Hoofdschakelaar

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Unknown User

Hoofdschakelaar

Bericht door Unknown User »

Ik heb een vraagje omtrend de hoodschakelaar bij een 508 ambulance uitvoering. Ik ben aan het meten geweest en zodra ik mijn accu schakelaar op het dashboard aanzet dan zou de hoofdschakelaar toch de stroom van het ene punt naar het andere punt moeten doorgeven, of zit ik er nu helemaal naast? Bij mij gebeurd dat namelijk niet en ik denk dat deze dus ook defect is. Of moet ik het toch ergens anders gaan zoeken?

gr. Frank
Gerard

Bericht door Gerard »

En als de schakelaar nu op de min zit?
Gebruikersavatar
M Koseoglu
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004, 17:35
Locatie: Castricum

Massa schakelaar.

Bericht door M Koseoglu »

Beste Frank,

Bij mijn bus een L406D uit 1974 zat aan de bestuurders kant een schakelaar deze schakelde de min van de accu.
Dus als de schakelaar uit staat dan heeft de bus geen verbinding met de min pool van de accu.

Mocht dit de schakelaar zijn die u bedoeld dan is hij gemakkelijk uit elkaar te halen en te maken.
Heb het zelf ook meer keren gedaan.
Mocht u nog wat willen weten laat het me weten.

Met vriendelijke groeten van,

M Koseoglu
Six wheels for freedom
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

massaschakelaar

Bericht door Onze Bus »

Frank

De ex leger ambulances schakelen de min van de accu. Op het moment dat je de schakelaar op het dashboard bedien moet je duidelijk de massaschakelaar in horen klikken en moeten als de contactsleutel is geplaatst de controlelampen op het dachboard gaan branden.
Gebeurd dit alles dat mankeerd er niets aan je massaschakelaar.

"Onze Bus"
Unknown User

Weer die hoofdschakelaar

Bericht door Unknown User »

Het is inderdaad die schakelaar naast de bestuurdersstoel, ik heb hem uit elkaar gehaald en volgens mij is het een soort relais. Zodra je er spanning opzet gaat hij de min polen van de accu met elkaar verbinden waardoor je dus spanning krijgt om bijvoorbeeld te starten. Alleen als ik er spanning opzet gaat heel lichtjes het lampje van de accu schakelaar branden en zodra ik een accumeter aansluit gaat tussen de min accu polen op de hoofdschakelaar gaat het lampje branden van de accumeter, dus ik heb ook ineens ergens een plus pool. Ik denk dat dat nu de hoofdschakelaar defect is of zit ik er naast?

gr. Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

PAS OP: het klinkt alsof je het hebt over het serie-parallelrelais dat je in een 508 gebruikt om te starten. Een foute aansluiting kan resulteren in een verkoold relais, gesmolten kabels of ontplofte accu's, want je hebt het over heel grote stromen zonder zekering.

Het electrische schema van een en ander is te vinden op de ledenpagina onder "documentatie".

Succes,
Ernst
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Massa-relais

Bericht door Onze Bus »

Frank

Jouw conclusie dat het een relais is, is perfect. Het is een groot vermogen relais. Mij is nu niet meer helemaal duidelijk of jouw relais functioneerd, dus duidelijk een "klak"laat horen of dat je alleen nieuwsgierig zaken aan het meten ben. Laat even weten wat het geval is.

"Onze Bus"
Unknown User

Klak

Bericht door Unknown User »

Ik ben in iedergeval aan het meten omdat hij inderdaad die "klak"niet meer doet. Ik heb hem inmiddels uit elkaar gehaald en hij ruikt naar een doorgebrande relais. Het is mij alleen nu nog een raadsel hoe dit is gekomen. Ik heb als laatste de bedrading van de standkachel verwijderd en de bus rijden weer teruggezet op zijn plekje. Daaarna gaf hij dus de beroemde "klak"niet meer, toen ik hem wilde starten.

gr. Frank
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

massa "klak"

Bericht door Onze Bus »

Frank,

elke massaschakelaar heeft weleens een nare brandgeur wat niet wil zeggen dat deze per defenitie stuk is. Heb je wel spanning op de dunne draad op de massaschakelaar aansluiting 86 als je de schakelaar op het dashbord aanzet? Meten op aansl. 86 en rechtstreeks op de min van de accu. Ook moet de rode controlelamp van de schakelaar branden. De spanning haalt de schakelaar van zekering f12. Ook hier kan het probleem zitten. Mogelijk dat je bij de demontage van bedrading iets hebt losgetrokken wat je niet hebt gemerkt.

succes

"Onze Bus"
Unknown User

Het is gelukt

Bericht door Unknown User »

Ontzettend bedank , Onze Bus en Ernst Ik ben even flink aan het zoeken geweest en het schema vergroot op de computer, zodoende ben ik er dus achter gekomen dat er een draad niet meer was aangesloten op de zekering F12. Nadat dit was gebeurd was de beroemde klak weer te horen. Gelukkig mede andere clubleden is me dit gelukt. Nogmaals bedankt.

Frank :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten