Leger ambulance laadstroom

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Leger ambulance laadstroom

Bericht door markw »

Kan een mede ex-leger ambulance eigenaar mij mischien vertellen met welke kabel de startaccu's geladen worden door de laadstroom van de dynamo(B+?)?Ik wil deze graag op mijn diode verdeler aansluiten zodat ik tijdens het rijden de start- en de HH-accu's kan opladen.

Groeten Mark
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Leger ambulance laadstroom

Bericht door ron(372) »

markw schreef:Kan een mede ex-leger ambulance eigenaar mij mischien vertellen met welke kabel de startaccu's geladen worden door de laadstroom van de dynamo(B+?)?Ik wil deze graag op mijn diode verdeler aansluiten zodat ik tijdens het rijden de start- en de HH-accu's kan opladen.

Groeten Mark
Je kan toch gewoon de plus van je accu doorlussen naar het diodeblok

Groeten Ron
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

hoi

ik heb mijn laadstroom gehaald bij het start relais klem 30 deze komt van d+ van de dynamo dit heeft als voordeel dat je achter de zekering van het relais zit.Ook schakelt de relais deze verbinding uit tijdens het starten om geen 24 volt op je laadsysteem te krijgen
kijk even zelf op het schema dat je vind bij documentatie en meet even na
ik schrijf dit even uit de losse hand het is 2 jaar geleden dat ik deze verbinding gelegd heb

Groetjes Johan
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Dynamo B+

Bericht door Onze Bus »

Hallo Dubbelluchters

Even duideluik stellen dat de dynamouitgang, dus de uitgang die de accu bijlaad altijd de B+ is.
Zeker niet verwarren met de D+ welke een stuuraansluiting voor het functioneren van de dynamo is.

Aansluiten van een extra huishoudaccu dus altijd op de B+ van de dynamo.
Uiteraard kan deze aansluiting ook van de + van de accu genomen worden. Het getal 30 geeft aan dat we te maken hebben met een constante + welke parallel dus altijd van de B+ (dynamo) komt.
Er zijn dus meer mogelijkheden van aansluiten.
Let wel, voor welke mogelijheid men ook kiest, gebruik een zekering en een juiste dikte draad.

"Onze Bus"
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

inderdaad ik heb in mijn haast d+ geschreven inplaats b+

ik heb mijn lus via contact 30 gelegd omdat dat de normale aansluiting is voor het laden van de startbatterijen deze relais regelt dat de start accu's op de juiste wijze geladen worden en 24 volt levert om te starten.

Ik denk dat deze relais heel belanrijk is voor het laadproces van bijde accu's als ik het schema volg zie ik van contact 30 a een verbinding via de starter met de + van de 2 de accu de paralel of serie schakeling van de start accus gaat via de relais de laadstroom ook
dus als je van de draad die van de b+ komt losmaakt aan de relais en verbind met de diodeblok en vandaar terug naar dezelfde klem die je hebt losgemaakt heb je de normale aansluiting niet veranderd en kan je de huishoud accu laden via de andere pool van het diodeblok
Laatst gewijzigd door KWF-704 op 30 apr 2005, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Dynamo B+

Bericht door Admin »

Onze Bus schreef:Even duideluik stellen dat de dynamouitgang, dus de uitgang die de accu bijlaad altijd de B+ is.
Zeker niet verwarren met de D+ welke een stuuraansluiting voor het functioneren van de dynamo is.

Aansluiten van een extra huishoudaccu dus altijd op de B+ van de dynamo.
Uiteraard kan deze aansluiting ook van de + van de accu genomen worden. Het getal 30 geeft aan dat we te maken hebben met een constante + welke parallel dus altijd van de B+ (dynamo) komt.
Er zijn dus meer mogelijkheden van aansluiten.
Let wel, voor welke mogelijheid men ook kiest, gebruik een zekering en een juiste dikte draad.
Bovenstaande gegevens zijn niet geheel correct voor wat betreft de aansluitingen. Pas dus op wat je doet!

Uitgaande van het schema voor de 508:
De uitgang van de dynamo heet B+ en is een 6 qmm gele draad. Deze loopt bij een 12 V-voertuig naar het serie/parallelrelais en vandaar als rode 6 qmm naar de plus (klem 30) op de startmotor. Bij de 24 V-versie kan ik het niet meer nagaan, want ik heb de documentatie bij de verkoop met onze 608 meegegeven.

Maar wat altijd klopt: als je de draad van B+ op de dynamo losneemt en (al dan niet met een verlenging met dezelfde draaddikte) op een van de twee B+-uitgangen van het diodeblok zet, zit je goed. Via die kabel laad je dus als vanouds je startaccu's.
Van de B+ klem op de dynamo naar de ingang van het diodeblok leg je een nieuwe draad.
Van de tweede B+-uitgang op het diodeblok leg je een kabel naar de pluspool van de twee in serie staande huishoudaccu's.

Het geniepige is dat de termen B+ en D+ op verschillende punten met verschillende betekenissen worden gebruikt.
De stuuraansluiting heette vroeger DF, maar komt bij een wisselspanninggenerator met ingebouwde regelaar niet voor.

Volgens het advies van Onze Bus komen beide accu's parallel te staan en dat is nou juist wat je niet wilt.

Succes verder,
Ernst
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

parallel

Bericht door Onze Bus »

Ernst

Toch even iets rechtzetten.

Om de hh-accu's te kunnen laden moeten die naar mijn mening wel degelijk parallel staan met de start accu's. Maar om te voorkomen dat de startaccu's leeggetrokken worden door huishoudelijke gebruikers als de motor niet draait worden beide accusets door de diodebrug fysiek gescheiden. Allen als de motor loopt zijn deze daadwerkelijk beiden gekoppeld aan B+ om opgeladen te worden.

Maar dit was niet de vraag waarover ik iets heb geroepen wat door jou wordt gesuggereerd, maar eigenlijk heb ik alleen uitgelegd dat de B+ de juiste aansluiting op de dynamo is en geen andere aansluiting.

Met mijn uitdrukking stuuraansluiting heb ik alleen geprobeerd een te technisch verhaal onder de leken onder ons te voorkomen.

Met name de D+ (rotorbekrachtiging) en DF (referentiewaarde veldspanning) noen ik stuuraansluitingen. Deze aansluitingen zijn altijd op een wisselstroomdynamo aanwezig alhoewel je ze bij een ingebouwde regelaar fysiek niet meer kunt waarnemen omdat deze inwendig in de dynamo zitten.

vriendelijke groet
"Onze Bus"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: parallel

Bericht door Admin »

Onze Bus schreef:Om de hh-accu's te kunnen laden moeten die naar mijn mening wel degelijk parallel staan met de start accu's. Maar om te voorkomen dat de startaccu's leeggetrokken worden door huishoudelijke gebruikers als de motor niet draait worden beide accusets door de diodebrug fysiek gescheiden.
Allen als de motor loopt zijn deze daadwerkelijk beiden gekoppeld aan B+ om opgeladen te worden.
Dat ben ik niet met je eens. De beide accu's zijn electrisch weliswaar (een kant op) gescheiden, maar fysiek niet.
De diodebrug doet precies hetzelfde of de motor nu draait of niet, namelijk een kant op geleiden en de andere kant op sperren.

Wat jij beschrijft, geldt voor een relais, maar daar gaat deze thread niet over.

Het grote voordeel van een diodeblok boven een relais is juist dat er nooit een directe verbinding tussen startaccu en huishoudaccu tot stand komt, zodat er nooit al te grote stromen gaan lopen als één van de twee erg leeg en de andere erg vol zou zijn. Door de diodes laadt de generator eerst de leegste (laagste inwendige weerstand) en pas later beide accubatterijen.

Het bekende nadeel, namelijk de spanningsval over de diodes, waardoor de accu's net niet vol zouden raken, is bij het type waar deze thread over gaat, geminimaliseerd door FETs toe te passen i.p.v. standaard diodes.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

parallel

Bericht door Onze Bus »

Hallo Ernst

Duidelijk verhaal, echter ik probeerde met mijn verhaal eigenlijk hetzelfde te zeggen.
Zie ja wat de keuze van formulering uit kan maken.
Hopelijk is nu de vraag welke in eerste instantie door een dubbellucht lid is gesteld duidelijk.
Het zou jammer zijn dat door een discussie van wat meer technisch bedeelden onder ons een wat minder technisch onderlegt lid door de bomen het bos niet meer ziet. Dit is denk ik ook niet de zin van dit forum.

Groeten, "Onze Bus"
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik ben weer een stap verder gekomen en heb inmiddels het startrelais ontdekt. Dit heeft het verhaal er voor mij niet echt duidelijker op gemaakt. Ik heb de kabels die op het relais zitten eens gevolgd.
Op klem 30(31) zit een vingerdikke kabel aangesloten die binnen in de accubak op de bodem zit aangesloten(aarde?). Verder zit op dezelfde klem dunne bruine kabel met zwarte streep die op een blokje(in de accubak zit aangesloten(relais?).
Op klem 30a(31a) zit weer een vingerdikke kabel die op zijn beurt weer zit aangesloten op de min-pool van een van de accu's. Hoe zit dit nou? Moet hij niet op de plus-pool zitten?Ook op deze klem zit weer een dunne draad(bruin)die naar het zelfde blokje in de accubak gaat.
Verder zitten er nog twee kleinere klemmen op(85 en 86). Hierop zitten respectievelijk een dunne bruine draad (met een klein stukje groene tape) en een rode met groene streep die vervolgens ook weer op dat mysterieuze blokje in de accubak zijn aangesloten.

Als ik in mijn duitstalige werkplaats handboek kijk naar het 'Elektrischer Bauschaltplan' van variant 5(krankenwagen) zie ik dat er van de B+ van de dynamo een 10qmm rode draad loopt naar aansluitpunt 30 op de startmotor. Op van ditzelfde punt loopt er een 70qmm zwarte draad naar de plus pool van de startaccu's. Als ik de situatie in mijn bus bekijk komt dit ( voor zover ik kan zien) met elkaar overeen.

Ik hoop dat jullie met deze nieuwe informatie met een voor mijn situatie goede oplossing kunnen komen.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

kijk even op de site bij documentatie daar vind je een schema
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Heb ik al gedaan maar dit schema komt niet overeen met mijn situatie

Groeten Mark
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door ron(372) »

markw schreef:Bedankt voor al jullie reacties.

Ik ben weer een stap verder gekomen en heb inmiddels het startrelais ontdekt. Dit heeft het verhaal er voor mij niet echt duidelijker op gemaakt. Ik heb de kabels die op het relais zitten eens gevolgd.
Op klem 30(31) zit een vingerdikke kabel aangesloten die binnen in de accubak op de bodem zit aangesloten(aarde?). Verder zit op dezelfde klem dunne bruine kabel met zwarte streep die op een blokje(in de accubak zit aangesloten(relais?).
Op klem 30a(31a) zit weer een vingerdikke kabel die op zijn beurt weer zit aangesloten op de min-pool van een van de accu's. Hoe zit dit nou? Moet hij niet op de plus-pool zitten?Ook op deze klem zit weer een dunne draad(bruin)die naar het zelfde blokje in de accubak gaat.
Verder zitten er nog twee kleinere klemmen op(85 en 86). Hierop zitten respectievelijk een dunne bruine draad (met een klein stukje groene tape) en een rode met groene streep die vervolgens ook weer op dat mysterieuze blokje in de accubak zijn aangesloten.

Als ik in mijn duitstalige werkplaats handboek kijk naar het 'Elektrischer Bauschaltplan' van variant 5(krankenwagen) zie ik dat er van de B+ van de dynamo een 10qmm rode draad loopt naar aansluitpunt 30 op de startmotor. Op van ditzelfde punt loopt er een 70qmm zwarte draad naar de plus pool van de startaccu's. Als ik de situatie in mijn bus bekijk komt dit ( voor zover ik kan zien) met elkaar overeen.

Ik hoop dat jullie met deze nieuwe informatie met een voor mijn situatie goede oplossing kunnen komen.

Groeten Mark
Mark,

Met het relais wordt de min aan het chassis gelegd dus het klopt dat de min naar het chassis gaat. Het relais zorgt er dus alleen voor dat je een min hebt in je bus en heeft dus niets met de plus te maken.
Zet je er dus huishoud accu's bij en je wil je satraccu's gescheiden houden dan moet je de min van je huishoud accu's direct met het chassis verbinden en nioet met de min van de start accu.


Groeten Ron

Groeten Ron
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Volgens mij ben ik er uit!
Zoals ik in mijn vorige verhaaltje heb beschreven is de B+ van de dynamo met een 6qmm rode draad verbonden aan aansluitpunt 30 van de start accu. Op hetzelfde punt zit een zwarte 70qmm kabel aangesloten die weer aangesloten zit op de plus van de startaccu's.
Nu is mijn idee dat als ik de rode draad los haal van de startmotor, en vanaf de B+ van de dynamo een nieuwe (langere) draad aansluit op de diodeverdeler, van daar af naar de startaccu's en de HH-accu's, ik dan mijn doel bereikt heb.
Nu worden de startaccu's dus geladen door de rode kabel en vervolgens(via de startmotor) door de dikke zwarte. Voor het starten trekt de startmotor een grote stroom van de startaccu's door die zelfde zwarte kabel. Dit blijft in het voorgaande verhaaltje onveranderd alleen laad de dynamo nu niet meer via de startmotor maar via de diodeverdeler en dit is wat ik wil bereiken.

Ik hoop dat dit klopt.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Klopt bijna helemaal.

Alleen: die rode draad die je wilt losnemen dient ook voor andere doeleinden dan alleen het laden van de startaccu, namelijk voor de volledige energievoorziening van alle 24 V-verbruikers in je wagen.

Je moet 'm dus niet aan de startmotorkant losnemen, maar aan de dynamokant.

Je kunt de losgenomen draad zorgvuldig afisoleren of, wat ik zou doen, gebruiken voor de laadstroom van diodeblok naar startaccu.

Ik had dat in m'n 608 ook zo opgelost. De diodeverdeler zat buiten tegen het schutbord, aan de linkerkant.
Lekker dichtbij de dynamo, zodat je maar korte stukjes nieuw hoeft te installeren. (Alleen naar de huishoudaccu is het natuurlijk wat verder...)

Jouw samenvatting:
... vanaf de B+ van de dynamo een nieuwe (langere) draad aansluit op de diodeverdeler, van daar af naar de startaccu's en de HH-accu's, ik dan mijn doel bereikt heb.
is helemaal correct!

Succes verder,
Ernst
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

bijladen

Bericht door Onze Bus »

Mark,

Je hebt toch uiteindelijk zelf de juiste oplpssing gevonden. Klasse!

Ik sluit me helemaal aan bij jou conclusie en de bevestiging van Ernst

"Onze Bus"
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Ernst,

Begrijp ik het goed dat jij de diodeverdeler buiten de cabine, dus in de buitenlucht had gemonteerd?Als dit zo is kan dat niet beter binnen(i.v.m. roest en vuil), of is er koeling van de rijwind nodig?

Als ik het goede begrijp haal ik dus de rode draad van de B+ los en bevestig die aan de klem voor de startaccu's op de diodeverdeler. Dan leg ik van de B+ een nieuwe draad naar de dynamo-aansluiting(generator klem) op de diodeverdeler en een nieuwe draad van de HH-accuklem naar de HH-accu's.

Wat ik nog meer niet begrijp is hoe de rode draad van dynamo naar de startmotor ook de 24v gebruikers van stroom voorziet. Ik dacht dat die alleen voor de laadstroom van de dynamo naar de startaccu's was. In het schema van variant 5 (krankenwagen) in mijn werkplaatshandboek zie ik alleen dus de rode draad van de dynamo op de klem 30 van de startmotor zitten en vanaf die zelfde klem de dikke zwarte naar de startaccu's. Verder zie ik een draad van klem 50(startmotor) naar de startknop gaan.Wat mij wel op viel was dat er nog een dikke draad samen met de rode op de B+ aansluiting zat aangesloten die richting dashboard gaat. Volgens mijn schema gaat die naar het contactslot.
Trekken de 24V gebruikers waar jij het over had dan de stroom van de startaccu's via de startmotor en vervolgens via de dynamo?

Ik ben erg blij dat ik op de goede weg ben!

Bedankt voor alle goede adviezen!

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Mark, daar zijn we weer!

Begrijp ik het goed dat jij de diodeverdeler buiten de cabine, dus in de buitenlucht had gemonteerd?Als dit zo is kan dat niet beter binnen(i.v.m. roest en vuil), of is er koeling van de rijwind nodig?

Het koelblok is van aluminium, dus dat roest niet. Ik had een 70 A versie, dus echt heet zal-ie wel niet zijn geworden. Maar het feit dat het geheel is uitgevoerd met koelribben suggereert dat de rijwind welkom is. En na anderhalf jaar was-ie niet vuiler dan toen ik 'm nieuw monteerde, dus dat valt wel mee.

Als ik het goede begrijp haal ik dus de rode draad van de B+ los en bevestig die aan de klem voor de startaccu's op de diodeverdeler.

Ja, van B+ op de generator.

Dan leg ik van de B+ een nieuwe draad naar de dynamo-aansluiting(generator klem) op de diodeverdeler en een nieuwe draad van de HH-accuklem naar de HH-accu's.

Klopt.

In het schema van variant 5 (krankenwagen) in mijn werkplaatshandboek zie ik alleen dus de rode draad van de dynamo op de klem 30 van de startmotor zitten en vanaf die zelfde klem de dikke zwarte naar de startaccu's.

Zover is dat geheel conform wat Mercedes heeft gemaakt.

Verder zie ik een draad van klem 50 (startmotor) naar de startknop gaan.

Dat is de draad (2.5 qmm zwart/geel, als het goed is) die van de startknop naar het startrelais loopt. Door toepassing van dat relais hoef je niet zo'n zware schakelaar te gebruiken. Denk maar even aan die 70 qmm kabel van accu naar startmotor, dat is niet voor niets.

Wat mij wel op viel was dat er nog een dikke draad samen met de rode op de B+ aansluiting zat aangesloten die richting dashboard gaat. Volgens mijn schema gaat die naar het contactslot.

Mogelijk is in de militaire uitvoering een extra voedingskabel aangelegd van de startmotor naar de rest van de installatie. In het oorspronkelijke 508-schema (zie de website) loopt er maar één 70 qmm van accu naar startmotor (klem 30) en één rode 6 qmm naar het binnenland. Daarna wordt het onduidelijker door het serie/parallel-relais, maar daar heb jij geen last van.

Trekken de 24V gebruikers waar jij het over had dan de stroom van de startaccu's via de startmotor en vervolgens via de dynamo?

Wel via de startmotor. Dat doen ze zo in heel veel voertuigen. Voor die 70 qmm maakt het niet uit of er 200 A of 205 A door loopt.

Ik ben erg blij dat ik op de goede weg ben!

Volgens mij kun je nu je diodeverdeler wel gaan aansluiten!

Nog een tip: neem voor alle nieuw aan te leggen kabels flexibele, d.w.z. uit losse tiertjes samengestelde kabels, zgn. litzedraad. Massieve koperdraad kan niet zo goed tegen trillen en zal op den duur breken.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Bericht door Onze Bus »

Hallo Mark,

Hier ben ik ook weer, kan mij helemaal vinden in de bovengenoemde uitleg van Ernst maar ik begrijp dat je de over de functie van de draad die naar het contactslot loopt nog een vraag had. Het schema op de website is hierin wat anders als jou variante 5. In ieder geval is de variante 5 het kloppende schema met de werkelijkheid. Hier gaat vanaf de dynamo (B+) inderdaad een draad naar het contactslot (30). Het contactslot fungeert in dit geval voor verdeelstation van voedingsspanning naar de overige stroomverbruikers.

Deze draad (B+ dyn. contactsl.) is op het schema geel 10qqm maar kan ook uitgevoerd zijn in de vorm van 4x rood2,5qqm. Dit is het geval bij de NL amulance uitvoeringen.

Groeten "Onze Bus"
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Heel erg bedankt voor alle tijd, moeite en geduld iedereen!
Nu moet het lukken.

Met vriendelijke groeten Mark
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten