complete elektriciteit,orgineel of aangerotzooid...aaaaahhh

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thorvald
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
Locatie: Tilburg

complete elektriciteit,orgineel of aangerotzooid...aaaaahhh

Bericht door Thorvald »

Aan het onderwerp zien jullie het waarschijnlijk wel. Ik heb problemen met mijn elektriciteit. Opzich is dit het laatste wat ik nog niet aan de bus vernieuwd heb. Ik zag er ook altijd tegen op.

eerst komt een lang verhaal maar aan het eind komt mijn vraag... dus scrol maar door als je geen zin hebt om de rest te lezen!!

Wat is er aan de hand, vanochtend deden mijn achterlichten het niet meer nadat ik wat nieuwe contourlichten had aangesloten en daarbij een korte sluiting had veroorzaakt.

zekering gecontroleerd niet kapot, stroom gemeten bij de zekering, 24 v. Dat was dus ook goed, maar achterin het doosje waarin de stroom wordt gesplitst meet ik geen stroom. De knipperlichten en de remlichten doen het wel.

Nu voor onder de motorkap, links tegen de kant zitten vier grote pluggen, hier komt de kabelboom van onder het dashboard uit en gaat naar de kabelboom naar achteren. Ook hier meet ik geen stroom.

dus dan moet het vanaf de zekering liggen tot aan deze schakelaars.. maar nu komt het probleem, orgineel heeft mercedes allemaal kleurtjes gemaakt voor deze aansluitingen en deze ook fatsoenlijk beschreven. helaas heb ik mijn 508 van een slecht onderhoudend bedrijf gekocht en is er dus erg veel veranderd.

Ik snap bijv niet hoe het zit met de zekeringen. ik kan het ook niet echt testen, want als je hem op contact zet, krijgt bijna alles stroom. En de punten waar ik denk dat de achterlichten zitten daar zit op een van de twee aansluitingen geen draad. Al schakelt ie wel bij het inschakelen van stadslicht. Deze zitten op dezelfde zekering.

de punten onder de motorkap waren erg ge-erodeerd en er kwam bijna een kilo zand uit. deze heb ik eraf geknipt en vervolgens weer opnieuw aangesloten, maar er kloppen dingen niet meer, draadjes missen, waren afgebroken,

kortom, heeft iemand dit een keer helemaal vernieuwd en wat was ie hiervoor kwijt, heb je dit zelf gedaan of laten doen.. wat kost een kabelboom bij mercedes?

vind je dit harstikke leuk om te doen of heb je er ervaring mee?

contact me..

Ik heb een 508 uit 1983 nieuw model (wel met rond neusje) en een chassis cabine model met een bak achterop.

bvd

Thorvald
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Bericht door Onze Bus »

Thorvald

Kom ook niet direct met de oplossing maar wil je wel wat tips aandragen.
1. De achterlichten hebben beide een eigen zekering in combinatie met het stadslicht, dus als het stadslicht werkt zou de zekerin in orde moeten zijn.
2. De spanning bij de zekering moet boven en onder de zekering aanwezig zijn. Een zekring wil ook nog wel eens aan de kop boven of onder weggebrand zijn. Haal de zekering eruit en controleer deze.
3. De bovengenoemde zekeringen zijn de zekering 13 (achterlicht en stadslicht links) en de zekering 14 (rechts)
4. Als je spreekt over een eerder gemaakte kortsluiting ligt een defecte zekering toch wel voor de hand.
5. Geen spanning op het stekerblok voor duid ook weer op een defecte zekering.
6. Wel spanning op de zekering en geen spanning bij het stekerblok voor duid in de richting van een defecte lichtschakelaar.
7. Heb je bij het aansluiten van de contourverlichting mischien bedrading losgetrokken of verkeerd aangesloten.
8. Heb je ook al het schema op deze site (dokumentatie) gebruikt.
9. Als je gaat controleren doe dit dan wel stap voor stap anders zie je al snel door de bomen het (draad)bos niet meer.

Succes
"Onze Bus"
Gebruikersavatar
ludo
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 dec 2004, 20:55
Locatie: Laakdal (B)

Bericht door ludo »

beste manier om te meten

lampje van 12 of 24volt (afhankelijk van de boordspanning)+-20w
een kant aan een goede massaverbinding aansluiten en dan steeds verder gaan meten 20watt is een vrij zware belasting en gaat alle slechte kontakten zo aangeven...slecht kontakt en de lamp brandt maar half of helemaal ni.waarschijnlijk zit er door de kortsluiting een slecht kontakt in een connector .als je met een ohmmeter of met een tester doormeet meet je deze fouten bijna nooit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten