten eindes hiermee kwijtraken.
Nu mijn vragen;
1;
Toen ik het blokje pakte floepten er zo 4 van die rooie uit, ik weet niet waar ze zaten, maar alle draden zijn even rood, zonder extra kleur, dus die kunnen naar mijn idee willekeurig aan gesloten worden aan de eveneens volledig rode draden aan de andere zijde, klopt dat .
2;
zijn de draden ook gesmolten omdat de connector zo enorm gecorrodeerd was en als een te grote weerstand werkte

Alvast bedankt en groet ,Arjen
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Rokende bedrading

Bericht door Onze Bus »

Hallo Arjen,

De oorzaak heb je zelf al onderkend. Hier hebben we te maken gehad met een veel te grote overgangsweerstand in de verbinding van de stekker waardoor een veel te grote stroom het gevolg was.

Met de vier rode draden heb je te maken met de hoofdtoevoer naar het contactslot. Daarom vindt je hier ook geen zekeringen.

De draden zitten eigenlijk via de plus aansluiting van de dynamo en startmotor rechtstreeks op de plus van de accu. Zoals je zelf al zegt kun je deze rode draden zonder meer met elkaar verbinden.
Je kunt zelfs de stekkerverbinding laten vervallen en de draden aan elkaar solderen. Wel goed isoleren daarna.

Ik adviseer je ook even de kabel op eventuele corrosie te controleren bij de dynamo en startmotor aansluiting. Even los schroeven en dan goedschoonmaken. Het is even werk maar eigenlijk zou je ook de aansluitingen op het contact slot even moeten controleren.
Zorg er wel voor dat de min (of ook) klem is onderbroken anders krijg je echt vuurwerk.

Succes

Onze Bus
arjenveldman
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 dec 2004, 21:39
Locatie: Groningen
Contacteer:

Brrroem

Bericht door arjenveldman »

Ik heb de draden verbonden meet grotere kroonsteentjes en had ogenblikkelijk succes, ga deze kroonsteentjes weervevangen voor kabelschoentjes o.i.d.
Bedank en groet,Arjen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten