Webasto standkachel

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Webasto standkachel

Bericht door markw »

Kan iemand mij helpen aan een liefst nederlands electrisch schema van de Webasto standkachel( + de twee aanjagers en de thermostaat, in het laadruim) in mijn nederlandse ex-legerambulance.Ik heb er zelf een in het Duits mocht er iemand geinterreseerd zijn.Mijn kachel werkt verder prima maar de aanjagers doen het niet.Ik heb ze op m'n werk door laten meten(ook de thermostaat) maar deze bleken gewoon te werken.

groeten Mark
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Webasto

Bericht door markw »

Voor alle duidelijkheid mijn electrisch schema is van een Eberspracher

Groeten Mark
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Webasto

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Mark, kan het niet zo zijn dat je nog een schakelaar om moet zetten voordat de fans gaan draaien? Bij die van mij moet het een van de schakelaars boven de zijdeur zijn (ben even vergeten welke).
Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Schema

Bericht door GerardM »

Mark,

ik heb ook geen schema maar kan je wel zeggen hoe het in mijn bus werkt. De standkachel kan aan zonder dat je de massaschakelaar in hebt gedrukt want deze wordt rechtstreeks vanuit de accu gevoed. De ventilatoren echter niet; daarvoor moet eerst de massaschakelaar aan staan. De ventilator bij de zijdeur zit geschakeld met de thermostaat en gaat alleen aan als de thermostaat schakelt. De ventilator in de medicijnkast schakelt, zoals Martin ook al schreef op een schakelaar boven de zijdeur.
Je hebt de ventilatoren doorgemeten zeg je, dus dan kun je nog denken aan zekeringen die het niet meer doen of kapotte bedrading. Wil straks thuis nog wel even nakijken waar de zekering precies zitten als je dat wilt.

Groet,

Gerard
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

De aanjager achter de bestuurders stoel werkt inderdaad op de schakelaar boven de deur, maar ik dacht dat hij ook moest werken samen met de aanjager naast de zijdeur(dus zonder de schakelaar).
De zekeringen onder de bestuurders stoel, in de accu-bak, zijn allemaal(3) nog goed, en die in het zekeringkastje, naast de bestuudersstoel ook.Zijn er nog meer te vinden?Volgens mij zit er ook nog een in het zekeringen kastje onder het dashboard maar ook daar is alles goed.
Als je in de ruimte, waar de standkachel zich bevind, kijkt komen direct aan de voorkant, de draden van beide aanjagers bij elkaar, en zijn ze verbonden aan een vierkant blokje(relais?).Kan deze kapot zijn als de aanjager achter de bestuurders stoel wel werkt?Geeft het feit dat ze beide naar de standkachel lopen niet ook aan dat ze beide zouden moeten schakelen op de thermostaat of bij het inschakelen van de standkachel?

groeten Mark
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Kachelen

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb de aanjager die onder (of in?) de kast stond eruit gehaald en volgens mij diende die ook om frisse lucht van buiten aan te zuigen en in de ruimte te kunnen blazen. Hij moest dus onafhankelijk van de kachel kunnen werken omdat je anders in die afgesloten ruimte (tussenschot er nog in) nauwelijks lucht kon verversen.
Het vierkante blokje is de stuurmodule en het lijkt me haast onmogelijk dat als de kachel naar behoren werkt, die defect zou zijn.


Groeten van
Martin

N.B.
Hoewel ik grote schoonmaak op de p.c. heb gehouden vond ik nog een manual met doorsnee tekeningen van de kachel. De stuurmodule staat er niet bij maar dat ziet er van binnen zo ingewikkeld uit dat ik denk dat je daarvoor elektronicus moet zijn.
Als je me mailt dat ik je het pdf document terugsturen want ik kan dat helaas niet via dit forum.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Roue

Bericht door De Rooie Reus »

Hoi Mark,
Je hebt me vanmiddag via dit forum je mailadres gestuurd maar het lukt me niet je de handleiding te sturen, de server geeft de volgende respons: 550 Unrouteable address.
Misschien een ander mailadres?

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Wij hebben ook een standkachel in de bus, maar nog nooit aangehad vind dat ze toch nogal een beetje lawaai maken en ook nog stinken ook,

Trouwens wij hebben de auto nu bijna vijf jaar hij zal ook wel niet meer werken

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten