Standkachel (webasto) stopt er zomaar mee

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Unknown User

Standkachel (webasto) stopt er zomaar mee

Bericht door Unknown User »

Ik begrijp niets van de standkachel in mijn legerambulance. Als ik de accuknop aan heb staan, de webastoschakelaar heb uitgetrokken (groen lampje gaat aan), de thermostaat op 20 graden heb gezet en achterin de knop voor de ventilatie heb omgezet staat alles te loeien:
- De blowers blazen warme lucht uit, de webasto laat ook van zich horen en de temperatuur neemt toe.

echter:
Na een tijdje gaat de webasto uit (paar minuten) terwijl de blowers wel aan blijven staan = koude lucht.

Het kan simpelweg nog niet warm genoeg zijn (20 graden) omdat ik de proef zowel met geopende als gesloten deuren heb uitgevoerd.

Het lijkt mij dat de webasto en de blowers pas op moeten houden als het 20 graden is geworden? En weer aan moeten gaan wanneer het weer te koud wordt?

De blowers stoppen met het blazen van (inmiddels) koude lucht als ik de thermostaat terug draai.

Wie begrijpt dit?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

In de Webasto zit (net zoals in vrijwel elke CV-ketel) een maximaalthermostaat. Als het locale water boven de 80° komt, slaat de verwarming af en als het water een stukje afgekoeld is, weer aan.

Een aandachtspunt is mogelijk de circulatiepomp. Als die niet goed werkt, wordt het water plaatselijk te snel heet en slaat de brander meer dan normaal uit en aan.

Groeten,
Ernst
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Bedankt voor de snelle reactie,

Het klinkt aannemelijk, ware het niet dat als ik de webasto opnieuw opstart (knop in en uit trekken) hij weer prima opstart en het weer 5 minuten doet. Ik neem aan dat als het aan de temperatuur van het water zou liggen hij vrijwel direkt weer af zou moeten slaan?
Michael de Ridder
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
Locatie: Voorburg

Standkachel (Webasto) stopt.

Bericht door Michael de Ridder »

Beste Michiel,

Als je er niet uitkomt is er een bedrijf in Leiden, De Jong Electro Flevoweg, achter de Groenoorhallen, die je alle hulp kunnen bieden. Hebben zeer veel verstand van Webasto en Eberspacher. Heb enkele weken geleden over gemelde problemen op het Forum gesproken met de oude heer De Jong.
Zij hebben ook veel reserve delen voor de oudere kachels.

Succes

Michael de Ridder.
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Standkachel (webasto) stopt er zomaar mee

Bericht door ron(372) »

- De blowers blazen warme lucht uit, de webasto laat ook van zich horen en de temperatuur neemt toe.



Wie begrijpt dit?[/quote]

Hallo Michiel,

Heb hetzelfde probleem met de webasto. Nu begint zelf de blower al niet meer.
Ik hen inmiddels een afspraak gemaakt met de jong in Leiden om de zaak na te laten kijken. Tevens wil ik daar even zien of het mogelijk is die klomp ventilator onder de bus te hangen en alleen een rooster in de vloer van de bus te hebben. Heb ik gezien bij Ben.

Groeten Ron
Ben

rooster

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 07 aug 2007, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: rooster

Bericht door ron(372) »

Ben schreef:Hoi Ron,

Goeie ideeen pikken he.

Groeten en tot Volkel

Ben
Hoi Ben,

Beter goed gepikt dan slecht gemaakt.

Groeten en tot Volkel

Ron
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Aanzuigen

Bericht door De Rooie Reus »

Hoi Ben, ik heb ook aan dat systeem zitten denken omdat het op de originele manier zoveel lawaai maakt. Maar heb je de aanzuigopening ook in je bus zodat die sneller warmer wordt of gebruik je de frisse lucht van buiten?

groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Ben

aanzuigopening

Bericht door Ben »

geen bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten